Til Odelstinget
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag om at arbeidstvisten mellom Finansforbundet og Finansnæringens
Arbeidsgiverforening skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.
Departementet legger samtidig frem forslag om at det blir forbudt å sette
i verk eller opprettholde arbeidskamp for å løse
tvisten.
Tvisten er oppstått i forbindelse med revisjon av Sentralavtalen
ved tariffoppgjøret 2006. Etter brudd i partsforhandlingene
3. mai 2006 varslet Finansforbundet plassoppsigelse for
6 020 medlemmer i forsikringsselskapene
fra 1. juni 2006. Riksmeklingsmannen la ned forbud mot
arbeidsstans 5. mai 2006 inntil mekling var gjennomført.
Finansforbundet varslet 12. mai 2006 en opptrapping for
1 573 medlemmer i 76 Terra-banker fra 12. juni
2006. Finansnæringens Arbeidsgiverforening svarte
samme dag med å varsle lockout for Finansforbundets øvrige
ca. 15 000 medlemmer fra 12. juni 2006.
Handel og Kontor i Norge og Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund
varslet 18. mai 2006 sympatistreik for til sammen 1 657
medlemmer i finansnæringen fra 12. juni
2006.
Meklingen ble avsluttet 1. juni 2006 uten resultat,
og Finansforbundet tok ut i streik alle de 6 020 medlemmer
som var omfattet av plassoppsigelsen.
I forkant av den varslede opptrappingen av konflikten fra 12. juni
2006 gjennomførte meklingsmannen nye meklingsforsøk
6. og 7. juni 2006, uten at det lyktes å bringe
partene til enighet.
Arbeids- og inkluderingsministeren innkalte partene til et møte
fredag 9. juni 2006 hvor statsråden redegjorde
for sin oppfatning av konsekvensene av konflikten og minnet om at
partene har ansvaret for lønnsoppgjøret og de
konsekvenser en streik og lockout medfører, og at det påhviler
dem et tungt ansvar for å finne en løsning på konflikten.
Statsråden oppfordret partene på det sterkeste
til å komme frem til en forhandlingsløsning så snart
som mulig.
Partene orienterte statsråden lørdag 10. juni
2006 om at de ikke hadde lyktes og at konflikten ville fortsette
med de varslede opptrappinger.
Statsråden innkalte partene på nytt søndag 11. juni
2006 og meddelte at Regjeringen på bakgrunn av den foreliggende
situasjon ville fremme lovforslag om tvungen lønnsnemndbehandling
av tvisten. Statsråden oppfordret partene til ikke å iverksette
de varslede opptrappinger og gjenoppta arbeidet så snart
som mulig, noe de bekreftet at de ville etterkomme.
Konflikten omfattet fra 1. juni 2006 alle Finansforbundets
medlemmer ansatt i norske forsikringsselskaper, og har ført
til at forsikringsselskapene har fått sterkt redusert kapasitet
til å bistå kundene. Dette fikk konsekvenser for
inngåelse, endring og fornyelse av forsikringsavtaler,
utbetaling av pensjonsforsikring samt reduserte muligheten til å tegne
reiseforsikring.
I forbindelse med utbetaling av pensjonsforsikring uttalte Kredittilsynet
følgende i brev 6. juni 2006 til Finansdepartementet:
"Et annet problem som reiser seg i forbindelse med
streiken vil være at noen selskaper vil få problemer
med å utbetale pensjoner, hvilket er en alvorlig følge
av streiken.
(…)
Alle utbetalinger
som krever en eller annen form for manuell behandling vil stoppe
opp. (…) Dersom den varslede konflikten i banksektoren
iverksettes vil selvsagt alle utbetalinger stanse opp."
Partenes varsel om opptrapping av streiken og iverksettelse av
lockout fra 12. juni 2006 ville medføre at alle
medlemmer i Finansforbundet innen dette tariffområdet da
ville være i konflikt. Konflikten ville med noen få unntak
omfatte forretnings- og sparebanker med hovedkontor, datterbank
eller filial i Norge. De øvrige banker ville også bli
sterkt berørt av konflikten ved at alle fellesfunksjoner
innen betalingsformidling og oppgjør ville bli tatt ned
av sikkerhetsmessige grunner. Etter Norges Banks syn ville det i
denne situasjonen vært nødvendig å benytte den
såkalte "stengedoktrinen".
