Kredittilsynet har i dag registrert 52 forsikringsmeglerforetak.
Forslaget til ny lov om forsikringsformidling medfører
at definisjonen av forsikringsmegler også skal
omfatte forsikringsrådgivere, som i dag ikke er registrert.
Det finnes imidlertid ingen oversikt over hvor mange forsikringsrådgivere
som opererer i markedet i dag. Det er heller ikke mulig å si
hvor mange som vil fortsette virksomheten under de nye krav som
nå stilles. Det må antas at det må brukes
en del ressurser for å registrere og føre tilsyn
med de virksomheter som velger å fortsette etter at nye
regler trer i kraft. Videre forutsetter forslaget at Kredittilsynet
skal registrere og ha tilsyn med gjenforsikringsmeglere. Det antas
at noen av de forsikringsmeglerforetak som i dag er registrert også driver
med gjenforsikringsmegling, og at det ikke er noen aktører
av denne art i markedet utover disse.
Det må forutsettes at Kredittilsynet på stedlige inspeksjoner
hos forsikringsselskapene må bruke ressurser for å kontrollere
hvordan forsikringsselskapene har organisert registrene, og de prosedyrene
de har etablert for å kontrollere at forsikringsagentene
faktisk oppfyller kravene i lovutkastet knyttet til egnethet, klientmidler,
forsikringer mv.
For de aktørene som omfattes av lovforslaget vil forslaget
kunne ha ulike økonomiske og administrative konsekvenser.
For forsikringsmeglere synes konsekvensene å være
begrensede da lovforslaget ikke pålegger disse vesentlige
endrede rammevilkår. Det kan imidlertid tenkes at forslaget
om ansvarsforsikring, som skal avløse gjeldende bestemmelser
om sikkerhetsstillelse for forsikringsmeglere, vil gi en billigere
forsikring.
Forsikringsagenter er i dag ikke regulert. Det er antatt at 200-250
agenturer vil omfattes. Videre vil 30-50 banker som igjen har 700-900
filialer omfattes. Antallet bilforhandlere, eiendomsmeglere mv.
som antas omfattet av lovforslaget er anslått til 2 000-2 500
personer.
Forsikringsselskapene vil måtte bruke noen ressurser
på å opprette registre. De skal også sørge
for at forsikringsagentene oppfyller lovutkastets krav før de
registrerer disse. Det må imidlertid antas at forsikringsselskapene
også i dag stiller krav til sine distribusjonskanaler.
Forsikringsagentforetakene vil også måtte regne
med å bruke ressurser på å oppfylle lovutkastets
krav til egnethet, klientkontoer, forsikringer, mv. Med det opplegg
som er foreslått og bruk av elektroniske hjelpemidler kan
likevel de økonomiske og administrative utgiftene for de
berørte private aktørene være begrensende.
Komiteen tar dette til etterretning. Komiteen viser
til sine merknader under kapittel 5.2 vedrørende § 5-4
og § 7-7.