Departementet foreslår i proposisjonen at Norsk pasientregister
(NPR) gjøres personidentifiserbart og at formålene
utvides slik at registeret kan benyttes til medisinsk og helsefaglig
forskning og som datagrunnlag for sykdoms- og kvalitetsregistre.
NPR har siden 1997 vært etablert som et avidentifisert
register med konsesjon fra Datatilsynet. Registeret har som formål å gi
grunnlag for administrasjon, styring og finansiering av spesialisthelsetjenesten.
Det uttales at dagens register ikke kan ivareta disse formålene
på en tilfredsstillende måte, fordi det ikke er
mulig å følge den enkelte pasient gjennom behandlingsforløpet
idet registreringsenheten ikke er "pasient", men "hendelse" i spesialisthelsetjenesten.
Saken har vært utredet av Sosial- og helsedirektoratet,
som i mars 2004 la fram en utredning med forslag om å etablere
NPR som et personidentifiserbart register. Rapporten ble sendt på høring
sommeren 2004, og et stort flertall av de 74 høringsinstansene
var positive til direktoratets forslag, både når
det gjaldt valg av registerform og utvidet formål. Flere høringsinstanser
påpekte imidlertid at pseudonym som alternativ registerform
burde vært grundigere utredet.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte derfor saken på ny
høring høsten 2005 med en nærmere redegjørelse
for registerformene pseudonymt og personidentifiserbart.
Sammen med vurderingen fulgte et utkast til forskrift med mer konkrete
bestemmelser for innsamling og behandling av opplysninger for et personidentifiserbart
NPR. Departementet mottok 79 høringsuttalelser og forslaget
fikk bred støtte både når det gjelder
formål og registerform. Blant høringsinstansene
var det 53 som støttet forslaget om et personidentifiserbart
NPR, 7 instanser mente NPR bør være pseudonymt
og 4 mente NPR bør være avidentifisert eller basert
på samtykke.
Om gjeldende rett framholdes bl.a. at etter helseregisterloven
kan helseregistre ha hjemmelsgrunnlag i konsesjon fra Datatilsynet
(§ 5), i forskrifter fastsatt i medhold av §§ 7
og 8 eller i egen lov. Sentrale helseregistre reguleres i § 8.
Paragrafens tredje ledd regulerer registre som kan behandle personidentifiserbare
opplysninger uten samtykke fra de registrerte. Bestemmelsen gir
en uttømmende oppregning av de sentrale helseregistre med
direkte personidentifiserbare kjennetegn som er etablert uten samtykke.
Slike registre kan bare opprettes etter vedtak i Stortinget, enten
gjennom egen lov eller gjennom en proposisjon som foreslår
en supplering av listen over allerede eksisterende lovbestemte registre.
Lokale, regionale og sentrale helseregistre kan etableres ved forskrift
fastsatt i medhold av §§ 7 og 8. Hovedregelen
er at slike registre skal være basert på samtykke
fra de registrerte. Samtykke er ikke nødvendig dersom helseopplysningene
behandles i pseudonymisert eller avidentifisert form.
Et helseregister inneholder helseopplysninger, dvs. taushetsbelagte
opplysninger og vurderinger av helseforhold som kan knyttes til
enkeltperson. Anonyme opplysninger kan ikke knyttes til enkeltperson og
faller utenfor helseregisterloven. Helseregisterloven oppstiller
fire ulike registerformer:
Personidentifiserbare
helseregistre inneholder direkte personidentifiserbare opplysninger.
Samtykkebaserte helseregistre er
registre der den registrerte har samtykket til behandlingen av helseopplysninger.
Avidentifiserte helseregistre er
registre der navn, fødselsnummer og andre personentydige
kjennetegn er fjernet slik at helseopplysningene ikke lenger kan
knyttes til en enkeltperson, og hvor identitet bare kan tilbakeføres
ved sammenstilling med de samme opplysninger som tidligere ble fjernet.
Pseudonyme helseregistre er registre
der de direkte personidentifiserbare kjennetegnene (som regel fødselsnummer)
er kryptert eller skjult på annet vis, men der opplysningene
allikevel er individualisert slik at det lar seg gjøre å følge
en person uten at identiteten røpes.
Det er ulovlig å omgjøre et pseudonymt register til å bli
et personidentifiserbart register. En slik omgjøring av
registerform kan bare gjøres av Stortinget ved en lovendring.
Det redegjøres for pasientregistre i Danmark, Finland,
Sverige og Island.
Departementet foreslår at de formål som NPR
har i dag; administrasjon, styring, finansiering, kvalitetssikring
av spesialisthelsetjenester og helsetjenesteforskning, skal videreføres.
I tillegg går departementet inn for at formålene
utvides til også å omfatte helsefaglig og medisinsk
forskning, og at opplysninger i registeret skal kunne benyttes som
datagrunnlag i forbindelse med opprettelse og kvalitetssikring av sykdoms-
og kvalitetsregistre. Det uttales at de ulike formålene
må vurderes opp mot registerform, da det er ulikt i hvilken
grad de aktuelle registerformene kan ivareta formålene.
