Jeg vil gjøre oppmerksom på at det i Ot.prp.
nr. 1 (2007-2008) Skatte- og avgiftsopplegget - lovendringer er
oppdaget enkelte feil. Jeg anmoder om at finanskomiteen i sin innstilling
retter opp disse feilene i samsvar med gjennomgangen nedenfor:
Under avsnitt 2.4.3 på side 14 er det tatt inn en henvisning
til skatteloven § 8-1 syvende ledd femte punktum.
Rett henvisning skal være til bestemmelsens sjette punktum.
Under avsnitt 21.1.3.1 på side 114 er det henvist til
skatteloven § 18-3 nytt femte ledd fjerde punktum. Rett
henvisning skal være tredje punktum.
Under avsnitt 21.1.5.2 på side 122 (annen spalte) er
det henvist til skatteloven § 18-3 første
og tredje ledd. Rett henvisning skal være tredje
ledd.
Under avsnitt 21.1.6.3 på side 127 (annen spalte) er
det henvist til skatteloven § 18-3 åttende
ledd. Rett henvisning skal være syvende
ledd.
Under avsnitt 30.8 på side 183 er lovens årstall blitt
feil. Riktig henvisning skal være "lov 29. juni 2007" (uthevet her).
Jeg viser til kapittel 24 om gevinstfritak ved familieoverdragelser
i landbruket - overdragelser knyttet til deltakerlignet selskap.
På s 145 første spalte nest siste avsnitt er
eiertidskravet ved realisasjon av andel i familieselskap omtalt.
Det er i tredje setning uttalt følgende:
"Departementet mener det mest nærliggende i forhold
til en likestilling med salg i eneeiertilfellene vil være
at eiertidskravet må være oppfylt av den selgende
andelseieren, og da slik at denne gjennom selskapet eller på annen
måte, må ha eiet eiendommen i minst ti år,
jf. forslag til ny skatteloven § 9-13 tredje ledd
siste punktum."
I lovforslaget vedrørende ny § 9-13
tredje ledd, er siste punktum falt ut. Ved oppretting bør
punktumet lyde:
"Ved realisasjon etter foregående punktum anses eiertidskravet
etter første ledd oppfylt av andelseieren i den grad denne
gjennom selskapet eller på annen måte har eiet
eiendommen i minst ti år."
Jeg viser til forslaget i avsnitt 15.3 i kapittel 15 om beskatning
av NOKUS-deltakere og forholdet til fritaksmetoden - presisering
av lovteksten, samt tilhørende lovforslag til endring i
lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue og
inntekt (skatteloven) romertall III, side 223. Et punktum i lovtekstforslaget har
dessverre falt ut, og forslaget skulle derfor ha følgende
ordlyd:
"(1) Ved realisasjon av aksje skal aksjens inngangsverdi opp-
eller nedreguleres med endring i selskapets beskattede inntekt gjennom
deltakerens eiertid. Aksjens inngangsverdi
skal også oppreguleres med inntekt som er unntatt beskatning
etter § 2-38 annet ledd, jf. tredje og fjerde
ledd.Det skal kun foretas regulering
i år deltakerne skattlegges etter reglene i dette kapittel"
(uthevet her).
I skatteloven § 8-15 er det foreslått
endringer i rederiskatteordningen som innebærer at skipsfartsinntekter
fra og med 2007 skal være endelig fritatt for selskapsskatt.
Den tidligere bestemmelsen i § 8-15 annet ledd
niende punktum om samordning av underskudd på finansinntekt
med øvrige inntekter er foreslått flyttet til § 8-15
femte ledd, og det er lagt inn enkelte tekniske tilpasninger i bestemmelsen
til de øvrige endringsforslagene i § 8-15,
jf. proposisjonens side 22.
Det framgår ikke av proposisjonsteksten at det skal
gjøres endringer i prinsippene for samordning av underskudd
på finansinntekt med øvrige inntekter, og slike
endringer har heller ikke vært hensikten. Som etter gjeldende
regler har departementet forutsatt at når skipsfartsinntekter
skattlegges, herunder inntekter beregnet etter skatteloven § 8-14
(inntredenbeskatning mv), skal de ikke kunne samordnes med (reduseres
med) underskudd på finansinntekt. Underskudd
på finansinntekt skal, som etter gjeldende rett, kunne
framføres mot senere inntektstillegg for høy egenkapital.
