Til Odelstinget
Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i strålevernloven og kommunehelsetjenesteloven. De foreslåtte
lovendringer innebærer at uttrykkene atomulykkeberedskap
og atomulykker i strålevernloven endres slik at det presiseres
at også hendelser som har oppstått som følge
av tilsiktede handlinger, er omfattet av bestemmelsene om beredskap.
Dessuten inneholder proposisjonen forslag til tekniske endringer
i strålevernloven og kommunehelsetjenesteloven som følge
av opprettelsen av Helse- og omsorgsdepartementet.
Det vises til at bestemmelsene i strålevernloven § 16
som sier at Kongen organiserer beredskap mot atomulykker og gir
hjemmel for at Kongen i akuttfasen av en atomulykke treffer nærmere
bestemte tiltak, ble utformet med tanke på ulykkesscenarier,
og at bruken av ulykkesbegrepet kan oppfattes som en avgrensning
mot situasjoner som er oppstått som følge av en
bevisst eller tilsiktet handling. Det vises videre til at trusselbildet
har endret seg betydelig siden slutten av 1990-tallet, og at dette
stiller den nasjonale atomberedskapen overfor nye utfordringer.
Det er i dag mulig å forestille seg planlagt spredning
av radioaktive stoffer.
Det framholdes at dette endrede trusselbildet medfører
et behov for å presisere gjeldende rett og formalisere
dagens praksis i forhold til å håndtere hendelser
i hele spekteret; fra fredsulykke, gjennom terroraksjoner eller
trussel om slike, fram til beskyttelse av sivile i krig.
Forslagene innebærer ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Komiteen støtter forslagene i proposisjonen og har for øvrig ingen merknader.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 12. mai 2000 nr. 36 om
strålevern og bruk av stråling og i lov 19. november
1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene
I
I lov 12. mai 2000 nr. 36 om strålevern
og bruk av stråling gjøres følgende endringer:
§ 2 tredje ledd skal lyde:
Loven gjelder også planlegging og beredskap mot
uhell, ulykker og andre hendelser.
§ 15 tredje ledd skal lyde:
Ved ulykke eller hendelse ved atomanlegg eller under transport
av atomsubstans som medfører nær forestående
trussel mot folkehelsen eller miljøet, skal det organ som
har ansvar for atomberedskapen eller Statens
strålevern sikre at befolkningen straks gis informasjon
som gjør det mulig å treffe tiltak for å forebygge
eller redusere skade. Dersom det oppstår konflikt mellom
informasjonsplikt etter denne bestemmelse og taushetsplikt etter
lov 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet § 53,
går informasjonsplikten foran. I slike tilfeller skal taushetsplikten opprettholdes
i den utstrekning dette ikke er til hinder for at informasjonsplikten
oppfylles. Departementet kan treffe vedtak om gjennomføring
av informasjonsplikten.
§ 16 skal lyde:
Atomberedskap
Kongen organiserer en beredskap mot atomulykker og
andre hendelser som kan innebære ioniserende stråling
eller spredning av radioaktivitet, for å beskytte liv,
helse, miljø eller andre viktige samfunnsinteresser.
I akuttfasen av en hendelse som beskrevet i første ledd, kan
Kongen, uten hinder av myndighetstildeling i andre lover, pålegge
statlige og kommunale organer å gjennomføre evakuering,
adgangsbegrensning til områder, samt tiltak knyttet til
sikring av næringsmidler, herunder drikkevann og beskyttelse
av dyr. Kongen kan videre pålegge private og offentlige virksomheter å gjennomføre
analyser og innhente opplysninger for vurdering av situasjonen.
Kongen kan videre, uten hinder av myndighetstildeling i
annen lovgivning, delegere sin myndighet etter annet ledd til særskilt
statlig organ for atomberedskap.
Etater med oppgaver i atomberedskapen plikter å følge
samordnet planverk.
Kongen kan pålegge personer med sentrale beredskapsoppgaver å være
tilgjengelige i tilfelle en beredskapssituasjon inntrer.
§ 22 første ledd skal
lyde:
Departementet er klageinstans for enkeltvedtak truffet
av Statens strålevern med hjemmel i eller i medhold av
denne loven.
II
I lov 19. november 1982 nr. 66
om helsetjenesten i kommunene gjøres følgende
endring:
§ 4a-4 annet ledd skal
lyde:
I forskriftene kan det videre fastsettes at virksomheter
som det etter første ledd kan kreves melding om, skal være
godkjent av kommunestyret. Nærmere bestemmelser om slik
godkjenning kan gis i forskriftene. I forskriftene kan bestemmes
at fylkesmannen gir godkjenning dersom slik virksomhet berører
flere kommuner. Berører virksomheten flere fylker, kan bestemmes
at departementet gir godkjenning. Det kan videre
gis bestemmelser om klageordning i tilfelle hvor fylkesmannen eller departementet gir
godkjenning. I forskriftene kan det bestemmes at Mattilsynet gir
godkjenning av drikkevann og vannforsyningsanlegg, og regler om
klage over slike vedtak.
III
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i sosialkomiteen, den 24. mai 2005
John I. Alvheim |
Bent Høie |
leder |
ordfører |