NPR ble dannet i 1997 for bedre å kunne samordne datainnsamling
i helsetjenesten, og som følge av innføringen
av innsatsstyrt finansiering (ISF). NPR kan etter konsesjonen nyttes
til innsatsstyrt finansiering for somatiske pasienter,
men ikke for pasienter innen psykisk helsevern. Videre kan registeret
brukes til helsetjenesteforskning, generell planlegging og utarbeidelse
av statistikk. Personopplysninger fra registeret kan ikke brukes
til enkeltvedtak, andre individuelle beslutninger eller tiltak rettet
mot de registrerte.
Det framholdes at et velfungerende ISF-system er avhengig av å kunne
oppdateres i forhold til endringer i behandlingspraksis. I de senere årene
har veksten i antall sykehusopphold vært sterkere enn veksten
i antall behandlede pasienter. Det uttales at en slik utvikling
kan være en naturlig del av fagenes utvikling, men også et
uttrykk for lønnsom tilpasning til finansieringssystemet.
Departementet mener det er viktig av hensyn til legitimiteten til
finansieringssystemet at det ikke skapes et inntrykk av at størrelsen
på de aktivitetsbaserte inntektene kan påvirkes ved å endre
organiseringen av det samme behandlingsforløpet. Det uttales
at et personidentifiserbart NPR vil gjøre det mulig å kvalitetssikre
finansieringssystemet i forhold til fornuftig endring i organisering
og medisinsk praksis, og på en langt bedre måte
enn i dag avdekke utilsiktede effekter.
Det understrekes at et personidentifiserbart register vil kunne
ivareta forskningsformål på en bedre måte
enn et pseudonymt register, og at dette spesielt gjelder klinisk
forskning og epidemiologisk forskning. Departementet mener
epidemiologisk og klinisk forskning skal inkluderes i formålet
for NPR.
Departementet mener at etablering av nasjonale medisinske kvalitetsregistre
innenfor de fleste medisinske fagområder er et viktig tiltak
for å styrke kvaliteten på helsetjenesten og utvikle
effektive forebyggende tiltak. Det framholdes at NPR i dag ikke
inneholder tilstrekkelig med informasjon til alene å gi grunnlag
for økt kunnskap om behandlingsresultater og -kvalitet,
men at det, dersom det blir personidentifiserbart, kan bli et godt
virkemiddel både for kvalitetsforbedring og etablering
av kvalitetsregistre gjennom at opplysningene kan benyttes til forskning og
som datagrunnlag for kvalitetsregistre.
Departementet understreker at en kvalitativt god helsetjeneste
og helseforvaltning og god kvalitet på behandlingsmetodene
er sentrale pasientinteresser, og at kunnskap om virkninger og resultater
av de tjenester helsetjenesten tilbyr, er viktig for å kunne
ivareta pasientenes interesser. Det framholdes at helsetjenesten
og helseforvaltningen ikke kan nå målene om en
best mulig helse for den enkelte pasient uten å ha kunnskap
om helseproblemer og sykdom generelt, kunnskap om tilgjengelighet
og tilbud av helsetjenester, kvalitet, effektivitet og resultater
av behandling, og om hvilke forhold som skaper helseproblemer for den
enkelte. Forskning som har til formål å optimalisere
bruken av helseressursene, bedre organiseringen av helsetjenesten,
og utvikle ny kunnskap om årsaker til sykdom og nye behandlingsmetoder,
vil være til fordel for pasientene.
Forutsatt at personvernet ivaretas på en sikker og betryggende
måte i et personidentifiserbart register, mener departementet
at pasientenes interesser blir best ivaretatt gjennom å etablere
NPR som et personidentifiserbart register. Det uttales
at et personidentifiserbart register vil gi bedre muligheter for
kvalitetssikring av data og derfor være bedre egnet som grunnlag
for å utvikle kvaliteten i behandlingstilbudet, og bidra
til bedre kunnskap om årsaker til sykdommer og hvordan
disse kan forebygges og behandles, enn et pseudonymt register.
Helseregisterlovens formålsbestemmelse i § 1 legger
særlig vekt på at behandlingen av helseopplysninger
skal skje i samsvar med grunnleggende personvernhensyn.
Det redegjøres for ulike krav i regelverket, organisatoriske
tiltak og tekniske og fysiske tiltak som kan ivareta personvernet.
Det ble våren 2006 foretatt en risiko- og sårbarhetsanalyse
av NPR. Risikovurderingen omfatter både dagens avidentifiserte
register og et framtidig personidentifiserbart NPR. Det uttales
at hovedinntrykket fra risikovurderingen er godt, men at det er identifisert
enkelte forbedringsområder som vil danne grunnlaget for
det videre arbeidet med sikkerhetstiltak for NPR.
