Til Odelstinget
Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag om å forlenge sprøyteromslovens virketid med to år.
Det rettslige grunnlaget for etablering av en prøveording for å evaluere virkningen av sprøyterom trådte i kraft 17. desember 2004. Ordningen er midlertidig og gjelder i tre år fram til 17. desember 2007.
Sprøyterom er ment å være et skadereduserende tiltak som gir brukerne mulighet for å injisere heroin i rene og rolige omgivelser og under tilsyn av kvalifisert sosial- og helsepersonell. Prøveordningen gjennomføres ved at kommuner som ønsker å opprette sprøyterom, kan søke Sosial- og helsedirektoratet om å bli godkjent som prøvekommune. Oslo er godkjent som prøvekommune og har opprettet ett sprøyterom. Dette har vært i drift siden 1. februar 2005. Det er ikke andre kommuner som har søkt om å bli godkjent som prøvekommune.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte et forslag om forlengelse av sprøyteromslovens virketid på høring i desember 2006 med høringsfrist i februar 2007. 35 høringsinstanser har uttalt seg om innholdet i forslaget. Det redegjøres for høringsinstansenes syn.
Det redegjøres nærmere for de ulike bestemmelser i sprøyteromsloven og i forskrift av 17. desember 2004 nr. 1661 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsordning).
Det framholdes at da sprøyteromsloven ble vedtatt, ble det forutsatt at en innenfor rammen av lovens virketid skulle kunne gjennomføre evalueringen av prøveordningen, avgjøre om sprøyterom bør etableres som en permanent ordning og i tilfelle utrede og fremme forslag om permanent regulering.
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) har fått i oppdrag å evaluere prøveordningen. SIRUS har påpekt at det er nødvendig med en observasjonstid på minimum to år for å få et forsvarlig datagrunnlag for evalueringen. Resultatet av evalueringen vil foreligge innen 30. juni 2007.
Det påpekes at det etter at resultatet av evalueringen foreligger, skal gjøres en vurdering av resultatet, og det skal tas stilling til hvorvidt det bør åpnes for å gjøre sprøyteromstjenesten til en permanent ordning. Dersom det skal åpnes for en permanent ordning, må det utarbeides forslag til permanent regulering av en slik tjeneste. Et slikt forslag må sendes på alminnelig høring og legges fram for Stortinget. Etter departementets vurdering vil det ikke på en tilfredsstillende måte være mulig å rekke å vurdere resultatet av evalueringen samt vurdere og eventuelt utarbeide forslag til en permanent regulering av tjenesten før loven opphører å virke 17. desember 2007.
Departementet mener en bør unngå at driften av sprøyterommet i Oslo må stanses i påvente av en evaluering og deretter etablering av en eventuell permanent ordning. Det er derfor etter departementets vurdering behov for en forlengelse av lovens virketid. For å ha tilstrekkelig tid til evalueringen foreslår departementet å forlenge lovens virketid med to år fram til og med 16. desember 2009.
For 2006 er totalkostnadene til sprøyterommet i Oslo budsjettert til 9,4 mill. kroner, hvorav det statlige tilskuddet som er tildelt, er på 4,5 mill. kroner. De økonomiske konsekvensene av en forlengelse av prøveordningen i to år vil innebære at statlige og kommunale midler til formålet videreføres slik at Oslo kommune og staten avsetter midler til videre drift av sprøyterommet også i 2008 og 2009. For 2007 er det foreslått bevilget midler til formålet over Helse- og omsorgsdepartementets budsjett kap. 761 post 63. Skulle andre kommuner søke om tilskudd til delfinansiering av forsøk med sprøyterom i prøveperioden, vil Sosial- og helsedirektoratet måtte vurdere tildeling i henhold til de årlige budsjettrammer for kap. 761 post 63.
Evalueringen av prøveordningen finansieres som en del av grunnbevilgningen til SIRUS.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra
Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til lov om endring i midlertidig
lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler
for injeksjon av narkotika (sprøyteromsloven).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, er kjent med de innsendte høringsuttalelsene
og erfarer at det er små forskjeller i høringsuttalelsene
til Ot.prp. nr. 36 (2006-2007) og Ot.prp. nr. 56 (2003-2004). De
fleste høringsinstanser ser positivt på en forlengelse
av dagens prøveordning, slik at man kan foreta en fullstendig
evaluering med en god grunnlagsdokumentasjon som basis. Det bør
likevel nevnes at dette ikke er en sak med én side. Det
er også kommet negative innstillinger til en forlengelse
av dagens ordning.
Flertallet støtter Regjeringens forslag
om å forlenge dagens prøveordning med 2 år
og ser et behov for en evaluering av sprøyteromsordningen
i denne perioden.
Komiteen er klar over at det finnes
negative aspekter med ordningen, som at dette kan vedlikeholde og
forsterke injeksjonskulturen, at sprøyterom til en viss
grad legaliserer heroin, at ordningen kan vedlikeholde avhengighet
og gatenarkotikamiljø, og at det er et problem å dokumentere
at sprøyterom forebygger dødsfall.
