Til Odelstinget
Det offentlege som oppdragsgivar har eit særskilt ansvar
for å opptre seriøst og motverke sosial dumping.
I Regjeringas handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar
i offentleg sektor har ein blant anna understreka at det er viktig
at det offentlege som oppdragsgivar stiller krav til arbeidsstandarder
og til arbeidsmiljøet til arbeidstakarane.
Som ei oppfølging av Regjeringas handlingsplan mot sosial
dumping, jf. Revidert nasjonalbudsjett for 2006, foreslår
departementet ei føresegn i lov om offentlige anskaffelser
som gir regjeringa høve til å påleggje
offentlege oppdragsgivarar å nytte kontraktsklausular som
skal sikre lønns- og arbeidsvilkår i offentlege
kontraktar som ikkje er dårlegare enn det som følgjer
av gjeldande tariffavtale, regulativ eller det som elles er normalt
for vedkommande stad og yrke. Føresegna gir òg
Regjeringa fullmakt til å påleggje oppdragsgivarar å føre
tilsyn med at klausulane blir overhaldne, og å setje i
verk tiltak overfor leverandørane ved manglande etterleving
av klausulane. Ei slik ordning er allereie gjennomført
for sentrale statlege styresmakter gjennom departementsrundskriv
frå juni 2005. Rundskrivet er ei gjennomføring av
ILO-konvensjon nr. 94 om arbeidarklausular i offentlege kontraktar,
som Noreg ratifiserte i 1996. Forslaget til lovendring utvidar ordninga
til òg å omfatte offentlegrettslege organ og kommunal
sektor. For sentrale statlege styresmakter vil den lovbestemte ordninga
erstatte rundskrivet.
Forslaget til lovføresegn er ein overordna fullmaktsheimel.
Den nærmare utforminga av pliktene til oppdragsgivaren
blir fastsette i forskrift.
Etter EØS-utvidinga 1. mai 2004 har det vore
ein sterk auke i arbeidsinnvandringa til Noreg. Det er brei semje
blant partane i arbeidslivet og styresmaktene om at veksten i talet
på arbeidsinnvandrarar så langt har medverka positivt
til norsk økonomi ved å avhjelpe mangel på arbeidskraft
i fleire bransjar, særleg i byggjebransjen. Det er likevel
rapportert om aukande problem med useriøsitet og sosial
dumping.
Det er grunn til å tru at arbeids- og tenesteinnvandringa
framleis vil vere vesentleg i åra som kjem. Det er derfor
viktig at ein har eit regelverk som varetek dei seriøse
aktørane og sikrar òg dei utanlandske arbeidstakarane
akseptable vilkår på den norske arbeidsmarknaden.
Dersom ein ikkje lykkast med dette, risikerer ein å få eit
todelt arbeidsliv der arbeidsinnvandrarane jobbar meir eller mindre
uregistrert og på uakseptable lønns- og arbeidsvilkår.
Det er òg ein føresetnad for ei rask avvikling
av overgangsreglane for arbeidstakarane frå dei nye EØS-landa
at ein får på plass eit godt regelverk og eit
robust kontroll- og sanksjonssystem. Det er bestemt å innføre
tilsvarande overgangsordningar for arbeidstakarar frå Romania
og Bulgaria, jf. Ot.prp. nr. 12 (2006-2007). I utgangspunktet blei
ordningane for dei åtte nye EØS-landa frå 2004
vidareførte for ein treårsperiode frå 1. mai
2006, men det er lagt til grunn at det skal gjerast ei ny vurdering
i løpet av denne perioden.
Lovforslaget er aktualisert av den auka arbeidsinnvandringa frå dei
nye EØS-landa etter 2004. Det har vist seg vanskeleg å få fullstendig
oversikt over omfanget av arbeidsinnvandringa. Spesielt er det manglande
oversikt over dei arbeidstakarane som ikkje er tilsette direkte
i norske verksemder.
ILO-konvensjon nr. 94 om arbeidarklausular i offentlege arbeidskontraktar
blei vedteken på Arbeidskonferansen i Genève i
1949. Noreg ratifiserte konvensjonen i 1996.
Konvensjonen gjeld innhaldet i arbeidskontraktar når
det offentlege set bort arbeid. Formålet med konvensjonen
er å sikre at lønns- og arbeidsvilkår
blir haldne på eit normalt nivå for samanliknbart arbeid.
