Til Odelstinget
Fiskeri- og kystdepartementet legg i proposisjonen fram forslag
om endring i lov om havner og farvann 8. juni 1984 nr.
51.
For å kunne oppfylle pliktene etter EØS-avtalen er
Noreg pålagt å implementere EU-direktiv 65/2005 om
betre hamnesikring og EU-forordning 884/2005 om inspeksjonar
innan maritim sikring og terrorberedskap. Det er i denne samanhengen
behov for endringar i lov om hamner og farvatn for å sikre
tilstrekkeleg heimel til å implementere direktiv 65/2005
og forordning 884/2005.
Det er usikkert når den nye lova kan tre i kraft, medan
EU-regelverket skal vere implementert innan 15. juni. Det
er derfor behov for å gjere enkelte endringar i gjeldande
lov om hamner og farvatn.
FN sin sjøfartsorganisasjon, IMO, vedtok i desember
2002 eit nytt internasjonalt regelverk om tryggleik og terrorberedskap
for skip i internasjonal fart og hamner som tek imot desse, International
Ship and Port Facility Security Code (ISPS-koden). ISPS-koden blei
vedteken på IMO sin diplomatkonferanse 12. desember
2002 som ein direkte følgje av terrorhandlingane mot USA
11. september 2001. Koden er ein del av eit større
regelverk som blei innlemma som eit nytt kap. XI-2 i The International
Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS). Formålet
med koden er å etablere eit internasjonalt rammeverk for å førebyggje
og hindre terrorisme og terrorhandlingar mot skip og hamner.
IMO sitt regelverk er implementert i EU-landa gjennom forordning
om styrkt terrorsikring av skip og hamneterminalar (forordning 725/2004).
EU på si side ynskjer ytterlegare terrorsikring av hamner
utover IMO sitt regelverk, og vedtok derfor direktiv 65/2005
i oktober 2005. Formålet med direktivet er å sikre
dei delane av hamna som ikkje allereie er omfatta av forordning
725/2004.
I juni 2005 vedtok EU-kommisjonen vidare forordning 884/2005,
som regulerer inspeksjonar innan maritim sikring og terrorberedskap.
Lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann m.v. har
ikkje tilstrekkeleg heimel til å implementere delar av
direktiv 65/2005 og forordning 884/2005, og dette
gjeld særleg føresegner om kroppsvisitasjon og fysisk
gjennomgang av bagasje og gods. Lova gir heller ikkje Kystverket
heimel til å krevje gebyr for myndigheitsoppgåver
knytt til terrorsikring av hamner.
For Svalbard vil implementering av dei nye internasjonale reglane
skje gjennom ei endring av gjeldande forskrift.
Eit forslag til revidert lov om hamner og farvatn blei sendt
på høyring 21. desember 2006, jf. punkt
3 i proposisjonen. Utkastet inneheld også forslag til heimlar
som er nødvendige for å gjennomføre forordninga
og direktivet som nemnde ovanfor.
I utkastet til revidert lov om hamner og farvatn, som er ute
på høyring, blir det foreslått å heimle
forskrifter om terrorberedskap i hamner i ein ny paragraf.
Det er rundt 550 hamneterminalar som er omfatta av gjeldande
regelverk. Departementet ventar at det nye regelverket vil gjelde
rundt 220 norske hamner.
Kostnadene ved å innføre sikringstiltak og
terrorberedskap i hamner og på skip er omfattande.
I tråd med gjeldande finansieringsprinsipp for maritim
infrastruktur er det lagt opp til at sikringstiltaka blir betalte
av dei som bruker hamnene.
Fiskeri- og kystdepartementet meiner at Kystverket må ha
ei fast organisering av oppgåvene med hamnesikring, og
det er vedteke at brukarane frå og med 2007 skal dekkje
kostnadane til etaten i samband med dette. Det er lagt opp til at
kostnadene blir dekt inn gjennom eit årleg flatt gebyr
for kvar einskilde hamneterminal som er omfatta av regelverket. Kystverket
sitt arbeid med sikring og terrorberedskap i hamnene er rekna til å koste
13,5 mill. kroner i 2007.
Grunnvilkåret for å etablere ei gebyrordning
er at det offentlege utfører ei klart definert myndigheitshandling
overfor betalaren, og at det ikkje blir betalt for noko anna eller
meir. Dette grunnvilkåret blir oppfylt med gebyret Kystverket
etter lovforslaget skal kunne krevje inn frå hamnene, og
er elles i samsvar med vanleg forvaltingspraksis.
Det finst inga oversikt over dei nøyaktige kostnadene
ei innføring av direktiv 65/2005 og forordning 884/2005
vil medføre for hamnene. Kostnadene knytte til dette arbeidet
er vanskeleg å talfeste nøyaktig, men bygd på tidlegare
erfaringar vil dei sannsynlegvis liggje ein stad mellom 6 og 10
mill. kroner per hamn. I tillegg kjem utgifter som følgje
av drift og vedlikehald.
Ressursbehovet i Kystverket er venta å auke med 15 årsverk
fordelte på tilsyns- og kontrollarbeid og overordna arbeid
med styrande dokument.
