Til Odelstinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag
til lovendringer slik at personell som skal yte helse- og sosialtjenester
til barn eller personer med utviklingshemming, skal avkreves politiattest.
Videre i proposisjonen legger departementet fram forslag til
endringer i saksbehandlingsprosedyrene ved tilbakekall av rekvireringsrett
for helsepersonell som har slik rekvireringsrett i Norge på bakgrunn
av tilsvarende rett i annet land.
Proposisjonen inneholder også forslag til lovendringer
i autorisasjonstittelen farmasøyt.
Det er i dag ingen hjemmel i helsepersonelloven til å kreve
politiattest av helsepersonell. For sosialpersonell er det i forskrift
20. desember 1974 nr. 4 om strafferegistrering hjemlet
en valgfri adgang for kommunene til å kreve framlagt politiattest
ved tilsetting av personer som skal yte tjenester til mindreårige
etter lov om sosiale tjenester § 4-2 bokstav a-d.
Et høringsnotat med forslag om krav om politiattest
for personell som skal yte helse- eller sosialtjenester til barn
eller utviklingshemmede, ble sendt på høring i
august 2005 med høringsfrist i november samme år.
71 høringsinstanser hadde merknader til forslaget. Det
blir framholdt at de fleste høringsinstansene er meget
positive til forslaget. 50 høringsinstanser uttaler positivt
at de støtter eller i hovedsak støtter lovforslaget.
Ingen høringsinstanser går imot forslaget.
Det vises til at det de senere årene er vedtatt krav om
politiattest i flere lover. Krav om framleggelse av politiattest
finnes nå blant annet i barnehageloven, barnevernloven,
opplæringslova, utlendingsloven og i forskrifter om strafferegistrering.
Formålet er å forhindre at personer som er siktet,
tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for seksuelle overgrep
mot barn, kan komme i slik kontakt med barn at muligheten til å begå nye
seksuelle overgrep er til stede. Med hjemmel i universitetsloven
kan det kreves framlagt politiattest ved opptak til studier der
studenter som del av den kliniske undervisningen eller praksisopplæringen
vil komme i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever
eller andre.
Både arbeidsmiljøloven, helsepersonelloven,
tjenestemannsloven og straffeloven har regler om følger
et arbeidsforhold kan få, dersom innehaveren utøver
handlinger som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Det redegjøres for relevante bestemmelser i Den europeiske
menneskerettskonvensjon og for lovgivningen i Danmark, Finland og
Sverige.
Det foreslås at hjemmelen i strafferegistreringsforskriften
til å kreve politiattest av personell som skal yte sosiale
tjenester til barn eller personer med utviklingshemming, gjøres
obligatorisk og overføres til sosialtjenesteloven. Videre
blir foreslått nye bestemmelser i flere av helselovene
slik at helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer med
utviklingshemming, plikter å framlegge politiattest.
Politiattesten skal ifølge forslaget vise om vedkommende
er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd
på §§ 192-197, § 199, § 200
annet ledd, § 201 bokstav c, § 203
eller § 204a i straffeloven.
Hensikten med å innføre et obligatorisk krav
om politiattest for helse- og sosialpersonell er å forebygge
risikoen for seksuelle overgrep mot barn som mottar hjelp fra helse-
og sosialtjenesten.
Lovforslagets krav om plikt til å fremlegge uttømmende
politiattest gjelder politiattest utstedt i Norge.
For å få til helhetlige løsninger
for ordninger med politiattester og forebygging av overgrep mot
barn er det nedsatt ei arbeidsgruppe som skal gjennomgå alle ordninger
med politiattester for personer som utfører oppgaver overfor
barn og unge. I dette arbeidet vil det bli vurdert om ordningene
skal utvides til å omfatte andre forhold enn seksuelle
overgrep mot barn. Dersom resultatet av dette arbeidet anbefaler
at også andre straffbare handlinger bør framgå av
attesten, vil Helse- og omsorgsdepartementet komme tilbake til spørsmålet.
