Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 1
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 3-4 skal lyde:
Regnskapsvaluta for årsregnskapet skal være norske
kroner. Årsregnskapet kan presenteres i norske kroner eller
euro.
Årsregnskapet og årsberetningen skal
være på norsk.
§ 5-10 oppheves.
Ny § 7-2 a skal lyde:
Dersom årsregnskapet presenteres i euro, skal omregningskurser
opplyses.
§ 7-25 nytt tredje ledd skal lyde:
Det skal opplyses om foreslått utbytte og konsernbidrag.
§ 7-30 skal lyde:
Det skal opplyses om antall årsverk og antall
ansatte i regnskapsåret.
§ 7-35 nytt fjerde ledd skal lyde:
Dersom årsregnskapet presenteres i euro, skal omregningskurser
opplyses.
§ 7-42 nytt annet ledd skal lyde:
Det skal opplyses om foreslått utbytte og konsernbidrag.
Nåværende annet til femte ledd blir nye tredje
til sjette ledd.
§ 7-43 skal lyde:
Det skal opplyses om antall årsverk og antall
ansatte i regnskapsåret.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 2
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
Ny § 7-31 b fjerde ledd nr.
1 skal lyde:
1. antall aksjeopsjoner som er tilbudt eller aksjer som
er gitt av foretaket i løpet av regnskapsåret,
og vilkårene for å benytte disse.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen legge fram endringer i regnskapsloven § 3-3
syvende ledd slik at redegjørelsen i årsberetningen
også skal omfatte en orientering om selskapets gjeldende
holdning til avlønning av ledende ansatte og om forventet
utvikling i disse ytelsene i kommende år, jf. § 7-31.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen gjøre endringer i børsforskriften § 6-5
slik at det fastsettes krav om at delårsrapporten skal
inneholde en prognose på omfanget av ytelser til daglig
leder for inneværende regnskapsår, jf. regnskapsloven § 7-31.
Prognosen skal være basert på forhold på balansedagen.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge fram endringer i bestemmelsene
i regnskapslovens kapittel 7 på en slik måte at
det i alle relevante bestemmelser fastsettes krav om at dersom andre
ansatte har ytelser på linje med eller høyere
enn ytelser til daglig leder, skal disse opplyses.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge fram endringer i bestemmelser
i regnskapsloven kapittel 7 på en slik måte at
det i alle relevante bestemmelser fastsettes krav om at dersom ledende
personer har mer enn ett verv eller oppdrag i selskapet, så skal
dette opplyses sammen med en angivelse av hvor disse opererer i selskapet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 7
Ny overgangsregel til regnskapsloven, nr. 2 første
ledd skal lyde:
2. Overgangsbestemmelser
Regnskapspliktig etter § 1-2 kan for regnskapsår som
starter i 2005 utarbeide selskapsregnskap i samsvar med forskrifter
gitt i medhold av § 3-9 annet ledd med unntak
fra kravene i disse forskriftene til å gi opplysninger
i noter til årsregnskapet. Regnskapsloven § 3-1
tredje ledd gjelder tilsvarende, men slik at regnskapsloven kapittel
6 og 7 likevel gjelder. Departementet kan i forskrift forlenge overgangsordningen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 8
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-1 første
ledd nr. 3 nytt annet punktum skal lyde:
Unntak fra sammenstillingsprinsippet skal gjøres når
det er i samsvar med god regnskapsskikk.
§ 4-2 nytt annet ledd skal lyde:
Estimatendringer på avskrivninger på driftsmidler
skal fordeles over driftsmiddelets gjenværende levetid.
§ 5-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Langsiktige eiendeler som holdes for salg skal regnskapsføres
etter laveste verdis prinsipp.
§ 5-3 nytt fjerde, femte og sjette
ledd skal lyde:
Eiendom, anlegg, utstyr og immaterielle eiendeler kan verdsettes
til virkelig verdi dersom dette kan måles pålitelig.
Verdireguleringsreserven som er inkludert i egenkapitalen,
kan overføres direkte til opptjent egenkapital når
reserven realiseres. Hele verdireguleringsreserven kan realiseres
ved utrangering eller avhending av eiendelen. Dersom noe av verdireguleringsreserven
realiseres etter hvert som en eiendel brukes, er omfanget av den
realiserte reserven lik differansen mellom avskrivning basert på eiendelens verdiregulerte
balanseførte verdi og avskrivning basert på eiendelens
opprinnelige anskaffelseskost. Overføring fra verdireguleringsreserve
til opptjent egenkapital skal ikke føres over resultatregnskapet.
Dersom kontroll over de fremtidige økonomiske fordelene
fra en immateriell eiendel er oppnådd ved juridiske rettigheter
i en begrenset periode, skal den utnyttbare levetiden til den immaterielle
eiendelen ikke overstige den periode foretaket har de juridiske rettighetene,
med mindre de juridiske rettighetene kan fornyes, og en fornyelse
er overveiende sannsynlig.
§ 5-6 første ledd skal
lyde:
Utgifter til egen forskning skal kostnadsføres. Små foretak
kan kostnadsføre utgifter til egen utvikling.
