Til Odelstinget
I forbindelse med statsbudsjettet 6. oktober 2006 la
Regjeringen frem Ot.prp. nr. 2 (2006-2007), en samleproposisjon
om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover. 10. november
2006 ble Ot.meld. nr. 1 (2006-2007) om tilbaketrekning av deler
av Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Om lov om endringer i folketrygdloven
og i enkelte andre lover fremlagt.
Følgende forslag trekkes tilbake fra proposisjonen:
De lovforslag som omhandles i Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Del I
punkt 2 trekkes tilbake, noe som innebærer at alle de foreslåtte
lovendringene i folketrygdloven under I trekkes, bortsett fra endringene
i § 4-9 først punktum og § 21-4
første ledd andre punktum. Videre trekkes forslagene til
endringer i ferieloven under II. Det gjelder ferieloven § 10
nr. 4 første og andre ledd.
Følgende forslag som opprettholdes i proposisjonen:
De lovforslag som omhandles i Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) under
Del I punkt 3 og Del II punktene 4, 5 og 6 trekkes ikke tilbake.
Forslag til lovendringer som opprettholdes er:
Forslag til endringer i folketrygdloven
under I § 4-9 første ledd og § 21-4
første ledd.
Forslag til endring i lov om pensjonstrygd for fiskere § 17
under III.
Forslag til endring i lov om arbeidsmarkedstjenester § 19
første ledd under IV.
Forslag til endring i lov om supplerande stønad
til personar med kort butid i Noreg § 10 nytt
andre ledd under V.
Det vises til proposisjonens punkt 7 for nærmere redegjørelse
av merknader til de enkelte paragrafene i lovforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til sin
behandling av Ot.meld. nr. 1 (2006-2007) om tilbaketrekning av deler
av Ot.prp. nr. 2 (2006-2007) Om lov om endringer i folketrygdloven
og i enkelte andre lover, jf. Innst O. nr. 23 (2006-2007).
Departementet foreslår å redusere ventetiden
før dagpenger ytes, fra fem til fire dager. Disse må opparbeides
i løpet av de siste femten dagene. Ventetiden er ment å være
en form for egenandel for den som søker om dagpenger og
skal motivere til å komme raskt tilbake i nytt arbeid.
Det vises til lovforslaget, folketrygdloven § 4-9 første
ledd.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2007. Endringen er beregnet å innebære en merutgift
på 37 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, støtter
forslaget om å redusere ventetiden før dagpenger
ytes fra fem til fire dager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dette er en del av Regjeringens arbeid for å forbedre
dagpengeordningen og reversere kutt i ytelsene til arbeidsledige
som ble foretatt under regjeringen Bondevik II. Flertallet viser
i den sammenheng til at ordningen med ferietillegg under dagpengeperioden
ble gjeninnført fra og med 1. juli 2006 som en
del av Regjeringens forslag til budsjett for 2006. Dette vil bidra
til at personer med lengre ledighetsperioder også får økonomisk
mulighet til å ta ferie. Endringen er beregnet å utgjøre
om lag 750 mill. kroner når tiltaket får full
budsjettvirkning. Endringen må - sammen med reduksjon i
antall ventedager i denne proposisjonen og forbedringene i ordningen
med dagpenger under permitteringer, samt statsgaranti for lønnskrav under
konkurs som også ble vedtatt i statsbudsjettet for 2006
- sies å være et betydelig løft for arbeidsløse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til sine merknader sammen
med Kristelig Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 15
(2005-2006) der disse medlemmer pekte
på at ferietillegget først kommer til utbetaling året
etter at det er tjent opp og at de fleste som har vært
arbeidsledige da er tilbake i jobb og at bare 11 pst. av de ledige
har en ledighetsperiode på ett år eller mer. Ferietillegget
vil da etter disse medlemmers mening
først og fremst bli en støtte til personer som
allerede er i jobb. Disse medlemmer støttet
derfor en omlegging av ressursene fra ferietillegg for dagpenger
til en aktiv oppfølging og støtte til arbeidssøkere
fra Arbeids- og velferdsetatens side.
Disse medlemmer viser til at flertallet
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
støttet gjeninnføring av ferietillegget til dagpenger
i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006). Disse
medlemmer har derfor ikke, i sitt alternative budsjettforslag
for 2007, fremmet forslag om nye endringer som ville skape usikkerhet
for den gruppen dette berører.
Arbeids- og velferdsetaten har i dag ikke lenger adgang til å innhente
taushetsbelagte opplysninger fra Posten Norge AS, da Posten Norge
AS er organisert som et aksjeselskap. Det foreslås en lovendring
i arbeidsmarkedsloven § 19 og folketrygdloven § 21-4 som
gir Arbeids- og velferdsetaten adgang til å pålegge
Posten Norge AS å gi de opplysningene som er nødvendige
for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne utføre sine
oppgaver etter disse lovene.
Departementet foreslår at arbeidsmarkedsloven § 19
første ledd og folketrygdloven § 21-4
første ledd endres slik at Posten Norge AS nevnes eksplisitt blant
de myndighetene og organisasjonene som Arbeids- og velferdsetaten
kan pålegge "å gi opplysninger som er nødvendige
for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne utføre
sine oppgaver etter denne loven."
Det vises til lovforslaget, arbeidsmarkedsloven § 19
første ledd og folketrygdloven § 21-4
første ledd.
Det foreslås at endringen trer i kraft når
Kongen bestemmer.
Komiteen støtter
forslaget til endring i § 21-4 som medfører
at Posten Norge A/S nevnes i loven som omhandler en rekke
private organisasjoner som Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge å gi
taushetsbelagte opplysninger som er nødvendige for at etaten skal
kunne utføre sine oppgaver.