Når ein inngår teneste- og byggje- og anleggskontraktar,
skal ein derfor kreve at kontraktane inneheld klausular som sikrar
arbeidstakarane lønns- og arbeidsvilkår som ikkje
er mindre fordelaktige enn dei som gjeld for same type arbeid, i
det same geografiske området. I praksis inneber dette at
lønns- og arbeidsvilkåra ikkje skal vere dårlegare
enn det som følgjer av gjeldande tariffavtale, regulativ
eller det som er normalt for vedkommande stad og yrke. Konvensjonen
gjeld òg for arbeid som blir utført av underentreprenørar.
Konvensjonen slår fast at verksemder som leverer tilbod
på entreprisar og tenester, må gjerast merksame
på innhaldet i klausulane. Vidare krev konvensjonen at
det må vere ordningar som sikrar ei effektiv oppfølging
av klausulane, og at staten gjennomfører tilstrekkelege
sanksjonstiltak dersom klausulane ikkje blir etterlevde.
Konvensjonen omfattar òg kjøp av tenester der utanlandske
verksemder skal utføre arbeidet. Dersom arbeidet skal gjerast
i eit anna land, er det lønns- og arbeidsvilkåra
som er normale i det distriktet i det landet der arbeidet blir utført,
som gjeld.
Konvensjonen er berre forpliktande for sentrale statlege styresmakter,
men i følgje konvensjonen kan det bestemmast at den òg
skal gjelde for andre delar av offentleg sektor.
I tråd med forpliktingane i ILO-konvensjon nr. 94, er
krav om klausular om lønns- og arbeidsvilkår gjort
gjeldande for kontraktar som sentrale statlege styresmakter inngår.
Dette omfattar departementa og underliggjande forvaltningsorgan,
men ikkje statsføretak, selskap i statleg eige eller statlege
stiftingar.
Rundskrivet gjeld når sentrale statlege styresmakter
inngår kontraktar om tenester og byggje- og anleggsarbeid
som nemnt i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser
og forskrift 7. april 2006 nr. 402 om offentlige anskaffelser.
Rundskrivet gjeld for kontraktar om alle tenester og byggje-
og anleggsarbeid som overstig EØS-terskelverdiane,
som frå januar 2007 er på kr 1 100
000 for tenester og kr 43 500 000 for byggje- og anleggskontraktar.
Det følgjer av rundskrivet at oppdragsgivarane skal
stille krav i kontrakten om at leverandøren skal kunne
dokumentere arbeidstid og lønnsutbetalingar til arbeidstakarane
som utfører oppdraget.
Lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av
tariffavtaler mv. (allmenngjeringsloven) har som formål å sikre
utanlandske arbeidstakarar lønns- og arbeidsvilkår
som er likeverdige med dei vilkår norske arbeidstakarar
har. Den 21. november 2006 fatta Tariffnemnda vedtak om
allmenngjering av tariffavtale for byggjeplassar i Noreg. Forskrifta
tredde i kraft 1. januar 2007. På område
der det er fastsett allmenngjeringsforskrifter, vil det i praksis
vere det lønnsnivået som følgjer av desse
forskriftene, som blir avgjerande òg i forhold til kva
lønnsnivå som skal krevjast for tilsette hos leverandørar
som inngår kontraktar med offentlege oppdragsgivarar.
Ei gjennomføring av konvensjonen vil først
og fremst få sjølvstendig betydning innanfor tenestesektoren,
då tariffavtalar her ikkje er allmenngjorde. ILO-konvensjon
nr. 94 dekkjer både teneste- og byggje- og anleggssektoren,
og har derfor per i dag eit vidare verkeområde enn allmenngjeringa.
