Gjeldende avtale er datert 14. januar 2002, se vedlegg
4, og trådte i kraft 18. oktober 2003.
Den nordiske avtalen oppstiller krav til de nordiske landenes
nasjonale regler for erverv av statsborgerskap for nordisk borger
fra annet nordisk land.
De øvrige nordiske land har bestemmelser i sin lovgivning
i overensstemmelse med den nordiske avtalen.
Departementet støtter utvalgets forslag om å innta
bestemmelser i ny lov som ivaretar forpliktelsene etter den nordiske
avtalen. Utvalgets forslag om å erstatte gjeldende § 10
med fire nye paragrafer kan departementet imidlertid ikke støtte.
Departementet kan heller ikke støtte forslaget om å oppheve
adgangen til erverv ved melding for nordiske borgere. Etter den
nordiske avtalen skal statsborgere i andre nordiske land kunne erverve
statsborgerskap ved erklæring (melding).
Departementet foreslår at kravet om at den nordiske
borgeren må ha ervervet sitt statsborgerskap etter søknad
(naturalisasjon) tas ut i ny lov. Norge vil dermed gi en større
krets av nordiske borgere rett til erverv av norsk statsborgerskap
ved melding, enn de øvrige nordiske land. Dette antas ikke å være
i strid med den nordiske avtalen.
Som følge av at prinsippet om ett statsborgerskap foreslås
lagt til grunn for ny lov, og borgere fra Finland, Island og Sverige
ikke lenger taper sitt statsborgerskap ved erverv av nytt, se punkt
2.5.1, bør det nedfelles et løsningskrav i særreglene
for statsborgere fra andre nordiske land. Det betyr at borgere fra Finland,
Island og Sveige må søke sine hjemland om løsning
før de erverver norsk statsborgerskap ved melding. Dersom
melderen har statsborgerskap også i andre land, må vedkommende
løses også fra disse.
Bestemmelsene om erverv og gjenerverv av norsk statsborgerskap
i henhold til den nordiske avtalen er inntatt i utkastet til henholdsvis § 20
og 21.
Departementet foreslår at gjeldende adgang til å erverve
statsborgerskap ved melding opprettholdes for nordiske borgere.
En naturlig konsekvens av standpunktet om at gjeldende adgang til å ervere statsborgerskap
ved melding opprettholdes for nordiske borgere, er etter departementets
oppfatning, at gjeldende bestemmelse om automatisk erverv for de nordiske
borgeres barn også videreføres.
Komiteen støtter forslaget
om at det fortsatt skal være mulig for nordiske statsborgere å erverve statsborgerskap
ved melding.
Komiteen er enig i at det ikke er grunnlag for å forskjellsbehandle
nordiske borgere som har fått statsborgerskapet ved fødsel
eller ved søknad. Komiteen støtter
derfor at dette tas ut i den nye loven.
Som følge av prinsippet om ett statsborgerskap, støtter komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, forslaget om at det
nedfelles et løsningskrav i særreglene for statsborgere
fra andre nordiske land.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknader og forslag under kapittel
7.7.2 og fremmer derfor følgende forslag:
"§ 20 første punktum skal lyde:
Danske, finske, islandske og svenske statsborgere har ved melding
rett til å bli norsk statsborger såfremt vedkommende
har fylt 18 år, har vært bosatt i riket de siste
fem år og i denne tiden ikke er dømt til frihetsstraff
eller særreaksjon som følge av straffbart forhold."
Komiteen slutter seg til at bestemmelsene
om gjenerverv av norsk statsborgerskap som følge av den
nordiske avtalen, videreføres i ny lov.
Komiteen støtter forslaget om å videreføre den
gjeldende bestemmelsen om automatisk erverv av statsborgerskap for
barn av nordiske borgere som får statsborgerskap ved melding.
Komiteen støtter forslaget om at det
også her stilles krav om løsning fra annet statsborgerskap.