Frå 1. april 1998 vert det som hovudregel gitt
sjukepengar frå trygda frå den 17. sjukedagen
og deretter i ein periode på inntil 248 dagar, jf. folketrygdlova § 8-12.
Arbeidstakarar har rett til sjukepengar frå arbeidsgivaren
i dei første 16 dagane. Dette tidsrommet vert kalla arbeidsgivarperioden.
For arbeidstakarar som har ein langvarig eller kronisk sjukdom som medfører
risiko for eit særleg stort samla sjukefråvær,
kan det etter vedtak av trygdekontoret bli gjort unntak frå reglane
om arbeidsgivaransvar, jf. § 8-20. Det samme gjeld
for arbeidstakarar med ein sjukdom som medfører risiko
for gjentekne sjukefråvær i ein avgrensa periode.
Arbeidsgivarar som har få tilsette, kan mot ei særskilt
avgift delvis forsikre seg mot ansvaret for sjukepengar i arbeidsgivarperioden.
Etter ferielova skal den som utbetaler sjukepengar, også utbetale
feriepengar av ytinga.
Det vert i proposisjonen peika på at sjukefråværet har
auka monaleg dei siste ti åra. Auken i det trygdefinansierte
sjukefråværet i denne perioden aleine tilsvarar
ein reduksjon på om lag 50 000 årsverk.
For å motverke langtidssjukefråværet
er det frå 1. juli 2004 innført nye sjukmeldingsreglar,
jf. Ot. prp. nr. 48 (2003-2004) og Innst. O. nr. 81 (2003-2004).
Desse reglane stiller større krav til aktivitet både
frå lege, arbeidstakar og arbeidsgivar.
Regjeringa meiner at arbeidet med å redusere langtidssjukefråværet
må intensiverast, og det vert foreslått at arbeidsgivarane
får eit delansvar for sjukepengar etter utløpet
av arbeidsgivarperioden på 10 prosent.
Regjeringa legg vekt på å videreføre
det gode samarbeidet med partane i arbeidslivet om gjennomføringa
av IA-avtalen og vil halde fram med samarbeidet med partane, men
innanfor dei nye rammene som forslaget om endringar i sjukelønnsordninga inneber.
Regjeringa meiner eit delansvar i heile sjukepengeperioden vil
gi arbeidsgivarar som arbeider systematisk for å motverke
og redusere dei lange sjukefråværa, ein økonomisk
gevinst. Vidare meiner Regjeringa at forslaget vil støtte
opp under dei nye sjukmeldingsreglane og styrke dialogen mellom
arbeidsgivar og arbeidstakar om nødvendige tilretteleggingstiltak.
Som ein delvis kompensasjon for meirutgiftene for arbeidsgivarane
vert det foreslått at arbeidsgivarperioden reduserast med
to kalenderdagar frå 16 til 14 dagar.
Det blir peika på at ei innføring av eit delansvar for
arbeidsgivarane i heile sjukepengeperioden kan føre til
at dei vert meir skeptiske til å tilsetje personar med
kroniske sjukdomar. Departementet foreslår difor at den
gjeldande skjermingsordninga for langvarig og kronisk sjuke arbeidstakarar
som har risiko for særleg stort sjukefråvær,
vert utvida til å gjelde også for delansvaret
for sjukepengar. Departementet meiner at ei slik utviding av skjermingsordninga
vil medverke til å unngå eventuelle negative følgjer
av medfinansieringsansvaret for arbeidsgivaren.
Frå 1. april 2002 vart folketrygdlova § 8-20
utvida til å omfatte sjukefråvær på grunn
av sjukdom relatert til svangerskap. Departementet meiner at eit delansvar
for arbeidsgivarane i perioden med sjukepengar frå folketrygda
ikkje bør omfatte tilfella der arbeidsgivaren får
refusjon for sjukepengane i arbeidsgivarperioden.
Det vert foreslått at forsikringsordninga for mindre
bedrifter òg skal dekkje delansvaret til arbeidsgivarane
for sjukepengar utover arbeidsgivarperioden. Vidare vert det foreslått
at ordninga vert utvida til å omfatte bedrifter med lønnsutgifter
opp til 80 gonger grunnbeløpet. Premiesatsen, som i dag
er 1,9 prosent av lønnsutgiftene, vert foreslått
heva til 2,3 prosent.
Det vert foreslått at arbeidsgivaren òg skal
yte feriepengar av den delen av sjukepengane som arbeidsgivaren
utbetaler (10 prosent) opp til 50 dagar etter utløpet av
eventuelle arbeidsgivarperiodar kvart oppteningsår.
Forslaget om reduksjon av arbeidsgivarperioden til 14 dagar fører
til at perioden som ein ikkje kan få reisetilskot i, reduserast
tilsvarande.
Departementet foreslår at ventetida for sjølvstendig
næringsdrivande og frilansarar vert redusert til 14 kalenderdagar,
tilsvarande arbeidsgivarperioden.
