Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om lov om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 26 (2006-2007)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) unntatt Del I pkt. 2
  • Dato: 30.11.2006
  • Utgiver: Arbeids- og sosialkomiteen
  • Sidetall: 4
Til Odelstinget

Innledning

I forbindelse med statsbudsjettet 6. oktober 2006 la Regjeringen frem Ot.prp. nr. 2 (2006-2007), en samleproposisjon om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover. 10. november 2006 ble Ot.meld. nr. 1 (2006-2007) om tilbaketrekning av deler av Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Om lov om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover fremlagt.

Følgende forslag trekkes tilbake fra proposisjonen:

De lovforslag som omhandles i Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Del I punkt 2 trekkes tilbake, noe som innebærer at alle de foreslåtte lovendringene i folketrygdloven under I trekkes, bortsett fra endringene i § 4-9 først punktum og § 21-4 første ledd andre punktum. Videre trekkes forslagene til endringer i ferieloven under II. Det gjelder ferieloven § 10 nr. 4 første og andre ledd.

Følgende forslag som opprettholdes i proposisjonen:

De lovforslag som omhandles i Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) under Del I punkt 3 og Del II punktene 4, 5 og 6 trekkes ikke tilbake.

Forslag til lovendringer som opprettholdes er:

  • Forslag til endringer i folketrygdloven under I § 4-9 første ledd og § 21-4 første ledd.

  • Forslag til endring i lov om pensjonstrygd for fiskere § 17 under III.

  • Forslag til endring i lov om arbeidsmarkedstjenester § 19 første ledd under IV.

  • Forslag til endring i lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg § 10 nytt andre ledd under V.

Det vises til proposisjonens punkt 7 for nærmere redegjørelse av merknader til de enkelte paragrafene i lovforslaget.

Komiteens innledende merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til sin behandling av Ot.meld. nr. 1 (2006-2007) om tilbaketrekning av deler av Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Om lov om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover, jf. Innst O. nr. 23 (2006-2007).

Redusert ventetid før dagpenger ytes - folketrygdloven § 4-9

Departementet foreslår å redusere ventetiden før dagpenger ytes, fra fem til fire dager. Disse må opparbeides i løpet av de siste femten dagene. Ventetiden er ment å være en form for egenandel for den som søker om dagpenger og skal motivere til å komme raskt tilbake i nytt arbeid.

Det vises til lovforslaget, folketrygdloven § 4-9 første ledd.

Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar 2007. Endringen er beregnet å innebære en merutgift på 37 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, støtter forslaget om å redusere ventetiden før dagpenger ytes fra fem til fire dager.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at dette er en del av Regjeringens arbeid for å forbedre dagpengeordningen og reversere kutt i ytelsene til arbeidsledige som ble foretatt under regjeringen Bondevik II. Flertallet viser i den sammenheng til at ordningen med ferietillegg under dagpengeperioden ble gjeninnført fra og med 1. juli 2006 som en del av Regjeringens forslag til budsjett for 2006. Dette vil bidra til at personer med lengre ledighetsperioder også får økonomisk mulighet til å ta ferie. Endringen er beregnet å utgjøre om lag 750 mill. kroner når tiltaket får full budsjettvirkning. Endringen må - sammen med reduksjon i antall ventedager i denne proposisjonen og forbedringene i ordningen med dagpenger under permitteringer, samt statsgaranti for lønnskrav under konkurs som også ble vedtatt i statsbudsjettet for 2006 - sies å være et betydelig løft for arbeidsløse.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til sine merknader sammen med Kristelig Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) der disse medlemmer pekte på at ferietillegget først kommer til utbetaling året etter at det er tjent opp og at de fleste som har vært arbeidsledige da er tilbake i jobb og at bare 11 pst. av de ledige har en ledighetsperiode på ett år eller mer. Ferietillegget vil da etter disse medlemmers mening først og fremst bli en støtte til personer som allerede er i jobb. Disse medlemmer støttet derfor en omlegging av ressursene fra ferietillegg for dagpenger til en aktiv oppfølging og støtte til arbeidssøkere fra Arbeids- og velferds­etatens side.