Kravet om politiattest må etter departementets vurdering
omfatte arbeidsforhold der helse- og sosialpersonell ved utøvelsen
av sitt arbeid kan komme i situasjoner med barn eller utviklingshemmede
hvor seksuelle overgrep kan finne sted. Departementet mener det
er viktig å presisere i lovteksten at plikten ikke omfatter
personell som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet
ikke vil være alene med barn eller personer med utviklingshemming. Departementets
forslag innebærer at arbeidsområdet og oppgavene
dette medfører, må vurderes konkret for hver enkelt
stilling eller ansettelsesforhold. Det vil være et arbeidsgiveransvar å foreta
en slik vurdering. Dersom arbeidsgiver mener at stillingen innebærer
at helse- og sosialpersonell kan komme i situasjoner hvor det kan
foretas overgrep, skal det innhentes politiattest. Departementet
legger til grunn at helsepersonell i privat praksis som hovedregel
må framlegge politiattest, med mindre det er helt klart
at de ikke skal tilby helsehjelp til barn eller utviklingshemmede.
Departementet mener at det kan være hensiktsmessig å pålegge
private tjenesteytere som ikke har noen arbeidsgiver, å opplyse
om deres virksomhet innebærer at det gis helsehjelp til
barn eller utviklingshemmede i melding om virksomheten
etter helsepersonelloven § 18. Departementet foreslår
derfor at helsepersonelloven § 18 utvides til
også å omfatte krav om melding av politiattest,
og at det inntas en bestemmelse om dette som nytt annet ledd.
Departementet foreslår at det gis forskriftshjemler
til å gi nærmere bestemmelser om krav om politiattest
for helse- og sosialpersonell.
Departementet påpeker at det bare er personer en faktisk
har til hensikt å ansette eller tildele oppgaver, som kan
avkreves politiattest. Det kreves ikke at søker legger
fram slik attest på et tidligere stadium i ansettelsesprosedyren.
Arbeidsgivers plikter vil også omfatte kontroll med
at stillingens rammer og arbeidsoppgaver ikke endres vesentlig i
ettertid. Dersom pasientkretsen eller brukerkretsen endres, slik
at den etter endringen innebærer tjenesteytelse til barn
eller personer med utviklingshemming, må arbeidsgiver sikre
at det blir innhentet politiattest.
Lovforslaget innebærer at personell som er ilagt forelegg
eller er dømt for overtredelser av bestemmelser om seksualforbrytelser
og barnepornografi i straffeloven, skal være utelukket
fra å arbeide med barn eller personer med utviklingshemming.
Det foreslås tatt inn nye bestemmelser i kommunehelsetjenesteloven,
tannhelsetjenesteloven og spesialisthelsetjenesteloven som henviser
til de nye bestemmelsene i helsepersonelloven.
På grunnlag av nærmere angitte forutsetninger anslår
departementet at det i helsetjenesten vil være behov for
13 800 politiattester og i sosialtjenesten 15 540
politiattester per år. Kostnaden for hver attest anslås
til 200 kroner. Dette innebærer at de samlede kostnader
for å finansiere krav til politiattest innen helse- og
sosialtjenesten vil være i underkant av 6 mill. kroner
per år. Det uttales at kostnadene vil bli fulgt opp i den
ordinære budsjettprosessen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, støtter formålet med å innføre
et krav om politiattest for helse- og sosialpersonell for å forebygge
seksuelle overgrep mot barn og personer med utviklingshemming. Barn
og personer med utviklingshemming som mottar helse- og sosialtjenester,
er særlig avhengig av personell som yter dem tjenestene.
Barn og personer med utviklingshemming og deres pårørende
må ha tillit til og stole på det personell de
mottar tjenester fra.
Komiteen ønsker å understreke
at politiattest for helse- og sosialpersonell ikke alltid vil være
nok for å hindre misbruk av barn og utviklingshemmede, og
at ytterligere tiltak er nødvendig. Ytterligere tiltak kan
være skarpere fokus på internkontroll og organisering
av arbeidet, økt bevissthet om forebygging av seksuelle
overgrep i den daglige tjenesten, samt et godt arbeidsmiljø.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, vil påpeke at generelt
vil alle mottakere av helse- og omsorgstjenester, utover barn og
utviklingshemmede, være tjent med tiltak som skal forebygge
overgrep av ulike typer.
Komiteen mener personer som skal yte
helse- og sosialtjenester til barn og utviklingshemmede, bør fremlegge
politiattest slik som personell i asylmottak, barnehager, barnevernet,
skoler etc.
