Til Odelstinget
Luftfartsloven kapittel III inneholder regler om registrering
av luftfartøy i Norges luftfartøyregister, nasjonalitet,
anmerkning av rettigheter i luftfartøy med mer.
I proposisjonen foreslås det at luftfartsloven §§ 3-1a
(jf. EØS-regler som støysertifisering av flytyper
m.v.) og 3-2a (jf. krav om luft- og miljødyktighetsbevis)
blir opphevet. Begge bestemmelser har flate mot EØS-avtalen.
Forslaget om å oppheve de to bestemmelsene skyldes dels
at grunnlaget for å vedta bestemmelsene i ettertid er bortfalt,
dels at det er oppstått innholdsmessig motstrid med senere
vedtatt EU/EØS-regelverk. Det felleseuropeiske
regelverket forutsetter at et luftfartøy skal registreres
i det nasjonale luftfartøyregister før utstedelse
av luft- og miljødyktighetsbevis. Luftfartsloven § 3-2a
fastsetter at registrering i Norges luftfartøyregister
skjer etter at luft- og miljødyktighetsbevis
er utstedt. Det er derfor motstrid mellom de aktuelle felleseuropeiske
regler og luftfartsloven § 3-2a.
Luftfartsloven § 3-4 gir bestemmelser om hva
en søknad om å få et luftfartøy
registrert i Norges luftfartøyregister skal inneholde.
Som følge av en opphevelse av § 3-2a
er det foreslått en tilpasning av ordlyden i § 3-4
(om registreringssøknad m.v.) som i dag inneholder en henvisning
til § 3-2a.
I proposisjonen foreslås videre endringer i luftfartsloven §§ 7-24
og 7-25. Disse bestemmelsene gir regler for bruk av, adgang til
og ferdsel på landingsplasser, samt om kontroll av personer,
gods mv. på landingsplasser.
Med bakgrunn i et generelt skjerpet trusselbilde foreslår
departementet at de to bestemmelsene også skal få anvendelse
for andre luftfartsanlegg enn landingsplasser.
Luftfartsloven § 7-24 gjelder for landingsplasser. Departementet
foreslår en utvidelse av anvendelsesområdet til § 7-24
til å gjelde landingsplasser "og andre luftfartsanlegg".
Luftfartsloven § 7-25 første ledd
gir departementet myndighet til å fastsette forskrifter
om kontroll av personer, reisegods og gods som befinner seg på landingsplasser.
Videre gir § 7-25 annet ledd departementet myndighet
til å gi forskrifter om at innehavere av landingsplass
til allmenn bruk samt flyselskaper og andre som driver virksomhet
"i tilknytning til lufthavnen", skal utarbeide og gjennomføre
en sikkerhetsinstruks.
I EUs indre marked på luftfartsområdet er regelverk
og standarder harmonisert når det gjelder flysikkerhet
(safety), luftfartssikkerhet (security), konkurranse og passasjerenes
rettigheter. Alle flyselskap som er lisensiert i samsvar med det
felles regelverket har full markedsadgang. Dette har gitt aktørene
i markedet nye og utvidete muligheter, og passasjerene et bredere
og mer variert flytilbud.
Gjennom EØS-avtalen er Norge tilsluttet EUs indre marked
på luftfartens område. Luftfartsloven kapittel
XVI (Særlige regler om gjennomføring av EØS-avtalen
og EFTA-konvensjonen) inneholder regler for innarbeiding
i norsk rett av EUs rettsakter på luftfartens område.
Det foreslås tilføyd en ny § 16-3
i luftfartsloven som vil gi departementet hjemmel til å vedta
forskrifter som gjennomfører ECAA-avtalen (European Common
Aviation Area) i norsk rett. ECAA-avtalen ble inngått 9. juni 2006.
Avtaleparter er Det europeiske Fellesskapet, EFs medlemsstater,
Island, Norge samt Albania, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Kroatia,
Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia, Montenegro, Romania,
Serbia og FNs midlertidige administrasjon i Kosovo/UNMIK.
Formålet med ECAA-avtalen er å utvide EUs indre
marked på luftfartsområdet til også å gjelde
for visse stater utenfor EU/EØS. Derigjennom fremmes like
konkurransevilkår og et høynet sikkerhetsnivå på et
område som geografisk favner ut over EU/EØS-statene.
