Etter kommuneloven skal det i alle kommuner og fylkeskommuner
ansettes en regnskapskyndig person med faglig ansvar for regnskapet.
Departementet foreslår at bestemmelsen oppheves. Begrunnelsen
er at departementet mener det er lite hensiktsmessig at kommuneloven
angir et særskilt stillings- og kvalifikasjonskrav - slik
dette nå reguleres av § 24 nr. 2. Departementets
prinsipielle holdning er at kommuneloven ikke bør inneholde
spesielle føringer om kvalifikasjonskrav for kommunens
administrative personell. Departementet legger til grunn at kommunene fortsatt
vil organisere regnskapsfunksjonene på en slik måte
at de regnskapsfaglige krav som følger av lover og forskrifter
følges.
Svært mange høringsinstanser har uttalt seg
om forslaget om å fjerne kravet i kommuneloven § 24
nr. 2. En del er positive til departementets forslag, og er enig
i departementets vurdering av at det ikke er nødvendig å lovfeste
hvordan den enkelte kommune eller fylkeskommune organiserer sin økonomiske
virksomhet. En god del av høringsinstansene er imidlertid
negative til forslaget. Mange av høringsinstansene mener
at en minimumsløsning fortsatt bør fremgå av loven
ved lovfesting av prinsippet om at administrasjonssjefen ikke kan
ha faglig instruksjonsmyndighet i forhold til regnskapet.
Departementet konstaterer at det er delte oppfatninger når
det gjelder forslaget om å oppheve stillingskravet i kommuneloven § 24
nr. 2. For departementet har det likevel veid tyngst at kommuneloven ikke
bør ha spesifikke stillingskrav bare for regnskap. Ansvaret
for å sørge for tilstrekkelig kompetent personell
påhviler administrasjonssjefen på alle de ulike
forvaltnings- og tjenesteområdene i kommunen. Det følger
også nå av kommuneloven § 23
nr. 2 at den øverste administrative leder i hver kommune har
ansvaret for etablering av intern kontroll, herunder hensiktsmessig
arbeidsdeling for å sikre at regnskapene blir korrekte,
at utbetalingene er riktige og at kommunens verdier sikres.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og har ellers ingen merknader.