Når det gjelder personkretsen kravet om politiattest
skal gjelde for, støtter komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, departementets
forslag om at den skal bestå av barn og utviklingshemmede.
Krav om politiattest skal kun gjelde for personell som jobber med
grupper med et særlig behov for beskyttelse.
Personell som yter tjenester til utviklingshemmede,
vil i noen tilfeller også yte tjenester til andre grupper
med kognitive funksjonsnedsettelser, som demente og psykisk syke,
og vil dermed allerede ha blitt avkrevd politiattest. Til tross
for at andre grupper med andre kognitive funksjonsnedsettelser,
som demente og psykisk syke, også kunne ha behov for denne
type beskyttelse, mener komiteen det er viktig å være
bevisst på hvor grensen skal gå for hvor mange
grupper som dette skal gjelde for. Utviklingen når det
gjelder krav til ulike yrkesgrupper og samfunnsaktører
om å legge frem politiattest for utøvelse av yrke
eller annen deltakelse i samfunnet, synes å være irreversibel,
uttaler Datatilsynet i sitt høringssvar. Hovedbegrunnelsen
for å innføre krav om politiattest for helse-
og sosialpersonell er at man på flere andre områder
krever politiattest fremlagt. En unnlatelse av å kreve
politiattest vil dermed kunne tiltrekke seg personer med anmerkninger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ønsker å vurdere en
utvidelse av bruk av politiattest til yrkesgrupper som utfører
tjenester til andre sårbare brukergrupper enn barn og unge,
i sammenheng med bl.a. behandlingen av St.meld. nr. 25 (2005-2006)
om framtidas omsorgsutfordringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at også eldre personer som mottar pleie- og omsorgstjenester,
bør ha den samme beskyttelsen som barn og funksjonshemmede.
Slik disse medlemmer ser det, er det ikke til å komme
bort ifra at det skjer en del overgrep innenfor dette området. Disse
medlemmer peker på at personer som mottar hjemmesykepleie
eller hjemmehjelpstjenester fra kommunen, ikke har noen kontroll over
hvem som kommer inn døren i deres hjem. Det er store utskiftninger
og omfattende bruk av vikarer på dette området.
Videre mener disse medlemmer det også er
grunn til å nevne at disse ofte har nøkler til
de enkeltes boliger for selv å kunne låse seg inn,
da hjelpemottaker ofte ikke er mobil nok til å kunne låse
opp. Videre mener disse medlemmer det også er
grunn til å nevne de mange demente i sykehjem og dessverre
de altfor mange hjemmeboende demente som også er en svært
utsatt gruppe. Disse medlemmer mener at også denne
gruppen må ha samme krav på beskyttelse mot eventuelle overgripere.
Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at
de som yter pleie- og omsorgstjenester til disse gruppene, skal
komme inn under kravet om at det skal fremvises politiattest.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv. gjøres
følgende endringer:
§ 18 andre ledd skal lyde:
Dersom helsepersonellet skal yte tjenester til barn eller utviklingshemmede,
skal politiattest som nevnt i § 20 a annet ledd
vedlegges meldingen. Dersom helsepersonellet skal yte tjenester
til hjemmeboende pleietrengende eller eldre personer, skal politiattest
som nevnt i § 20 a fjerde ledd vedlegges meldingen.
Inneholder meldingen en politiattest med merknader, skal den straks
oversendes Helsetilsynet i fylket.
Ny § 20 a skal lyde:
§ 20 a Krav om politiattest
Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer
med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest
ved tilbud om stilling, ved inngåelse av avtale etter kommunehelsetjenesteloven § 4–2
første ledd, tannhelsetjenesteloven § 4–2
første ledd og spesialisthelsetjenesteloven § 2–1a
fjerde ledd, samt ved melding om åpning, overtagelse og inntreden
i privat virksomhet, jf. § 18.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt
forelegg eller er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193, 194,195,
196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Attesten for overtredelser som nevnt i bokstav a foran skal være
uttømmende.
Helsepersonell som skal yte helsehjelp til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer, plikter på samme vilkår
som nevnt i første ledd å fremlegge politiattest.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller
er dømt for
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192 og 193,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Plikten etter første og tredje ledd omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med persongrupper som nevnt.
