Til Odelstinget
Olje- og energidepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endringer i energiloven § 5A-2 om rasjonering.
Bakgrunnen for forslaget er bl.a. at Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) i 2002 fastsatte forskrift om beredskap i kraftforsyningen
med ikrafttredelse 1. januar 2003. Det ble reist spørsmål
om å få klargjort lovhjemmelen for å delegere
vedtaksmyndighet til Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO)
for tiltak i forbindelse med rasjonering etter energiloven § 5A-2.
KBO omfatter alle de enheter som forestår produksjon med
tilhørende vassdragsregulering, overføring og
distribusjon av elektrisk energi og fjernvarme etter energiloven
(200 selskaper).
Begrunnelsen for forslaget er behovet for en klargjøring
av hjemmelen til å kunne delegere myndighet utover de ordinære
rammene i forbindelse med gjennomføring av rasjonering.
Det foreslås videre å innføre særskilt
hjemmel for at rasjoneringsmyndigheten kan delegere myndighet til
KBO.
Departementet viser til at KBO reguleres gjennom energiloven § 6-1
første ledd. Her fastslås det at kraftforsyningen
skal underlegges KBO under beredskap og i krig, og at de enheter
som står for kraftforsyningen i fred inngår i
organisasjonen. I slike situasjoner skal departementet samordne
beredskapsplanleggingen og lede kraftforsyningen. Departementets myndighet
er delegert til NVE.
Det foreslås i proposisjonen også å innta
en bestemmelse i § 5A-2 om unntak fra forvaltningslovens klageregler
for enkeltvedtak som treffes av rasjoneringsmyndigheten eller KBO
i forbindelse med gjennomføring av rasjonering. I tillegg
foreslås et unntak fra forvaltningsloven kapittel II om
habilitet. Klageadgang på slike vedtak vil etter departementets vurdering
motvirke en effektiv og rasjonell gjennomføring av rasjonering.
En direkte anvendelse av habilitetsreglene i forvaltningsloven vil
etter departementets vurdering kunne vanskeliggjøre bruk
av KBO som krisehåndteringsapparat i slike situasjoner.
Videre foreslår departementet i proposisjonen å innføre
nye §§ 7-7 og 7-8 i energiloven om overtredelsesgebyr
og ileggelse av overtredelsesgebyr overfor foretak knyttet til overtredelse
av energiloven § 5A-2 om rasjonering, samt bestemmelser
og pålegg gitt i medhold av denne lovbestemmelsen. Bakgrunnen
for dette forslaget er behovet for mer effektive og hensiktsmessige
sanksjoner i forbindelse med gjennomføring av rasjonering.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia
Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind
Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, viser til at lovendringsforslaget begrunnes
med behovet for en klargjøring av hjemmelen til å delegere
myndighet utover de ordinære rammene i forbindelse med
gjennomføring av rasjonering. Det foreslås i proposisjonen
at man i tillegg innfører særskilt hjemmel for
at rasjoneringsmyndigheten kan delegere myndighet til Kraftforsyningens
beredskapsorganisasjon (KBO).
Komiteen er kjent med at departementet har sendt
lovendringsforslaget ut på høring den 10. juli 2003
til en rekke instanser, og komiteen er gjort kjent
med høringsinstansenes syn på forslaget.
Komiteen viser til at den situasjonen vi hadde sist
vinter viste at også det norske forsyningssystemet er sårbart,
og at man derfor må ta visse forholdsregler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at Regjeringen tar sikte på å fremme en melding
om forsyningssikkerheten for strøm i løpet av
høstsesjonen. Flertallet vil komme tilbake
til spørsmålet knyttet til kraftforsyningssystemet
under behandlingen av denne meldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet vil påpeke det paradoksale med
at man i energistormakten Norge stadig har en forverring i forsyningssituasjonen
for strøm, og at gapet mellom tilbud og etterspørsel øker
for hvert år. Denne utviklingen vil, dersom man ikke får
orden på kraftbalansen, øke faren for utkobling
og rasjonering betraktelig i tiden fremover. Sist vinter medførte
to måneders nedbørssvikt til at systemet var nær
ved å bryte sammen.
Disse medlemmer mener at en betydelig økning
i kraftproduksjonen er det viktigste grep for å få orden
på forsyningssikkerheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at advarsler gjennom flere år fra blant andre
NVE og Statnett om manglende kraftbalanse og de alvorlige konsekvensene
som følge av dette, dessverre er ignorert av både
av denne og tidligere regjeringer og stortingsflertall.
Disse medlemmer viser videre til at ytterligere
vannkraftutbygging der dette ikke har alvorlige konsekvenser for
naturen, opprusting og utvidelser av vannkraftanlegg, satsing på mikro-,
mini- og småkraftverk i tillegg til kraftproduksjon basert
på naturgass, er de beste måter å få på plass
produksjonsøkning av betydning. I tillegg kreves det økt
fokus på overføringskapasiteten til våre
naboland.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til partiets alternative energipolitikk som bl.a. fremkommer i budsjettforslaget
for 2004.
Disse medlemmer viser også til Sosialistisk Venstrepartis
invitasjon til energiforlik med regjeringen for bl.a. å bedre
forsyningssikkerheten, og derved unngå rasjoneringssituasjoner
- som bl.a. omhandles i dette lovframlegget.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m.
(energiloven)
I
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m.
(energiloven) gjøres følgende endringer:
§ 5A-2 nytt tredje ledd skal lyde:
Rasjoneringsmyndigheten kan delegere myndighet
til å treffe vedtak i forbindelse med gjennomføring
av rasjonering til Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO).
Kapittel VI om klage og omgjøring i lov 10. februar 1967
om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
gjelder ikke for enkeltvedtak som er truffet av rasjoneringsmyndigheten
eller KBO i forbindelse med gjennomføring av rasjonering.
For saker som behandles av KBO gjelder heller ikke forvaltningsloven
kapittel II om ugildhet. Saker skal likevel forberedes og avgjøres
etter en forsvarlig, saklig og nøytral saksbehandling.
Gjeldende § 5A-2 tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
Ny § 7-7 skal lyde:§ 7 -7. (Overtredelsesgebyr)
Departementet kan ilegge den som uaktsomt eller forsettlig
overtrer § 5A-2 i denne lov, overtredelsesgebyr. Det samme
gjelder ved slik overtredelse av bestemmelser eller pålegg
gitt i medhold av § 5A-2 der adgang til å ilegge
overtredelsesgebyr er særskilt bestemt.
Ilagt gebyr er tvangsgrunnlag for utlegg. Krav på gebyr
innkreves av Statens innkrevingssentral. Innkrevingssentralen kan
inndrive kravet ved trekk i lønn og andre lignende ytelser
etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen
kan også inndrive kravet ved å stifte utleggspant
for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern ved registrering
i et register eller ved underretning til tredjeperson, jf. panteloven
kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på Innkrevingssentralens
kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9 første
ledd.
Ny § 7-8 skal lyde:§ 7-8. (Foretak)
Når en overtredelse som kan medføre
overtredelsesgebyr etter § 7-7 er begått av noen
som har handlet på vegne av et foretak, kan overtredelsesgebyr ilegges
foretaket. Dette gjelder selv om overtredelsesgebyr ikke kan ilegges
noen enkeltperson. Med foretak menes her selskap, enkeltpersonforetak,
stiftelse, forening eller annen sammenslutning, bo eller offentlig
virksomhet.
Ved avgjørelsen av om et foretak skal
ilegges overtredelsesgebyr og ved utmåling av sanksjonen skal
det særlig legges vekt på
a) overtredelsens grovhet,
b) om foretaket ved retningslinjer, instruksjon,
opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne forebygget
overtredelsen,
c) om overtredelsen er begått for å fremme
foretakets interesser,
d) om foretaket har hatt eller kunne oppnådd
noen fordel ved overtredelsen,
e) om det foreligger gjentakelse,
f) foretakets økonomiske evne.
II
Loven trer i kraft fra den tid
Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 19. november 2003
Bror Yngve Rahm |
Øyvind Vaksdal |
leder |
ordfører |