Storleiken på gebyret blir fastsett i ei eiga forskrift.
Med rundt 550 hamneterminalar som er omfatta av regelverket om sikring
og terrorberedskap, er det i St.prp. nr. 1 (2006-2007) foreslått
at gebyret i 2007 blir 25 000 kroner per hamneterminal.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, frå Framstegspartiet,
Bård Hoksrud, leiaren Per Sandberg og Arne Sortevik, frå Høgre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, frå Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti, Jan Sahl,
frå Senterpartiet, Jenny Klinge, og frå Venstre, Borghild
Tenden, har merka seg at endringa i lov om havner og farvann
m.v. vert foreslått for å innarbeide i norsk lovverk
eit sams europeisk regelverk som Noreg sluttar seg til.
Komiteen har merka seg at framlegget om endring
i lov om havner og farvann vert fremja i samanhang med at Noreg
iht. EØS-avtalen er pålagt å implementere
EU-direktiv 65/2005 om betre hamnesikring og
EU-forordning 884/2005 om inspeksjonar innan maritim trygging
og terrorberedskap innan 15. juni 2007. Terroråtak rundt
ikring i verda har retta merksemda mot samfunnstryggleik, og det
er dette som ligg bak innføringa av regelverka både
for skipsfart og luftfart. Konsekvensane av ei hending knytt til skip
og fly er potensielt så alvorlege at omfattande sikringstiltak
er naudsynt.
Komiteen er likevel ikkje overtydd om at ytterlegare
utviding av denne typen tiltak i transportsektoren er ein del av
ei ønskjeleg samfunnsutvikling.
Komiteen ser at det er avgjerande for norsk næringsutvikling
og vekst at våre eigne skip og hamner har ein terror- og
tryggleiksberedskap som er på line med handelspartnarane
våre. 80 pst. av importen vår, og heile 90 pst.
av eksporten, nyttar sjøen som transportveg. Parallelle
regelverk er naudsynt for å sikre farty som kjem frå norsk
hamn tilgang til utanlandske hamner.
Komiteen har merka seg at lovendringa gjeld hamner
som har anløp av skip over 500 brutto registertonn og som
er i internasjonal fart. Ifølgje proposisjonen vil det
nye regelverket gjelde ca. 220 hamner.
Komiteen har merka seg at mange av høyringsfråsegnene
til framlegget til ny lovtekst er usamde i at brukarane skal finansiere
Kystverket sine oppgåver knytt til hamnesikring.
Komiteen legg til grunn at minimumsløysinga blir
valt og at kostnadene som følgjer av regelverket vert haldne
lågast mogleg i høve til dei internasjonale forpliktingane.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, viser til St.prp. nr. 1 (2006-2007)
for Fiskeri- og kystdepartementet, der det går fram at
Kystverket sine oppgåver knytt til hamnesikring, jf. IMO-regelverket
og EU-forordninga, skal finansierast av brukarane gjennom eit årsgebyr
per hamneterminal frå og med 2007. Det er i tråd med
gjeldande finansieringsprinsipp for maritim infrastruktur når
sikrings- og beredskapstiltak i hamner blir betalt av brukarane
av infrastrukturen.
Fleirtalet vil peike på at av omsyn til
sjøtransporten si konkurranseevne er det viktig at gebyret som
Kystverket vil krevje inn, og hamneavgiftene, ikkje blir høgare
enn naudsynt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre deler en
lang rekke høringsinstansers syn om at kostnadene knyttet
til gjennomføringen av lovforslaget som er begrunnet i
sikring mot terror, er et samfunnsansvar. Det er grunn til å frykte at
gebyrene vil komme opp i beløp som vil ramme sjøfarten
på en måte som ytterligere svekker dens rammebetingelser
og derved dens evne til å konkurrere med vegtransport.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen har varslet økt
innsats for å få mer trafikk over på sjø. Det
er behov for lavere gebyrnivå. Regjeringen varslet en gjennomgang
av gebyrbelastningen på sjøfarten. Disse
medlemmer vil peke på at når Regjeringen
velter ansvaret for å finansiere Kystverkets gjennomføring
av ISPS-koden over på brukerne, skjer det motsatte. I dag
er sjøtransport ikke økonomisk interessant fordi
summen av losgebyrer og havneavgifter mv. kommer opp i store summer.
Dette er også en del av årsaken til at mye trafikk
som tidligere gikk på sjø opp Oslofjorden, nå går
til Göteborg havn og derfra videre til Norge på veg
og belaster Østfold unødig. Det forsterker også presset
mot vegnettet at Regjeringen ligger en mrd. kroner bak sine jernbaneløfter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til side 2 i proposisjonen, nest
siste avsnitt i første spalte, der det vises til gjeldende
prinsipp for finansiering av maritim infrastruktur. Disse
medlemmer er ikke enige i at tiltakene i lovforslaget kan
sammenliknes med øvrig maritim infrastruktur. Fordi sikringstiltakene
er strenge og vil gjelde anslagsvis hele 220 norske havner, vil
det påløpe store kostnader og være behov
for mer gebyrkryssubsidiering. Det er grunn til å stille spørsmål
ved om man fra norske myndigheters side har gjort nok for å implementere
regelverket på en forholdsmessig måte.