Disse medlemmer viser til at flertallet fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støttet gjeninnføring av ferietillegget til dagpenger i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006). Disse medlemmer har derfor ikke, i sitt alternative budsjettforslag for 2007, fremmet forslag om nye endringer som ville skape usikkerhet for den gruppen dette berører.

Innføring av hjemmel for innhenting av opplysninger fra Posten Norge AS - arbeidsmarkedsloven § 19 og folketrygdloven § 21-4

Arbeids- og velferdsetaten har i dag ikke lenger adgang til å innhente taushetsbelagte opplysninger fra Posten Norge AS, da Posten Norge AS er organisert som et aksjeselskap. Det foreslås en lovendring i arbeidsmarkedsloven § 19 og folketrygdloven § 21-4 som gir Arbeids- og velferdsetaten adgang til å pålegge Posten Norge AS å gi de opplysningene som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne utføre sine oppgaver etter disse lovene.

Departementet foreslår at arbeidsmarkedsloven § 19 første ledd og folketrygdloven § 21-4 første ledd endres slik at Posten Norge AS nevnes eksplisitt blant de myndighetene og organisasjonene som Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge "å gi opplysninger som er nødvendige for at Arbeids- og velferds­etaten skal kunne utføre sine oppgaver etter denne loven."

Det vises til lovforslaget, arbeidsmarkedsloven § 19 første ledd og folketrygdloven § 21-4 første ledd.

Det foreslås at endringen trer i kraft når Kongen bestemmer.

Komiteens merknader

Komiteen støtter forslaget til endring i § 21-4 som medfører at Posten Norge A/S nevnes i loven som omhandler en rekke private organisasjoner som Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge å gi taushetsbelagte opplysninger som er nødvendige for at etaten skal kunne utføre sine oppgaver.

Komiteen støtter den foreslåtte endringen i lov om arbeidsmarkedstjenester som medfører at Posten Norge nevnes i lovteksten.

Presisering i lov om supplerande stønad § 10

Departementet foreslår å presisere at supplerende stønad skal reguleres når grunnbeløpet endres, og at det samme skal gjelde fradrag i stønaden som er direkte knyttet til grunnbeløpet.

Etter lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg er personer som får liten eller ingen pensjon fra folketrygden på grunn av kort botid i yrkesaktiv alder, sikret et minste inntektsnivå på nivå med minstepensjon. Ytelsene etter loven er strengt inntektsprøvd.

Ordningen ved grunnbeløpsendringer avviker noe fra ordningen for folketrygdytelser som er satt ned på grunn av inntekt, idet det her skjer en justering av fradraget for inntekt i sin helhet, uten hensyn til inntektens art.

Det foreslås at det i tråd med praksis tas inn et nytt andre ledd i § 10 i loven om at supplerende stønad og fradrag som følger grunnbeløpet skal justeres når grunnbeløpet endres.

Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter forslaget om å regelfeste praksis når det gjelder regulering av supplerende stønad til personer med kort botid i Norge og av inntektsfradraget i stønaden av grunnbeløpet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader til kap. 667 i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007) der disse medlemmer viser til at ordningen med supplerende stønad for personer med kort botid i Norge reguleres av egen lov og ikke er en folketrygdytelse. Disse medlemmer anser denne ytelsen for å være innført, mot Fremskrittspartiets stemmer, til erstatning for økonomisk sosialhjelp og må på denne bakgrunn betraktes som en sosial ytelse. Sosiale ytelser må etter disse medlemmers mening opprettes og reguleres gjennom politiske prioriteringer og vedtak. Disse medlemmer vil ikke støtte forslaget om å knytte denne ytelsen til reguleringen av folketrygdens grunnbeløp og anser det for rimelig at inntekter må føre til avkorting av ytelsen krone for krone.