Den som i henhold til politiattest er ilagt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd bokstav a,
b, eller c, er utelukket fra å yte helsehjelp til barn
eller utviklingshemmede.
Den som i henhold til politiattest er dømt for overtredelser
som nevnt i fjerde ledd bokstav a, b eller c, er utelukket fra å yte
helsehjelp til hjemmeboende pleietrengende eller eldre personer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest.
II
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
mv. gjøres følgende endring:
Ny § 8–10 skal lyde:
§ 8-10 Politiattest
Kommunen eller annen arbeidsgiver skal kreve politiattest fra
den som ansettes i en stilling som innebærer tjenesteyting,
jf. § 4–2, til barn eller personer med
utviklingshemming.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt
forelegg eller er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193, 194,195,
196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Attesten for overtredelser som nevnt i bokstav a foran skal være
uttømmende.
Kommunen eller annen arbeidsgiver skal kreve politiattest fra
den som ansettes i en stilling som innebærer tjenesteyting,
jf. § 4–2, til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller
er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Plikten etter første og tredje ledd omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med persongrupper som nevnt.
Den som i henhold til politiattest er ilagt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd bokstav a,
b eller c, er utelukket fra å utføre arbeid eller
oppgaver som omhandlet i bestemmelsen til barn eller utviklingshemmede.
Den som i henhold til politiattest er dømt for overtredelser
som nevnt i fjerde ledd bokstav a, b eller c, er utelukket fra å utføre
arbeid eller oppgaver som omhandlet i bestemmelsen til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest."
Disse medlemmer vil subsidiært stemme for
forslaget i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det for personell som har vært
bosatt utenfor Norge, er såpass vanskelig å skaffe
politiattest fra hjemlandet eller fra tidligere bostedsland at norsk
politiattest som fremlegges, skal være tilstrekkelig for å oppfylle
kravet om fremleggelse av politiattest.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det også bør fremlegges politiattest fra hjemlandet
for personell som har vært bosatt utenfor Norge. Disse
medlemmer viser til at straffbare forhold begått
i andre land også er relevant informasjon for potensielle
fremtidige arbeidsgivere.
Når det gjelder spørsmålet
om andre straffbare handlinger enn seksualforbrytelser skal fremgå av
attesten, mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
at det er gode argumenter som taler for det.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, ønsker å avvente hva arbeidsgruppen
nedsatt av Barne- og likestillingsdepartementet kommer frem til.
Den skal gjennomgå alle ordninger med politiattester for
personer som utfører oppgaver overfor barn og unge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at opplysningene i politiattesten også skal omfatte volds-
og narkotikakriminalitet. Dette er etter disse medlemmers syn
viktig, da man har liten kontroll med hva som skjer innenfor husets
fire vegger, samtidig med at det ofte oppbevares sterke medisiner
hos brukere av hjemmehjelpstjenesten. Disse medlemmer viser
for eksempel til at en rekke kreftpasienter som mottar hjemmesykepleie,
ofte har sterke medisiner med narkotiske stoffer som for eksempel
morfinpreparater.
Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at
innholdet i politiattesten utvides til å omfatte volds-
og narkotikaforbrytelser.
For stillinger der det er aktuelt å kreve
fremlagt politiattest, støtter komiteen departementets
forslag om at det skal vurderes av arbeidsgiver ut fra konkret vurdering
av stillingen eller ansettelsesforholdet. Det vil være
ut fra om helse- og sosialpersonell ved utøvelsen av sitt
arbeid kan komme i situasjoner med barn eller utviklingshemmede
hvor seksuelle overgrep kan finne sted.
Når det gjelder tidspunkt for fremleggelse av politiattest
og andre sider ved dette, vurderinger om type politiattest, adgang
til å kreve fornyet politiattest, om tilbakevirkende kraft
og konsekvenser av anmerkninger på politiattesten, støtter komiteen departementets
forslag.
Helsepersonell som har autorisasjon, spesialistgodkjenning, lisens
eller liknende godkjenning fra utlandet, kan etter nærmere
vilkår få tilsvarende norsk godkjenning.
Det er gitt en særlig bestemmelse i helsepersonellloven § 57
fjerde ledd om betydningen av at den opprinnelige godkjenningen
gitt i annet land ikke lenger er gyldig. Statens helsetilsyn kan
kalle tilbake norsk autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom
den utenlandske godkjenningen ikke lenger er gyldig i opprinnelseslandet.