I brev til Finansdepartementet 8. juni 2006 vurderte
Norges Bank situasjonen slik:
"En iverksettelse av stengedoktrinen vil sette bankenes
felles infrastruktur ut av funksjon. Gjennom denne infrastrukturen
kanaliseres daglig om lag 200 milliarder kroner til oppgjør
i Norges Bank. Beløpet dekker fordringsforhold både
i husholdningssektoren, foretakssektoren og mellom aktører
på finansmarkedene.
(…)
Under
den varslede konflikten vil det ikke være mulig for publikum å gjennomføre
betalinger gjennom bankene. Betalingsterminaler, telebank, nettbank
og minibank vil ikke være tilgjengelige. Papirbasert giro
vil ikke bli behandlet. (...)
Lønn og trygdeytelser
vil ikke komme inn på konto. Lånesøknader
vil ikke bli behandlet, og innvilgede lån vil ikke kunne
utbetales.
Publikum kan fortsatt benytte kontanter
for å betale for varer og tjenester. (…) Bankenes
nattsafer vil være stengt under en streik. Det må derfor
påregnes en opphopning av kontanter i handelsnæringen.
Heller
ikke foretakene vil kunne få gjennomført betalinger
eller motta oppgjør for varer og tjenester under konflikten,
men situasjonen kan avhjelpes om de inngår avtaler om utsatt
betaling.
Noen få banker vil ikke være
omfattet av den varslede arbeidskonflikten. Disse bankene vil imidlertid
bare ha begrenset mulighet til å tilby betalingstjenester
siden fellestjenestene i BBS, som håndterer kortbetalinger,
nettbank og girobehandling, ikke vil fungere."
Norges Bank viser videre til at verdipapiroppgjøret
i prinsippet vil kunne gjennomføres som normalt, men transaksjoner
som går gjennom Bankenes Betalingssentral (BBS) vil stoppe
opp. Norsk Oppgjørssentral (NOS) vil ifølge Norges
Bank kunne videreføre sin virksomhet med visse begrensninger.
Oslo Børs vil høyst sannsynlig holde åpent.
Fravær av banktjenester vil etter Norges Banks vurdering
mest sannsynlig føre til en rask reduksjon i aktiviteten
i verdipapirmarkedet.
Norges Bank uttalte videre:
"Mange husholdninger vil kunne forberede seg på at
bankene stenger ved å bygge opp en beholdning av kontanter.
Vi må imidlertid legge til grunn at ikke alle vil eller
kan gjøre det. (...) For disse kan situasjonen bli alvorlig
dersom de avskjæres fra muligheten til å kjøpe
nødvendighetsvarer som mat, medisiner mv.
Det
er Norges Banks vurdering at fravær av banktjenester svært
raskt får alvorlige samfunnsmessige konsekvenser."
I brev til Finansdepartementet 8. juni 2006 uttalte Kredittilsynet
om konsekvenser av en opptrapping av konflikten i banknæringen
blant annet følgende:
"Kredittilsynet antar at en omfattende arbeidskonflikt,
slik den varslede streik og lockout i bank- og finanssektoren vil
være, raskt vil kunne lamme mange sentrale samfunnsfunksjoner.
En konflikt med varighet ut over noen få dager vil kunne
ha vesentlige konsekvenser for finansinstitusjonene og investorene
i verdipapirmarkedet. (…) Skulle den vise seg å trekke
ut i tid kan det ikke sees bort fra at det vil få alvorlige
og langsiktige konsekvenser for norske finansinstitusjoners internasjonale
omdømme, som i sin tur vil kunne forverre deres tilgang
på kapital i de internasjonale markedene. En slik eventuell
forverring vil medføre økende innlånskostnader
og dermed økte finansieringskostnader for norsk næringsliv
og forbrukere.
Stans i betalingssystemene vil innebære
at det meste av handels- og tjenesteytende næring vil stoppe
opp. (…) Etter kort tid vil det bli praktiske problemer
ved å holde arbeidslivet i gang (…). Disse forhold
tilsier at bortfall av betalingstjenester raskt vil lamme samfunnet.
(…) Stansen vil derfor allerede etter kort tid kunne få alvorlige
samfunnsmessige konsekvenser, herunder med betydning for liv og
helse. Selv en konflikt som varer to - tre dager vil få så store samfunnsmessige
konsekvenser, at de berørte myndigheter bør vurdere å treffe
tiltak for å forhindre dette."