Departementet ser at det ikkje er rettsleg avklart om ei gjennomføring
av ILO-konvensjon nr. 94 er i tråd med Noregs forpliktingar
etter EØS-avtalen. Departementet meiner likevel at det
ligg føre gode argument for at dei omsyn som konvensjonen
skal ivareta, er omsyn som legitimt bør kunne grunngi ein
restriksjon på den frie flyten av tenester. At 60 statar, av
desse 9 EU-medlemmer, har ratifisert konvensjonen, er ein sterk
indikasjon på at bruk av arbeidsklausular i offentlege
kontraktar er eit allment akseptert verkemiddel i offentleg internasjonal
rett. Ein viser òg til EUs anskaffingsdirektiv 2004/18/EC
artikkel 26, som er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 7. april
2006 nr. 402 om offentlige anskaffelser § 3-11
andre ledd, og som spesifikt anerkjenner kontraktsvilkår
som omhandlar sosiale omsyn. Dette kan for eksempel vere vilkår
knytte til arbeidsvilkår. Departementet meiner òg
at det offentlege har eit spesielt ansvar for å sikre at
offentlege oppdragsgivarar ikkje sjølve medverkar til utnytting
av arbeidstakarar. Etter departementet si meining blir ikkje denne moglegheita
avgrensa av EF-rettens reglar om høvet til å yte
tenester på tvers av landegrensene.
Høyringsbrev og høyringsnotat med forslag til lovendring
blei sendt på høyring den 26. mars 2007.
Fleire av høyringsinstansane påpeiker at ein
bør vere varsam med å påleggje oppdragsgivarar å nytte kontraktsklausular
som varetek andre formål enn det som er formålet
med regelverket for offentlege anskaffingar. Departementet viser
til at Noreg har ei forplikting etter ILO-konvensjon nr. 94 til å påleggje sentrale
statlege styresmakter å nytte arbeidarklausular i sine
kontraktar. Sosial dumping kan vere eit problem òg ved
kontraktar som andre offentlege verksemder inngår, som
kommunane og offentlegrettslege organ. Mange kommunar har òg
innført klausular i tråd med krava konvensjonen
set. Departementet meiner det er mest formålstenleg å ha
eit felles rettsleg grunnlag og felles reglar for slike klausular.
KS meiner at forslaget er uproporsjonalt fordi problemet med
sosial dumping er avgrensa til særskilde bransjar
og geografiske område. Departementet meiner at det kan
takast omsyn til dette under utforminga og praktiseringa av forskrifta.
Fleire høyringsinstansar reiser òg spørsmål
ved om forslaget vil få noka særleg praktisk betydning, sidan
det allereie er vedteke allmenngjering av tariffavtalar i den bransjen
der problemet med sosial dumping er størst. Departementet
viser til at det offentlege som oppdragsgivar har eit særskilt
ansvar for å opptre seriøst og motverke sosial
dumping. Lovforslaget omfattar dessutan tenestekontraktar, og dekker såleis
bransjar der det per i dag ikkje er vedteke allmenngjering av tariffavtalar.
Justisdepartementet meiner at forslaget kan vere i strid med
EØS-avtalen, og at kravet til gjengs lønn kan
vere problematisk i forhold til proporsjonalitetsprinsippet. Departementet
er innforstått med at det ikkje er rettsleg avklart om
ei gjennomføring av ILO-konvensjon nr. 94 er i tråd
med Noregs forpliktingar etter EØS-avtalen. Ein viser vidare
til at ein ved vurderinga av kva som er gjengs lønn, må sjå på formålet med
ordninga, som er å hindre utnytting av arbeidskraft. Forslaget
legg såleis ikkje opp til at det skal krevjast lønn
i samsvar med det gjennomsnittlege norske lønnsnivået
i vedkommande bransje og geografiske område, men at dei
samla lønns- og arbeidsvilkåra skal haldast på eit
normalt nivå for samanliknbart arbeid i vedkommande bransje
og geografiske område.
Departementet er einig i at omgrepet gjengs lønn ikkje
er presist. Forslaget til lovtekst er derfor endra på dette
punktet slik at den ligg nærmare den ordlyden som er nytta
i omsetjinga av ILO-konvensjon nr. 94. Det ligg ikkje i forslaget
at oppdragsgivaren skal fastsetje eit bestemt lønnsnivå,
men at han i ein konkret situasjon må ta stilling til om
lønns- og arbeidsvilkåra i ei verksemd ligg på eit
normalt nivå for vedkommande stad og yrke.
Departementet har kome til at det ikkje vil vere føremålstenleg å gje
Arbeidstilsynet eller Petroleumstilsynet ansvar for å kontrollere
om leverandørar overheld klausular om å ha norske
lønns- og arbeidsvilkår, på områder
der det ikkje gjeld forskrifter om allmenngjering. Utafor verkeområde
til forskrifter om allmenngjering gjeld det ingen lovbestemte krav til
lønn som kan vere grunnlag for tilsyn. Arbeidstilsynet
har såleis ingen særleg kompetanse når
det gjeld spørsmål om lønn. Etter lovframlegget
skal ILO-konvensjonen gjennomførast med ein modell der
oppdragsgivar er pliktsubjekt og plikten til leverandøren
følgjer av kontraktstilhøvet mellom oppdragsgivar
og leverandør. Det vil vere vanskeleg å tilpasse
rolla til tilsynsetatane til ein slik kontraktsrettsleg modell.