Når det gjelder tap av rekvireringsrett, er det
gitt en særregulering av dette i helsepersonelloven § 63.
Statens helsetilsyn har etter denne bestemmelsen anledning til å tilbakekalle den
norske rekvireringsretten dersom rekvireringen anses uforsvarlig.
Verken i § 57 fjerde ledd eller i § 63
er det nedfelt noen særskilt regulering av hvilken betydning
det får at rekvireringsretten i annet land faller bort
helt eller delvis.
Statens helsetilsyn har i sin tilsynsvirksomhet lagt til grunn
at § 57 fjerde ledd også kan legges til grunn
for tilbakekall av rekvireringsretten dersom den opprinnelige rekvireringsretten
eller tilsvarende godkjenning har mistet sin gyldighet. Etter departementets
vurdering bør et slikt hjemmelsgrunnlag presiseres nærmere
i lovteksten til også å omfatte tilbakekall av
rekvireringsretten.
Forslaget om et eget hjemmelsgrunnlag for tilbakekall av rekvireringsrett
ble sendt på høring i oktober 2005 med høringsfrist
i januar 2006. Departementet har mottatt 12 høringssvar.
Ved tilbakekall, frivillig avkall eller suspensjon av autorisasjon,
lisens, spesialistgodkjenning eller rekvireringsrett eller ved begrensing
av autorisasjon skal Statens helsetilsyn underrette de landene Norge er
folkerettslig forpliktet til å informere, jf. helsepersonelloven § 66
tredje ledd.
Norske myndigheter har i henhold til en samarbeidsavtale med
de nordiske landene plikt til å utveksle informasjon om
tilbakekall og begrunnelsen for tilbakekall. I tilknytning til informasjonsplikten er
tilbakekall av rekvireringsretten spesifikt nevnt. I tillegg mottar
norske myndigheter slik informasjon fra England.
I henhold til EØS-avtalen, EØS-forskriften
og direktivene om legers, tannlegers, sykepleieres og jordmødres
etableringsrett skal hjemlandet eller seneste oppholdsstat oversende
vertsstaten de nødvendige opplysninger om yrkes- eller
forvaltningsmessige tiltak eller forføyninger som er truffet
overfor vedkommende.
For helsepersonell som har fått tilbakekalt eller frivillig
gitt avkall på retten til å rekvirere legemidler i
annet land, har Statens helsetilsyn i disse tilfellene også tilbakekalt
rekvireringsretten i Norge. Dette har blitt gjort overfor tre helsepersonell
i løpet av 2004 og 2005.
Departementet er av den oppfatning at norske myndigheter må kunne
legge til grunn at grunnlaget for et vedtak om tilbakekall av rekvireringsrett
i et annet land er tilstrekkelig opplyst, og at tilbakekallet er
resultat av en forsvarlig saksbehandling i det aktuelle landet.
Departementet mener det derfor er forsvarlig at Statens helsetilsyn
legger denne vurderingen til grunn ved tilbakekall av den norske
rekvireringsretten. Adgang til dette vil gjøre dokumentasjonskravet
for Statens helsetilsyn lettere og saksbehandlingen raskere.
Det framholdes at for det aktuelle helsepersonell innebærer
tilbakekall av rekvireringsretten en begrensning av yrkesutøvelsen,
og at det på flere måter vil innebære
en belastning. Disse forhold taler for at lovhjemmelen for hvordan
tilbakekall kan skje, bør være klarest mulig.
Departementet mener at en klar lovhjemmel vil ivareta helsepersonellets
behov for forutsigbarhet.
Departementet foreslår at det inntas et nytt annet ledd
i helsepersonelloven § 63 som gir Statens helsetilsyn
mulighet for å tilbakekalle rekvireringsrett gitt på grunnlag
av tilsvarende godkjenning i et annet land hvis rekvireringsretten
gitt i det andre landet taper sin gyldighet.
