Til Odelstinget
Departementet legger i proposisjonen frem forslag om en revisjon
av straffeloven kapittel 27 om forbrytelser i gjeldsforhold. Endringene
tar sikte på å gjøre regelverket enklere å praktisere,
og derved bidra til en mer effektiv bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Grensene for det straffbare foreslås stort sett videreført
i tråd med gjeldende rett, likevel slik at det foretas
enkelte viktige justeringer. Flere av straffebudene har i dag vilkår
om at skyldneren er i en slik økonomisk situasjon at vedkommende
ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne, dvs. at skyldneren er
insolvent. Dette grunnleggende økonomiske vilkåret
foreslås utvidet til også å omfatte situasjoner
hvor skyldneren står i påtakelig fare for å bli
insolvent ved handlingen. I forhold til straffebudet om formuesforringelse
ved insolvens mv., skal det etter forslaget heller ikke frita for
straff at insolvens mv. ikke lar seg fastslå, når
dette skyldes at skyldneren forsettlig eller grovt uaktsomt har
overtrådt regnskapsbestemmelser i lov eller forskrift.
Et annet endringsforslag som vil innebære en utvidelse
av det strafferettslige ansvaret, er at foreldelsesfristen for straffbare
handlinger ikke skal løpe under konkurs og gjeldsforhandling
etter loven. Suspensjonsregelen foreslås begrenset til å gjelde
for overtredelser av straffeloven kapittel 27 og regnskapsloven § 8-5
første ledd, og det foreslås en absolutt tidsfrist
for suspensjonen på fem år.
På den annen side foreslås det også en
viss innsnevring av det strafferettslige ansvaret. Til forskjell fra
den gjeldende straffeloven § 285 første ledd foreslås
det innført et vilkår om at fordringshavernes
tap må være betydelig, for at et vågelig
foretagende (en risikopreget aktivitet) skal være straffbar.
Etter gjeldende rett er det tilstrekkelig at fordringshaverne påføres
tap. Et annet eksempel er at fordringshavernes medvirkningsansvar
foreslås redusert, i den forstand at det å motta
oppgjør for uforfalt gjeld bare skal være straffbart
dersom fordringshaveren har brukt utilbørlige midler for å oppnå fordelen.
Ellers foreslås det gjennomgående en forenkling av
skyldkravene og en klarere avgrensning mellom de ulike straffebudene.
De nåværende strafferammene foreslås
stort sett videreført. Redaksjonelt foreslås det å plassere
straffebudene "kronologisk" etter gangen i en konkurssak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten
Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og Ib Thomsen, fra Kristelig Folkeparti, Einar
Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, vil fremheve at det er uakseptabelt å berike
seg på kreditorenes bekostning. Slikt innebærer
en konkurransevridning som ikke kan godtas. Kampen mot økonomisk
kriminalitet er etter komiteens oppfatning svært
viktig. Komiteen er kjent med at Regjeringen i juni
2004 vil legge frem en egen handlingsplan mot økonomisk
kriminalitet, og ser positivt på dette.
Komiteen vil påpeke at formålet
med å revidere straffeloven kapittel 27 er at regelverket
skal bli enklere å praktisere. I dag henlegges mange anmeldelser
om brudd på straffeloven kapittel 27, fordi reglene
er kompliserte og byr på tolkningsproblemer. Etter komiteens mening
er en forenkling av beviskravene særlig nødvendig.
En revisjon av dette kapittelet vil etter komiteens oppfatning
bidra til å bekjempe den særlige form for kriminalitet
som gjeldsforbrytelsene representerer på en mer effektiv
måte enn i dag. Ønsket om å gjøre
reglene i kapittel 27 forståelige for dem bestemmelsene
retter seg mot begrunner også en lovmessig forenkling og
klargjøring.
Det er et mål å styrke innsatsen mot bl.a.
konkurskriminalitet. Komiteen viser i den forbindelse til
Ot.prp. nr. 23 (2003-2004) og til de ulike partiers respektive merknader
i Innst. O. nr. 59 (2003-2004). Etter komiteens oppfatning
vil de endringer som ble gjort i konkurslovgivningen gjennom Besl.
O. nr. 64 (2003-2004) og den revisjon av straffeloven kapittel 27
som nå foretas, samlet medføre en betydelig forbedring
i samfunnets muligheter til å avdekke og sanksjonere konkurskriminalitet
mv.
Det er grunn til å tro at det er store mørketall
hva gjelder kriminalitet i gjeldsforhold. Komiteen synes
det er positivt at departementet tar initiativ til lovendringer
som vil kunne bidra til å avdekke mer av denne type kriminalitet.
Straffelovrådet avga i juli 1999 sin utredning NOU
1999:23 Forbrytelser i gjeldsforhold. Straffelovrådet har
fremmet flere forslag til forenklinger av straffeloven kapittel
27 om forbrytelser i gjeldsforhold. Justisdepartementet sendte utredningen
på høring 20. september 1999 med høringsfrist
15. februar 2000.
Straffelovkommisjonen ble oppnevnt ved kongelig resolusjon 26.
september 1980 med det mandat å legge frem utkast til ny
straffelov. Kommisjonen er enig med Straffelovrådet i at
det er behov for en opprydding i straffeloven kapittel 27 om forbrytelser
i gjeldsforhold, og slutter seg i det vesentlige til Straffelovrådets
forslag til endringer. På enkelte punkter har kommisjonen
imidlertid en annen oppfatning enn Straffelovrådet, også når
det gjelder materielle spørsmål. De foreslåtte
endringene kan stort sett gjennomføres uavhengig av fremdriften
i straffelovreformen for øvrig.
Det er et klart behov for et strafferettslig vern mot forbrytelser
i gjeldsforhold. Behovet er særlig påtrengende
når skyldnerens økonomiske stilling er så svekket
at det kan bli tale om en snarlig fellesforfølgning. I
slike tilfeller vil skyldneren ofte ha et økonomisk motiv
for å holde formuesgodene sine utenfor fordringshavernes
rekkevidde, og derved forhindre at de blir beheftet med utlegg eller
inngår i et eventuelt konkursbo. Samtidig er det få alternative
sanksjonsformer mot slik kreditorskadelig atferd.
De siste par årene har det vært en betydelig
vekst i antall konkurser. I 2002 var tallet på åpnede
konkurser 4 473, og i 2003 ble det åpnet 5 223
konkurser, ifølge Statistisk sentralbyrås tabeller.
Dette er det høyeste tallet på konkurser siden
1992, men det kan imidlertid se ut til at tallene nå er
i ferd med å flate noe ut.
Undersøkelser viser at det i så mange som to
av tre næringslivskonkurser foreligger mistanke om konkurskriminalitet.
Ofte blir imidlertid sakene henlagt. Dette har ikke minst sammenheng
med at straffebudene i straffeloven kapittel 27 er kompliserte og reiser
tolkingsproblemer og bevistvil, slik Straffelovrådet peker
på i sin utredning.
Høringsrunden bekrefter at det er behov for å forenkle
og rydde opp i straffeloven kapittel 27. Et stort antall høringsinstanser
har understreket viktigheten av å effektivisere regelverket.
At det i dag er vanskelig å få pådømt
lovbrudd etter straffebudene i straffeloven kapittel 27 er fremhevet
av mange.
I kapittel 4 i proposisjonen gis det en oversikt over gjeldende
rett, og i kapittel 5 gis det en beskrivelse av svensk, dansk og
finsk rett på dette området.
Et felles vilkår for straff etter straffelovens bestemmelser
om formuesforringelse ved insolvens mv., unnlatelse av å begjære
oppbud mv., og kreditorbegunstigelse er at skyldneren "ikke vil
kunne tilfredsstille alle fordringshaverne". Det samme vilkåret
har bestemmelsen om uttak av næringsvirksomhet, selv om
vilkåret her er formulert noe annerledes ("at fordringshaverne
ikke vil kunne tilfredsstilles"). Det er lagt til grunn i juridisk
teori at uttrykket "ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne"
innebærer et krav om insolvens, som antakelig skal forstås
på samme måte som i konkursretten.