Men følgende er også hevet over
enhver tvil, slik komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, ser det: Menneskeverdet til den enkelte misbruker
blir bedre ivaretatt. Ordningen gjør at samfunnet møter
de narkomane der de er, for at de skal få et mer verdig
liv. Ordningen gjør situasjonen mer oversiktlig for politi/helsepersonell/frivillige
organisasjoner. Råd og veiledning fra helsepersonell kan
enkelt bli gitt for unngå skader og infeksjoner. Helsepersonell
kan motivere til behandling direkte overfor den enkelte for å oppnå en
mer rusfri tilværelse. Ordningen gir tryggere rammer, sikrer
raskere hjelp ved overdose og bedrer de hygieniske forholdene.
Flertallet tar innover seg de ulike sider i denne
sak og ser det etiske problemet med sprøyterom, men flertallet er
også fullstendig klar over hva som ville vært
alternativet for mange med å fjerne tilbudet. Det er også særdeles
viktig at vi som samfunn ivaretar dem som har det vanskeligst, og
bidrar med menneskeverd og respekt.
Flertallet støtter utvidelsen av dagens
prøveordning med sprøyterom med 2 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti legger til grunn at bruk av narkotika fører
til betydelige helsemessige og sosiale problemer, både
for den rusavhengige selv, for deres pårørende
og for samfunnet. Det offentlige hjelpeapparatet bør derfor
ikke legge til rette for bruk av narkotika, slik ordningen med sprøyterom
i realiteten innebærer. Det vises til høringsuttalelsen
fra Rusmisbrukernes interesseorganisasjon, der det uttales at ordningen
med sprøyterom ikke kan anses som et skadereduserende tiltak,
da det i praksis fungerer som et skadeproduserende tiltak. Slik disse
medlemmer ser det, legger sprøyterommet også til
rette for å opprettholde en injiseringskultur som er en
viktig årsak til høye overdosetall i Norge sammenliknet med
andre land. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om et tiltak som bidrar til å opprettholde rusavhengighet,
kan føre til større verdighet for brukerne.
Disse medlemmer påpeker at ordningen med
sprøyterom også innebærer en legalisering
av narkotikabruk. Dette er klart i strid med forbud mot omsetning,
bruk og oppbevaring av narkotiske stoffer i straffelovgivningen.
FNs internasjonale narkotikakontrollbyrå, INCB, har i sin årsrapport
for 2005 påpekt at en ordning med sprøyterom heller
ikke er i overensstemmelse med FNs narkotikakonvensjoner. Byrået
ber samtidig Norge om å sørge for overensstemmelse
med disse avtalene.
Disse medlemmer påpeker at ventetiden
for rusbehandling er for lang, og at det er et klart behov for bedre
kapasitet og kvalitet i behandlingstilbudet for rusavhengige. I
løpet av prøveperioden vil bevilgninger til drift
av sprøyterom beløpe seg til totalt 50 mill. kroner.
Slik disse medlemmer ser det, bør disse
midlene heller benyttes til behandlingsrettede tilbud eller helsetiltak
som tar sikte på å bistå den enkelte
til å bli rusfri eller forbedre sin livssituasjon.
Disse medlemmer vil stemme mot en utvidelse av
prøveordningen med sprøyterom.
Disse medlemmer viser til at Samarbeidsregjeringen
fikk tilslutning fra Stortinget til en opptrapping av bevilgningene
til rusbehandling med totalt 600 mill. kroner i forrige regjeringsperiode.
Som følge av dette ble blant annet antall plasser i legemiddelassistert
rehabilitering fordoblet, og tilbudet om lavterskel helsetiltak
ble utvidet fra 8 til 42 kommuner. Helseforetakene ble for første
gang i 2005 instruert om å sikre større vekst
innenfor rusbehandling og psykisk helsevern enn i somatikk. Slik disse
medlemmer ser det, er det behov for en fortsatt kraftig opptrapping
av tilbudet til rusavhengige.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre på bakgrunn av dette i sitt alternative budsjett
for 2007 foreslo en bevilgning på 50 mill. kroner utover
Regjeringens forslag til rusbehandling.
Det er, slik komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser det, svært
skuffende at Regjeringen ennå ikke har fremlagt en opptrappingsplan
for rusbehandling, til tross for at denne var varslet fremmet i
statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser til
forslag fra representanter for Høyre om en opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering i Dokument nr. 8:56 (2006-2007),
der det bes om en særskilt prioritering av tilbudet til
rusavhengige.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser videre til at flere av høringsinstansene
var kritiske til å forlenge forsøksordningen med
sprøyterom. Blant disse er Politiets Fellesforbund og Rusmisbrukernes
interesseorganisasjon (RIO). RIO hevder blant annet at sprøyterommet
er med på å opprettholde et skadelig misbruk.
I løpet av ett år måtte ambulansetjenesten
tilkalles til sprøyterommet 36 ganger på grunn
av overdose. RIO påpeker også at feltpleien og
gatehospitalet er viktigere for å ivareta helsen til rusmiddelmisbrukere.
Disse medlemmer vil påpeke at prioritering av
lavterskel helsetilbud og omsorgstiltak som har som hovedmål å redusere
skadevirkningene ved rusmiddelmisbruk, og som ikke opprettholder
rusmiddelmisbruk, er viktig.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet. Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika
I
I midlertidig lov 2. juli 2004 nr. 64 om prøveordning med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsloven) skal § 7 første punktum lyde:
Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer, og gjelder i fem år fra ikrafttredelsen.
II
Endringen trer i kraft straks.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 31. mai 2007
Harald T. Nesvik |
Jan-Henrik Fredriksen |
leder |
ordfører |