Komiteen støtter den foreslåtte
endringen i lov om arbeidsmarkedstjenester som medfører
at Posten Norge nevnes i lovteksten.
Departementet foreslår å presisere at supplerende stønad
skal reguleres når grunnbeløpet endres, og at det
samme skal gjelde fradrag i stønaden som er direkte knyttet
til grunnbeløpet.
Etter lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad
til personar med kort butid i Noreg er personer som får
liten eller ingen pensjon fra folketrygden på grunn av
kort botid i yrkesaktiv alder, sikret et minste inntektsnivå på nivå med
minstepensjon. Ytelsene etter loven er strengt inntektsprøvd.
Ordningen ved grunnbeløpsendringer avviker noe fra ordningen
for folketrygdytelser som er satt ned på grunn av inntekt,
idet det her skjer en justering av fradraget for inntekt i sin helhet,
uten hensyn til inntektens art.
Det foreslås at det i tråd med praksis tas
inn et nytt andre ledd i § 10 i loven om at supplerende
stønad og fradrag som følger grunnbeløpet
skal justeres når grunnbeløpet endres.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter forslaget
om å regelfeste praksis når det gjelder regulering
av supplerende stønad til personer med kort botid i Norge
og av inntektsfradraget i stønaden av grunnbeløpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til kap. 667 i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007)
der disse medlemmer viser til at ordningen
med supplerende stønad for personer med kort botid i Norge
reguleres av egen lov og ikke er en folketrygdytelse. Disse medlemmer anser denne ytelsen for å være
innført, mot Fremskrittspartiets stemmer, til erstatning
for økonomisk sosialhjelp og må på denne bakgrunn
betraktes som en sosial ytelse. Sosiale ytelser må etter disse medlemmers mening opprettes og
reguleres gjennom politiske prioriteringer og vedtak. Disse medlemmer vil ikke støtte
forslaget om å knytte denne ytelsen til reguleringen av
folketrygdens grunnbeløp og anser det for rimelig at inntekter
må føre til avkorting av ytelsen krone for krone.
Departementet foreslår at Arbeids- og velferdsetatens
innkrevingssentral gis hjemmel til å overta innkrevingen
av medlemspremie til Pensjonstrygden for fiskere.
Lov 28. juni 1957 nr. 12 etablerer en pensjonsordning
for fiskere som administreres av Garantikassen for fiskere under
tilsyn av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Med bakgrunn i at det har samlet seg store utestående
krav på medlemspremie, har Garantikassens styre vurdert
mulighetene for å effektivisere innkrevingen i tilfelle
der tvangsinnkreving er nødvendig.
Departementet har ingen innvendinger mot at innkrevingssentralen
forestår innkrevingen av medlemspremien til Pensjonstrygden
for fiskere. Det antas at endringen vil bidra til å bedre
premieinngangen. Departementet foreslår at de nødvendige
bestemmelsene tas inn i nevnte lov § 17.
Departementet antar at det er andre innkrevingsoppgaver etter
loven med forskrifter som vil kunne tenkes overlatt til Arbeids-
og velferdsetatens innkrevingssentral. Lovbestemmelsen foreslås
derfor formulert med sikte på å holde mulighetene
for dette åpne. Det vises til lovforslaget.
Endringen vil ikke ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av budsjettmessig betydning.
Endringen foreslås å tre i kraft 1. januar
2007 og gitt virkning også for premierestanser eller andre krav
oppstått før endringens ikrafttredelse.
Komiteen støtter
forslaget om endring i lov av 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd
for fiskere om å utføre innkrevingsoppgaver knyttet
til medlemspremien og andre innkrevingsoppgaver etter loven kan overføres
til Arbeids- og velferdsetaten.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-9 første punktum skal lyde:
Det kan ytes dagpenger når medlemmet har vært arbeidsløs og stått tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker (se § 4-5) i minst fire av de siste femten dager.
§ 21-4 første ledd andre punktum skal lyde:
Det samme gjelder i forhold til arbeidsgiver, tidligere arbeidsgivere, offentlig myndighet, bank, Posten Norge AS, forsikringsselskap, privat pensjonsordning, utdanningsinstitusjon, samt Statens lånekasse for utdanning.
II
I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere skal § 17 lyde:
Innkreving av medlemspremie til pensjonstrygden og andre innkrevingsoppgaver etter loven med forskrifter kan overføres til Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral for innkreving etter reglene i bidragsinnkrevingsloven.
III
I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester skal § 19 første ledd lyde:
Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge arbeidssøkere, arbeidstakere, offentlige myndigheter, utdanningsinstitusjoner, Statens lånekasse for utdanning, Posten Norge AS, forsikringsselskaper, banker, private pensjonsordninger og tiltaks- og formidlingsaktører å gi opplysninger som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne utføre sine oppgaver etter denne loven.
IV
I lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg skal § 10 nytt andre ledd lyde:
Ved endring i grunnbeløpet skal supplerande stønad regulerast i tråd med endringa. Det same gjeld frådrag i stønaden etter § 6 på grunn av ytingar som er direkte knytta til grunnbeløpet.
V
Ikrafttredelse. Overgangsbestemmelser
1. Endringene i folketrygdloven § 21-4 første ledd andre punktum og arbeidsmarkedsloven § 19 første ledd trer i kraft når Kongen bestemmer.
2. Endringene i folketrygdloven § 4-9 første ledd trer i kraft 1. januar 2007.
3. Endringene i lov om pensjonstrygd for fiskere § 17 og lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg § 10 trer i kraft 1. januar 2007. Endringen i lov om pensjonstrygd for fiskere gjelder også for krav oppstått før endringen trer i kraft.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 30. november 2006
Karin Andersen |
leder og ordfører |