Til arbeidstakarar, sjølvstendig næringsdrivande og
frilansarar vert det i dag gitt sjukepengar frå folketrygda
i til saman 248 dagar i dei siste tre åra. Når
arbeidsgivarperioden og ventetida for sjølvstendig næringsdrivande
og frilansarar vert foreslått redusert frå 16
til 14 kalenderdagar, må maksimaltida for sjukepengar frå trygda
bli auka tilsvarande til 250 dagar, eller 50 veker.
Ved yrkesskade vert det gitt sjukepengar frå trygda
utan omsyn til reglane om opptening av ein ny stønadsperiode.
Det vert foreslått at maksimal periode med sjukepengar
frå trygda vert utvida i samsvar med reduksjonen i arbeidsgivarperioden.
Folketrygdlova § 10-8 regulerer vilkåra
for rett til rehabiliteringspengar. Rett til rehabiliteringspengar
får ein etter utløpet av sjukepengeperioden. Som følgje
av forslaget om å redusere arbeidsgivarperioden og ventetida
for sjølvstendig næringsdrivande og frilansarar
og auken av talet dagar med sjukepengar frå trygda, vert
talet sjukepengedagar for dei to nemnde gruppene endra frå 248
til 250.
Endringane som skal gjelde for nye tilfelle, vert foreslått
gjennomført frå 1. april 2005.
Ein reduksjon av arbeidsgivarperioden vil føre med seg
ei viss administrativ meirbelastning for trygdeetaten. Innføringa
av eit delansvar for arbeidsgivarane vil ikkje innebere administrative
konsekvensar for trygdeetaten, medan arbeidsgivarar som ikkje utbetaler
lønn under sjukdom, vil få eit visst meirarbeid.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg
at Regjeringen fremmer forslag om å innføre et
delansvar for arbeidsgiver i perioden med sykepenger fra folketrygden
på 10 prosent, samtidig som arbeidsgiverperioden blir redusert
fra 16 til 14 dager. Flertallet merker seg at man
samtidig foreslår at gjeldende skjermingsordning for langvarig
eller kronisk syke arbeidstagere som har risiko for særlig
stort sykefravær, samt gravide med sykefravær
relatert til svangerskapet, blir utvidet til å gjelde også for
arbeidsgivernes delansvar. Flertallet viser videre
til at forsikringsordningen mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden
blir utvidet til å gjelde arbeidsgivers delansvar og til å omfatte
bedrifter med lønnsutgifter opp til 80 G.
Flertallet merker seg med tilfredshet at prognosene
for det trygdefinansierte sykefraværet viser en nedgang
på 4,5 prosent i år og ytterligere 1 prosent neste år.
De gode prognosene gir grunn til optimisme. Flertallet vil
imidlertid påpeke at vi fortsatt vil være langt
fra å nå målet i IA-avtalen ved utgangen
av 2005. Ett av målene i IA-avtalen er å redusere sykefraværet
med 20 prosent innen utgangen av 2005. Sykefraværet har
imidlertid fortsatt å øke siden avtalen ble inngått
høsten 2001. Flertallet mener derfor at
forslaget om et delansvar for arbeidsgiverne i hele sykepengeperioden
er et viktig insentiv for å gjøre det lønnsomt
for virksomhetene å forebygge og redusere langtidsfravær.
Flertallet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet og foreslår at ikrafttredelse av
endringene i folketrygdloven § 8-12 første
og andre ledd, § 8-14 andre ledd, § 8-17, § 8-18
nytt tredje, fjerde, femte og sjette ledd, § 8-19 første,
tredje og fjerde ledd, § 8-20 første
og andre ledd, § 8-21 første og tredje
ledd, § 8-22 første ledd, § 8-24
fjerde ledd, § 8-28 overskriften og første
ledd, § 8-33 første ledd, § 8-34
andre ledd, § 8-36 første og andre ledd, § 8-38
andre ledd, § 8-39 første og andre ledd, § 8-55
første ledd og § 10-8 tredje ledd, § 23-6 og
endringene i ferieloven utsettes til 1. juli 2005.
Flertallet vil be Regjeringen foreta en ny vurdering
av forslaget dersom det viser seg at fraværet går
ned mer enn forventet.
Flertallet støtter også forslaget
om å redusere ventetiden for rett til sykepenger for selvstendig
næringsdrivende og frilansere til 14 dager, tilsvarende arbeidsgiverperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet legger til grunn at IA-avtalen
forutsetter at det ikke gjøres endringer i dagens sykelønnsordning.
IA-satsingen fordrer kompetanse og kapasitet til personaloppfølging.
Arbeidet i den enkelte virksomhet synes nå å gi
resultater. Dette arbeidet må fortsette med økt
styrke. Nye tiltak må ikke motvirke IA-avtalens hovedmål.