Straffelovrådet peker på at konkursrettens
insolvensbegrep ikke er enhetlig. Rådet drøfter
også enkelte andre tvilsspørsmål knyttet
til konkurslovens insolvensbegrep. Etter Straffelovrådets
vurdering tilsier de vanskelighetene insolvensvilkåret
medfører i strafferettslig sammenheng at vilkåret
bør utvides til også å omfatte handlinger
som er foretatt når skyldnerens økonomiske stilling
er nær insolvens. Straffelovrådet legger til grunn
at den foreslåtte utvidelsen vil gjøre det mindre
nødvendig å avgrense eksakt insolvensbegrepet
i straffeloven kapittel 27.
Forslaget om å utvide insolvensvilkåret har
fått bred støtte i høringsrunden. Flere
av høringsinstansene fremholder at dagens insolvenskrav
gjør det svært vanskelig å få pådømt
lovbrudd etter straffeloven kapittel 27.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det nåværende
vilkåret om at fordringshaverne ikke vil kunne tilfredsstilles,
rent språklig bør erstattes med et krav om insolvens.
Dette innebærer ingen realitetsendring. Lovteksten blir
likevel lettere tilgjengelig, noe som er en del av formålet
med revisjonen. Departementet er enig med Straffelovrådet
i at § 281 annet ledd om formuesforringelse ved insolvens
mv. også bør fange opp det tilfelle at skyldneren
blir insolvent ved handlingen. Heller ikke dette innebærer noen
realitetsendring i forhold til gjeldende rett. I motsetning til
Straffelovrådet mener departementet at dette alternativet
også bør tas med i bestemmelsen om kreditorbegunstigelse.
Det er etter departementets oppfatning naturlig at avgrensningen
av det økonomiske vilkåret er likt i disse bestemmelsene.
Vanskelighetene med å bevise at skyldneren var eller ble insolvent
ved en disposisjon gjør at påtalemyndigheten i
mange tilfeller må nøye seg med å forfølge
regnskapsovertredelsene. Men handlingens straffverdighet vil normalt
ikke være betinget av at skyldneren var eller ble insolvent.
Dersom skyldneren står i påtakelig fare for å bli
insolvent ved handlingen, er det i prinsippet en tilfeldig fordel
for skyldneren om insolvens likevel ikke inntreffer. Det sentrale
bør heller være skyldnerens vurderingsgrunnlag
på det tidspunktet formuesforringelsen eller kreditorbegunstigelsen
foretas. Når faren for insolvens er påtakelig, bør
skyldnerens varsellamper blinke. Effektivitetshensyn kommer følgelig
etter departementets syn ikke i konflikt med straffverdighetsvurderinger
dersom det økonomiske vilkåret utvides til også å omfatte
de tilfellene der skyldneren står i påtakelig
fare for å bli insolvent ved handlingen. Samtidig vil departementet
understreke at "påtakelig" er et strengt krav, med et relativt
begrenset anvendelsesområde.
Komiteen har merket seg at uttrykket
"ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne", som brukes
i straffeloven §§ 281, 283 a og 284, og uttrykket "at
fordringshaverne ikke vil kunne tilfredsstilles", som brukes i straffeloven § 285,
i praksis forstås som et krav til insolvens. Det er etter komiteens oppfatning ønskelig
at straffeloven utformes slik at den er lett tilgjengelig. Komiteen støtter
derfor forslaget om å bruke insolvensbegrepet i stedet
for nevnte straffbarhetsvilkår. Komiteen har
i sin vurdering også lagt betydelig vekt på at
et bredt flertall av høringsinstansene støtter
forslaget.
Komiteen er enig med departementet i at dersom
en skyldner står i en påtakelig fare for å bli
insolvent ved en formuesdisposisjon, er det i prinsippet en tilfeldig
fordel for skyldneren om insolvens ikke skulle inntreffe. Av den
grunn støtter komiteen forslaget om å utvide
straffbarhetsvilkåret til også å ramme
situasjoner hvor skyldneren står i en påtakelig fare
for å bli insolvent, og tiltrer proposisjonens omtale av
hvordan dette kravet skal praktiseres. Komiteen har
lagt betydelig vekt på at beviskravet i straffebudene gjennom
dette blir lettere å oppfylle.
Komiteen har merket seg at NHO og Norges Rederiforbund
er noe bekymret for at vilkåret vil kunne ramme disposisjoner
som på handlingstidspunktet fremsto som fornuftige, men
som i ettertid viser seg uheldige. Komiteen vil presisere
at det er skyldnerens fremtidsutsikter på disposisjonstidspunktet
som skal være avgjørende for den strafferettslige
vurderingen.
De fleste straffebudene i straffeloven kapittel 27 retter seg
mot krenkelser av kreditorfellesskapet.
Straffelovrådet foreslår at det ikke lenger
skal være et vilkår i straffeloven § 281
annet ledd om formuesforringelse ved insolvens mv. at handlingen rammer
hele kreditorfellesskapet. Lovteksten foreslås derfor formulert
slik at den direkte verner mot krenkelser av en eller flere fordringshavere.
Få høringsinstanser har uttalt seg uttrykkelig
om dette spørsmålet.
Departementet foreslår å videreføre
en egen bestemmelse om eksekusjonshindring. Dette reduserer betydningen
av å utvide anvendelsesområdet for bestemmelsen
om formuesforringelse under insolvens, til krenkelser av enkeltstående
fordringshavere. Spørsmålet er om den foreslåtte
endringen får noen reell betydning overhodet. Departementet
antar at en lemping i forhold til det nåværende
vilkåret vil ha liten betydning. Det kan likevel ikke utelukkes
at det i praksis vil forekomme tilfeller av unndragelser mv. som
ikke rammer kreditorfellesskapet, men bare enkeltstående
kreditorer, og hvor andre straffebud enten ikke er anvendelige eller
ikke har en tilstrekkelig høy strafferamme. Departementet
går derfor inn for å følge opp forslaget
fra Straffelovrådet. Proposisjonsutkastet bruker derfor
uttrykket "en eller flere av fordringshaverne" også i forhold
til § 283 første ledd bokstav b. Straffelovrådet
har ikke foreslått noen tilsvarende endring i gjeldende § 284
om kreditorbegunstigelse. Departementet er enig i at rettstilstanden bør
opprettholdes på dette punkt, slik at det fortsatt skal
være et vilkår at kreditorfellesskapet rammes. Disposisjoner
som går i favør av en fordringshaver og i disfavør
av en enkelt blant flere andre fordringshavere, ligner mer på en
unndragelse og bør vurderes etter det generelle straffebudet
om formuesforringelse, hvor det ikke lenger vil være et
vilkår at disposisjonen forringer stillingen til hele kreditorfellesskapet.
Departementet foreslår derfor at utkastet § 282 om
kreditorbegunstigelse bare skal rette seg mot handlinger som rammer
kreditorfellesskapet.
Komiteen støtter departementets
vurderinger slik de kommer til uttrykk i proposisjonen og har ikke ytterligere
kommentarer.
Straffeloven § 285 første ledd om
vågelig foretagende mv. har blant annet som vilkår
at "fordringshaverne påføres tap". Noe tilsvarende
vilkår finnes ikke i § 281 om boforringelse
eller § 284 om kreditorbegunstigelse.
Straffelovrådet reiser spørsmål om
det også i §§ 281 og 284 bør
innføres et uttrykkelig tapsvilkår. Rådet
fraråder imidlertid en slik løsning, og viser
til at dette i uakseptabel grad vil svekke kreditorvernet. Tapsvilkåret
foreslås beholdt i § 285 første
ledd, og endret til et krav om betydelig tap. Hovedbegrunnelsen
for dette er at det ikke oppstilles noe insolvensvilkår
i § 285, og at straffansvaret for vågelig
foretagende mv. da ikke bør inntre med mindre tapsrisikoen
realiserer seg.
