Barne- og likestillingsdepartementet legger fram forslag til
endring i lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd (barnetrygdloven).
Det foreslås å gi gifte og samboende foreldre
som blir alene om omsorgen for barn fordi ektefellen eller samboeren
kommer i fengsel, rett til utvidet barnetrygd. Forslaget vil gjelde
tilfeller der vedkommende er innsatt i fengsel og har fått
en dom hvor den ubetingede delen av straffen er av minst seks måneders
varighet. Forslaget vil også gjelde tilfeller der vedkommende
er idømt forvaring eller overføring til tvungent
psykisk helsevern eller tvungen omsorg og av den grunn ikke kan
bo sammen med ektefellen. Videre vil forslaget gjelde tilfeller
der ektefellen har utholdt varetekt i minst seks måneder.
I tillegg foreslås en oppretting i lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.
(arbeidsmiljøloven).
Formålet med utvidet barnetrygd (barnetrygd for ett
barn mer enn det faktiske antallet barn) er å bidra til
dekning av merutgifter en enslig mor, far eller annen omsorgsperson
har som følge av at hun eller han bor alene med barn uten å kunne
dele husholdningsutgiftene med ektefelle eller samboer.
Forskningsstiftelsen Fafo gjennomførte i 2004 en levekårsundersøkelse
blant innsatte. Undersøkelsen slo fast at fire av ti innsatte
befinner seg under fattigdomsgrensen og generelt sett har langt
lavere bruttoinntekt enn befolkningen for øvrig. Over halvparten av
de innsatte har barn. I rapporten framholdes det at det forhold
at 40 prosent av de innsatte befinner seg under fattigdomsgrensen
kan være en indikasjon på at en del barn vokser
opp i det vi i Norge kaller fattigdom.
Fafos undersøkelse indikerer at barn av innsatte er
en gruppe barn som ofte har det vanskelig, ikke bare rent menneskelig,
men også økonomisk. Departementet foreslår å gjeninnføre
rett til utvidet barnetrygd for barn der den ene av foreldrene kommer
i fengsel.
Å innføre rett til utvidet barnetrygd for ektefeller og
samboere vil bryte med prinsippet om at utvidet barnetrygd gis til
enslige forsørgere, da vi her snakker om foreldre som fortsatt
er et par. Departementet ser at det kan anføres argumenter
for at det også i andre tilfeller der foreldrene må bo
langvarig fra hverandre, for eksempel som følge av opphold
i helseinstitusjon, arbeid, studier mv., bør gis rett til
utvidet barnetrygd. Departementet mener likevel at den gruppen familier/barn
forslaget omfatter står i en særstilling både
hva gjelder årsaken til at ektefellene/samboerne
ikke bor sammen og at den innsatte har liten eller ingen mulighet
til forsørgelse av barnet, samt den økonomiske
situasjonen mange av disse familiene generelt har.
Hensikten med forslaget er å likestille de som i realiteten
er blitt enslige forsørgere fordi ektefellen/samboeren
er i fengsel med de som blir enslige forsørgere etter samlivsbrudd.
Det betyr at endringen vil omfatte tilfeller der foreldrene er gift,
samboere eller partnere og bor sammen før den ene kommer
i fengsel. Den forelderen som bor igjen med barnet, kan dermed få utvidet
barnetrygd som enslig forsørger.
Ved inngåelse av ekteskap eller ved samboerskap av minst
ett års varighet opphører retten til utvidet barnetrygd
for eventuelle særkullsbarn. Det forhold at ektefellen
eller samboeren kommer i fengsel, vil etter dagens regler ikke medføre
at retten til utvidet barnetrygd igjen oppstår så lenge
ekteskapet eller samboerskapet består. Departementet legger
til grunn at rett til utvidet barnetrygd for disse barna skal gjelde
tilsvarende som der det er fellesbarn.
Det er den barnet bor fast hos som har rett til barnetrygd. Hvis
barnet bor sammen med begge foreldrene, kan de velge hvem av dem
som skal ha barnetrygden utbetalt. I noen tilfeller kan det være
stønadsmottaker av barnetrygden som kommer i fengsel. Departementet
legger til grunn at dersom forelderen får ubetinget fengselsstraff
av en viss varighet, vil vedkommende ikke lenger oppfylle vilkåret
om at barnet må bo fast hos den som skal motta barnetrygd.
Dermed vil det heller ikke være aktuelt å gi vedkommende
utvidet stønad. Den som kan søke om utvidet barnetrygd
etter forslaget vil være den ektefelle eller samboer som
bor igjen alene med barnet.
For at utvidet barnetrygd for barn av innsatte skal bli en realitet
og en hjelp til alle de familiene som rammes av at forsørgeren
må i fengsel, foreslår departementet at det ikke
skal knyttes noen behovsprøving til retten. Det vil dessuten
harmonere med barnetrygdlovens øvrige bestemmelser om at
barnetrygd gis uten behovsprøving. Dette vil også være
en regel som er enkel å praktisere for Arbeids- og velferdsetaten.
Etter bestemmelsen som gjaldt fram til 2003 var det satt som
vilkår at den ene ektefelle i minst ett år var
innsatt i fengsel. Departementet mener at det også ved
gjeninnføring av en slik regel bør være
krav om at straffen er av en viss varighet. Men for bedre å avhjelpe
den økonomiske situasjonen for denne gruppen, bør
kravet til dommens varighet lempes. Blant annet sett hen til at
varighetskravet for rett til utvidet barnetrygd ved faktisk separasjon
og forsvunnet ektefelle er seks måneder, foreslår
departementet at endringen skal gjelde for de som har fått
dom hvorav den ubetingede delen av straffen er på minst
seks måneder.
Departementet foreslår at rett til utvidet barnetrygd
for barn av innsatte skal inntre fra det tidspunktet soningen starter.
Utvidet stønad gis dermed fra og med måneden etter
dette tidspunktet. Dette er i samsvar med bestemmelsen slik den
var etter tidligere barnetrygdlov.
Barne- og likestillingsdepartementet har vurdert situasjonen
der vedkommende sitter i varetekt og kommet til at det bør
gis utvidet barnetrygd ved lengre varetektsfengslinger.
For å unngå korte varetekter, legges det til grunn
at varetektsfengslingen må ha vart i minst seks måneder
før utvidet barnetrygd kan tilstås. Utvidet barnetrygd
vil da kunne gis fra og med syvende måned etter at varetektsfengslingen
startet.
Departementet foreslår at dersom vedkommende blir idømt
forvaring, overføring til tvungent psykisk helsevern eller
tvungen omsorg og av den grunn ikke kan bo sammen med ektefelle/samboer,
vil ektefellen/samboeren ha rett til utvidet barnetrygd.
Utvidet barnetrygd vil da kunne gis fra måneden etter at
forvaring/overføring til tvungent psykisk helsevern
eller tvungen omsorg tar til.
Ved lov 21. april 2006 nr. 10 om endringer i folketrygdloven
og enkelte andre lover (i kraft 1. januar 2007), ble arbeidsmiljøloven § 12-5
første ledd endret. Endringen var en følge
av at betegnelsen fødsels- og adopsjonspenger ble erstattet
med foreldrepenger. Ved en inkurie ble lovvedtaket formulert slik
at første setning i arbeidsmiljøloven § 12-5
første ledd ble opphevet. Departementet foreslår
at dette rettes opp.
Det er beregnet at utvidelsen av rett til utvidet barnetrygd
for barn av innsatte, under de gitte forutsetninger, vil utgjøre
en kostnad på i underkant av 2 mill. kroner per år
ut fra dagens barnetrygdsats (11 640 kroner per år).