Jeg viser til brev 20. januar 2005 fra Stortingets justiskomité hvor
komiteen ønsker Justisdepartementets svar på enkelte
spørsmål til forslaget om et nytt straffebud om
kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn.
Innledningsvis bemerker jeg at komiteens spørsmål
gjelder sider ved straffebudet som ikke foreslås endret
og som derfor angår gjeldende rett. Departementet foreslår
ikke endringer i reglene om hvilket materiale som innholdsmessig forstås
som kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn.
Departementet foreslår derimot en utvidelse av hvilke befatningsmåter med slikt materiale
som skal være straffbare. Etter forslaget vil det å "anskaffe"
og "planmessig" å gjøre seg kjent med kjønnslige
skildringer som gjør bruk av barn, være straffbart
etter straffeloven § 204 a første ledd
bokstav a. For øvrig innebærer forslaget at de punktene
som retter seg mot befatning med kjønnslige skildringer
som gjør bruk av barn i gjeldende straffelov § 204,
flyttes til den nye bestemmelsen i straffeloven § 204
a og gis en ny systematisk utforming. Denne omstruktureringen innebærer
ikke i seg selv noen realitetsendringer.
På bakgrunn av det overnevnte har jeg følgende svar
på komiteens spørsmål:
1) Dersom personer mellom 16 og 18 år er enige om å ta
bilder av eget frivillig seksuelt samkvem og av hverandre, vil dette
både etter gjeldende rett i straffeloven § 204
og etter forslaget til ny § 204 a, isolert sett
være straffbar "produksjon" av kjønnslige skildringer
i bilder hvor det gjøres bruk av barn. Dette er en konsekvens
av at barn i denne sammenhengen er definert som personer som er
eller fremstår som under 18 år, jf. gjeldende
straffelov § 204 annet ledd annet punktum og forslaget
til § 204 a annet ledd. Denne aldersgrensen ble
vedtatt ved lov 1. august 2003 nr. 86 i forbindelse med
innarbeidingen av barnekonvensjonen i norsk rett.
Frivillig seksuelt samkvem mellom to personer mellom 16 og 18 år
er imidlertid fullt lovlig, og straffebudet mot kjønnslige
skildringer som gjør bruk av barn, ble ansett å kunne
rekke for vidt i enkelte tilfeller for denne aldersgruppen. Samtidig
med vedtakelsen av aldersgrensen på 18 år, ble
det derfor vedtatt en straffritaksregel i straffeloven § 204
femte ledd, som nå foreslås videreført
til ny § 204 a fjerde ledd. Etter denne regelen
vil straff kunne "falle bort for den som tar og besitter et bilde
av en person mellom 16 og 18 år, dersom denne har gitt
sitt samtykke og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."
Regelen gir domstolene mulighet til å frita en person
for straff etter en konkret vurdering. Personen har derimot ikke
noe krav på å bli frifunnet.
Om bakgrunnen for bestemmelsen uttalte departementet (Ot.prp.
nr. 45 (2002-2003) Om lov om endring i menneskerettsloven mv. (innarbeidning
av barnekonvensjonen i norsk lov) side 55):
"Departementet mener at det etter forholdene ikke behøver å være
straffverdig å ta og besitte private [bilder] dersom
den som er avbildet, er mellom 16 og 18 år og har samtykket
og de to er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Slik kan det
være i kjæresteforhold. Det bør derfor
være en mulighet for å frita for straff i slike
tilfelle, og av hensyn til forutberegnelighet og klarhet bør
det gå frem av loven."
Departementet pekte videre på at regelens anvendelsesområde
ligner på de forhold som det er tenkt på ved straffritaksregelen
i straffeloven §§ 195 og 196 - nemlig
unge menneskers rom for å utforske egen seksualitet.
På den annen side kan det ikke helt utelukkes at det å ta
og besitte et slikt bilde kan være straffverdig, selv om
det foreligger samtykke og den som tar bildet og den som er avbildet
er mellom 16 og 18 år og omtrent jevnbyrdige i alder og
utvikling. I disse tilfellene vil straffritak ikke gis.
Avgjørelsen beror på domstolenes skjønn
og vurdering i det enkelte tilfellet. Det kan følgelig
ikke gis noe generelt svar på justiskomiteens spørsmål.
Også det tilfellet at en kamerat blir bedt om å ta bilder
av frivillige seksuelle aktiviteter av samtykkende personer mellom
16 og 18 år, vil kunne omfattes av straffritaksregelen
i forslaget til ny straffelov § 204 a fjerde ledd,
som tilsvarer nåværende bestemmelse i straffeloven § 204
femte ledd. Forutsetningen er at kameraten er jevnbyrdig i alder
og utvikling med dem det blir tatt bilde av. Hvorvidt straffritak skal
gis i et enkelt tilfelle, avgjøres av domstolene etter
en konkret vurdering.
Dersom en ungdom mellom 16 og 18 år tar bilder av seg
selv og legger disse frivillig ut på internett, vil dette
rammes av ordlyden både i forslaget til ny straffelov § 204
a første ledd bokstav a og i nåværende bestemmelse
i straffeloven § 204 første ledd bokstav d,
jf. "produserer". For disse tilfellene finnes det ingen straffritaksregler
tilsvarende dem som gjelder når det er en annen jevnaldrende
person som tar eller besitter bildet, jf. svarene ovenfor. Alle
straffebud må imidlertid tolkes med en alminnelig rettsstridsreservasjon,
det vil si med forbehold for tilfeller som lovgiver ikke mente at
skulle omfattes av bestemmelsen. Bestemmelsen mot kjønnslige
skildringer som gjør bruk av barn, er ment å beskytte
den mindreårige. Det kan i en del situasjoner virke urimelig å skulle straffe
den som straffebudet også skal beskytte. Bestemmelsen kan
for slike tilfeller følgelig bli å tolke innskrenkende
ut fra sitt formål.
Hvorvidt familiebilder av nakne barn rammes av forslaget til
nytt straffebud i straffeloven § 204 a, jf. gjeldende
bestemmelse i straffeloven § 204, beror på en
konkret vurdering av hvorvidt bildene kan sies å være
"kjønnslige skildringer". Begrepet ble innført ved
lov 11. august 2000 nr. 76, og får ikke noe nytt innhold
i lovforslaget som nå er lagt frem. I forarbeidene til
lovendringen i 2000 uttaler departementet (Ot.prp. nr. 28 (1999-2000)
s. 98-99):
"Begrepet "kjønnslig skildring" kan etter forholdene
være mer omfattende når det er barn som er avbildet
enn når modellene er voksne. Det avgjørende må være
om barn er brukt på en slik måte at det egnet til å gi
seksuelle assosiasjoner. Det er ikke et vilkår at barnet
er involvert i åpenbare seksuelle situasjoner eller at
barnet kan sies å ha deltatt i en seksuell situasjon ved
avbildningen."
Det vil følgelig bero på en konkret vurdering
av bildets innhold og karakter hvorvidt det vil være straffbart å besitte.
Vanlige familiebilder av barn vil ikke oppfattes som egnet til å gi
seksuelle assosiasjoner og vil dermed heller ikke være
straffbart å befatte seg med.
Grensen for det straffbare er den samme for en profesjonell fotograf
som stiller ut bilder av avkledde barn i utstillingen i egen butikk.
Det avgjørende er om barnet er brukt på en måte
som er egnet til å gi seksuelle assosiasjoner.
2) Spørsmålet om en katalog med barneklær
vil bli omfattet av det nye straffebudet og etter gjeldende straffelov § 204,
vil bero på de samme vurderinger som nevnt under spørsmål
1.
3) Aldersgrensen på 18 år ble vedtatt allerede
i 2003 i samband med innarbeidingen av barnekonvensjonen i norsk
lov, jf. lov 1. august 2003 nr. 86. Departementets forslag
til ny bestemmelse i straffeloven § 204 a endrer
ikke definisjonen av hvem som skal anses som barn i forhold til
kjønnslige skildringer som gjør bruk av barn.
Justisdepartementet forstår spørsmål
nr. 3 slik at komiteen ønsker informasjon om hvilke aldersgrenser
som gjelder i land vi ofte ser hen til i utarbeidelsen av lovforslag.
Både dansk, finsk og svensk rett regner i dag personer
under 18 som barn i straffebudene om kjønnslige skildringer
som gjør bruk av barn, se dansk straffelov § 235,
den finske strafflagen 17 kap. 18 § og den svenske
Brottsbalken 16 kap. 10 a §.