Ingen av høringsinstansene har uttalt seg uttrykkelig
om spørsmålet.
Departementet slutter seg til de synspunktene som er fremmet
av Straffelovrådet og Straffelovkommisjonen. Straffverdigheten
av kreditorskadelige disposisjoner må som den store hovedregel
vurderes ut fra forholdene på disposisjonstidspunktet. Å fravike
dette krever etter departementets oppfatning en særskilt
begrunnelse, slik tilfellet er for straffelovens bestemmelse om
vågelig foretagende mv. Departementet ser det ikke som ønskelig å foreslå noe
tilsvarende tapsvilkår i de øvrige straffebudene
som er til revisjon.
Komiteen støtter departementets
vurderinger slik de kommer til uttrykk i proposisjonen og har ikke ytterligere
kommentarer.
Mange av bestemmelsene i straffeloven kapittel 27 har et blandet
skyldkrav, det vil si at skyldkravet ikke er det samme i forhold
til alle vilkårene i gjerningsbeskrivelsen.
En av hovedinnvendingene mot utformingen av bestemmelsene i straffeloven
kapittel 27 har vært at skyldkravene er kompliserte. Rådet
går derfor inn for å forenkle skyldkravene, og
foreslår at flere av de kombinerte skyldkravene oppheves,
og at det i stedet innføres straff for forsettlige og grovt
uaktsomme overtredelser. Dette innebærer dels en skjerping,
dels en lemping, i forhold til gjeldende rett. Straffelovrådet
drøfter om ansvaret bør inntre allerede ved simpel uaktsomhet,
men mener at det bør være tilstrekkelig å ramme
grov uaktsomhet.
Ingen av høringsinstansene går imot den foreslåtte
forenklingen av skyldkravene.
Departementet støtter den foreslåtte forenklingen av
skyldkravene i gjeldende §§ 283 a, 284
og 285, og viser til at det verken i utredningene eller i høringsrunden
er dokumentert noe behov for å videreføre de blandede
skyldkravene i disse bestemmelsene. Departementet er også enig
i at ansvaret ikke bør utvides til å omfatte simpelt
uaktsomme handlinger. Det er den illojale opptredenen overfor en
fordringshaver som det er viktig å ramme med disse bestemmelsene.
Komiteen har merket seg at en av hovedinnvendingene
mot straffeloven kapittel 27 har vært at skyldkravene er
kompliserte, og ser behovet for en forenkling på dette
punkt.
Komiteen har grundig vurdert om ansvar etter bestemmelsene
i kapittel 27 bør inntre allerede ved simpel uaktsomhet.
Etter komiteens oppfatning må det imidlertid
være rom for at næringsdrivende tar en viss risiko
- også i dårlige tider. Videre vil komiteen fremheve
at det er den illojale opptreden overfor fordringshavere som man ønsker å ramme med
bestemmelsene i straffeloven kapittel 27. Disse forhold tilsier
at straffeansvar først inntrer ved grov uaktsomhet.
Komiteen viser til at kreditorskadelige handlinger
som utøves uaktsomt, ikke har preg av den illojalitet overfor
kreditorene som begrunner behovet for straffesanksjonering i medhold
av nevnte bestemmelser. Komiteen støtter
på denne bakgrunn forslaget om at skyldkravet i straffeloven
kapittel 27 (med unntak av § 286 som videreføres
uendret) settes til grov uaktsomhet og forsett.
Strafferammene i straffeloven kapittel 27 om forbrytelser i gjeldsforhold
varierer fra fengsel i seks måneder til fengsel i fem år.
Bot er et selvstendig straffalternativ i alle bestemmelsene. Den
høyeste strafferammen for uaktsomme overtredelser er fengsel
inntil tre år.
Forsettlige og grovt uaktsomme handlinger skal etter Straffelovrådets
forslag ha felles strafferamme etter de bestemmelsene som foreslås å ramme
begge skyldformer. Strafferammen for vanlige overtredelser av § 281
foreslås satt til bøter eller fengsel inntil tre år,
mens grove overtredelser foreslås gitt en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil seks år.
Dette er ment å gi uttrykk for at straffverdigheten av
boforringelse er den samme som ved henholdsvis simple og grove formuesovertredelser
som nevnt i straffeloven kapittel 24 om underslag, tyveri og ulovlig
bruk og kapittel 26 om bedrageri og utroskap. For øvrig
foreslår Straffelovrådet ingen endringer i strafferammene.
Ingen av høringsinstansene går imot de foreslåtte straffskjerpelsene.
Forslagene om skjerpede strafferammer får også uttrykkelig
støtte av mange.
Etter departementets syn gir de nåværende strafferammene
et nokså godt uttrykk for handlingenes straffverdighet.
Enkelte justeringer er det imidlertid behov for. Departementet støtter
Straffelovrådets forslag om å heve strafferammen
i bestemmelsen om grove boforringelser. Denne strafferammen bør imidlertid
forbeholdes forsettlige overtredelser. Forslaget om å heve
strafferammen for grovt uaktsomme tilfeller av boforringelse fra
seks måneder til henholdsvis tre og seks år, avhengig
av om boforringelsen betraktes som vanlig eller grov, vil etter
departementets oppfatning gi en urimelig høy strafferamme for
grovt uaktsomme handlinger. Departementet mener imidlertid at straffverdigheten
av grovt uaktsomme, grove boforringelser kan komme på høyde
med forsettlige, vanlige boforringelser, slik at strafferammen for
grovt uaktsomme overtredelser bør heves til nivået
for vanlige forsettlige overtredelser. Strafferammen for grovt uaktsomme
boforringelser foreslås på denne bakgrunn satt
til bøter eller fengsel inntil tre år. Bestemmelsen
om eksekusjonshindring foreslås i departementets lovutkast
sammenslått med bestemmelsen om formuesforringelse ved
insolvens mv. Strafferammen for eksekusjonshindring blir dermed hevet
til 3 år, både for forsettlige og grovt uaktsomme overtredelser.
Ved straffutmålingen må det legges vekt på at
eksekusjonshindring normalt er mindre straffverdig enn formuesforringelse
som rammer kreditorfellesskapet. Kreditorbegunstigelse er etter
departementets oppfatning en mindre alvorlig krenkelse enn å unndra
midler fra kreditorfellesskapet som sådan. Under forutsetning
av at boet ikke er fullstendig tappet for eiendeler, vil begunstigelsen
tross alt komme kreditorene til gode når gjenværende
midler i boet skal fordeles, om enn i begrenset grad, avhengig av
hvor stor begunstigelsen har vært i forhold til skyldnerens
betalingsevne. På ellers like vilkår vil imidlertid
straffverdigheten av å innfri en forpliktelse nesten alltid
være mindre enn om tilsvarende eiendeler unndras fra kreditorfellesskapet
som sådan. Etter departementets oppfatning bør
den gjeldende strafferammen i straffebudet om kreditorbegunstigelse
beholdes, det vil si bøter eller fengsel inntil to år,
både for forsettlige og grovt uaktsomme overtredelser.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
en ikke uvesentlig heving av flere av strafferammene i straffeloven
kapittel 27, og støtter endringsforslagene som fremkommer
av proposisjonen.
Komiteen finner imidlertid grunn til å presisere
at en heving av strafferammen i flere bestemmelser i kapittel 27
innebærer et ønske fra lovgivers side om at straffenivået
i noen grad heves i saker vedrørende gjeldsforbrytelser.
Etter Straffelovrådets oppfatning er det et hovedproblem
med de gjeldende reglene om forbrytelser i gjeldsforhold at flere
av straffebudene overlapper hverandre i større eller mindre
grad. Ved utformingen av utkast til nye bestemmelser har rådet
derfor lagt "vesentlig vekt på å lette rettsanvendelsen,
bl.a. ved å oppheve overlappende bestemmelser og klarere
avgrense rekkevidden av de enkelte straffebud". Strukturen i straffeloven
kapittel 27 foreslås i hovedsak beholdt.