Etter ein totalvurdering har departementet difor kome til at
ansvaret for tilsyn og kontroll må liggje hos oppdragsgivaren
aleine.
Det er vanskeleg å gi noko presist overslag over omfanget
av problema med sosial dumping. Følgjeleg er det òg
vanskeleg å berekne kva verknader forslaget om å gjennomføre
ILO-konvensjon nr. 94 vil få.
På område der tariffavtalar ikkje er allmenngjorde,
kan kravet til eit normalt lønnsnivå innebere
ein kostnadsauke for utføringa av arbeidet, fordi lønnsnivået
i enkelte prosjekt kan komme til å auke.
På bakgrunn av krava om tilsyn og sanksjon i ILO-konvensjon
nr. 94, kan ein rekne med noko ressursbruk knytt til administrativ
oppfølging av klausulane.
For den enkelte leverandør kan forslaget innebere auka
administrative kostnader, dersom dei internt i bedrifta må ta
omsyn til to lønnsregime, eitt for arbeid som blir utført
i Noreg og eitt for arbeid som blir utført i opphavslandet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen, Arne L. Haugen og Gorm Kjernli, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslag til endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser slik de fremkommer i Ot.prp. nr. 7 (2007-2008).
Komiteen viser til at lovendringsforslaget er et ledd i Regjeringens arbeid mot sosial dumping.
Komiteen viser videre til at Regjeringens forslag kommer som følge av at Norge ratifiserte ILO-konvensjon nr. 94 i 1996. Komiteen vil i den forbindelse vise til de respektive partiers merknader til St.prp. nr. 62 (1994-1995).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at offentlige innkjøpere har et spesielt ansvar for å opptre seriøst og motvirke sosial dumping.
Flertallet viser videre til arbeids- og sosialkomiteens Innst. S. nr. 15 (2007-2008) hvor en samlet komité understreker at Regjeringens forslag er viktige virkemidler for å hindre sosial dumping.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til sine partiers merknader i Innst. S. nr. 28 (1995-1996) til St.prp. nr. 62 (1994-1995). Dette flertallet viser til at problemet med sosial dumping har økt betraktelig siden 1996. På tross av rekordlav arbeidsløshet og økt sysselsetting er behovet for arbeidskraft stort og blir i stor grad søkt dekket ved arbeidsinnvandring, særlig fra de nye EU-landene. Dette flertallet deler Regjeringens positive holdning til denne arbeidskraftinnvandringen og understreker betydningen av at disse arbeidstakerne må bys de samme lønns- og arbeidsvilkår som norske arbeidere. Dette flertallet ser det derfor som positivt at Regjeringen prioriterer arbeid mot sosial dumping, svart arbeid og andre uregelmessigheter/ulovligheter i arbeidsmarkedet.
Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og til at lovendringsforslaget er et ledd i gjennomføringen av denne handlingsplanen.
Dette flertallet støtter derfor Regjeringens forslag om å innføre krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter gjennom endringer i lov om offentlige anskaffelser. Regjeringen har foreslått at offentlige arbeidsgivere kan pålegges å benytte kontraktsklausuler som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende tariffavtale, regulativ eller det som er normalt for vedkommende sted og yrke.
Dette flertallet viser imidlertid til at det under den åpne høringen i komiteen ble fremsatt forslag om at lovteksten burde presiseres på enkelte områder. Dette flertallet støtter dette, og foreslår at lovteksten viser til tariffavtaler som er landsomfattende. I den utstrekning det foreligger lokale tariffavtaler, kan disse være relevante i vurderingen av hva som er normalt for vedkommende sted og yrke. Dette flertallet foreslår videre at lovteksten ikke viser til "regulativ".
Dette flertallet fremmer derfor følgende forslag:
"Ny § 11 a første ledd skal lyde:
Kongen kan ved forskrift pålegge statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ta inn klausuler i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som inngås etter denne lov, som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariffavtale eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke."