Departementet mener det er svært viktig at befolkningen
har tillit til at sensitive opplysninger som formidles fra en pasient
til helsetjenesten blir behandlet på en betryggende og
sikker måte. Der virksomheter innen helsetjenesten og/eller
helsepersonell pålegges å melde sensitive opplysninger
for eksempel til helseregistre, innebærer dette et unntak
fra taushetsplikten. Departementet mener det vil være svært
alvorlig om helseregistrenes eksistens medfører at pasienter
unnlater å kontakte helsetjenesten for å få helsehjelp.
Departementet mener at behandlingen av opplysninger skal underlegges
strenge organisatoriske, tekniske, fysiske og juridiske krav som
skal sikre at ikke opplysninger kommer på avveie, og at
dette vil være viktig uavhengig av hvilken registerform
som velges.
Det påpekes at ved vurderingen av om det skal etableres
et personidentifiserbart NPR, må personvernhensynene veies
opp mot øvrige pasient- og samfunnsinteresser, og at det
kun er der det er nødvendig ut fra hensynet til pasienten å benytte
helseregistre med personidentifiserbare opplysninger, at det kan
etableres slike registre. Departementet mener ut fra en helhetlig
vurdering av de ulike pasient-, personvern- og samfunnshensyn at
NPR bør etableres som et personidentifiserbart register
for blant annet å gi den enkelte pasient tilgang til bedre
helsetjenester, gi mulighet for å avdekke mangelfull kvalitet
i behandlingen, høyne kvaliteten på diagnosene,
og finne årsaker til sykdom.
Departementet mener et personidentifiserbart NPR skal krypteres
slik at de direkte personidentifiserbare opplysningene ikke ligger
tilgjengelig.
Dagens avidentifiserte Norsk pasientregister inneholder opplysninger
om innleggelser og polikliniske konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten
og har i dag administrative, kliniske, demografiske og sosiale data
om den enkelte registrerte.
Det framholdes at dagens avidentifiserte NPR har et datasett
som er lite sett i forhold til opplysninger i øvrige helseregistre,
men at et personidentifiserbart NPR vil kunne bli et omfattende
register for de pasienter som har mye kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Departementet mener at innholdet i NPR ikke skal defineres ut fra
hvilke opplysninger som er mest nyttig for forskningsformål,
da dette kan medføre at registeret får et datasett
som blir mye større enn i dagens register.
Dagens avidentifiserte NPR inneholder enkelte sosiale opplysninger.
Noen sosiale opplysninger vil ha betydning for utvikling av sykdoms-
og behandlingsforløp og behandling. Det understrekes at
NPR må være tilpasset ulike sykdomsforløp,
noe som innebærer at enkelte sosiale variabler må legges
inn i registeret. Departementet mener at hvilke sosiale opplysninger
det er behov for, vil måtte avgjøres etter en
konkret vurdering av hva som er nødvendige opplysninger
for å ivareta registerets formål, og at det kun
er opplysninger som er nødvendige for å ivareta hovedformålet,
som skal kunne registreres i registeret.
Departementet går ellers inn for at skade- og ulykkesregistrering
inngår som en del av NPR.
Helse- og omsorgsdepartementet er i dag databehandlingsansvarlig
for NPR. SINTEF Helse har siden opprettelsen av Norsk pasientregister
i 1997 driftet registeret på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
Departementet går inn for at Sosial- og helsedirektoratet
blir databehandlingsansvarlig for NPR.
Det uttales at dagens avidentifiserte NPR ikke kan ivareta behovet
for administrasjon og styring av spesialisthelsetjenesten på en
tilfredsstillende måte. Departementet mener at både
et pseudonymt og et personidentifiserbart NPR kan ivareta styringsformål,
men at et personidentifiserbart register sannsynligvis vil gi bedre
datakvalitet og på en bedre måte kunne ivareta
forskningsformål enn et pseudonymt register. Etter departementets
syn er det av avgjørende betydning for klinisk forskning
og for NPR som datagrunnlag for sykdoms- og kvalitetsregistre at
registeret etableres som et personidentifiserbart og ikke et pseudonymt
register.
Det vises til at en i Danmark og Sverige har mange års
erfaring med at forskning med utgangspunkt i personidentifiserbare
nasjonale pasientregistre gir viktige resultater.
Departementet går inn for at NPR etableres som et personidentifiserbart
register uten samtykke fra den enkelte registrerte med hjemmel i
helseregisterloven § 8 tredje ledd. Selve endringen
av registerform må gjøres gjennom forskrift fastsatt
av Kongen i Statsråd. Et utkast til forskrift har vært
på høring, og endelig forskrift vil bygge på innspill
fra høringen, proposisjonen og stortingsbehandlingen.
Departementet mener endringen av formål og registerform
ikke vil ha økonomiske konsekvenser av betydning.
Det framholdes at endring av registerform innebærer
at registerets innhold blir mer sensitivt, og at sikkerhetstiltak
blir enda viktigere enn i dag.