Hjemmel for Arbeids- og velferds­etatens innkrevingssentral til å innkreve medlemspremie til Pensjons­trygden for fiskere – Lov om pensjonstrygd for fiskere § 17

Departementet foreslår at Arbeids- og velferds­etatens innkrevingssentral gis hjemmel til å overta innkrevingen av medlemspremie til Pensjonstrygden for fiskere.

Lov 28. juni 1957 nr. 12 etablerer en pensjonsordning for fiskere som administreres av Garantikassen for fiskere under tilsyn av Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Med bakgrunn i at det har samlet seg store utestående krav på medlemspremie, har Garantikassens styre vurdert mulighetene for å effektivisere innkrevingen i tilfelle der tvangsinnkreving er nødvendig.

Departementet har ingen innvendinger mot at innkrevingssentralen forestår innkrevingen av medlemspremien til Pensjonstrygden for fiskere. Det antas at endringen vil bidra til å bedre premieinngangen. Departementet foreslår at de nødvendige bestemmelsene tas inn i nevnte lov § 17.

Departementet antar at det er andre innkrevingsoppgaver etter loven med forskrifter som vil kunne tenkes overlatt til Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral. Lovbestemmelsen foreslås derfor formulert med sikte på å holde mulighetene for dette åpne. Det vises til lovforslaget.

Endringen vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser av budsjettmessig betydning.

Endringen foreslås å tre i kraft 1. januar 2007 og gitt virkning også for premierestanser eller andre krav oppstått før endringens ikrafttredelse.

Komiteens merknader

Komiteen støtter forslaget om endring i lov av 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere om å utføre innkrevingsoppgaver knyttet til medlemspremien og andre innkrevingsoppgaver etter loven kan overføres til Arbeids- og velferdsetaten.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover

I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:

§ 4-9 første punktum skal lyde:

Det kan ytes dagpenger når medlemmet har vært arbeidsløs og stått tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker (se § 4-5) i minst fire av de siste femten dager.

§ 21-4 første ledd andre punktum skal lyde:

Det samme gjelder i forhold til arbeidsgiver, tidligere arbeidsgivere, offentlig myndighet, bank, Posten Norge AS, forsikringsselskap, privat pensjonsordning, utdanningsinstitusjon, samt Statens lånekasse for utdanning.

II

I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere skal § 17 lyde:

Innkreving av medlemspremie til pensjonstrygden og andre innkrevingsoppgaver etter loven med forskrifter kan overføres til Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral for innkreving etter reglene i bidragsinnkrevingsloven.

III

I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester skal § 19 første ledd lyde:

Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge arbeidssøkere, arbeidstakere, offentlige myndigheter, utdanningsinstitusjoner, Statens lånekasse for utdanning, Posten Norge AS, forsikringsselskaper, banker, private pensjonsordninger og tiltaks- og formidlingsaktører å gi opplysninger som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne utføre sine oppgaver etter denne loven.

IV

I lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg skal § 10 nytt andre ledd lyde:

Ved endring i grunnbeløpet skal supplerande stønad regulerast i tråd med endringa. Det same gjeld frådrag i stønaden etter § 6 på grunn av ytingar som er direkte knytta til grunnbeløpet.

V

Ikrafttredelse. Overgangsbestemmelser

1. Endringene i folketrygdloven § 21-4 første ledd andre punktum og arbeidsmarkedsloven § 19 første ledd trer i kraft når Kongen bestemmer.

2. Endringene i folketrygdloven § 4-9 første ledd trer i kraft 1. januar 2007.

3. Endringene i lov om pensjonstrygd for fiskere § 17 og lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg § 10 trer i kraft 1. januar 2007. Endringen i lov om pensjonstrygd for fiskere gjelder også for krav oppstått før endringen trer i kraft.

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 30. november 2006

Karin Andersen
leder og ordfører