Den foreslåtte § 16-3 er også en
forutsetning for Norges ratifikasjon av ECAA-avtalen, jf. St.prp.
nr. 71 (2006-2007) om samtykke til ratifikasjon av multilateral
avtale av 9. juni 2006 om etablering av et felles europeisk
luftfartsmarked (ECAA-avtalen).
Utvidelsen av luftfartsloven §§ 7-24
og 7-25 til å omfatte andre typer luftfartsanlegg enn landingsplasser,
vil ikke få administrative eller økonomiske konsekvenser
før det er etablert forskrifter med materielle bestemmelser.
Norge tar ved inngåelsen av ECAA-avtalen ikke på seg
forpliktelser overfor EU som går ut over EØS-avtalen,
og avtalen vil ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Lovendringene foreslås å tre i kraft straks.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, har merket seg at proposisjonen omhandler tre forhold.
Luftfartsloven §§ 3-1a og 3-2a blir opphevet. Begge bestemmelser har flate mot EØS-avtalen. Forslaget om å oppheve de to bestemmelsene skyldes dels at grunnlaget for å vedta bestemmelsene i ettertid er bortfalt, dels at det er oppstått innholdsmessig motstrid med senere vedtatt EU/EØS-regelverk.
Videre er det foreslått endringer i luftfartsloven §§ 7-24 og 7-25. Med bakgrunn i et generelt skjerpet trusselbilde foreslår departementet at de to bestemmelsene også skal få anvendelse for andre luftfartsanlegg enn landingsplasser.
Endelig foreslås tilføyd en ny § 16-3 i luftfartsloven som vil gi departementet hjemmel til å vedta forskrifter som gjennomfører ECAA-avtalen (European Common Aviation Area) i norsk rett. ECAA-avtalen ble inngått 9. juni 2006. Formålet med ECAA-avtalen er å utvide EUs indre marked på luftfartsområdet til også å gjelde for visse stater utenfor EU/EØS. Derigjennom fremmes like konkurransevilkår og et høynet sikkerhetsnivå på et område som geografisk favner ut over EU/EØS-statene. Den foreslåtte § 16-3 er også en forutsetning for Norges ratifikasjon av ECAA-avtalen.
Komiteen viser til St.prp. nr. 71 (2006-2007) om samtykke til ratifikasjon av multilateral avtale av 9. juni 2006 om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked (ECAA-avtalen) som behandles parallelt i Stortinget.
Komiteen har merket seg innspill fra høringsinstanser om forslag til endring i § 7-24 og § 7-25. Komiteen støtter departementets endelige forslag til endringer.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)
I
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) gjøres følgende endringer:
§§ 3–1a og 3–2a oppheves.§ 3–4 første ledd annet punktum skal lyde:
Søknaden skal inneholde alle opplysninger som trengs for registreringen, og være ledsaget av bevis for at søkeren er eier av fartøyet og for at vilkårene etter §§ 3–2 og 3–3 er oppfylt.
§ 7–24 overskriften skal lyde:
Om bruk av, adgang til og ferdsel på landingsplass m.v.
§ 7–24 første ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om luftfartøyers opphold på landingsplasser, og om adgangen til og ferdselen på landingsplasser og andre luftfartsanlegg. I forskriftene kan det også stilles krav til vandel.
§ 7–25 skal lyde:§ 7–25 Kontroll av personer m.v.
Når hensynet til sikkerheten i luftfarten tilsier det, kan kontroll av personer, reisegods, godsog øvrige gjenstander som befinner seg på landingsplasser og andre luftfartsanlegg, foretas i samsvar med forskrifter gitt av departementet.
Departementet kan, på samme vilkår, gi forskrifter om at innehaver av landingsplass til allmenn bruk (etter § 7–5), flyselskaper, fraktagenter eller andre som driver virksomhet i tilknytning til landingsplass og andre luftfartsanlegg, skal utarbeide og gjennomføre en sikkerhetsinstruks.
Kapittel XVI overskriften skal lyde:
Kapittel XVI.Særlige regler om gjennomføring av EØS-avtalen, EFTA-konvensjonen og ECAA-avtalen
Ny § 16–3 skal lyde:
§ 16–3. Forskriftsfullmakt – ECAA-avtalen
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring av ECAA-avtalen (European Common Aviation Area) av 9. juni 2006 med senere endringer om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked.
Regler gitt i medhold av første ledd skal gå foran lovens alminnelige bestemmelser.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. juni 2007
Per Sandberg |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |