For så vidt gjelder klageordning for kunder av forsikringsagenter,
er disse etter det departementet kjenner til dekket av ordningen
med Forsikringsklagekontoret og Forsikringsskadenemnda. Departementet
legger dermed til grunn at det ikke er nødvendig å etablere
noen særskilt klageordning eller annen ordning for utenrettslig
tvisteløsning for forsikringsagenter som nå eksisterer.
Med hensyn til forsikringsmeglere viser departementet til høringsuttalelsen
fra Norske Forsikringsmegleres Forening, og ser at det kan stilles
spørsmål ved hvorvidt det er hensiktsmessig å legge
klageordningen til Forsikringsskadenemnda. Dette begrunnes særlig
i at Forsikringsskadenemnda først og fremst har kompetanse
til å behandle forbrukersaker, og at det derfor må bygges
opp ny kompetanse i organet dersom organet også skal behandle
klager fra næringskunder.
Departementet anser det nødvendig å vurdere
alternative løsninger til å legge klageordningen
for forsikringsmeglere til FSN. Departementet foreslår
derfor at Finansdepartementet gis kompetanse til i forskrift å fastsette
nærmere regler for en klageordning i samsvar med kravene
i direktivet. Det vises til lovforslaget § 9-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag. Komiteen tar til etterretning at det ikke
eksisterer noen kompetent klageinstans per i dag. Komiteen vil
understreke viktigheten av at det eksisterer en velfungerende klageordning.