Regjeringen mener at hovedutfordringen for kriminalomsorgen er å avvikle
soningskøen og videreutvikle kvaliteten i straffegjennomføringen.
Soningskøen omfatter alle straffereaksjoner som ikke er
påbegynt innen to måneder etter at kriminalomsorgen har
mottatt den rettskraftige dommen, med mindre det er gitt utsettelse
fra politiet. Ved årsskiftet 2006/2007 var soningskøen
for ubetinget fengselsstraff 2 499 dommer, for samfunnsstraff
315 dommer og for bøter 2 933 dommer. En situasjon
med soningskø har flere uheldige virkninger. Mangel på tilstrekkelig varetekts-
og soningskapasitet og knappe ressurser til innhold i soningen forsterker
for det første problemet med gjengangerkriminelle. Soningskøen
svekker dessuten straffens forbyggende virkning. Når straffedømte
eller tiltalte som venter på dom og soning begår
ny kriminalitet, svekkes i tillegg tilliten til straffesystemet
og kriminalpolitikken.
Justisdepartementet har utarbeidet en konkret plan, "Rask reaksjon
- tiltak mot soningskø og for bedre innhold i soningen",
for å avvikle køen i løpet av inneværende
stortingsperiode. Køavviklingsplanen har vært
på høring til et bredt utvalg høringsinstanser. Hovedinntrykket
er at høringsinstansene gir bred støtte til Regjeringens
mål om å få bort soningskøen i
løpet av inneværende stortingsperiode.
Planen inneholder både permanente og midlertidige tiltak.
Regjeringen tar sikte på å avvikle de midlertidige
tiltakene og normalisere kravet til belegg i fengslene straks soningskøen
er fjernet, men vil beholde de øvrige tiltakene for å unngå ny
kødannelse.
De foreslåtte lovendringene vil være tiltak
som gir grunnlag for å avvikle midlertidige tiltak, hindre ny
kødannelse og bedre innholdet i soningen. For Regjeringen
er det viktig med tiltak som bidrar til å øke bruken
av alternative reaksjoner og soningsformer. Dette gjelder ikke minst
for unge lovbrytere. Samfunnsstraff, program mot ruspåvirket
kjøring, narkotikaprogram med domstolskontroll og straffegjennomføring
på institusjon eller utenfor fengsel er eksempler på slike
alternativer. I denne sammenhengen representerer forslaget til et
prøveprosjekt med elektronisk kontroll som straffegjennomføringsform
en nyskapning.
Avslutningsvis i kapittel 1 i proposisjonen gis en samlet oversikt
over Regjeringens forslag for å avvikle
soningskøen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, frå Framstegspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, frå Høgre,
Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og frå Sosialistisk
Venstreparti, Kirsti Saxi, viser til proposisjonen.
Komiteen peikar på at soningskø svekkar straffa
si førebyggande verknad. Det må gå kortast mogeleg
tid frå den straffbare handlinga til handsaming i domstolen,
og frå rettskraftig dom og til soning vert gjennomførd.
For ofra vert belastninga redusert når straffesaka vert
raskt avgjort, og for domfelte kan ein rask reaksjon og rask igangsetjing
av soning vera viktig for å få gjort opp for seg
og komma vidare i livet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er glad for at Regjeringa
kjem med framlegg som muliggjer avvikling av soningskøen, hindrar
ny kødanning og betrar innhaldet i soninga. Framlegga i
proposisjonen baserar seg på Regjeringa sin plan "Rask
reaksjon - tiltak mot soningskø og for betre innhald i
soninga". Høyringsinstansane gjev brei støtte
til Regjeringa sitt mål om å få bort
soningskøen i løpet av inneverande stortingsperiode.
Fleirtalet viser til at tema om kunnskapsbasert
kriminalomsorg er eit av dei temaene som vert behandla i stortingsmeldinga
om kriminalomsorga som kjem i 2008, og vil poengtere at kriminalomsorga
må og skal vera kunnskapsstyrt og ikkje handlingsstyrt.
Fleirtalet er glad for at soningskøen
er på veg nedover, noko som viser at igangsette tiltak
har gjeve resultat. Fleirtalet er samd i å prioritere
at soningskøen skal bort. Fleirtalet vil
peike på at soningskø svekkar straffa si førebyggande
verknad. Når straffedømde eller tiltalte som ventar
på dom og soning gjer nye kriminelle handlingar, så vert
tilliten til straffesystemet og kriminalpolitikken svekka.
Fleirtalet viser til at framlegget inneheld i
tillegg til lovendringane ei brei drøfting av ulike tiltak som
er og vil bli gjennomført for å avvikle soningskøen.
Blant anna arbeidet med å betra sikkerheita ved fleire
opne fengsel, auka bruken av soning i behandlingsinstitusjonar og
arbeide for å få fleire overføringar
av utanlandske innsette til soning i heimlandet. Dette kjem i tillegg
til opna og planlagde nye opne og lukka fengselsplassar, som for
eksempel Halden med 251 nye plassar som skal stå ferdig
i 2009. I løpet av 2006 -2007 vert det oppretta totalt
316 nye fengselsplassar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at hensynet til samfunnets sikkerhet
tilsier at det er behov for flere soningsplasser, herunder tilstrekkelig
varetektskapasitet og åpne så vel som lukkede
plasser. Disse medlemmer ser med bekymring på at
Regjeringen satser for lite på lukkede plasser. Disse
medlemmer understreker også i denne sammenhengen
behovet for økt fokus på innholdet i soningen.
Målet er trygg rehabilitering gjennom mer skreddersydde
soningsprogrammer. Disse medlemmer mener at det må stilles
flere og klarere krav i norske fengsler i dag. Individuelle kontrakter
for soningsopplegg som innebærer slusing ut i arbeidslivet
- f.eks. tiltak som stimulerer til én dag i måneden
eller uken eller lignende utenfor murene på en vanlig arbeidsplass. Disse
medlemmer viser til at det arbeidet som skjer i dag er for
lite koordinert. Vellykket rehabilitering innebærer at
den domfelte må sikres tett oppfølging og hjelp
den første tiden etter løslatelsen. Slik kan vi
på sikt også redusere antall arbeidsuføre.
Disse medlemmer er videre opptatt av at justispolitikken
i større grad skal være kunnskapsdrevet, og etterlyser
initiativ fra Regjeringen for å få igangsatt mer
forskning innenfor dette fagfeltet.
Disse medlemmer har merket seg at kapasitetsutvidelser
i den foreliggende proposisjonen synes å være
vektlagt på bekostning av tiltak som gjelder innhold i
soning og konstaterer at lovnadene i Soria Moria-erklæringen
ikke er fulgt opp. Videre reagerer disse medlemmer på at
den vanskelige soningssituasjonen ved Ila fengsel, forvarings- og
sikringsanstalt, ikke er berørt i proposisjonen til tross
for at ansatte har slått alarm om at kapasiteten for forvaringsdømte
i dag er sprengt.
Disse medlemmer mener det er helt nødvendig å se
på alle muligheter for å øke fengselskapasiteten.
Dette kan gjøres gjennom utvidet bruk av elementbygg og
andre midlertidige løsninger. Samtidig bør en
igangsette bygging av nye fengsler, samt åpne for ombygging
og bruk av tidligere militæranlegg til fengsel. Det bør
også åpnes for at private kan bygge fengsel der
dette er hensiktsmessig, for så å leie ut til kriminalomsorgen.
Disse medlemmer er svært bekymret for den
lange soningskøen, og mener at situasjonen er uholdbar. Disse
medlemmer mener dagens situasjon med soningskø har
flere uheldige virkninger, og registrerer at et gjennomgående
trekk ved de foreslåtte lovendringene er at straffegjennomføringen foreslås
flyttet fra fengsel til straffegjennomføring ute i samfunnet.
Disse medlemmer viser til at mangel på tilstrekkelige
varetekts- og soningsplasser forsterker problemet med gjengangerkriminalitet,
og soningskøen svekker straffens forebyggende virkning.
Disse medlemmer er av den oppfatning at en må se
straffesakskjeden som en helhet, slik at tidsforløpet bør
regnes fra anmeldelse mottas til straffefullbyrdelse påbegynnes.
Det hjelper lite om ett ledd i kjeden avvikler sakene raskt hvis
dette fører til opphopninger andre steder. Disse
medlemmer viser til at det derfor er nødvendig å ha
soningskapasitet som hindrer kødannelser. Soningskapasiteten
må tilpasses straffen og straffeutmålingen, ikke
at straffeutmåling og straffen tilpasses soningskapasiteten, slik
Regjeringen her gjør.
Disse medlemmer mener også at det er
av avgjørende betydning at kriminalomsorgen kan stille et
tilstrekkelig antall varetektsplasser til disposisjon til enhver
tid. Slik disse medlemmer ser det, vil det medføre
unødvendig og uheldig ressursbruk i politiet når
varetektsinnsatte på grunn av plassmangel blir plassert
i et fengsel med stor avstand fra det politidistrikt der den aktuelle
sak etterforskes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
også at Regjeringens satsing på etablering av
nye fengselsplasser er for dårlig. Regjeringens løsning
er dessverre heller å gi stadig mer ekstraordinær
strafferabatt. I 2006 tilsvarte den ekstraordinære strafferabatten
ca. 150 års fengsel. Slik "snillisme" vil ikke disse
medlemmer være med på.