Ved en feil er det imidlertid i forslaget til § 8-15 femte
ledd ikke tatt hensyn til de foreslåtte endringene i § 8-14.
Det fremgår heller ikke i forslaget til § 8-15
femte ledd at underskudd på finansinntekt skal kunne framføres
mot senere inntekt fastsatt etter § 8-15 sjuende
ledd (høy egenkapital). Endelig er det ikke presisert i
forslaget til overgangsregler til endringene skatteloven §§ 8-14,
8-15 og 8-17 at inntektsføring etter overgangsreglenes
annet, tredje og åttende ledd ikke skal kunne samordnes
med underskudd på finansinntekter.
Det feilaktige forslaget til skatteloven § 8-15 femte
ledd lyder:
"Underskudd fastsatt etter reglene i annet
til fjerde ledd kommer ikke til fradrag i inntekt fastsatt etter § 8-14 tredje
ledd, men kan fremføres mot senere inntekt fastsatt etter annet til fjerde ledd etter reglene i § 14-6."
Ved oppretting av feilene bør denne bestemmelsen lyde:
"Underskudd fastsatt etter reglene i annet
til fjerde ledd kommer ikke til fradrag i inntekt fastsatt etter § 8-14 tredje til femte ledd, men kan fremføres
mot senere inntekt fastsatt etter annet til
fjerde ledd og sjuende ledd etter reglene i § 14-6."
Forslaget til niende ledd i overgangsregler til endringene skatteloven §§ 8-14,
8-15 og 8-17 bør etter oppretting lyde:
"Underskudd fastsatt etter reglene i skatteloven § 8-15
annet til fjerde ledd kommer ikke til fradrag i inntekt fastsatt
etter annet, tredje og åttende ledd."
Det har også oppstått en henvisningsfeil i
ikrafttredelsesbestemmelsen for endringsforslagene om rederiskatteordningen,
jf. lovforslagets del VIII femte ledd. Dette forslaget lyder:
"Endringene under V trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2007, likevel slik at for selskaper
som trer ut av ordningen 1. januar 2007, skal § 8-17
gjelde slik den gjaldt for inntektsåret 2006, og slik at
inntektsoppgjør etter § 8-17 fjerde ledd
skal foretas ved salg av andel fra og med 5. oktober 2007."
Ved oppretting av feilen bør bestemmelsen lyde:
"Endringene under V trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2007, likevel slik at for selskaper som trer
ut av ordningen 1. januar 2007, skal § 8-17
gjelde slik den gjaldt for inntektsåret 2006, og slik at
inntektsoppgjør etter § 8-14 fjerde ledd
skal foretas ved salg av andel fra og med 5. oktober 2007."
Jeg viser til kapittel 22 om fritak for formuesskatt for forskningsinstitutter
som mottar statlig basisbevilgning.
Regelen er foreslått tatt inn i skatteloven § 2-36 som
nytt femte, sjette og syvende ledd i bestemmelsen. I lovforslaget
har det sneket seg inn en kommafeil og en meningsforvirrende trykkfeil
i sjette ledd første punktum. Forslaget til dette punktumet
lyder:
"Stiftelse som eier aksjer i forskningsinstitutt som mottar
basisbevilgning, jf. femte ledd er fritatt for formuesskatt på aksjer
i forskningsinstitutter."
Ved oppretting bør punktumet lyde:
"Stiftelse som eier aksjer i forskningsinstitutt som mottar
basisbevilgning, jf. femte ledd, er fritatt for formuesskatt på aksjer
i forskningsinstituttet." (understreket her)
Jeg viser til proposisjonen kapittel 14 side 59 annen spalte
om endringer i anvendelsesområdet for reglene
om norsk-kontrollerte utenlandske selskaper (NOKUS-reglene) og for
fritaksmetoden.