§ 5-7 nytt andre ledd skal lyde:
Avskrivning av goodwill kan unnlates. Dersom virkelig verdi
av identifiserbare eiendeler og gjeld overstiger anskaffelseskost,
skal differansen resultatføres på oppkjøpstidspunktet.
§ 5-8 skal lyde:
Finansielle instrumenter og varederivater
Finansielle instrumenter og varederivater skal vurderes
til virkelig verdi når virkelig verdi kan måles
pålitelig.
Fond for verdiendringer skal være lik balanseførte
verdiendringer på finansielle instrumenter som i henhold
til § 4-3 annet ledd ikke er resultatført.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om regnskapsføring av finansielle instrumenter og varederivater,
herunder om hvilke finansielle instrumenter og varederivater som
ikke kan vurderes til virkelig verdi.
Små foretak kan uten hinder av bestemmelsen i første
ledd, vurdere finansielle instrumenter og varederivater etter generelle
vurderingsregler.
Ny § 5-8a skal lyde:
Investeringseiendommer kan vurderes til virkelig verdi
når virkelig verdi kan måles pålitelig.
Ny § 5-8b skal lyde:
Biologiske eiendeler kan vurderes til virkelig verdi når
virkelig verdi kan måles pålitelig. Det samme
gjelder produkter som er produsert av biologiske eiendeler, ved
tidspunkt for høsting.
§ 5-17 nytt tredje ledd skal lyde:
Et morselskap som avlegger et konsernregnskap, kan i sitt
selskapsregnskap også anvende de spesielle vurderingsreglene
i § 5-8.
§ 5-18 nytt annet ledd skal lyde:
Et morselskap som avlegger et konsernregnskap, kan i sitt selskapsregnskap
også anvende de spesielle vurderingsreglene i § 5-8.
§ 7-12 nye pkt.
nr. 5 og 6 skal lyde:
5. samlet verdiregulering ved verdsettelse til virkelig
verdi
6. verdiregulering ved verdsettelse til virkelig verdi i
regnskapsåret.
§ 7-13 nytt fjerde ledd skal lyde:
Det skal opplyses om hvilke forutsetninger som er lagt
til grunn for verdsettelse til virkelig verdi.
§ 7-17 skal lyde:
§ 7-17. Virkelig verdi av finansielle
instrumenter
For hver kategori av finansielle instrumenter som er vurdert
til virkelig verdi etter § 5-8, skal det opplyses
om anskaffelseskost, virkelig verdi, periodens resultatførte
verdiendring, samt periodens verdiendring ført direkte
mot egenkapitalen. Det skal i tillegg gis opplysninger om vesentlige
forutsetninger som ligger til grunn for vurderingen, samt en spesifikasjon
av endringer i fond for verdiendringer i løpet av regnskapsåret.
For finansielle derivater som ikke er vurdert til virkelig
verdi etter § 5-8, skal det opplyses om virkelig
verdi såfremt denne kan estimeres på en pålitelig måte.
Opplysningene skal gis separat for hver kategori av finansielle
derivater.
For finansielle eiendeler vurdert etter § 5-8
første og annet ledd der balanseført verdi er
høyere enn virkelig verdi, skal det opplyses om balanseført
verdi og virkelig verdi av den enkelte eiendelen eller en hensiktsmessig
gruppering av eiendelene. Det skal gis en begrunnelse for hvorfor
nedskrivning ikke er foretatt. Begrunnelsen skal inkludere holdepunktene
for at verdifallet ikke er forbigående.
Nye §§ 7-17a og 7-17b skal
lyde:
§ 7-17a Virkelig verdi av investeringseiendommer
Dersom investeringseiendommer vurderes til virkelig verdi,
skal det opplyses om hvilke verdsettelsesmetoder som er benyttet
og om vesentlige forutsetninger som beregningene bygger på.
Det skal videre opplyses i hvilken grad verdsettelsen bygger på ekstern
takst.
Ytterligere opplysninger skal gis i den utstrekning dette
er nødvendig for å bedømme de vurderinger
som ligger til grunn for regnskapet.
§ 7-17b Virkelig verdi av biologiske
eiendeler
Dersom biologiske eiendeler og produkter produsert av slike
vurderes til virkelig verdi, skal det opplyses om hvilke verdsettelsesmetoder
som er benyttet, og om vesentlige forutsetninger som beregningene
bygger på.
For hver gruppe av biologiske eiendeler skal det opplyses
om beholdningskvanta ved periodens slutt og gjennomsnittsverdier
per enhet. Det skal spesifiseres hvordan beholdningsendringer er
fremkommet. For produkter produsert av biologiske eiendeler skal det
opplyses om periodens produksjonskvanta.
Ytterligere opplysninger skal gis i den utstrekning dette
er nødvendig for å bedømme de vurderinger
som ligger til grunn for regnskapet.
Forslag fra Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 9
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
§ 7-30 nytt andre ledd skal lyde:
Det skal opplyses om sykefraværet siste år
og utviklingen over de 5 siste år.