Dette flertallet mener dette vil bidra til å sikre at offentlige oppdragsgivere ikke medvirker til utnytting av arbeidstakere.
Dette flertallet er tilfreds med at Regjeringen med dette følger opp Soria Moria-erklæringen, der den varslet at den ville stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i alle offentlige anbudsprosesser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at arbeidet mot sosial dumping foregår i flere komiteer, og viser bl.a. til at kommunalkomiteen ved behandlingen av Dokument nr. 8:32 (2006-2007) i Innst. S. nr. 252 (2006-2007) tok stilling til en lang rekke spørsmål knyttet til arbeidsinnvandring, samt viser til de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 130 (2005-2006) og Innst. S. nr. 92 (2006-2007).
Disse medlemmer viser til at lovendringsforslaget er en overordnet fullmaktslov, og disse medlemmer vil understreke at man er skeptisk til bruk av fullmaktslover der pålegg om tiltak ikke er nærmere spesifisert i lovverket, men blir fastsatt i forskrifter.
Disse medlemmer viser til at lovforslaget åpner for en bred tolkning av hva lovforslaget innebærer, og at dette heller ikke blir tilstrekkelig klargjort i høringsforslaget til forskriftene som skal følge loven.
Disse medlemmer viser til at det i Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) reises tvil om Regjeringens forslag er i strid med EØS-avtalens artikkel 36 om at det ikke skal være
"noen restriksjoner på adgangen til å yte tjenester innen avtalepartenes territorium for statsborgere i en av EFs medlemsstater eller en EFTA-stat som har etablert seg i en annen av EFs medlemsstater eller EFTA-stat enn tjenesteytelsens mottager."
Disse medlemmer vil vise til at tjenestedirektivet vil medføre en ytterligere innskrenking i det offentliges reguleringsadgang for midlertidig tjenesteyting sammenlignet med EØS-avtalen.
Disse medlemmer tror det kan være uklokt å behandle denne saken før Stortinget har fått EUs tjenestedirektiv til behandling.
Disse medlemmer vil vise til at i tilfeller der en nasjonal lovbestemmelse strider mot EU/EØS-lovgivningen, så vil EU/EØS-lovgivningen ha forrang iht. EØS-loven § 2.
Disse medlemmer viser også til at Justisdepartementet har påpekt at Regjeringens forslag til endring kan være i strid med EØS-avtalen, fordi et krav om gjengs lønn går lenger enn det som er nødvendig for å hindre sosial dumping. Disse medlemmer mener at endringen av lovteksten fra "gjengs lønn" til "tariff- eller normallønn" ikke endrer Justisdepartementets innvendinger til lovforslaget, og disse medlemmer tar Justisdepartementets påpekning til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at lovendringsforslaget vil innebære en ytterligere regulering av vilkårene for offentlige anskaffelser, samt pålegge offentlig sektor nye kontrolloppgaver.
Disse medlemmer ønsker fleksible løsninger som bidrar til et fritt og dynamisk arbeidsmarked og ordninger som unngår åpenbart urimelige hindringer for arbeidskraftimport og selskaper fra EU.
Disse medlemmer mener lovforslaget åpner for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske arbeidere som utfører arbeidsoppdrag i sine respektive hjemland i sin rolle som underleverandør til offentlige oppdrag. Disse medlemmer mener dette er urimelig, og åpner for en praksis som er uten sidestykke i europeisk sammenheng, og som for de fleste kommuner vil være umulig å følge opp gjennom det ansvaret de er pålagt i henhold til lovforslaget og tilhørende forskrift. Disse medlemmer mener også at intensjonene i lovforslaget om norske arbeidsvilkår i henhold til tariffavtale innebærer at man kan pålegge utenlandske firmaer særnorske bestemmelser som er fremforhandlet mellom parter i det norske arbeidslivet.
Disse medlemmer mener konkurranse om offentlige anskaffelser er viktig for å bedre effektiviteten innenfor offentlig sektor, og er positiv til at utenlandske aktører innen tjenester, bygg og anlegg bidrar til økt konkurranse og effektivitet. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til at barnehageutbyggingen mange steder har stoppet opp fordi entreprenørene allerede har fulle ordrebøker, og at en ny § 11a vil kunne skape ytterligere press og forsinkelser i markedet.
Disse medlemmer ønsker ikke å pålegge statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentlige organer nye roller knyttet til offentlige anskaffelser.