Mange av høringsinstansene har kritiske merknader til
de redaksjonelle endringene.
Departementet foreslår at det fortsatt skal være
et eget kapittel i straffeloven som retter seg mot forbrytelser
i gjeldsforhold. Departementet går i hovedsak inn for å følge
den strukturen Straffelovkommisjonen legger opp til, slik at det
reviderte kapitlet på enklest mulig måte kan innarbeides
i den nye straffeloven. Det foreslås imidlertid enkelte
tilpasninger til den nåværende straffeloven.
Komiteen støtter departementets vurderinger slik
de kommer til uttrykk i proposisjonen og har ikke ytterligere kommentarer.
Straffeloven § 281 første ledd retter
seg mot "en skyldner som under konkurs, offentlig akkordforhandling
eller annen forhandling om gjeldsordning etter regler som er gitt
ved lov, ved fortielse eller uriktige opplysninger eller på annen
måte søker å unndra noen av sine eiendeler
fra å tjene til dekning for fordringshaverne, eller uriktig
oppgir eller vedkjenner seg forpliktelser."
Straffelovrådet foreslår å omformulere
gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 281 første
ledd første punktum, slik at bestemmelsen ikke lenger skal
rette seg mot den som "søker å" unndra eiendeler fra
fordringshaverne. Det nåværende kravet om boforringelsesforsett
harmonerer etter rådets oppfatning dårlig med
skyldkravet grov uaktsomhet, og foreslås erstattet av et
krav om at skyldneren foretar en "handling som er egnet til å forhindre
at noen formuesgoder tjener til dekning eller utnyttelse for fordringshaverne".
Rådet viser til at dette på vanlig måte også vil
innbefatte unnlatelser. Alternativet "utnyttelse" er en tilføyelse
i forhold til gjeldende rett, og tar sikte på å gjøre
det straffbart for skyldneren å foreta handlinger som er
egnet til å svekke eller eliminere fordringshavernes muligheter
for å utnytte de kontraktene boet har rett til å tre
inn i etter dekningsloven. Straffelovrådet foreslår
også uttrykket "sine eiendeler" endret til "noen formuesgoder".
I Straffelovrådets utkast til straffeloven § 281
første ledd nytt annet punktum foreslår rådet
tatt inn en bestemmelse om at straffebudet også skal ramme
en skyldner som under konkurs unnlater å bidra til at formuesgoder som
befinner seg utenfor riket, gjøres tilgjengelig for fordringshaverne.
Straffelovrådet foreslår for øvrig at
skyldkravet i § 281 endres til forsett eller grov uaktsomhet,
og at § 283 oppheves som overflødig. Straffeloven § 281
tredje ledd foreslås omformulert til en bestemmelse om
grove overtredelser av første og annet ledd, og strafferammen
for grove overtredelser foreslås hevet til bøter
eller fengsel inntil seks år, uavhengig av om det er utvist
forsett eller grov uaktsomhet.
Mange av høringsinstansene har synspunkter på redigeringen
av utkastet til § 281. Det er bred enighet om
at bestemmelsen bør forenkles rent teknisk, fortrinnsvis
ved å splitte den opp i flere straffebud. Høringsinstansene
er stort sett positive til endringsforslagenes materielle innhold.
Departementet foreslår at handlinger som nevnt i straffeloven § 281
første ledd skilles ut i et eget straffebud. Dette vil
gi mindre omfangsrike bestemmelser og gjøre det enklere å plassere
straffebudene kronologisk etter gangen i en konkurssak, noe som
bidrar til et lettere tilgjengelig regelverk. Denne type handlinger
skiller seg dessuten vesentlig fra andre gjeldsforbrytelser ved
at de er gjennomført til tross for de rådighetsbegrensningene
som gjelder under fellesforfølgning. Den nye bestemmelsen
foreslås av hensyn til kronologien i kapitlet flyttet til § 285.
Som etter gjeldende rett foreslår departementet at den
skal komme til anvendelse på handlinger som foretas etter at
det er åpnet konkurs eller gjeldsforhandling. Departementet
er enig i at forsøk på unndragelse ikke bør
regnes som fullbyrdet overtredelse. Etter departementets syn bør
det komme klarere til uttrykk at skyldnerens passivitet kan rammes.
Med unntak av enkelte små, språklige justeringer,
slutter departementet seg ellers til den foreslåtte omformuleringen av
gjerningsbeskrivelsen. Departementet er enig i at det er hensiktsmessig
at begrepet "eiendel" erstattes med "formuesgode", slik at det gjøres
klart at straffebudet rammer unndragelser mv. av alt fordringshaverne
kan ta beslag i. Departementet er videre enig i at oppregningen
i § 281 første ledd bør suppleres med
et alternativ om at skyldnerens opptreden er til hinder for at formuesgodene
tjener til fordringshavernes "utnyttelse". Dette vil gi et strafferettslig
vern for fordringshavernes muligheter til å utnytte de
kontraktene boet har rett til å tre inn i etter dekningsloven.
I tråd med gjeldende rett og Straffelovrådets
forslag, foreslår departementet at grove overtredelser skilles
ut i et eget ledd med en egen strafferamme på bøter
eller fengsel inntil seks år. For vanlige overtredelser
foreslås det en strafferamme på bøter
eller fengsel inntil tre år. Departementet er enig i at
også grovt uaktsomme handlinger bør rammes, men
mener at strafferammen da bør begrenses til bøter
eller fengsel inntil tre år, også når
overtredelsen er grov.
Straffeloven § 281 annet ledd retter seg mot
"en skyldner som, skjønt han ikke vil kunne tilfredsstille alle
fordringshavere, ved gave, salg til underpris, ødeleggelse,
beskadigelse eller på annen måte søker å unndra
noen av sine eiendeler fra å tjene til dekning for fordringshaverne".
Det er et grunnleggende vilkår i § 281
annet ledd at skyldneren er eller blir insolvent ved handlingen.
Straffeloven § 281 annet ledd har mye til felles med § 285
annet ledd, som også retter seg mot insolvente skyldneres
formuesforringende handlinger. Den lavere strafferammen, sammenholdt
med omtalen i forarbeidene, gir imidlertid uttrykk for at det er de
noe mindre alvorlige boforringelsestilfellene man tar sikte på å ramme
med denne bestemmelsen.
I sitt utkast til § 281 annet ledd foreslår
Straffelovrådet å utvide insolvensvilkåret
til også å omfatte situasjoner hvor skyldneren
står i påtakelig fare for å bli insolvent.
I tillegg foreslås det en uttrykkelig lovfesting av det
alternative vilkåret om at skyldneren ved handlingen blir
insolvent. Insolvensvilkåret i § 281
annet ledd foreslås supplert med en presumsjonsregel som
i realiteten fremstår som en omvendt bevisbyrderegel. Videre
foreslår Straffelovrådet at det ikke lenger skal
være et vilkår i straffeloven § 281
annet ledd at handlingen rammer kreditorfellesskapet. Straffelovrådet
foreslår også en omformulering av gjerningsbeskrivelsen
i straffeloven § 281 annet ledd første
punktum, slik at bestemmelsen ikke lenger skal rette seg mot den
som "søker å" unndra eiendeler fra fordringshaverne.
I Straffelovrådets utkast til § 281 annet ledd
første punktum foreslås gjerningsbeskrivelsen
utvidet med et alternativ om boforringelse i form av gjeldsøkning.
Straffelovrådet foreslår for øvrig at
skyldkravet i § 281 endres til forsett eller grov
uaktsomhet, og at § 283 oppheves som overflødig.
Straffeloven § 281 tredje ledd foreslås omformulert
til en bestemmelse om grove overtredelser av første og
annet ledd, og strafferammen for grove overtredelser foreslås
hevet til bøter eller fengsel inntil seks år,
uavhengig av om det er utvist forsett eller grov uaktsomhet. Straffeloven § 285
annet ledd foreslås opphevet. Rådet foreslår
også å oppheve § 283 a første
ledd nr. 2, fordi det ikke vil ha noen selvstendig betydning ved
siden av utkastet til § 281 annet ledd.
Mange av høringsinstansene har synspunkter på redigeringen
av utkastet til § 281. Det er bred enighet om
at bestemmelsen bør forenkles rent teknisk, fortrinnsvis
ved å splitte den opp i flere straffebud. Også forslaget
om å utvide insolvensvilkåret i § 281
annet ledd har fått bred tilslutning i høringsrunden.
Det samme gjelder den foreslåtte presumsjonsregelen om insolvens
ved brudd på regnskapslovgivningen.
Departementet foreslår at handlinger som nevnt i straffeloven § 281
annet ledd skilles ut i et eget straffebud, men foreslår
at dette slås sammen med bestemmelsen om eksekusjonshindring.
Dette vil gjøre det enklere å plassere straffebudene
kronologisk etter gangen i en konkurssak, noe som bidrar til et
lettere tilgjengelig regelverk. Departementet er også enig
i at § 285 annet ledd kan oppheves som overflødig. Den
nye bestemmelsen foreslås av hensyn til kronologien i kapitlet
flyttet til § 283. Departementet støtter
den foreslåtte utvidelsen av insolvensvilkåret.
Det samme gjelder forslaget om at bestemmelsen ikke bare skal verne
kreditorfellesskapet, men også enkeltstående kreditorer.
Departementet er videre enig i at forsøk på formuesforringelse
ikke bør regnes som fullbyrdet overtredelse. Departementet
er også enig i at det er hensiktsmessig at begrepet "eiendel"
erstattes med "formuesgode". Etter departementets oppfatning kan
imidlertid gjerningsbeskrivelsen forenkles vesentlig i forhold til
Straffelovrådets utkast til § 281 annet
ledd. Ved utformingen av lovteksten må hensynet til enkelhet
avveies mot hensynet til presisjon. Slik departementet ser det,
vil begge hensyn bli rimelig ivaretatt ved at gjerningsbeskrivelsen
utformes i tråd med det parallelle straffebudet om boforringelse ved
konkurs og gjeldsforhandling etter loven. I motsetning til Straffelovrådet
mener departementet at bestemmelsen bør suppleres med et
vilkår om at handlingen må ha vært uforsvarlig.
Departementet mener det er uheldig om ordlyden i et straffebud rekker
lenger enn tilsiktet slik at det blir nødvendig med innskrenkende
tolkning. Den foreslåtte presumsjonsregelen for de tilfellene
hvor manglende regnskapsføring umuliggjør en konstatering
av at det økonomiske vilkåret er oppfylt, er i
realiteten en omvendt bevisbyrderegel. I utgangspunktet vil en slik
regel være i strid med det grunnleggende strafferettslige
prinsippet om at enhver rimelig tvil skal komme den tiltalte til
gode. Slike regler kan og bør bare brukes når
de fremstår som absolutt nødvendige, og når
dette ikke går på bekostning av den tiltaltes
rettssikkerhet. I dette tilfellet kreves det imidlertid at regnskapsreglene er
overtrådt på en grovt klanderverdig måte,
og i den forbindelse er det de vanlige bevisbyrdereglene som gjelder.
Simpelt uaktsomme regnskapsovertredelser vil være straffbare
isolert sett, men presumsjonsregelen forutsettes altså bare å komme
til anvendelse når uaktsomheten er grov. Dette gjør åpenbart
betenkelighetene mindre, særlig fordi det skal relativt
mye til for at uaktsomheten vil bli regnet som grov. Skyldneren
vil normalt være klar over at konsekvensene av regnskapsovertredelser
ofte blir større i en uoversiktlig økonomisk situasjon.
Dette tilsier at skyldnerens aktsomhetsnivå skjerpes. Hvis
regnskapsplikten likevel misligholdes på en grovt uaktsom
måte, er skyldneren den nærmeste til å bære
risikoen for at de mangelfulle regnskapene gjør det umulig å ta
standpunkt til om vedkommende var, ble eller stod i påtakelig fare
for å bli insolvent ved den aktuelle disposisjonen. Departementet
støtter på denne bakgrunn den foreslåtte
presumsjonsregelen, og viser til at også høringsinstansene
ga bred støtte til en slik regel. I tråd med gjeldende
rett og Straffelovrådets forslag foreslår departementet
at grove overtredelser skilles ut i et eget ledd med en egen strafferamme
på bøter eller fengsel inntil seks år.
For vanlige overtredelser foreslås det en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil tre år.
Departementet er enig i at også grovt uaktsomme handlinger
bør rammes, men mener at strafferammen da bør
begrenses til bøter eller fengsel inntil tre år,
også når overtredelsen er grov.
Komiteen har merket seg at departementet
vil videreføre straffeloven § 281 første
ledd i ny § 285. Forslaget innebærer
i det vesentligste en videreføring av gjeldende rett. Det
presiseres imidlertid at skyldnerens passivitet og handlinger som
er egnet til å forhindre at formuesgoder tjener til utnyttelse
for fordringshaverne, kan rammes av straffebudet. Forsøk på kreditorunndragelse
vil dessuten ikke bli å regne som en fullbyrdet overtredelse
etter ny § 285, men må i stedet vurderes
etter de alminnelige reglene i straffeloven §§ 49
flg.
Komiteen støtter forslaget til ny § 285
og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser videre til at i proposisjonen foreslår
departementet å videreføre § 281
annet ledd i ny § 283. Straffeloven § 285
annet ledd foreslås opphevet. Forsøk på brudd
på ny § 283 foreslås sanksjonert
etter lovens §§ 49 flg. Komiteen har
merket seg at ny § 283 i hovedsak er en videreføring
av gjeldende rett, men presumpsjonsregelen i første ledd bokstav
b annet punktum er ny. Etter komiteens oppfatning
er det hensiktsmessig å innta en slik presumpsjonsregel
i straffeloven. Komiteen har i sin vurdering lagt
vekt på at høringsinstansene ga bred støtte
til en slik regel.
Komiteen støtter forslaget til ny § 283
og har ingen ytterligere merknader.
Straffeloven § 282 retter seg mot "den som
under tvangsfullbyrdelse eller midlertidig sikring ved fortielse
eller uriktige opplysninger eller på annen måte søker å unndra
noen av sine eiendeler fra å tjene til dekning for en fordringshaver".
Straffelovrådet går inn for å oppheve
straffeloven § 282. Bestemmelsen antas å være
overflødig som følge av forslaget om at også krenkelser
av enkeltstående fordringshavere skal fanges opp av utkastet
til § 281 annet ledd.
Bortsett fra Oslo politidistrikt som gir uttrykkelig støtte
til opphevelsen av § 282, lar de andre høringsinstansene
forslaget stå uomtalt.
Behovet for § 282 om eksekusjonshindring reduseres
når § 281 annet ledd om formuesforringelse ved
insolvens mv. utvides til også å omfatte krenkelser
av enkeltstående fordringshavere. Fordringshaverne har
imidlertid også krav på vern i de tilfellene hvor
det ikke foreligger insolvens, men hvor det av ulike grunner fremstår
som nødvendig å tvangsinndrive kravet. Dette hensynet
er det bare § 282 som ivaretar. Høringsinstansenes
taushet om opphevelsesforslaget kan tyde på at bestemmelsen
betraktes som lite viktig i praksis. Departementet er likevel av den
oppfatning at bestemmelsen bør videreføres, slik Straffelovkommisjonen
har foreslått. Bestemmelsen foreslås flyttet til § 283
første ledd bokstav a. Straffeloven § 283
om grovt uaktsom overtredelse av §§ 281
og 282 foreslås opphevet og innarbeidet i de respektive
straffebudene. Skyldkravet i utkastet til § 283
om eksekusjonshindring vil derfor være forsett eller grov
uaktsomhet. Det foreslås en felles strafferamme på bøter
eller fengsel inntil tre år for vanlige forsettlige og
grovt uaktsomme tilfeller av formuesforringelse ved insolvens eller
eksekusjonshindring.
