Til Odelstinget
Justisdepartementet legger frem forslag til endringer i lov 17.
juli 1953 nr. 9 om sivilforsvaret som ledd i omorganiseringen av
Sivilforsvaret og opprettelsen av Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap. Det foreslås enkelte endringer i benevnelsen på Sivilforsvarets
enheter som følge av omorganiseringen av etaten. I tillegg
er det behov for å foreta en navneendring som følge
av opprettelsen av det nye direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap.
Sivilforsvarsloven regulerer blant annet den lokale organiseringen
av Sivilforsvaret. I henhold til lovens § 8 utgjør
hvert politidistrikt en sivilforsvarskrets der politimesteren er
kretssjef. Loven åpner imidlertid for at departementet
kan bestemme at et politidistrikt helt eller delvis skal legges
til en annen sivilforsvarskrets.
Ved kongelig resolusjon 10. november 2000 nedsatte regjeringen
Stoltenberg et utvalg for å gjennomgå landets
operative rednings- og beredskapsressurser. Utvalget fikk blant
annet som mandat å gi anbefalinger om hvordan Sivilforsvarets
oppgaver og ansvar burde ivaretas i fremtiden. I utvalgets rapport, NOU
2001:31 Når ulykken er ute, ble det anbefalt at staten
benytter vernepliktige mannskaper som forsterkning for de ordinære
rednings- og beredskapsressurser, med tilsvarende oppgaver i fred
som i krig. Utvalget var imidlertid delt i sin oppfatning om hvordan
disse forsterkningene burde organiseres. Utvalgets rapport ble sendt
på bred høring og i høringen var det
også delte oppfatninger om hvorvidt et fremtidig sivilforsvar
burde forankres i politiet eller om en annen løsning burde
velges.
I St.meld. nr. 17 (2001-2002) om samfunnssikkerhet ga regjeringen
uttrykk for at den ved sin vurdering av Sivilforsvarets organisatoriske
forankring hadde lagt noe større vekt på behovet
for et forsterkningsapparat for krig og større kriser enn
utvalget tok utgangspunkt i. Sivilforsvaret skal følgelig
videreføres og videreutvikles med utgangspunkt i dagens oppgaveportefølje.
Meldingen la opp til at Sivilforsvaret organiseres fylkesvis som
en egen regional etat. St.meld. nr. 17 (2001-2002) gir bred omtale
av utvalgets rapport og høringsrunden.
I Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002)
om samfunnssikkerhet, sluttet komiteene seg i hovedsak
til meldingens omtale og forslag. Dette innebærer at Sivilforsvaret
organiseres som en egen etat inndelt fylkesvis med unntak av Nord-Norge,
hvor Finnmark deles i to kretser og hvor Midtre-Hålogaland
politidistrikt blir en egen krets. Politimestrene blir følgelig
fritatt for sitt ansvar som kretssjefer i Sivilforsvaret. Det er
behov for å endre lovens § 8 overensstemmende
med dette.
Departementet foreslår også å endre
loven slik at betegnelsen "krets" blir erstattet med "distrikt",
og at betegnelsen på lederstillingene blir "distriktssjef"
og ikke "kretssjef".
Sivilforsvaret er underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap som ble etablert den 1. september 2003. Som følge
av dette er det behov for å endre direktoratsnavn i en
bestemmelse i loven.
Departementet arbeider med forslag til en ny lov om Sivilforsvaret,
jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004) for Justisdepartementet.
Det gjøres oppmerksom på at lovforslaget i
denne proposisjonen ikke har vært sendt ut på egen
høring under henvisning til den omfattende prosessen som
ligger til grunn for forslaget, herunder høringen av NOU
2001:31 og Stortingets behandling av Innst. S. nr. 9 (2002-2003).
I henhold til gjeldende § 4 annet ledd kan
kretssjefen under sivilforsvarsberedskap helt eller delvis forby
bruken av forsamlingslokaler eller andre lokaler tilgjengelige for
allmennheten. Han kan også forby møter og tilstelninger
på steder som i alminnelighet er tilgjengelig for allmennheten.
Etter gjeldende ordning er det politimesteren som er kretssjef.
I den nye organiseringen av Sivilforsvaret som en egen etat med
direkte styringslinje fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap opphører dagens ordning med politimesteren som
kretssjef for Sivilforsvaret. Sivilforsvaret skal organiseres i
det departementet nå foreslår å kalle
distrikter, og ledes av en distriktssjef.
Departementet foreslår imidlertid at hjemmelen i henhold
til § 4 annet ledd fortsatt ligger hos politimesteren,
da dette harmoniserer med den plikten politiet allerede har i henhold
til § 7 i lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet
og forutsetningen om at Sivilforsvaret skal nyttes som forsterkning
til nødetatene.
Ordet "almenheten" i bestemmelsens første og andre ledd
foreslås samtidig justert til gjeldende språknorm,
"allmennheten".
Gjeldende lov foreskriver at hvert politidistrikt utgjør
en sivilforsvarskrets der politimesteren er kretssjef. Sivilforsvaret
vil i samsvar med Innst. S. nr. 9 (2002-2003) inndeles i 20 fylkesvise
distrikter med unntak av Nord-Norge, hvor Finnmark deles i to distrikt
og hvor Midtre-Hålogaland politidistrikt blir et eget distrikt.