Disse medlemmer viser til at forslaget vil medføre økte kostnader for kommuner og fylkeskommuner, og at dette vil gå på bekostning av øvrige primæroppgaver kommunene i dag har. Disse medlemmer mener at de økonomiske og administrative kostnadene som følge av lovforslaget ikke er tilstrekkelig utredet, og disse medlemmer vil her vise til Utredningsinstruksens pkt. 2.3.1.
Disse medlemmer mener også at lovforslaget vil innebære et kontrollansvar som mange små og mellomstore kommuner vil ha svært vanskelig for å håndtere.
Disse medlemmer mener at lovforslaget kan innebære at fokuset innen offentlige anskaffelser flyttes fra vurderinger mellom pris og kvalitet til vurderinger om klausuler om lønns- og arbeidsvilkår. Disse medlemmer ønsker prinsipielt at offentlige anbudsrunder skal være enkle å etterprøve.
Disse medlemmer ønsker et sterkt lokaldemokrati og mener lokalpolitikerne selv vil kunne ta stilling til om de eventuelt ønsker spesielle kontraktsklausuler knyttet til lønns- og arbeidsforhold. Disse medlemmer mener dette vil kunne tydeliggjøre de politiske forskjellene lokalt, og viser i denne sammenheng til KS" innspill på høringen i komiteen om at kommuner har muligheten til å gjennomføre ILO-konvensjon nr. 94.
Disse medlemmer viser til at det allerede eksisterer ordninger som Allmenngjøring, ILO-konvensjon nr. 94, streng arbeidsmiljølov og andre lover som disse medlemmer mener er tilstrekkelig for å ivareta lovforslagets intensjon.
Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre strekar under at arbeidet mot sosial dumping må ha høg prioritet i alle delar av arbeidslivet, ikkje minst i offentlig sektor. Det er avgjerande at me har eit funksjonelt og godt lovverk i denne kampen. Desse medlemene peikar på at eksisterande lovar og reglar som Allmenngjering, ILO-konvensjon nr. 94 og arbeidsmiljøloven har vore sett på som gode verkemiddel i denne samanhengen.
Desse medlemene set pris på at Regjeringa har fokus på ytterligare å forbetra lov- og regelverk mot sosial dumping, mellom anna når det gjelder offentlige innkjøp. Men det føreliggjande framlegget er diverre uklart på sentrale punkt. Nett fordi det er så viktig å ha effektive verkemiddel mot sosial dumping som faktisk kan verka til beste for arbeidstakarane, kan ikkje desse medlemene støtta framlegget. Desse medlemene ønskjer velkomen nye og meir treffsikre framlegg til lovar og reglar frå Regjeringa i det viktige arbeidet mot sosial dumping.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Norge først og fremst bør dekke et eventuelt behov for arbeidskraft fra EØS-landene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) Om lov om endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser - bifalles ikke."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) Om lov om endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser - bifalles ikke.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om
offentlige anskaffelser
I
I lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser
skal ny § 11a lyde:
§ 11a Lønns- og
arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
Kongen kan ved forskrift pålegge statlige,
kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ta
inn klausuler i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som inngås
etter denne lov, som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår
som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende
landsomfattende tariffavtale eller det som ellers er normalt for
vedkommende sted og yrke.
Kongen kan ved forskrift pålegge oppdragsgivere å føre
tilsyn med at klausulene blir overholdt, og iverksette tiltak overfor
leverandøren ved manglende etterlevelse av klausulene.
II
Loven trer i kraft straks.
Det vises til brev fra Stortinget datert 22 november
med spørsmål knyttet til Ot.prp. nr. 7 (2007-2008)
om lov om endring i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige
anskaffelser, krav til lønns- og arbeidsvilkår.
Under følger svar på spørsmålene.
Først vil jeg understreke at en viktig begrunnelse for å innføre
krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige
kontrakter, er at det offentlige som oppdragsgiver etter Regjeringens
syn har et særskilt ansvar for å opptre seriøst
og motvirke sosial dumping.
Omtalen i Ot.prp. nr. 7 rapporter om sosial dumping baserer seg
i første rekke på tilbakemeldinger fra Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet. Etatene har ansvar for å føre
tilsyn med etterlevelse av allmenngjøringsforskrifter (allmenngjøringsloven § 8) og
at vilkårene for å få oppholdstillatelse
etter utlendingslovgivningen knyttet til lønns- og arbeidsvilkår og
stillingens omfang, følges i virksomhetene (utlendingsloven § 11a).