Det uttales at forslaget ikke vil føre til vesentlige endringer
i Statens helsetilsyns praksis, og at det derfor ikke vil innebære økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen støtter at det inntas
et nytt annet ledd i helsepersonelloven § 63 som
gir Statens helsetilsyn mulighet for å tilbakekalle rekvireringsrett
gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land
hvis rekvireringsretten gitt i det andre landet taper sin gyldighet. Komiteen ser
behovet for en særskilt regulering av hvilken betydning
det får at rekvireringsretten i et annet land
faller bort helt eller delvis.
Da helsepersonelloven ble vedtatt i 1999, var yrkesgruppen farmasøyt
en av de nye gruppene av helsepersonell som fikk autorisasjon. Det
er den eneste gruppen der to ulike utdanningsløp fører
fram til autorisasjon med samme tittel, femårig universitetsutdanning
på mastergradsnivå (tidligere cand pharm) og treårig
høyskoleutdanning på bachelorgradsnivå (tidligere
reseptar). Forskjellene på de to utdanningene framgår
ikke av helsepersonelloven, der begge gruppene blir omtalt som "farmasøyt".
Høringsbrev med forslag til endring i helsepersonelloven § 48
første ledd bokstav f ble sendt på høring
i juli 2005 med høringsfrist i oktober 2005. 19 instanser
har avgitt realitetsuttalelse til departementets lovforslag. Alle
høringsinstansene som har avgitt realitetsmerknader, støtter
forslaget om at de to utdanningene skal ha ulike autorisasjonstitler,
men mange er kritiske til departementets forslag til titler for
de to gruppene.
Både etter apoteklovgivningen og etter legemiddellovgivningen
er det visse oppgaver som bare farmasøyter med cand.pharm.
grad kan utføre. Det er også visse stillinger
som er reservert for farmasøyter med cand. pharm. grad.
Det redegjøres for lovgivningen i andre nordiske land
og i EU/EØS. For å bli godkjent som farmasøyt i
et annet EØS-land, blir det stilt krav om cand. pharm.
grad.
Departementet mener at det bør innføres to
forskjellige autorisasjonstitler for den gruppen som i dag er autorisert
som farmasøyter etter helsepersonelloven § 48
første ledd bokstav f. Det framholdes at en nyansering
av titlene vil være informativ for publikum, pasienter
og annet helsepersonell og vil gi bedre samsvar mellom utdanningsnivå,
yrkestittel og yrkesoppgaver. Ved innføring av to titler
vil det også ut fra de nye autorisasjonstitlene i helsepersonelloven
være mulig å identifisere hvem som oppfyller kravene
i EU-direktiv.
Departementet er av den oppfatning at begge grupper bør
ha ordet farmasøyt i tittelen. og foreslår at
de som har femårig universitetsutdanning i farmasi på mastergradsnivå,
eventuelt cand.pharm. eksamen, skal ha autorisasjonstittelen provisorfarmasøyt,
og at de som har treårig høyskoleutdanning i farmasi
på bachelorgradsnivå, eventuelt reseptareksamen,
skal ha autorisasjonstittelen reseptarfarmasøyt.
En endring av helsepersonelloven slik at autorisasjonstittelen
farmasøyt endres til titlene provisorfarmasøyt
og reseptarfarmasøyt tilsier at det også må gjøres
endringer i apotekloven, og det foreslås justeringer i
apotekloven § 3-2 bokstav c og § 4-2 bokstav c.
Det uttales at forslaget til lovendring vil medføre en
merkostnad på 1,34 mill. kroner for Statens autorisasjonskontor
for helsepersonell, og at dette beløpet vil bli tatt innenfor
Helse- og omsorgsdepartementets rammer.
Komiteen støtter forslaget om at autorisasjonstittelen
bør gjenspeile farmasøytenes faglige utdanningsnivå.
Dette vil si om det er femårig universitetsutdanning på mastergradsnivå eller
treårig høgskoleutdanning på bachelorgradsnivå. Komiteen støtter
at det innføres to forskjellige autorisasjonstitler for
den gruppen som i dag er autorisert som farmasøyter etter
helsepersonelloven § 48 første ledd bokstav
f. Departementet har i sitt arbeid vektlagt at farmasøytiske
fag er en viktig del av både bachelorgradsstudiet og mastergradsstudiet
i farmasi. Begge grupper bør derfor ha ordet farmasøyt
i tittelen sin, og komiteen støtter derfor
forslaget om tittelen provisorfarmasøyt for farmasøyter
med femårig universitetsutdanning på mastergradnivå og
reseptarfarmasøyt for farmasøyter med treårig
høyskoleutdanning på bachelorgradsnivå.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv. gjøres
følgende endringer:
§ 18 andre ledd skal lyde:
Dersom helsepersonellet skal yte tjenester til barn eller utviklingshemmede,
skal politiattest som nevnt i § 20 a annet ledd
vedlegges meldingen. Dersom helsepersonellet skal yte tjenester
til hjemmeboende pleietrengende eller eldre personer, skal politiattest
som nevnt i § 20 a fjerde ledd vedlegges meldingen.
Inneholder meldingen en politiattest med merknader, skal den straks
oversendes Helsetilsynet i fylket.
Ny § 20 a skal lyde:
§ 20 a Krav om politiattest
Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer
med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest
ved tilbud om stilling, ved inngåelse av avtale etter kommunehelsetjenesteloven § 4–2
første ledd, tannhelsetjenesteloven § 4–2
første ledd og spesialisthelsetjenesteloven § 2–1a
fjerde ledd, samt ved melding om åpning, overtagelse og inntreden
i privat virksomhet, jf. § 18.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt
forelegg eller er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193, 194,195,
196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Attesten for overtredelser som nevnt i bokstav a foran skal være
uttømmende.
Helsepersonell som skal yte helsehjelp til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer, plikter på samme vilkår
som nevnt i første ledd å fremlegge politiattest.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller
er dømt for
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192 og 193,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Plikten etter første og tredje ledd omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med persongrupper som nevnt.
Den som i henhold til politiattest er ilagt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd bokstav a,
b, eller c, er utelukket fra å yte helsehjelp til barn
eller utviklingshemmede.
Den som i henhold til politiattest er dømt for overtredelser
som nevnt i fjerde ledd bokstav a, b eller c, er utelukket fra å yte
helsehjelp til hjemmeboende pleietrengende eller eldre personer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest.
II
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
mv. gjøres følgende endring:
Ny § 8–10 skal lyde:
§ 8-10 Politiattest
Kommunen eller annen arbeidsgiver skal kreve politiattest fra
den som ansettes i en stilling som innebærer tjenesteyting,
jf. § 4–2, til barn eller personer med
utviklingshemming.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt
forelegg eller er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193, 194,195,
196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 eller 204
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Attesten for overtredelser som nevnt i bokstav a foran skal være
uttømmende.
Kommunen eller annen arbeidsgiver skal kreve politiattest fra
den som ansettes i en stilling som innebærer tjenesteyting,
jf. § 4–2, til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller
er dømt for:
a) seksualforbrytelser som
nevnt i straffeloven §§ 192, 193,
b) forbrytelser mot liv, legeme og helbred som nevnt i straffeloven §§ 229
tredje straffealternativ, 231, 233 og
c) ran som nevnt i straffeloven §§ 267
og 268.
Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.
Plikten etter første og tredje ledd omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med persongrupper som nevnt.
Den som i henhold til politiattest er ilagt forelegg eller er
dømt for overtredelser som nevnt i annet ledd bokstav a,
b eller c, er utelukket fra å utføre arbeid eller
oppgaver som omhandlet i bestemmelsen til barn eller utviklingshemmede.
Den som i henhold til politiattest er dømt for overtredelser
som nevnt i fjerde ledd bokstav a, b eller c, er utelukket fra å utføre
arbeid eller oppgaver som omhandlet i bestemmelsen til hjemmeboende pleietrengende
eller eldre personer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité med
unntak av § 18 andre ledd og ny § 20
a i helsepersonelloven og § 8-10 i sosialtjenesteloven
som fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til proposisjonen og
merknadene og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i helsepersonelloven,
sosialtjenesteloven og i enkelte andre lover
I
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 18 skal lyde:§ 18 Melding om helsepersonells virksomhet
Helsepersonell med autorisasjon eller lisens i privat virksomhet
skal gi melding til kommune eller regionalt helseforetak når
de åpner, overtar eller trer inn i virksomhet som er omfattet
av loven. Melding skal også gis ved virksomhetens opphør.