Disse medlemmer understreker at sikkerheten skal
komme i første rekke, men ber om at man ser på hvordan
arbeidet er organisert i våre naboland, og at man ikke
ansetter flere i byråkratiet i Kystverket enn nødvendig. Disse
medlemmer vil advare mot at man skal bygge et omfattende
parallelt kompetansemiljø hos Kystverket, på det
som er politiets, PSTs og NSMs ekspertiseområde.
Disse medlemmer er opptatt av at det i størst
mulig grad tilstrebes at implementeringen av regelverket skjer på en
rasjonell måte. Man bør utlyse anbud rettet mot
virksomheter med kompetanse på klassifisering, for eksempel
Det Norske Veritas, i den utstrekning det er adgang til dette, for å kvalitetssikre og
godkjenne sikkerhetstiltak på myndighetenes vegne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at forslaget vil omfatte ca. 220 havner og 550 havneterminaler.
Kostnadene er beregnet til å være mellom 6 til
10 mill. kroner per havn. Disse medlemmer viser til
at departementet i sin argumentasjon legger til grunn dagens finansieringsprinsipp
om at all maritim infrastruktur skal dekkes av brukerne, og følgelig
at dette er utgifter som blir pålagt den enkelte havn å dekke. Disse medlemmer merker
seg derfor at departementet mener det er helt naturlig at også utgiftene
til sikkerhet og terrorberedskap skal dekkes inn på den
samme måten.
Disse medlemmer mener at utgifter til sikkerhet
og terrorberedskap er et offentlig ansvar, og at som en minimumsløsning
bør deler av kostnadene dekkes av staten.
Disse medlemmer vil videre peke på at mange
kommuner/havner er bekymret over at det nye direktivet
er svært omfattende og kostbart. Flere har også stilt
spørsmål ved om tiltakene er de rette. For havner
som har få anløp i løpet av et år,
vil også de nye kravene medføre uforholdsmessig
stor belastning. De økte kostnadene vil også kunne
være konkurransevridende. Disse medlemmer vil
her peke på at dette vil spesielt gjelde havner som i sommermånedene
har stor cruiseaktivitet, men hvor man resten av året har
lite aktivitet. Dersom alle kostnadene ved å innføre
sikringstiltakene og terrorberedskapen skal finansieres av den enkelte
havn/bruker slik proposisjonen legger opp til, vil det
kunne skape problemer for økonomien til havnene. Disse
medlemmer vil også peke på at de aller
fleste høringsuttalelsene også er uenige eller
setter store spørsmålstegn ved hvorvidt alle kostnadene
skal skyves over på den enkelte havn og brukerne av havnene.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning med en statlig
medfinansiering for tiltak rettet mot sikkerhet og terrorberedskap."
Forslag frå Framstegspartiet:
Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning med en statlig medfinansiering for tiltak rettet mot sikkerhet og terrorberedskap.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere
slikt
vedtak til lov
om endringar i lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og
farvann m.v.
I
I lov 8. juni 1984 nr. 51 om havner og farvann m.v.
blir det gjort følgjande endringar:
Ny § 11 a skal lyde:
§ 11 a Sikkerhet og terrorberedskap
i havner
Eier av havn og havneterminal som er omfattet av
annet ledd bokstav a, skal treffe tiltak for å forebygge
og hindre terrorhandlinger og andre forsettlige, ulovlige handlinger
mot havnen, eller fartøy som bruker havnen.
Departementet kan gi forskrifter om sikkerhet
og terrorberedskap i havner, herunder om:
a) hvilke havner som skal være
omfattet av reglene,
b) plikt til å foreta en sårbarhetsvurdering,
c) plikt til å ha en godkjent sikkerhets-
og terrorberedskapsplan for havnen,
d) inspeksjoner ved nasjonal eller internasjonal myndighet,
e) utpeking og opplæring av særskilt
personell med ansvar for sikkerhets- og terrorberedskap i havnen,
f) forbud mot bruk av farvann (sikkerhetssone),
g) kontroll av personer, kjøretøy
og gjenstander som er eller skal inn i havnen, herunder bortvisning,
h) identifikasjonsdokumenter for dem som arbeider i
havnen,
i) adgang til å forby et fartøy å gå til
havn, pålegge fartøyet å forlate havn
eller fastsette andre nødvendige tiltak overfor fartøyet,
j) stenging av havn.
Ny § 26 a skal lyde:
§ 26 a Gebyr for kontrolltiltak
og tilsyn mv.
Departementet kan gi forskrifter om gebyr for kontrolltiltak
og tilsyn som gjennomføres for å sikre at denne
loven eller vedtak i medhold av denne loven blir fulgt.
Departementet kan også gi forskrift om
gebyr for behandling av søknad om tillatelse eller godkjennelse
etter denne lov, eller forskrift fastsatt i medhold av denne lov.
II
Lova tek til å gjelde
straks.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mai 2007
Per Sandberg |
Svein Gjelseth |
leiar |
ordførar |