Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet,
lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Dokument
nr. 8:60 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene Morten Lund og Magnhild
Meltveit Kleppa om lovfesting av en femte ferieuke.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti er i prinsippet enig med forslagsstillerne
om at alle i Norge bør ha rett til 5 ukers ferie. Dette
er imidlertid et spørsmål som i utgangspunktet
er en sak mellom partene i arbeidslivet. Disse medlemmer vil
videre peke på at det er en lang tradisjon i Norge for
at fremforhandla velferdsgoder senere har blitt lovfestet og gjeldende
for alle arbeidstakere. Disse medlemmer er også kjent
med at det har blitt en oppfatning om at 5 ukers ferie er innført
som en rettighet for alle arbeidstakere og at mange arbeidsplasser
har innført ferie på lik linje med det øvrige
arbeidsliv.
Disse medlemmer viser til vedlagte brev fra arbeids-
og sosialministeren av 12. november 2004 der det fremgår
at minst 74 pst., men sannsynligvis over 90 pst., av alle arbeidstakere
i Norge har 5 ferieuker. Disse medlemmer mener det
er rimelig å foreta en vurdering av om ikke den femte ferieuken bør
innføres i tråd med hva som gjelder det overveldende
flertall. Disse medlemmer oppfordrer partene til å gjøre
slik vurdering i forbindelse med den, av statsråden, varslede
gjennomgangen av ferieloven.
Disse medlemmer vil videre be om at departementet
i forbindelse med gjennomgangen kommer tilbake til Stortinget med
en oversikt over hvor mange som ikke omfattes av den femte ferieuken
og en vurdering av om den bør lovfestes.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til vedlagte brev fra arbeids-
og administrasjonsministeren av 14. mai 2004 og stiller
seg bak departementets vurderinger. Det antas at de økonomiske
konsekvensene ved å innføre en 5. ferieuke kan
bli store. Disse medlemmer viser til at kostnadsnivået
i konkurranseutsatt næringsliv allerede er høyt
i forhold til land det er naturlig å sammenligne seg med.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti, viser til at forhandlinger om lønn,
ferie, arbeidstid eller andre goder handler om prioriteringer. Det
bør utvises varsomhet med å lovregulere forhold
som blir avgjort mellom partene i arbeidslivet. Når enkelte
grupper prioriterer ferie fremfor lønn, finner flertallet det
ikke riktig å automatisk utvide lovfesting av rett til
5. ferieuke for alle.
Flertallet foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at det har vore ein klår politisk intensjon i Noreg å utvide
ferietida til 5 vekers ferie. Det at lova i dag gir lovfesta rett
til ferie i 25 dagar, noko som utgjer 4 veker og ein dag, var ei
byrjing på innføringa av den femte ferieveka.
Denne medlemen viser til § 15
i ferielova, Adgang for Kongen til å fastsette lengre ferie,
der det heiter:
"Kongen kan bestemme at det skal innføres rett til
feriefritid i inntil 5 virkedager ut over feriefritiden etter § 5.
Den enkelte utvidelse må være forsvarlig ut fra
en vurdering av landets totale økonomiske stilling. Den
alminnelige prosentsats for feriepenger skal være 10,6
når beslutning om 26 virkedager feriefritid er tatt, og
etter beslutninger om feriefritid i 27, 28, 29 og 30 virkedager,
henholdsvis 11,0, 11,4, 11,8 og 12,3."
Denne medlemen meiner denne paragrafen som er
vedteken i 1988 er ei klår indikasjon frå lovgjevaren
si side om kva målet vidare har vore.
Denne medlemen er glad for at partane i arbeidslivet
utan medverknad frå Stortinget har sytt for at ferietida
no er sett til 5 veker for dei aller fleste arbeidstakarane i Noreg. Denne
medlemen vil påpeike at det er ei gjengs oppfatning
at arbeidstakarar i Noreg har rett til 5 vekers ferie. Denne
medlemen meiner difor det er naudsynt å oppdatere
lovverket i tråd med det som er gjeldande praksis og den allmenne
oppfatninga. Det verkar uklårt at ferielova ikkje skal
vere på høgde med forholda i arbeidslivet.
Denne medlemen viser til at det er eit fåtal av
norske arbeidstakarar som i dag ikkje har 5 vekers ferie. Denne
medlemen viser òg til at det ikkje hadde vore mogleg å gjennomføre
ei utviding av ferieperioden i tariffoppgjeret om ikkje partane
i arbeidslivet samla gjekk inn for det. Ei oppdatering av lovverket
på dette området vil difor ikkje framstå som
ei svekking av tariffinstituttet.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"I
I lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie
gjøres følgende endringer:
§ 5 (1) skal lyde:
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis
feriefritid på 30 virkedager
hvert ferieår.
§ 10 (2) skal lyde:
Arbeidstaker har rett til feriepenger fra arbeidsgiver
med 12,3 pst. av feriepengegrunnlaget
(jf. nr. 1).
§ 15 oppheves.
II
Loven trer i kraft straks."