Dersom helsepersonellet skal yte tjenester til barn eller
personer med utviklingshemming, skal politiattest som nevnt i § 20
a vedlegges meldingen. Inneholder meldingen en politiattest med
merknader, skal den straks oversendes Helsetilsynet i fylket.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om hvilke opplysninger som skal gis etter første ledd,
når disse skal gis og hvordan de skal registreres og
formidles videre til et sentralt register.
Ny overskrift til kapittel 4 skal lyde:
Særskilte regler i tilknytning til autorisasjon, krav
om politiattest m.v.
Ny § 20 a skal lyde:§ 20 a. Krav om politiattest
Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer
med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest
ved tilbud om stilling, ved inngåelse av avtale etter kommunehelsetjenesteloven § 4–2
første ledd, tannhelsetjenesteloven § 4–2
første ledd og spesialisthelsetjenesteloven § 2–1a
fjerde ledd, samt ved melding om åpning, overtagelse og inntreden
i privat virksomhet, jf. § 18. Plikten omfatter ikke personell
som bare sporadisk yter slike tjenester og som i alminnelighet ikke
vil være alene med barn eller personer med utviklingshemming.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt,
ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffeloven §§ 192,
193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203
eller 204a. Attesten skal være uttømmende og ikke
eldre enn tre måneder.
Den som er ilagt forelegg eller er dømt for overtredelser
som nevnt i annet ledd, er utelukket fra å yte helsehjelp
til barn eller personer med utviklingshemming.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest.
§ 48 første ledd bokstav f skal
lyde:
f) ...
§ 48 første ledd ny bokstav ø skal
lyde:
ø) provisorfarmasøyt
§ 48 første ledd ny bokstav å skal
lyde:
å) reseptarfarmasøyt
§ 63 nytt annet ledd skal lyde:
Rett til å rekvirere legemidler i gruppe A og
B gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land,
kan kalles tilbake av Statens helsetilsyn dersom godkjenningen i
det andre landet mister sin gyldighet.
§ 63 andre, tredje, fjerde og femte ledd
blir nytt tredje, fjerde, femte og sjette ledd.
II
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. gjøres følgende endring:
Ny § 8–10 skal
lyde:§ 8–10 Politiattest
Kommunen eller annen arbeidsgiver skal kreve politiattest
fra den som ansettes i en stilling som innebærer tjenesteyting,
jf. § 4–2, til barn eller personer med utviklingshemming.
Plikten omfatter ikke personell som bare sporadisk yter slike tjenester
og som i alminnelighet ikke vil være alene med barn eller personer
med utviklingshemming.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt,
ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffeloven §§ 192,
193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203
eller 204a. Attesten skal være uttømmende og ikke
eldre enn tre måneder.
Den som er ilagt forelegg eller er dømt for overtredelser
som nevnt i annet ledd, er utelukket fra å utføre
arbeid eller oppgaver som omhandlet i første ledd.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av kravet om politiattest.
III
I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene gjøres følgende endring:
Ny § 3–1 skal lyde:§ 3–1. (Politiattest)
Kommunen skal innhente politiattest fra helsepersonell
i samsvar med helsepersonelloven § 20 a.
IV
I lov 3. juni 1983 nr. 54 om tannhelsetjenesten gjøres
følgende endring:
Kapittel 3 skal lyde:
Kap. 3. Politiattest§ 3–1. (Politiattest)
Fylkeskommunen skal innhente politiattest fra helsepersonell
i samsvar med helsepersonelloven § 20 a.
V
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. gjøres følgende endring:
Ny § 3–16 skal
lyde:§ 3–16. Politiattest
Helseinstitusjoner som omfattes av denne loven, skal innhente
politiattest fra helsepersonell i samsvar med helsepersonelloven § 20
a.
VI
I lov 2. juni 2000 nr. 39 om apotek gjøres
følgende endringer:
§ 3–2 første
ledd bokstav c skal lyde:
c) Søker har autorisasjon som provisorfarmasøyt.
§ 4–2 nytt første ledd
bokstav c skal lyde:
c) Søker har autorisasjon som provisorfarmasøyt
eller reseptarfarmasøyt.
VII
Loven gjelder fra det
tidspunkt Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene
skal tre i kraft til forskjellig tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 21. november 2006
Harald T. Nesvik |
Laila Dåvøy |
leder |
ordfører |