Det redegjøres i proposisjonen, jf. Aetat og Rikstrygdeverket,
for omfanget av de ulike typer utbetalinger som skulle foretas allerede
mandag 12. juni og tirsdag 13. juni 2006, i tillegg
til de store trygdeutbetalinger som skulle utbetales resten av uke
24. Det ville ikke avhjelpe situasjonen med dispensasjon for selve
utbetalingen til den enkelte mottakers konto, da banker, betalingsterminaler,
minibanker, nettbanker og telebanker ikke ville være tilgjengelige
for trygdemottakerne under arbeidskonflikten. En slik dispensasjonssøknad
ble for øvrig avslått.
Manglende trygdeutbetalinger ville allerede fra første
dag føre til en spesielt vanskelig situasjon for grupper
i samfunnet som ofte vil være avhengig av umiddelbar tilgang
på ytelsene. I tillegg kom alle de husholdinger som skulle
motta lønn, feriepenger og andre ytelser fra 12. juni
2006 og utover.
En opptrapping av konflikten ville klart ha sikkerhetsmessige
konsekvenser, og en opphopning av kontanter i butikkene og også hos
forbrukerne, kunne ført til en økt risiko for
ran og annen kriminalitet.
Departementet har etter en samlet vurdering av de store samfunnsmessige
skadevirkninger som en utvidelse av konflikten ville medføre,
kommet til at arbeidstvisten mellom Finansforbundet og Finansnæringens
Arbeidsgiverforening må løses uten ytterligere
arbeidskamp. I vurderingen er det spesielt lagt vekt på at
betalingsformidlingen utgjør samfunnskritisk infrastruktur
som det er av vesentlig betydning å opprettholde uten avbrudd.
Konflikten ville fra mandag 12. juni 2006 medført
nedstenging av de aller fleste bankfunksjonene, som umiddelbart
ville medført alvorlige problemer for den enkelte forbruker, for
næringslivet og for mottakere av trygdeytelser fra det
offentlige. En opptrapping ville bringe landet inn i en situasjon
med kaos og uro og hvor mange viktige funksjoner ville bli lammet.
Departementet er derfor av den oppfatning at det ville vært
nødvendig å stanse konflikten i løpet
av svært kort tid. Statsrådens møter
med partene de siste dagene har klart vist at situasjonen var fastlåst
og at det dermed var svært begrenset utsikt til en løsning. Departementet
fant det på denne bakgrunn ikke forsvarlig å la
partene iverksette den varslede opptrappingen.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner som verner organisasjonsfriheten
og streikeretten (konvensjon nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene
har vært tolket av ILOs organer, stilles det strenge krav for
inngrep i streikeretten. Inngrep anses bare forenlig med konvensjonene
dersom arbeidskampen rammer særlig viktige tjenester eller
virksomheter i samfunnet, dvs. tjeneste eller virksomhet hvis avbrudd setter
liv, helse eller personlig sikkerhet i fare for hele eller deler
av befolkningen. Sosialpakten under Europarådet har i artikkel
6 nr. 4 også en bestemmelse som verner retten til arbeidskamp.
Etter departementets syn ville konsekvensene av den varslede
utvidelsen av arbeidskonflikten mellom partene i finansnæringen
ført til avbrudd i tjenester og virksomhet som umiddelbart
ville gitt svært alvorlige konsekvenser for samfunnet og
befolkningen. Departementet er av den oppfatning at et vedtak om tvungen
lønnsnemnd i den omhandlede arbeidskonflikten dermed er
innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert. Dersom
det skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner
og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, mener departementet
at det uansett er nødvendig å gripe inn i konflikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Gorm Kjernli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, har ingen merknader og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten i finansnæringen i forbindelse med tariffrevisjonen 2006
§ 1
Tvisten mellom Finansforbundet og Finansnæringens Arbeidsgiverforening i forbindelse med tariffrevisjonen 2006 skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.
Reglene i lov av 19. desember 1952 nr. 7 om lønnsnemnd i arbeidstvister får tilsvarende anvendelse.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans eller blokade for å løse tvisten.
§ 3
Loven trer i kraft straks.
Loven opphører å gjelde når Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 12. juni 2006
Karin Andersen |
leder og ordfører |