3. Rehabiliteringspenger ved overføring av sak fra trygdekontoret til Aetat

3.1 Sammendrag

Etter folketrygdloven § 10-8 fjerde ledd kan det ytes rehabiliteringspenger i en begrenset periode før et attføringstiltak blir satt i verk dersom medlemmet fyller de medisinske vilkårene for yrkesrettet attføring i folketrygdloven § 11-5. I henhold til lov 19. desember 2003 nr. 116 skal vedtaksmyndigheten etter § 11-5 med virkning fra 1. juli 2004 overføres fra trygdeetaten til Aetat.

Gjeldende regler om rehabiliteringspenger i ventetid på attføringstiltak forutsetter at trygdekontoret har truffet et vedtak etter folketrygdloven § 11-5. Dette vedtaket ligger til grunn for Aetats videre behandling av saken. Selv om man etter de nye reglene ikke vil ha foretatt noen vurdering av de medisinske vilkårene for yrkesrettet attføring når saken overføres fra trygdekontoret til Aetat, mener departementet at man likevel bør ha en hjemmel for å gi rehabiliteringspenger i slike tilfeller.

Det foreslås at § 10-8 fjerde ledd endres slik at trygdekontoret gis hjemmel til å treffe vedtak om rehabiliteringspenger i ventetid i forbindelse med at det fremmes krav om yrkesrettet attføring.

Forskriftsbestemmelsene om rehabiliteringspenger i ventetid vil bli tilpasset endringene slik at det kan gis rehabiliteringspenger i inntil 8 uker når saken overføres til Aetat for vurdering.

For å sikre mot stans i ytelser på grunn av økt saksmengde i Aetat, foreslås det at det gis hjemmel til å fastsette en overgangsforskrift som gir mulighet for å forlenge vedtaket i en ny periode. Det forutsettes at denne overgangsordningen opphører ved utløpet av 2005.

Det foreslås at endringen trer i kraft 1. juli 2004, og det uttales at den ikke vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter Regjeringens forslag til endringer slik at det kan gis rehabiliteringspenger i ventetiden som kan oppstå i forbindelse med at det fremmes krav om yrkesrettet attføring.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det i den senere tid er foretatt flere endringer i folketrygdloven som endrer grenseoppgangene mellom ulike trygdeytelser. Dette er bl.a. tilfellet når det gjelder regler for rehabilitering. Flertallet viser til at en rekke henvendelser forteller om situasjoner der potensielle mottakere av ulike ytelser faller mellom flere stoler og må henvende seg til sosialkontoret for å få økonomisk hjelp. Flertallet antar at en rekke av disse tilfellene er uforutsette, og at de således ikke har vært intendert fra Stortingets side. Flertallet ber departementet være oppmerksom på denne situasjonen og sørge for forskrifter som hindrer denne type kasteballsproblematikk.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter forslaget om at det også kan ytes rehabiliteringspenger i en begrenset periode fra det tidspunkt det er fremsatt et krav i Aetat om yrkesrettet attføring. Disse medlemmer vil imidlertid peke på at det også i forbindelse med overgang og søknad om midlertidig uførestønad eller uføretrygd kan gå så lang tid at retten til rehabiliteringspenger bortfaller, og brukeren blir henvist til sosialkontoret. Disse medlemmer viser til spørsmål til sosialministeren til skriftlig besvarelse - spørsmål nr. 609 - fra representanten Harald T. Nesvik og sosialministerens svar der det står følgende:

"Trygdekontoret har fått vedtaksmyndighet i saker som gjelder tidsbegrenset uførestønad, og kan dermed også raskt iverksette en slik ytelse. Behandlingen av krav om uførepensjon kan ta noe lenger tid, men her er det en mulighet for å innvilge foreløpig uførestønad hvis det er sannsynlig at pensjon vil bli innvilget. Videre svarer sosialministeren: Som nevnt er det en høyt prioritert oppgave i etaten å unngå stans i ytelser i ventetid på andre ytelser. Jeg har derfor tatt opp denne saken med Rikstrygdeverket for å forsikre meg om at retningslinjene følges slik at muligheten til å innvilge foreløpig uførestønad blir vurdert før stønadsperioden for rehabiliteringspenger utløper."

Disse medlemmer mener det er viktig at også den gruppen som venter på uføretrygd eller midlertidig uførestønad, er sikret ytelser i ventetiden, og ber departementet sørge for at disse gruppene ikke kommer dårligere ut enn de som venter på yrkesrettet attføring.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti henviser til brev av 28. april 2004 fra Sosialdepartementet til Rikstrygdeverket hvor det tydelig slås fast at

"det ikke kan aksepteres at personer som fyller vilkårene for andre sykdomsrelaterte ytelser, blir henvist til sosialkontoret fordi stønadsperioden utløper uten at trygdekontoret har tatt stilling til videre ytelser, med mindre dette skyldes forhold som trygdekontoret ikke har herredømme over."

Videre i brevet sies det:

"Vi ber om at Rikstrygdeverket sørger for at retningslinjene for saksbehandlingen følges slik at unødig stans i ytelser unngås. Dersom det er personer som var omfattet av overgangsreglene som fortsatt ikke har fått behandlet krav om yrkesrettet attføring, tidsbegrenset uførestønad eller uførepensjon, må disse sakene ferdigbehandles umiddelbart."

Disse medlemmer mener at Fremskrittspartiets oppfordring til departementet om å sørge for at gruppen som venter på uføretrygd eller midlertidig uførestønad ikke kommer dårligere ut enn de som venter på yrkesrettet attføring, gjennom dette brevet er oppfylt.