Distriktet skal ledes av en egen leder. Politimesteren fritas for
sitt ansvar som kretssjef.
For å synliggjøre den nye organiseringen foreslår departementet å kalle
de nye enhetene distrikt fremfor kretser, og leder av distriktet
for distriktssjef.
For å sikre en konsekvent begrepsbruk i loven foreslår
departementet å endre begrepet sivilforsvarskretsen til
sivilforsvarsdistriktet i første ledd og kretssjef til
distriktssjef i bestemmelsens andre og tredje ledd, selv om disse
leddene strengt tatt kunne vært opphevet som følge
av at det lokale sivilforsvar er lagt ned. Departementet foreslår
likevel å endre bestemmelsen fremfor å oppheve
den, da en oppheving vil få innvirkninger på en
rekke andre bestemmelser i loven, som det på bakgrunn av
det pågående moderniseringsarbeidet med sivilforsvarsloven
ikke er hensiktsmessig å endre nå.
Direktoratet for sivilt beredskap er fra 1. september 2003 en
del av det nye Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Departementet foreslår å endre bestemmelsen overensstemmende
med det nye etatsnavnet.
De økonomiske konsekvensene knyttet til omorganiseringen
av Sivilforsvaret fremkommer av St.meld. nr. 17 (2001-2002) om samfunnssikkerhet. Her
legges det til grunn en innsparingseffekt i størrelsesorden
10-15 mill. kroner ved å endre kretsstrukturen fra 40 til
18 kretser. Det kan imidlertid ventes en noe lavere innsparingseffekt
som følge av at det totale antall kretser skal være
20 og ikke 18. De økonomiske konsekvensene i 2003 er beskrevet
i Revidert nasjonalbudsjett 2003, jf. St.prp. nr. 65 (2002-2003).
De administrative besparelsene for politiet ved at politimesteren
fritas for sitt ansvar som kretssjef blir ikke overført
til Sivilforsvaret. Det er lagt til grunn en overføring
av 10 stillinger fra fylkesmannsembetene som følge av at
fylkesmannen er fritatt for sitt administrative ansvar for Sivilforsvaret.
Dette er omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003) for Justisdepartementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar
Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
har merket seg at forslagene i proposisjonen er endringer og tekniske
justeringer av sivilforsvarsloven som en oppfølging av
Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002) om samfunnssikkerhet
- Veien til et mindre sårbart samfunn.
Komiteen har merket seg at Sivilforsvaret nå blir
organisert som egen etat med direkte styringslinje fra Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap. Videre at de nye enhetene skal
kalles distrikt som skal ledes av en distriktssjef. Dagens ordning med
politimesteren som kretssjef opphører.
Komiteen har videre merket seg endringene som
følge av at fylkesmannen er fritatt for sitt administrative
ansvar for Sivilforsvaret.
Komiteen er enig i at Sivilforsvaret skal videreføres
og videreutvikles med utgangspunkt i dagens oppgaveportefølje,
men vil samtidig presisere behovet for et nært samarbeid
og samspill med frivillige organisasjoner, Heimevernet og andre
deler av Forsvaret.
Komiteen støtter forslag til endringer
i lov av 17. juli 1953 nr. 9 om sivilforsvaret.
Komiteen har ingen flere merknader, viser til proposisjonen
og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1953 nr. 9
om sivilforsvaret
I
I lov 17. juli 1953 nr. 9 om sivilforsvaret gjøres følgende
endringer:
§ 4 skal lyde:
For offentlig sted og for steder som er tilgjengelige for allmennheten kan
Kongen gi bestemmelser om den alminnelige ferdsel, orden og sikkerhet
under sivilforsvarsberedskap. For øvingsformål
kan departementet gi slike bestemmelser selv om sivilforsvarsberedskap
ikke er erklært.
Under sivilforsvarsberedskap kan politimesteren helt
eller delvis forby bruken av forsamlingslokaler eller andre lokaler
som er tilgjengelige for allmennheten. Han kan
også forby møter og tilstelninger på steder
som i alminnelighet er tilgjengelige for allmennheten.
§ 8 skal lyde:
Riket er inndelt i sivilforsvarsdistrikter, med
en distriktssjef som leder av hvert distrikt.
Departementet fastsetter distriktenes geografiske område
og instruks for distriktssjefen.
§ 9 første, andre og tredje ledd
skal lyde:
Innenfor sivilforsvarsdistriktet kan
det for byer og tettbebyggelser etter departementets bestemmelse organiseres
lokale sivilforsvar.
For hvert lokalt sivilforsvar skal det være en
sjef som oppnevnes av departementet og som er underlagt distriktssjefen.
Distriktssjefen er, hvis ingen annen
oppnevnes, sjef for det lokale sivilforsvar hvor han har sitt kontor,
såfremt dette ligger innenfor hans distrikt.
§ 49 tredje ledd skal lyde:
Fellesutgifter fordeles etter avtale mellom bedriften,
vedkommende kommune og fylkesmannen. Blir partene ikke enige, avgjøres
fordelingen av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
II
Ikrafttredelse
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 11. mars 2004
Marit Nybakk |
Åse Wissløff Nilssen |
leder |
ordfører |