Det foreslås at skatteloven § 6-50
endres slik at pengegaver gitt til politiske partier skal omfattes
av fradragsordningen. Med det høye fradragstaket på 12 000
kroner, som i punkt 2.2 ovenfor foreslås økt til
15 000 kroner, blir det plass til skattefavoriserte gaver
både til politiske partier og til frivillige organisasjoner
ellers. Ektefeller har hvert sitt fradragstak.
Medlemskontingenter omfattes ikke av forslaget. Heller ikke medlemskontingenter
til andre frivillige organisasjoner omfattes av fradragsretten etter
skatteloven § 6-50. Kontingenter regnes ikke som
gaver.
Det foreslås at det ikke stilles krav om at politiske partier
skal ha nasjonalt omfang. Kravet til nasjonalt omfang er satt for å sikre
at kun organisasjoner av en viss størrelse skal omfattes
av ordningen slik at myndighetene får et begrenset antall
organisasjoner å forholde seg til. I august 2005 var det
registrert 23 partier i Partiregisteret. Da er det ikke behov for å begrense
antallet mottakere. Videre taler hensynet til likebehandling av
små og store partier sterkt for at det ikke stilles krav
om nasjonalt omfang.
I den gjeldende fradragsordningen er det selskapets, stiftelsens
eller sammenslutningens sentrale ledd som skal innrapportere de
nødvendige opplysninger til Skattedirektoratet i maskinlesbar
form innen fastsatte frister. Det foreslås at dette kravet også skal
gjelde for de politiske partiene. Et lokalt parti som mottar en
pengegave må således innberette denne til det
sentrale ledd i partiet som vil være ansvarlig for innberetningen
til Skattedirektoratet. Departementet vil endre forskriften til
skatteloven § 6-50 i tråd med dette.
For at giveren skal kunne innrømmes inntektsfradrag,
må giver gi opplysninger om navn og fødselsnummer,
til det politiske partiet som mottar gaven. Dette er nødvendig
for at partiet skal kunne oppfylle de krav som stilles til den maskinelle
innberetning. Departementet viser i denne sammenheng til at ligningsmyndighetene
har taushetsplikt mht. opplysninger om giverens og mottakerens identitet
samt gavens størrelse, jf. ligningsloven § 3-13.
De offentlige skattelistene vil ikke inneholde informasjon om gaver
til politiske partier, jf. ligningsloven § 8-8.
Politiske partier som ønsker at pengegaver de får skal
gi giveren rett til inntektsfradrag, må søke forhåndsgodkjenning
av fylkesskattekontoret, i likhet med de andre organisasjonene som
omfattes av ordningen. Forhåndsgodkjenningen vil bli oversendt Skattedirektoratet
som fører partiet opp på listen over forhåndsgodkjente
mottakere. Denne listen publiseres på Skattedirektoratets
hjemmesider.
Det foreslås ikke å pålegge de politiske
partiene en tilsvarende regnskapsplikt som gjelder for andre organisasjoner
omfattet av ordningen, jf. forskrift til skatteloven § 6-50-3
første ledd. Departementet mener det ikke bør
stilles strengere krav til regnskapsplikt enn det som følger
av partiloven. Innberetningsplikten som følger av partiloven §§ 18
og 19 omfatter bare inntekter og ikke utgifter. Etter partiloven § 10 fjerde
ledd skal myndighetene ikke føre kontroll med partiets
disponering av offentlig støtte. Det vises videre til at
det er tradisjon for at staten ikke fører kontroll med,
eller på noen annen måte legger føringer for
partienes bruk av partistøtten. En slik kontroll ville
dessuten være av liten praktisk betydning i og med at formålet
om støtte til politisk virksomhet er så vidt at
de fleste utgifter vil falle inn under formålet. Det er da
ikke behov for noen regnskapsavleggelse som viser at gavemidlene
er brukt til slike formål.
Politiske partier må registreres i enhetsregisteret før
partiet kan registreres i Partiregisteret, jf. partiloven § 2
annet ledd. En slik registrering gir et organisasjonsnummer som
er nødvendig også for den maskinelle
innberetningen av gaver etter fradragsordningen.
Det foreslås at endringen får virkning fra
og med inntektsåret 2006. Det vises til forslag til nytt
tredje ledd i skatteloven § 6-50.
Utvidelsen av ordningen til også å omfatte
pengegaver til politiske partier anslås å gi et
provenytap på 15 mill. kroner påløpt
og 12 mill. kroner bokført i 2006 forutsatt at fradragsaket
også økes til 15 000 kroner, jf. forslag
ovenfor under punkt 2.2.
Ligningsmyndighetene vil måtte forholde seg til noen
flere oppgavepliktige, men antallet registrerte partier gjør
at de administrative konsekvensene blir beskjedne.
Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om å utvide ordningen
til også å omfatte pengegaver til politiske partier,
jf. forslag til endringer i skatteloven § 6-50 nytt
tredje ledd trekkes tilbake.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
etterretning og viser samtidig til sine merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.7.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Samarbeidsregjeringens forslag i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om inntektsfradrag
for pengegaver til politiske partier. Disse medlemmer mener
at et slikt fradrag er et viktig incitament for borgerne til å delta
i finansieringen av vårt demokrati og gi bidrag til at
partiene blir mindre avhengige av offentlige tilskudd og ensidige
tilskudd fra store organisasjoner som kan gi partimessig avhengighet
til giverne. Disse medlemmer viser også til
flertallets synspunkter i Demokratifinansieringsutvalget og til
Stortingets flertall i Innst. O. nr. 129 (2004-2005) som sluttet
seg til dette.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot
Regjeringens reversering av forslaget og fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 6-50 nytt tredje ledd skal lyde:
Det gis fradrag i inntekt for pengegave til politisk parti
som er registrert i henhold til kapittel 2 i lov av 17. juni
2005 nr. 102 om visse forhold vedrørende de politiske partiene
(partiloven). Bestemmelsene i fjerde, femte og syvende ledd gjelder
slike gaver.
Nåværende § 6-50
tredje til sjette ledd blir fjerde til syvende ledd.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2006."