Til Odelstinget
I proposisjonen fremmer Regjeringen forslag om endringer i domstolloven.
Formålet med endringene er å øke konkurransen
på markedet for juridiske tjenester, med sikte på rimeligere
og lettere tilgjengelige tjenester for forbrukerne.
Endringene går ut på å tilpasse reglene
for etablering og drift av rettshjelpsforetak til de reglene som gjelder
for etablering og drift av advokatforetak.
Forslagene i proposisjonen er en del av departementets oppfølging
av Advokatkonkurranseutvalgets innstilling i NOU 2002:18 Rett til
rett.
Per i dag er det 50 personer som har fått utstedt erklæring
fra Tilsynsrådet for advokatvirksomhet etter advokatforskriften
og som derved kan yte rettshjelp etter domstolloven § 218
annet ledd nr. 1. De fleste driver i hovedsak sin rettshjelpsvirksomhet
alene, i enkeltmannsforetak, men noen rettshjelpere etablerer også større
enheter gjennom kontorfelleskapsmodellen, tilsvarende som i advokatbransjen.
Etter domstolloven § 218 annet ledd nr. 1 annet punktum
kan denne typen rettshjelpere, dvs. personer med juridisk embetseksamen,
men som ikke har advokatbevilling, kun organisere slik virksomhet
"i enkeltpersonforetak som innehas av vedkommende selv". Advokatforetak
derimot, kan i utgangspunktet velge organisasjonsform, men er underlagt
visse begrensninger som fremgår av domstolloven. Disse reglene
er i det vesentlige satt for å sikre advokatenes økonomiske
uavhengighet og personlige ansvar. Organisasjonsbegrensningen for
rettshjelpsforetak har siden innføringen i 1991 hatt sin
begrunnelse i at dette ville medføre at rettshjelperne
skulle kunne gi et rimeligere tilbud. Mye tyder imidlertid på at
organisasjonsbegrensningen bidrar til å hindre nyetableringer.
Departementet viser blant annet til de stordriftsfordeler rettshjelperne
mister ved begrensningen, noe som kan virke prisdrivende og således
vil være i strid med intensjonen. Enn videre kan mindre
enheter være lite attraktivt fordi det ikke i samme grad
muliggjør faglig utvikling gjennom daglige diskusjoner
og samarbeid med kolleger.
Etter domstolloven kan rettshjelpere, dvs. personer med juridisk
embetseksamen og som ikke har advokatbevilling, kun organisere sin
rettshjelpsvirksomhet "i enkeltpersonforetak som innehas av vedkommende
selv". Dette i motsetning til advokatvirksomhet, som kan organiseres
også i selskaper. Av hensyn til advokatenes uavhengighet
og personlige ansvar er imidlertid også advokatforetak
underlagt visse begrensninger. Reglene for dette er å finne
i domstolloven.
Departementet har merket seg at forslaget i det vesentlige får
støtte fra sentrale organer på området.
Gjeldende regler for organisering av advokatforetak, som de foreslåtte
reglene tar utgangspunkt i, bygger på to grunnleggende
prinsipper: uavhengighet og personlig (økonomisk) ansvar.
Dette er også omtalt som profesjonsansvaret. Når
det gjelder advokater, er det lagt til grunn at det er allment akseptert og
anerkjent at advokater ikke kan organisere seg bort fra det personlige
ansvaret for de råd advokaten gir. Den ansvarlige advokaten
er suveren i rådgivningen til klienten og er ikke underlagt
selskapets styringsorganer i faglige spørsmål.
De nevnte grunnleggende prinsipper ved organisering av advokatforetak, kan
etter departementets oppfatning ikke stille seg annerledes for rettshjelpere
eller rettshjelpsforetak.
Departementet legger etter dette til grunn at rettshjelpere,
tilsvarende advokater, både er ubetinget personlig ansvarlig
for de råd som gis og må anses å være
faglig ansvarlig for utførelsen av det enkelte oppdrag,
uavhengig av organisasjonsform.
Departementets forslag innebærer ingen betydelige økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige sammenlignet
med dagens regler.
For en del rettshjelpere vil endringen kunne ha betydning ved
at det vil kunne bli lettere å etablere seg ved at man
kan etablere seg i større enheter og oppnå stordriftsfordeler.
På denne måten antas det at flere vil kunne etablere
seg med rettshjelpsvirksomhet som hovednæring.
For publikum vil forslaget kunne medføre et større
samlet tilbud av rettshjelp og derved mulighet for bedre tilgang
enn tilfellet er i dag, til å motta rettshjelp til en lavere
kostnad.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, slutter seg til den fremlagte proposisjonen
og har for øvrig ingen merknader.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene (domstolloven)
(organisering av rettshjelpsvirksomhet)
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene (domstolloven)
gjøres følgende endringer:
§ 218 annet ledd nr. 1 annet
punktum oppheves.§ 219 første ledd nytt femte punktum skal
lyde:
Med hensyn til organisering av slik rettshjelpsvirksomhet
gjelder §§ 219 a og 219 b.
Nåværende femte punktum blir nytt
sjette punktum. Ny § 219 a skal lyde:
Dersom annet ikke følger av lov, kan
rettshjelpsvirksomhet som nevnt i § 218 annet ledd nr.
1, bare organiseres som enkeltpersonforetak som innehas av en rettshjelper
eller som selskap i samsvar med denne paragraf.
Rettshjelpsvirksomhet kan på selskapets
vegne bare utøves av personer som har tillatelse etter § 218 annet
ledd nr. 1 i henhold til erklæring fra Tilsynsrådet
for advokatvirksomhet, jf. advokatforskriften § 1–1.
Slik virksomhet kan likevel utøves på selskapets
vegne av en person som har adgang til det i medhold av annet enn
tillatelse som nevnt i første punktum, når det
er stilt sikkerhet for det ansvar vedkommende kan pådra
seg etter § 219 b.
For selskaper som driver rettshjelpsvirksomhet, skal
foretaksnavnet inneholde ordet rettshjelp eller rettshjelper.
§ 231 annet, fjerde og sjette ledd gjelder
tilsvarende så langt det passer.
Ny § 219 b skal lyde:
§ 232, med unntak av fjerde og sjuende
ledd, gjelder tilsvarende så langt det passer.
For selskaper der en person yter rettshjelp på selskapets
vegne i samsvar med § 219 a annet ledd annet punktum, kan
vedkommende utpekes som ansvarlig for oppdrag vedkommende har adgang
til å utføre. I så fall gjelder § 232,
unntatt tredje og fjerde ledd, tilsvarende så langt det
passer.
§ 234 annet ledd ny bokstav c skal lyde:
c. reglene om organisering av rettshjelpsvirksomhet
i §§ 219 a og 219 b, forutsatt at reglene er overtrådt
gjentatte ganger eller at overtredelsen er grov.
II
Loven gjelder fra den
tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen,den 23. mai 2006
Anne Marit Bjørnflaten |
Jan Arild Ellingsen |
leder |
ordfører |