I avsnitt 14.4.2 Avgrensing av fritaksmetodens anvendelsesområde
uttales det:
"I de tilfeller fritaksmetoden ikke ville kommet til anvendelse
på inntekt fra investeringer i EØS grunnet at
kravet til reell etablering/aktivitet ikke er oppfylt,
foreslår departementet at det ikke gis fradrag for tap
på slike investeringer."
Forslaget til endret § 2-38 tredje ledd bokstav
a i skatteloven lyder:
"(a) inntekt eller tap på eierandel i selskap
mv. som er hjemmehørende i lavskatteland,
jf. § 10-63, og som på tilsvarende
vilkår som fastsatt i § 10-64 bokstav
b ikke er reelt etablert og driver reell økonomisk aktivitet
i et EØS-land, og finansielt instrument med slik
eierandel som underliggende objekt,"
Her skulle "eller tap" vært fjernet fra lovtekstforslaget,
og komiteen anmodes om å overveie det.
Jeg viser til proposisjonen kapittel 32 om endringer i merverdiavgiftskompensasjonsordningen
for kommuner og fylkeskommuner mv., avsnitt 32.2.2. Her er det foreslått
endringer i kompensasjonsloven § 10 om foreldelse
av kompensasjonskrav.
I forslaget til § 10 har det sneket seg inn
noen trykkfeil, og tredje ledd har fått en unødvendig
særredigering. Dette feilaktige forslaget lyder:
"§ 10 skal lyde:
Foreldelsesfristen
for krav om kompensasjon er sammenfallende,
jf § 6 tredje ledd med fristen for å sende
inn oppgave for sjette periode påfølgende år.
For virksomheten som nevnt i § 2
bokstav a er foreldelsesfristen sammenfallende med fristen for å sende
inn oppgave for neste periode.
§ 10 nytt tredje ledd skal lyde:
Foreldelsesfristen etter første og
annet ledd begynner å løpe den datoen kompensasjonsbeløpet
er eller skulle ha vært refundert i regnskapssystemet etter
bestemmelsene i § 6 fjerde ledd.
Foreldelse avbrytes kun ved innsendelse av kompensasjonsoppgave
etter bestemmelsene i denne lov."
Ved oppretting bør lovforslaget utformes slik:
§ 10 skal lyde:
Foreldelsesfristen for krav om kompensasjon er sammenfallende,
jf. § 6 tredje ledd,
med fristen for å sende inn oppgave for sjette periode
påfølgende år.
For virksomheter som
nevnt i § 2 bokstav a er foreldelsesfristen sammenfallende
med fristen for å sende inn oppgave for neste periode.
Foreldelsesfristen etter første
og annet ledd begynner å løpe den datoen kompensasjonsbeløpet
er eller skulle ha vært registrert i
regnskapssystemet etter bestemmelsene i § 6 fjerde
ledd.
Foreldelse avbrytes kun ved innsendelse
av kompensasjonsoppgave etter bestemmelsene i denne lov" (understreket
her).
I forslag til lov om endringer i lov 17. juni 2005 nr.
67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)
på side 233, er det blitt en feil i § 5-16
fjerde ledd. Riktig ordlyd skal være:
"(4) Vedtak om tvangsmulkt etter første
og annet ledd kan påklages til Skattedirektoratet
innen 3 uker."
I lovforslaget om endringer i lov 17. juni 2005 nr. 67
om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav (skattebetalingsloven)
er det en feil i annen spalte nederst på side 234. Der
det står "§ 11-1 nr. 1 nr. 2 skal lyde:",
skulle det ha stått "§ 11-1 nr. 2 skal
lyde:".
På side 236 er det en feil i overskriften til endringsloven
til skattebetalingsloven.
Overskriften lyder:
"Forslag til lov om endringer i lov 15. desember 2005
nr. 85 om endringer i lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling
og innkreving av skatte- og avgiftskrav"
Ved oppretting bør overskriften lyde:
"Forslag til lov om endringer i lov 15. desember 2006 nr. 85 om endringer i lov 17. juni
2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav".