Det vises til brev 21. mai 2007. I brevet reises en rekke
spørsmål knyttet til forslag om å innføre
en innsynsrett for tillitsvalgte etter allmenngjøringsloven,
jf. Ot.prp. nr. 56 Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven
og allmenngjøringsloven (innleie, påseplikt for
oppdragsgivere og innsynsrett for tillitsvalgte mv.). Svar på spørsmålene
følger nedenfor:
Formålet med innsynsretten er å kunne kontrollere
etterlevelse av allmenngjøringsforskrifter. Etter mitt
syn må dokumentasjonen som kreves utlevert være
relevant og egnet til å oppnå formålet.
Eksempler på relevant dokumentasjon vil være
arbeidskontrakter, lønnsslipp, timelister etc. For øvrig
vises det til at spørsmålet om hvilke opplysninger
som kan kreves lagt frem vil bli nærmere regulert i forskrift, jf.
proposisjonen s. 41. Utkast til forskrift vil bli sendt på alminnelig
høring.
Det er etter min mening ikke mulig å si noe eksakt om
hvor mye tid den enkelte tillitsvalgte vil kunne komme til å bruke
på å undersøke om oppdragstakere/ underentreprenører
etterlever allmenngjøringsforskrifter, eller hvor mye tid
underentreprenørene vil måtte bruke på å dokumentere
lønns- og arbeidsvilkår for tillitsvalgte. Etter
mitt syn vil spørsmålet først og fremst
bero på omfanget av brudd på allmenngjøringsforskrifter.
Problemstillingen vil også måtte ses i nær
sammenheng med den foreslåtte plikten for oppdragsgiver
til å påse at oppdragstakere/underentreprenører
lønner i henhold til allmenngjøringsvedtak. Forutsatt
at denne bestemmelsen virker etter hensikten vil det trolig ikke
bli et så stort behov for tillitsvalgte til å bruke
omfattende ressurser på å innhente dokumentasjon.
Jeg vil i tilknytning til dette også vise til proposisjonen
s. 40 der det påpekes at departementet i forskriftsrunden
vil se nærmere på om tillitsvalgte skal kunne
kreve å få informasjonen direkte fra oppdragstaker,
eller om informasjonen skal innhentes via oppdragsgiver/arbeidsgiver.
Sistnevnte alternativ vil innebære at arbeidsgiver får
en plikt til å innhente opplysninger fra sine underleverandører.
En slik løsning vil medføre en større
grad av kobling mellom påseplikten og innsynsretten.
For øvrig viser jeg til proposisjonens kapittel 7 om økonomiske
og administrative konsekvenser. Her understrekes det at forslaget
om innsynsrett innbærer at det skal utarbeides forskrifter
hvor det nærmere innholdet av forslagene vil bli konkretisert.
Utkast til forskrift vil bli sendt på alminnelig høring,
og det vil dermed være mulig for berørte parter å komme
med mer detaljerte innspill på eventuelle konsekvenser
av forslaget.
Som nevnt i proposisjonen har departementet lagt vekt på å utforme
lovforslaget om tillitsvalgtes innsynsrett slik at den er i overensstemmelse
med EØS-retten, og ivaretar konkurransehensyn og personvernhensyn.
Blant annet med dette som bakgrunnen er innsynretten lagt til
de lokale tillitsvalgte. Etter mitt syn er det viktig å begrense
kretsen som skal ha tilgang til opplysninger om lønns-
og arbeidsvilkår i virksomhetene. Videre pålegges
det taushetsplikt, men opplysningene kan overleveres Arbeidstilsynet
som vil kunne sanksjonere eventuelle brudd. Lovteksten presiserer
dessuten klart hva som skal være formålet med
innsynsretten, nemlig å undersøke om vedtak om
allmenngjøring etterleves. Det er understreket i proposisjonen
at opplysningene ikke skal kunne benyttes til andre formål,
som for eksempel som grunnlag for egne lønnskrav eller
konkurransemessige tilpasninger.
Når det gjelder spørsmålet om det
er noen grense for hvilke opplysningstyper en oppdragstaker/underentreprenør
kan bli avkrevd, vises det til ovennevnte om at opplysningene må være
relevante og egnet til å dokumentere om lønns-
og arbeidsvilkår er i samsvar med allmenngjøringsforskrifter.
De nærmere grensedragningene vil som nevnt bli vurdert
i forskriftsrunden.
Det vises til proposisjonen s. 41 der det fremgår at
spørsmålet om hvem som kan be opplysninger vil bli
nærmere vurdert i forskrift. Problemstillingen om hvorvidt
innsynsretten skal legges til tillitsvalgte hos byggherre eller
hovedentreprenør vil bli vurdert i denne sammenheng. Som
nevnt vil utkast til forskrift bli sendt på alminnelig
høring.
Lovforslaget gir en rett for tillitsvalgte til å få innsyn
i opplysninger om lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandører,
og underleverandører kan derfor ikke reservere seg mot
dette. Samtidig er formålet bak innsynretten å undersøke
om oppdragstakere/ underleverandører etterlever
allmenngjøringsforskrifter med sikte på å overlevere
opplysningene til Arbeidstilsynet, som kan sanksjonere brudd. Dersom virksomheten
klart kan dokumentere at relevante opplysninger er sendt til Arbeidstilsynet,
vil den tillitsvalgte, slik jeg ser det, ikke ha noe reelt behov
for å motta opplysningene. Det er videre grunn til å tro
at Arbeidstilsynet, virksomhetene og de tillitsvalgte vil finne
frem til hensiktsmessige samarbeidsformer i konkrete saker.