Etter folketrygdloven § 10-8 fjerde ledd kan
det ytes rehabiliteringspenger i en begrenset periode før et
attføringstiltak blir satt i verk dersom medlemmet fyller
de medisinske vilkårene for yrkesrettet attføring
i folketrygdloven § 11-5. I henhold til lov 19. desember
2003 nr. 116 skal vedtaksmyndigheten etter § 11-5
med virkning fra 1. juli 2004 overføres fra trygdeetaten
til Aetat.
Gjeldende regler om rehabiliteringspenger i ventetid på attføringstiltak
forutsetter at trygdekontoret har truffet et vedtak etter folketrygdloven § 11-5. Dette
vedtaket ligger til grunn for Aetats videre behandling av saken.
Selv om man etter de nye reglene ikke vil ha foretatt noen vurdering
av de medisinske vilkårene for yrkesrettet attføring
når saken overføres fra trygdekontoret til Aetat,
mener departementet at man likevel bør ha en hjemmel for å gi
rehabiliteringspenger i slike tilfeller.
Det foreslås at § 10-8 fjerde ledd
endres slik at trygdekontoret gis hjemmel til å treffe
vedtak om rehabiliteringspenger i ventetid i forbindelse med at
det fremmes krav om yrkesrettet attføring.
Forskriftsbestemmelsene om rehabiliteringspenger i ventetid vil
bli tilpasset endringene slik at det kan gis rehabiliteringspenger
i inntil 8 uker når saken overføres til Aetat
for vurdering.
For å sikre mot stans i ytelser på grunn av økt saksmengde
i Aetat, foreslås det at det gis hjemmel til å fastsette
en overgangsforskrift som gir mulighet for å forlenge vedtaket
i en ny periode. Det forutsettes at denne overgangsordningen opphører
ved utløpet av 2005.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. juli
2004, og det uttales at den ikke vil ha økonomiske eller
administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen støtter Regjeringens forslag
til endringer slik at det kan gis rehabiliteringspenger i ventetiden
som kan oppstå i forbindelse med at det fremmes krav om
yrkesrettet attføring.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i den senere tid er foretatt flere endringer i
folketrygdloven som endrer grenseoppgangene mellom ulike trygdeytelser.
Dette er bl.a. tilfellet når det gjelder regler for rehabilitering. Flertallet viser
til at en rekke henvendelser forteller om situasjoner der potensielle
mottakere av ulike ytelser faller mellom flere stoler og må henvende
seg til sosialkontoret for å få økonomisk
hjelp. Flertallet antar at en rekke av disse tilfellene
er uforutsette, og at de således ikke har vært
intendert fra Stortingets side. Flertallet ber departementet
være oppmerksom på denne situasjonen og sørge
for forskrifter som hindrer denne type kasteballsproblematikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget om at det også kan ytes rehabiliteringspenger
i en begrenset periode fra det tidspunkt det er fremsatt et krav
i Aetat om yrkesrettet attføring. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at det også i forbindelse med
overgang og søknad om midlertidig uførestønad
eller uføretrygd kan gå så lang tid at
retten til rehabiliteringspenger bortfaller, og brukeren blir henvist
til sosialkontoret. Disse medlemmer viser til spørsmål
til sosialministeren til skriftlig besvarelse - spørsmål
nr. 609 - fra representanten Harald T. Nesvik og sosialministerens
svar der det står følgende:
"Trygdekontoret har fått vedtaksmyndighet i saker
som gjelder tidsbegrenset uførestønad, og kan dermed
også raskt iverksette en slik ytelse. Behandlingen av krav
om uførepensjon kan ta noe lenger tid, men her er det en
mulighet for å innvilge foreløpig uførestønad
hvis det er sannsynlig at pensjon vil bli innvilget. Videre svarer
sosialministeren: Som nevnt er det en høyt prioritert oppgave
i etaten å unngå stans i ytelser i ventetid på andre
ytelser. Jeg har derfor tatt opp denne saken med Rikstrygdeverket
for å forsikre meg om at retningslinjene følges
slik at muligheten til å innvilge foreløpig uførestønad
blir vurdert før stønadsperioden for rehabiliteringspenger
utløper."
Disse medlemmer mener det er viktig at også den
gruppen som venter på uføretrygd eller midlertidig
uførestønad, er sikret ytelser i ventetiden, og ber
departementet sørge for at disse gruppene ikke kommer dårligere
ut enn de som venter på yrkesrettet attføring.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti henviser til brev av 28. april 2004
fra Sosialdepartementet til Rikstrygdeverket hvor det tydelig slås
fast at
"det ikke kan aksepteres at personer som fyller vilkårene
for andre sykdomsrelaterte ytelser, blir henvist til sosialkontoret
fordi stønadsperioden utløper uten at trygdekontoret
har tatt stilling til videre ytelser, med mindre dette skyldes forhold
som trygdekontoret ikke har herredømme over."
Videre i brevet sies det:
"Vi ber om at Rikstrygdeverket sørger for at
retningslinjene for saksbehandlingen følges slik at unødig
stans i ytelser unngås. Dersom det er personer som var
omfattet av overgangsreglene som fortsatt ikke har fått
behandlet krav om yrkesrettet attføring, tidsbegrenset
uførestønad eller uførepensjon, må disse
sakene ferdigbehandles umiddelbart."
Disse medlemmer mener at Fremskrittspartiets oppfordring
til departementet om å sørge for at gruppen som
venter på uføretrygd eller midlertidig uførestønad
ikke kommer dårligere ut enn de som venter på yrkesrettet
attføring, gjennom dette brevet er oppfylt.