Komiteen har merket seg at departementet i det
vesentlige foreslår å videreføre straffeloven § 282 i
ny § 283, og støtter forslaget. Komiteen finner grunn
til særlig å fremheve bevisregelen som fremgår av
bestemmelsens første ledd bokstav b annet punktum. Denne
vil ramme debitorer som typisk kaster regnskapene for å vanskeliggjøre
straffeansvar og uttrykker en nødvendig tilnærming
til konkurskriminalitet.
Straffeloven § 283 a første ledd retter
seg innledningsvis mot "den som ikke begjærer åpning
av gjeldsforhandling eller konkurs til tross for at han bør innse
at han ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne". Det
er et grunnleggende vilkår i § 283 a
at skyldneren er insolvent. Straffeloven § 283 a
første ledd nr. 2 oppstiller som tilleggsvilkår
at skyldneren "bør innse at den næringsvirksomhet
som han eier eller bestyrer, alene eller sammen med andre, klart
går med tap, og at fordringshaverne ikke vil kunne tilfredsstilles
innen rimelig tid". Straffeloven § 283 a annet
ledd gjør unntak fra straffebestemmelsene i første
ledd "når skyldneren har opptrådt i forståelse
med fordringshavere som representerer en vesentlig del av fordringsmassen
med hensyn til både beløp og antall". Når
fordringshaverne er gjort kjent med skyldnerens situasjon, kan de
om ønskelig begjære vedkommende konkurs på egen
hånd. I så fall er det ikke behov for å straffesanksjonere
manglende oppbudsbegjæring fra skyldnerens side. Med denne unntaksregelen
har man ivaretatt de tilfellene hvor skyldneren og fordringshaverne
ser seg best tjent med en utenrettslig gjeldsforhandling. Skyldkravet
i straffeloven § 283 a er sammensatt.
Straffelovrådet foreslår å oppheve § 283
a første ledd nr. 2. Forslaget begrunnes med at straffalternativet
vil ha liten selvstendig betydning ved siden av utkastet til § 281
annet ledd. Hensynet til forenkling av regelverket tilsier da en
slik løsning. Straffeloven § 283 a første
ledd nr. 1 foreslås videreført, riktignok med
en viss "klargjøring og forenkling av gjerningsbeskrivelsen
og skyldkravet". Endringene innebærer blant annet at det
blandede skyldkravet erstattes med et generelt krav om forsett eller
grov uaktsomhet. Det foreslås også å presisere
i lovteksten at plikten inntrer ved insolvens. Det er ulike syn
blant høringsinstansene på disse spørsmålene.
Revisjonen av straffelovens kapittel om forbrytelser i gjeldsforhold
har blant annet til formål å gjøre bestemmelsene
lettere å anvende i praksis. Høringsrunden har
vist at forslaget om å oppheve straffeloven § 283
a første ledd nr. 2 neppe vil være et hensiktsmessig
bidrag i så måte. Departementet legger vesentlig
vekt på at sentrale høringsinstanser tar til orde
for å videreføre straffehjemmelen i § 283
a første ledd nr. 2, ikke minst av hensyn til den viktige funksjonen
dette handlingsalternativet åpenbart har hatt ved å avverge
mer alvorlige forbrytelser i gjeldsforhold. Departementet går
på denne bakgrunn ikke inn for å følge
opp Straffelovrådets forslag om å oppheve § 283
a første ledd nr. 2. Når det gjelder § 283
a første ledd nr. 1 om unnlatelse av å begjære
oppbud mv. som har til følge manglende omstøtelse,
vil departementet understreke at dette alternativet har en særlig
selvstendig betydning når det er tatt utlegg i skyldnerens
formuesgoder. At utlegg blir tatt, er i prinsippet utenfor skyldnerens
kontroll. Den nye bestemmelsen foreslås av hensyn til kronologien
i kapitlet flyttet til § 284. Departementet er
for øvrig enig i de endringene Straffelovrådet
har foreslått, og tiltrer rådets begrunnelse for
disse. Departementet foreslår imidlertid enkelte språklige
endringer i ordlyden i forhold til rådets forslag. Departementet
går i likhet med Straffelovrådet inn for å videreføre
unntaksregelen i § 283 a annet ledd. Denne bestemmelsen
er viktig av hensyn til skyldnere som har gått inn i utenrettslige
gjeldsforhandlinger med fordringshaverne.
Komiteen har merket seg at departementet
i det vesentlige foreslår å videreføre
straffeloven § 283 a i ny § 284.
Det vises for øvrig til merknadene til proposisjonens kapittel
6 og 9. Etter komiteens oppfatning er det hensiktsmessig
av hensyn til pedagogikk og innarbeidet praksis å videreføre § 283
a første ledd nummer 2. På denne bakgrunn støtter komiteen departementets
forslag til ny § 284.
Straffeloven § 284 retter seg mot "en skyldner som
gir noen fordringshaver fyldestgjørelse eller sikkerhet,
skjønt han bør innse at han ikke vil kunne tilfredsstille
alle fordringshaverne, og at utsikten for dem til å få dekning
blir betydelig forringet". Det er et grunnleggende vilkår
i § 284 at skyldneren er insolvent ved handlingen. For
at § 284 skal komme til anvendelse, er det dessuten en
forutsetning at handlingen rammer kreditorfellesskapet. Skyldkravet
i § 284 er blandet. Det kreves forsett med hensyn
til den omstendighet at fordringshaveren har fått fyllestgjørelse
eller sikkerhet, mens det er tilstrekkelig at det foreligger uaktsomhet
om skyldnerens insolvens og om den følge at fordringshavernes
dekningsutsikt forringes betydelig. Strafferammen i § 284
er bøter eller fengsel inntil to år.
I sitt utkast til § 284 foreslår Straffelovrådet å utvide
insolvensvilkåret til også å omfatte
situasjoner hvor skyldneren på handlingstidspunktet står
i påtakelig fare for å bli insolvent. Straffelovrådet
foreslår også å innføre et uttrykkelig
vilkår om at kreditorbegunstigelsen må ha vært
"uforsvarlig". Det blandede skyldkravet i § 284
foreslås endret til et generelt krav om forsett eller grov
uaktsomhet. Det foreslås ingen endringer i strafferammen.
Det er ulike syn blant høringsinstansene til de foreslåtte
endringene.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det fortsatt
bør være et eget straffebud om kreditorbegunstigelse,
atskilt fra andre former for formuesforringelse. Av hensyn til kronologien
i kapitlet foreslås bestemmelsen imidlertid flyttet til § 282.
Departementet er enig i at det økonomiske vilkåret
bør omskrives til et krav om insolvens, og utvides til
også å omfatte situasjoner hvor skyldneren står
i påtakelig fare for å bli insolvent. Til forskjell
fra Straffelovrådet mener imidlertid departementet at vilkåret
også bør suppleres med et alternativ om at skyldneren
blir insolvent ved handlingen. Departementet understreker at det
ikke er aktuelt å innføre noe tapsvilkår
i bestemmelsen. Det bør fortsatt være forholdene
på gjerningstidspunktet som avgjør straffbarheten.
Departementet støtter forslaget om å oppheve det
blandede skyldkravet og erstatte det med et generelt krav om forsett
eller grov uaktsomhet. Departementet er også enig i at
det ikke er behov for å heve strafferammen. I tråd
med gjeldende rett foreslås det derfor en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil to år.
Komiteen er enig med departementet
i at straffeloven fortsatt bør inneholde et eget straffebud
om kreditorbegunstigelse, og at dette bør skilles fra bestemmelser
som omhandler andre former for formuesforringelse.
Komiteen har merket seg at straffeloven § 284 foreslås
videreført med mindre endringer i ny § 282, og
viser i denne forbindelse til merknadene til proposisjonens kapittel
6. Etter komiteens oppfatning vil det ikke være
hensiktsmessig å innføre et nytt vilkår
i bestemmelsen om at kreditorbegunstigelsen må være
uforsvarlig for å være straffbar. Det er en risiko for
at et slikt tilleggsvilkår vil kunne begrense bestemmelsens
anvendelsesområde, og det vil etter komiteens mening
ikke være ønskelig.
Komiteen støtter forslaget til ny § 282
og har ingen ytterligere merknader.
Straffeloven § 285 første ledd retter
seg mot den som "innlater seg på spill eller annet vågelig
foretagende som står i misforhold til hans økonomiske
stilling, med den følge at formuesstillingen forverres
og fordringshaverne påføres tap". Det er også straffbart om
denne følgen bevirkes ved "ødsel levemåte
eller annen lettsindig atferd eller ved grovt uordentlig forretningsførsel".
Straffelovrådet går inn for å videreføre
vilkåret om at handlingen må ha til følge
at fordringshaverne påføres tap. Rådet
peker på at dette riktignok kan gi tilfeldige utslag, men
at straff likevel ikke bør gjøres gjeldende med
mindre tapsrisikoen slår ut. Det foreslås dessuten
at fordringshavernes tap må være betydelig. Rådet
synes forutsetningsvis å legge til grunn at dette ikke
nødvendiggjør at skyldneren blir insolvent som
følge av handlingen. Skyldkravet foreslås senket
til grov uaktsomhet.
Bare Oslo politidistrikt har uttalt seg om straffeloven § 285
første ledd, og de understreker behovet for å videreføre
bestemmelsen.
Departementet er enig i at det er behov for å beholde
et straffebud som retter seg mot den type uforsvarlige økonomiske
disposisjoner som nevnt i straffeloven § 285 første
ledd, samtidig som det er nødvendig med enkelte justeringer
i forhold til den nåværende bestemmelsen. Av hensyn
til kronologien i kapitlet foreslås straffebudet dessuten
flyttet til § 281. Mange av de tapsbringende disposisjonene som
foretas i forretningslivet, vil i ettertid kunne karakteriseres
som uforsvarlige. Det er ikke dermed sagt at de er straffverdige.
Spørsmålet er hvor grensene skal settes. Etter
departementets oppfatning er det rimelig å innsnevre bestemmelsen
til bare å gjelde i de tilfellene hvor fordringshavernes
tap har vært betydelig, slik Straffelovrådet har
foreslått. Det gjeldende vilkåret knyttet til
alternativet spill eller annet vågelig foretagende, om
at handlingen må stå i misforhold til skyldnerens økonomiske
stilling, foreslås opphevet. Det foreslås at skyldnerens
handlinger må påføre fordringshaverne
"betydelig tap" for å rammes av bestemmelsen. Det foreslås
at skyldkravet for dette vilkåret, som for de øvrige
vilkårene i bestemmelsen, skal være forsett eller
grov uaktsomhet. Vilkåret om at formuesstillingen må forverres
foreslås opphevet som overflødig ved siden av
tapsvilkåret. Når det gjelder strafferammen, er
departementet enig i at den fortsatt bør settes til bøter
eller fengsel inntil to år.
Komiteen er enig med departementet
i at det er behov for å videreføre hovedlinjene
i straffeloven § 285 første ledd som
omhandler uforsvarlige økonomiske disposisjoner. Det er
imidlertid etter komiteens oppfatning hensiktsmessig å innskrenke
gjerningsbeskrivelsen i straffebudet i noen grad. Ny § 281
bør kun ramme de tilfeller hvor fordringshavernes tap har
vært betydelige. Komiteen viser for øvrig
til sine generelle merknader til proposisjonens kapittel 9 og 10.
Komiteen støtter forslaget til ny § 281
og har ingen ytterligere merknader.
Straffeloven § 288 retter seg mot den som "medvirker
til noen der [i §§ 281 til 286] nevnt
handling, eller som foretar noen slik handling til skyldnerens fordel
eller med hans samtykke eller på hans vegne, eller som
medvirker hertil". Bestemmelsen gir først og fremst hjemmel
for et alminnelig medvirkningsansvar.
Forslaget om å sløyfe det ubetingede medvirkningsansvaret
for en fordringshaver som mottar fyllestgjørelse eller
sikkerhet for uforfalt gjeld, får uttrykkelig støtte
av flere høringsinstanser.
Departementet er enig i at det ordinære medvirkningsansvaret
i straffeloven § 288 bør skilles ut i
et eget ledd. Departementet støtter også Straffelovrådets
forslag om å utvide unntaket for fordringshaverne, slik
at det ubetingede medvirkningsansvaret for å ha mottatt
fyllestgjørelse eller sikkerhet for uforfalt gjeld, oppheves.
Også når det gjelder tredjepersoners ansvar som
selvstendig gjerningsperson slutter departementet seg til de synspunktene
som er fremmet av Straffelovrådet. Utkastet til § 287
første ledd er imidlertid noe omformulert rent språklig
sammenlignet med rådets utkast. Departementet er dessuten enig
med Straffelovkommisjonen i at alternativet "med hans [skyldnerens] samtykke"
kan fjernes som overflødig.
Komiteen viser til at departementet foreslår å videreføre
straffeloven § 288 med mindre endringer i ny § 287. Komiteen støtter
dette og har ingen ytterligere merknader til utformingen av ny § 287.
Det følger av straffeloven § 67 at
straffbare forhold foreldes når en bestemt tidsfrist er
utløpt. Ved strafferammer på bøter eller
fengsel inntil ett år er fristen to år. Fristen
heves til fem år når fengselsstrafferammen overstiger
ett år, men ikke er høyere enn fire år.
Fristen heves ytterligere til ti år når strafferammen
overstiger fire år, men ikke er høyere enn åtte år.
Foreldelsesfristen starter som hovedregel å løpe
den dagen det straffbare forholdet er opphørt. Fristen
avbrytes ved rettergangsskritt som medfører at den mistenkte
får stilling som siktet.
Straffelovrådet foreslår at foreldelsesfristen
for handlinger som rammes av straffeloven §§ 281
til 286 og § 288, ikke skal løpe så lenge
skyldnerens bo er under konkurs eller gjeldsforhandling. Bakgrunnen
for forslaget er at slike forhold gjennomgående avdekkes
på et sent stadium av fellesforfølgningen, noe
som ofte har sammenheng med at den straffbare handlingen er forsøkt
tildekket gjennom overtredelser av regnskapslovgivningen. Av hensyn
til gjerningspersonen er det imidlertid foreslått en absolutt tidsbegrensning
for suspensjonen på fem år. Det er foreslått
en tilsvarende suspensjonsregel for vesentlige regnskapsovertredelser
etter regnskapsloven § 8-5 første ledd,
jf. utkastet til nytt fjerde ledd. Samtidig foreslås det å fjerne
den nåværende særregelen i § 8-5
fjerde ledd. Foreldelsesfristen for ikke vesentlige regnskapsovertredelser
vil derved bli forkortet fra fem til to år.
En rekke høringsinstanser gir uttrykkelig støtte til
forslaget, også når det gjelder den foreslåtte
tilføyelsen i regnskapsloven.
Departementet slutter seg til Straffelovrådets forslag
om å innføre en regel om suspensjon av foreldelse
under konkurs og gjeldsforhandling, og viser til at Straffelovkommisjonen
og et bredt flertall av de høringsinstansene som har uttalt
seg om spørsmålet, har tiltrådt forslaget.
Departementet foreslår i denne omgang en suspensjonsregel
med den rekkevidde Straffelovrådet har foreslått.
Ved forberedelsen av den nye straffeloven vil det bli vurdert om
regelen skal utvides til å gjelde for andre typer overtredelser.
Bestemmelsen hører best hjemme i straffelovens foreldelseskapittel.
Plasseres bestemmelsen der, vil den også være
mer egnet til å omfatte andre typer overtredelser. Ordningen
harmonerer dessuten best med den løsningen som er valgt
for tilsvarende regler. I prinsippet kunne den nye bestemmelsen
i straffeloven også gjelde overtredelser av regnskapsloven § 8-5. Departementet
mener imidlertid at opplysningshensyn tilsier at særregelen
bør gå uttrykkelig frem av regnskapslovens bestemmelse.
Departementet er ellers enig med Straffelovrådet i at
den nåværende særregelen i § 8-5
fjerde ledd bør oppheves. Foreldelsesfristen for ikke vesentlige regnskapsovertredelser
vil derved forkortes fra fem til to år.
Komiteen er kjent med at forbrytelser
i gjeldsforhold gjennomgående avdekkes på et sent
stadium av fellesforfølgningen. Dette skyldes ofte at den straffbare
handling er forsøkt tildekket gjennom overtredelser av
regnskapslovgivningen. Etter komiteens mening er
det et mål at komplisert konkurskriminalitet straffeforfølges
i større utstrekning enn i dag. Komiteen støtter
derfor departementets forslag til ny straffeloven § 68
a og ny regnskapsloven § 8-5 fjerde ledd.
Komiteen ber departementet ifm. arbeidet med ny
straffelov vurdere om også andre straffebud som gjelder økonomisk
kriminalitet skal omfattes av § 68 a om suspensjon
av foreldelse.
Straffeloven § 286 retter seg mot nærmere
angitte, vesentlige overtredelser av regnskapslovgivningen. Skyldkravet
er forsett eller uaktsomhet. Strafferammen er bøter eller
fengsel inntil ett år eller begge deler. Ved særlig
skjerpende omstendigheter heves strafferammen til fengsel inntil
tre år.
Regnskapsloven av 1998 § 8-5 har en tilsvarende straffetrussel,
som også retter seg mot både forsettlige og uaktsomme
overtredelser av regnskapslovgivningen. Strafframmen er bøter
eller fengsel inntil tre år, men fengsel inntil seks år
ved særlig skjerpende omstendigheter. Etter § 8-5
annet ledd er strafferammen bøter eller fengsel inntil
tre måneder for overtredelser som ikke er vesentlige.
Straffelovrådet foreslår at strafferammene
i straffeloven § 286 heves til samme nivå som
i regnskapsloven, dvs. i fengsel i henholdsvis tre eller seks år, avhengig
av om det foreligger særlig skjerpende omstendigheter.
I høringsrunden støtter mange høringsinstanser forslaget
om økte strafferammer.
Departementet går ikke inn for endringer i straffeloven § 286
og regnskapsloven § 8-5 i denne omgang, med unntak
for at det foreslås en ny bestemmelse om suspensjon av
foreldelse i regnskapsloven § 8-5. Bestemmelsene
faller noe på siden av tematikken i kapitlet for øvrig.
Vurderingene av bestemmelsenes innhold og forholdet mellom dem kan
best gjøres i arbeidet med den nye straffeloven.
Komiteen støtter forslaget om videreføring
av straffeloven § 286 og har ingen ytterligere
merknader.
Departementet legger til grunn at de foreslåtte lovendringene
ikke vil ha vesentlige administrative og økonomiske konsekvenser.
De konsekvensene som inntreffer, vil under enhver omstendighet kunne dekkes
innenfor de ordinære budsjettrammene.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffeloven mv.
(forbrytelser i gjeldsforhold)
I
I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 gjøres
følgende endringer:
Ny § 68 a skal lyde:
Foreldelsesfristen for overtredelse av §§ 281
til 287 løper ikke under konkurs eller gjeldsforhandling etter
loven. Fristen kan likevel ikke forlenges med mer enn 5 år
etter denne paragrafen.
§ 281 skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 2 år
straffes en skyldner som forsettlig eller grovt uaktsomt påfører fordringshaverne
betydelig tap ved
a) pengespill eller annen risikopreget aktivitet,
b) annen lettsindig atferd,
c) overdrevent forbruk, eller
d) grovt uordentlig forretningsførsel.
§ 282 skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 2 år
straffes en skyldner som forsettlig eller grovt uaktsomt gir en fordringshaver
oppgjør eller sikkerhet, dersom skyldneren er, blir eller
står i påtakelig fare for å bli insolvent
ved handlingen, og derved forringer fordringshavernes dekningsutsikt
i betydelig grad.
§ 283 skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 3 år
straffes en skyldner som foretar en handling som er egnet til å hindre
at et formuesgode tjener til dekning for en eller flere av fordringshaverne,
dersom
a) det pågår tvangsfullbyrdelse
eller midlertidig sikring rettet mot skyldneren, eller
b) skyldneren er, blir, eller står i påtakelig
fare for å bli insolvent ved handlingen, og handlingen
er uforsvarlig. Det fritar ikke for straff at vilkåret
om insolvens mv. ikke lar seg fastslå, dersom dette skyldes
at skyldneren forsettlig eller grovt uaktsomt har overtrådt
regnskapsbestemmelser i lov eller forskrift.
Grov overtredelse av første ledd bokstav
b straffes med bøter eller fengsel inntil 6 år.
Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov skal det særlig
legges vekt på om handlingen innebærer en betydelig svekkelse
av fordringshavernes utsikt til å få dekning, eller
om det foreligger andre særlig skjerpende omstendigheter.
Grovt uaktsom overtredelse av første
og annet ledd straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.
§ 283 a oppheves.
§ 284 skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 2 år
straffes en skyldner som forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater å begjære åpning
av gjeldsforhandling etter konkursloven eller konkurs, dersom skyldneren
er insolvent, og
a) unnlatelsen medfører at en
disposisjon eller et utlegg ikke kan omstøtes, og dette
forringer fordringshavernes dekningsutsikt betydelig, eller
b) skyldnerens næringsvirksomhet klart
går med tap og skyldneren må innse at han ikke
vil kunne gi fordringshaverne oppgjør innen rimelig tid.
Unnlatelsen av å begjære åpning
av gjeldsforhandling eller konkurs er likevel straffri dersom skyldneren
har opptrådt i forståelse med fordringshavere
som representerer en vesentlig del av fordringsmassen med hensyn
til både beløp og antall.
§ 285 skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 3 år
straffes en skyldner som under konkurs eller gjeldsforhandling etter
loven opptrer slik at det er egnet til å hindre at et formuesgode
tjener til dekning eller utnyttelse for fordringshaverne, eller
uriktig oppgir eller vedkjenner seg forpliktelser.
Grov overtredelse av første ledd straffes
med bøter eller fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen
av om overtredelsen er grov skal det særlig legges vekt
på om handlingen innebærer en betydelig svekkelse
av fordringshavernes utsikt til å få dekning,
eller om det foreligger andre særlig skjerpende omstendigheter.
Grovt uaktsom overtredelse av første
og annet ledd straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.
§ 287 skal lyde:
Den som til fordel for eller på vegne
av skyldneren foretar en handling som nevnt i §§ 281
til 285, straffes som der bestemt.
Medvirkning til at skyldneren eller noen som nevnt
i første ledd, overtrer §§ 281 til 286,
straffes på samme måte. En fordringshaver kan
likevel ikke straffes for å ha mottatt eller krevd oppfyllelse
eller sikkerhet, med mindre fordringshaveren har brukt utilbørlige
trusler eller andre utilbørlige midler for å få skyldneren
til å oppfylle eller stille sikkerhet.
§ 288 oppheves.
II
I regnskapsloven 17. juli 1998 nr. 56 gjøres
følgende endring:
§ 8-5 fjerde ledd skal lyde:
Foreldelsesfristen for straffbare forhold som
omfattes av første ledd, løper ikke under konkurs
og gjeldsforhandling etter loven. Fristen kan likevel ikke forlenges
med mer enn 5 år etter denne bestemmelsen.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 11. mai 2004
Trond Helleland |
Einar Holstad |
leder |
ordfører |