Det antas at forslaget om å innføre lovhjemmel for å forskriftsfeste
innkvarteringsordningen ikke i seg selv vil medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning. Når slik
forskriftstekst er på plass, må det imidlertid
kunne legges til grunn at et enklere, klarere og mer forutsigbart
regelverk vil ha klare nyttevirkninger for både brukere
og forvaltere.
Når det gjelder forslaget om å avskjære
klageadgangen for vedtak om bortfall av botilbud, anslår
departementet at det med dagens ordning vil innkomme mellom 100
og 200 klagesaker i 2005. Inkludert skattekostnaden vil forslaget
innebære en årlig gevinst på i overkant
av 2 mill. kroner.
Forslaget om å gjøre utlendingsmyndighetenes vedtak
om overføring, kommunebosetting eller bortfall av botilbud
til særlig tvangsgrunnlag vil gi innsparinger i form av
reduserte utgifter til saksforberedelse, da det ikke lenger vil
være behov for å bringe hver enkelt utkastelsessak
inn for tingretten. Det vil være mindre ressurskrevende
for UDI å fremme disse sakene for namsmannen. Departementet
anslår at disse innsparingene vil utgjøre ca.
500 000-750 000 kroner pr. år.
Driftsutgiftene ved mottak vil også reduseres som følge
av kortere botid. Det knytter seg stor usikkerhet til hvor store
disse innsparingene vil bli, da erfaringsgrunnlaget er dårlig.
Dersom det legges til grunn at 180 personer bor én måned
kortere i mottak enn i dag, blir innsparingene inkludert skattekostnad på ca.
1,8 mill. kroner i året. (For én person i mottak regnes
at det koster ca. 8 500 kroner pr. måned.)
Forslaget om krav om politiattest for ansatte i mottak vil medføre økt
arbeidsmengde for politietaten i forbindelse med utstedelse av attestene.
Departementet antar at dette vil kunne håndteres innenfor rammen
av gitte bevilgninger. De administrative og økonomiske
konsekvensene for den enkelte politistasjon vil avhenge av mottakshyppigheten/antall
mottaksansatte i området.
Komiteen har ingen merknader.