En generell overvelting av utgifter på bedriftene svekker
konkurranseevnen og øker utgiftene til fellesskapets tjenester ved
at for eksempel kommuner og sykehus får merutgifter. En
endring nå kan føre til at alle typer virksomheter
vil vegre seg for å tilsette medarbeidere med sykefraværsrisiko.
Selv om det er mulighet til å slippe arbeidsgiveransvar
for arbeidstakere med langvarig eller kronisk sykdom og gravide
ved søknad til trygdekontoret, kan de nye reglene samlet
likevel resultere i et mindre inkluderende arbeidsliv og tøffere
oppsigelsespraksis. Å øke arbeidsgivers økonomiske
ansvar for sykefravær er et klart avtalebrudd. Det er uakseptabelt.
Et slikt brudd skaper utrygghet på alle arenaer ved at
Regjeringen opptrer helt uforutsigbart som avtalepart.
Disse medlemmer går imot Regjeringas forslag
om å innføre et delansvar for arbeidsgivere i perioden
med sykepenger fra folketrygden på 10 prosent. Disse
medlemmer mener dette er et brudd på intensjonsavtalen
om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Denne avtalen baserer
seg på et trepartssamarbeid mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og
staten. Denne avtalen ble fornyet 2. desember 2003 der
det i pkt. 2 heter:
"Eksisterende avtaletekst legges til grunn, med følgende
presiseringer; Avtalens formulering i pkt. 3.6 underpunkt i, endres
til: Regjeringen vil ikke foreslå overfor Stortinget at
det i avtaleperioden gjøres endringer i dagens sykelønnsordning
verken for arbeidstakere elle arbeidsgivere med mindre alle parter
i avtalen er enige om det."
Disse medlemmer viser til at det fra så vel arbeidsgiverorganisasjonene
som arbeidstakerorganisasjonene er kommet sterke innsigelser på Regjeringas
forslag.
Disse medlemmer viser videre til at det er klare
tegn som tyder på at IA-avtalen nå begynner å gi
positive resultater i form av en nedgang i antallet langtids sykemeldte.
I en slik fase er det avgjørende viktig at avtalepartene
lojalt følger opp forutsetningene i avtalen og ikke skaper
usikkerhet om viljen til å overholde denne.
Disse medlemmer mener også at forslaget om
utvidet arbeidsgiveransvar i sykelønnsperioden vil kunne
føre til at arbeidsgivere vil vegre seg for å ansette
arbeidstakere som har eller har hatt noen form for sykdom eller
yrkeshemming. En slik utvikling vil være i direkte strid
med intensjonene i avtalen.
Disse medlemmer avviser avtalebrudd og vil stemme
mot forslagene til endring av folketrygdloven § 8-12
første og andre ledd, § 8-14 andre ledd, § 8-17, § 8-18
nytt tredje, fjerde, femte og sjette ledd, § 8-19
første, tredje og fjerde ledd, § 8-20
første og andre ledd, § 8-21 første
og tredje ledd, § 8-22 første ledd, § 8-24
fjerde ledd, § 8-28 overskriften og første ledd, § 8-33
første ledd, § 8-34 andre ledd, § 8-36 første
og andre ledd, § 8-38 andre ledd, § 8-39
første og andre ledd, § 8-55 første
ledd og § 10-8 tredje ledd, § 23-6
og endringene i ferieloven.
Disse medlemmer støtter forslag som kan bidra
ytterligere til inkludering i arbeidslivet, og mener at lønnssubsidium
for uføretrygd vil være et godt supplerende tiltak
for å hindre utstøting av arbeidslivet og for
utprøving av arbeidsevne. Disse medlemmer mener
derfor tiltaket bør omfatte alle med varig og midlertidig
uføretrygd og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005).
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
ordningen med bruk av uførepensjon som lønnstilskudd
bare skal gjelde for personer som har fått innvilget uførepensjon
før 2004. Personer som har fått innvilget uførepensjon etter
dette tidspunktet, anses å ha en varig nedsatt arbeidsevne
uten mulighet til å komme tilbake i arbeid på sikt.
Uførepensjonister som omfattes av lønnstilskuddsordningen,
skal ha en hvilende pensjonsrett som innebærer at de vil
kunne få tilbake uførepensjonen derom arbeidsforsøket
ikke lykkes. Lønnstilskuddet skal kunne gis i tre år.
Flertallet viser til at tidsbegrenset uførestønad
er en korttidsytelse som kan gis i inntil fire år. Målet
er at så mange som mulig av stønadsmottakerne
skal tilbake i arbeid på heltid eller deltid. Trygdeetaten
har egne oppfølgingsrutiner for mottakere av tidsbegrenset
uførestønad. Blant annet skal det lages en oppfølgingsplan
innen tre måneder. Stønadsperioden med tidsbegrenset
uførestønad bør i de fleste tilfeller
være kortere enn tre år.
Flertallet viser også til at ordningen
med uførepensjon som lønnstilskudd er et forsøk
som vil bli evaluert. Flertallet mener at ordningen
i første omgang bør forbeholdes uførepensjonister.