I Rønnebergutvalgets rapport om SEFOs etterforsking,
er det foreslått at det etableres et eget Klage- og tilsynsorgan
til behandling av klager på politiet.
En opprettelse av et eget klageorgan for behandling av klager
mot politiet vil trolig nødvendiggjøre endringer
i regelverket. Det er en rekke spørsmål som må utredes
og vurderes før departementet kan fremme forslag om opprettelse
av et slikt klageorgan for politisaker. Et slikt forslag krever
også en grundig høringsprosess. Departementet
vil komme tilbake til saken så raskt som mulig.
Komiteen er enig med Regjeringen i
at det er behov for en ny ordning for behandling av klager mot politiet
og påtalemyndigheten, og ber Regjeringen snarest mulig
komme tilbake til Stortinget med forslag til endret modell for behandlingen
av slike klager. Etter komiteens oppfatning er det
viktig at klager på urettmessig opptreden mot ansatte i
politi- og påtalemyndighet får en mer grundig
behandling enn tilfellet er i dag. Dette er ikke minst viktig for å bevare
tilliten til etaten hos befolkningen.
Komiteen ønsker derfor å gjøre
det lettere å behandle klager på politiets og
påtalemyndighetens tjenesteutøvelse. Det er i
bakgrunnen for proposisjonen kommet fram at nærmere 30
pst. av de anmeldelsene som inngis til SEFO, i realiteten er klager
over kritikkverdige, men ikke straffbare forhold begått
av politiet. Sakene blir av den grunn ofte henlagt uten nærmere
etterforskning. Komiteen anser dette som svært
uheldig i forhold til allmennhetens tillit til politi og påtalemyndighet.
Komiteen understreker at det er ønskelig
med en størst mulig forvaltningsmessig sluttbehandling av
klager, og at politimestrenes arbeidsgiveransvar må fremheves
i denne sammenheng. Man har størst mulighet for å følge
opp og endre kritikkverdige forhold ved en slik ordning. Komiteen mener
at det bør åpnes for en saksbehandling hvor reelle
klager "sluses" ut av etterforskningsenheten og til administrativ
sluttbehandling i politiet med ankeadgang til Politidirektoratet
etter nærmere retningslinjer gitt av regjeringen. Spesialenheten
for politisaker pålegges å oversende saker til
forvaltningsmessig klagebehandling dersom etterforskningen i enheten
avklarer kritikkverdige forhold. Komiteen vil påpeke
at dette klargjør det linjeledelseansvar som gjelder i
politiet og at ansvaret derav ligger på flere nivå.
Komiteen viser til at i Rønnebergutvalgets rapport
om SEFOs etterforskning, er det foreslått at klager behandles
av et eget klage- og tilsynsorgan. Komiteen vil understreke
at også andre modeller bør utredes av departementet.
Komiteen foreslår følgende:
”Stortinget ber Regjeringen gi regler om behandlingen
av klagesaker på embets- og tjenestemenn i politi og påtalemyndighet."
Komiteen vil fremheve at en alternativ modell er
at det nye etterforskningsorganet for politiet og påtalemyndigheten
også behandler klagesakene fullt ut. Komiteen antar
at dette vil styrke det nye etterforskningsorganets legitimitet
i befolkningen i større grad enn dagens SEFO. I tillegg
vil publikum kunne henvende seg til ett sted uavhengig av om klageren vet
om forholdet det klages på var en ulovlig handling eller
ikke. Komiteen er av den oppfatning at klagesaksbehandlingen
uansett må være mer omfattende enn at det kun
er den innklagedes overordnede som behandler klagen, selv om overordnede
synspunkter også må vektlegges ved behandlingen
av klagen.