Som omtalt blant annet i Ot. prp. nr. 56 (2006-2007), rapporterer
Arbeidstilsynet at omfanget av brudd på regelverk om arbeidsmiljø og lønns-
og arbeidsvilkår er stort. Dette gjelder først
og fremst i byggbransjen, men også i meldinger fra tilsyn
med deler av industrien, blant annet verftsindustrien, pekes det
på mangler for eksempel når det gjelder bestemmelser
om arbeidstid og innkvartering. Etatens svartjeneste og etatens
tilsynskontorer rapporterer også om et økende
antall henvendelser fra arbeidsinnvandrere. Mange av disse tar kontakt
med Arbeidstilsynet fordi de ikke får utbetalt den lønn
de har avtalt, eller som de mener de har krav på. Arbeidstilsynet
peker dessuten på at deres inntrykk er at arbeidstakere
fra de nye EØS-landene har dårligere sikkerhetsforhold
enn det som gjelder for byggebransjen forøvrig.
Det kan videre vises til de omfattende undersøkelsene
Fafo har gjennomført om arbeidsinnvandringen og om hvilke
lønns- og arbeidsforhold særlig polakkene som
kommer hit arbeider under. Fafo har på oppdrag blant annet
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet gjennomført en
studie av arbeidsinnvandring i Oslo-området. Prosjektet
er en nettverksbasert intervjuundersøkelse gjennomført
høsten 2006 blant polske arbeidsinnvandrere i Oslo, som
kartlegger polakkenes arbeids- og levekår. På bakgrunn
av informasjonen som ble mottatt gjennom denne undersøkelsen
kan det antas at en betydelig andel av polakkene betales under den
allmenngjorte minstelønnen i byggebransjen.
InFact har i april/mai 2007 gjennomført en
undersøkelse på oppdrag fra bemanningsselskapet
Proffice. I oppsummeringen av denne undersøkelsen heter
det: "Over halvparten av norske bedriftsledere synes at "sosial
dumping" er en riktig beskrivelse av gjestearbeidet i Norge, og
nesten like mange opplever det som et problem at stadig flere gjestearbeidere arbeider
utenfor tariff." Over 47 prosent av bedriftslederne opplevde det økende
omfanget av sosial dumping som et problem. (PAMA - rapport 5 - mai 2007)
Som vist ovenfor, er det riktig at problemene med sosial dumping
særlig har vært avdekket innen byggebransjen.
Med virkning fra 1. januar 2007 ble forskrift om allmenngjøring
av tariffavtale for byggeplasser i Norge tatt i bruk som en landsdekkende
ordning innen denne bransjen. For øvrige sektorer er det fortsatt
kun utlendingslovens krav om arbeids- og oppholdstillatelse, herunder
overgangsordningene for EØS-arbeidstakere som gir hjemmel
for å stille krav om norsk lønn for utenlandske
arbeidstakere i Norge, og bare dette regelverket som gir hjemmel
for Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet til å kontrollere
at arbeidstakerne tilbys skikkelige vilkår. Både verftsindustrien
og annen industri, rengjøringsbransjen, hotell- og restaurantbransjen
og ikke minste landbruket, mottar et økende antall utenlandske
arbeidstakere. Arbeidstilsynets rapporter viser at det avdekkes
tilfeller av sosial dumping også i disse bransjene. Fafo
viser videre til i sin undersøkelse at kvinner i rengjøringsbransjen
opplever dårlige lønns- og arbeidsforhold.
Jeg vil dessuten vise til en rekke saker i media der det har
blitt avdekket at utenlandske arbeidstakere har hatt uakseptable
lønns- og arbeidsvilkår.
Jeg mener ovennevnte tilsier at det er nødvendig å fullføre
det arbeidet regjeringen har lovet i handlingsplanen mot sosial
dumping. Allmenngjøring av tariffavtaler er et godt virkemiddel
i byggebransjen, men etter mitt syn er det nødvendig med
andre, alternative virkemidler, som å stille krav i forbindelse med
offentlig anskaffelser for å sikre skikkelige lønns-
og arbeidsforhold også i andre bransjer.
Verken innstrammingen i innleieregelverket, jf. ny arbeidsmiljølov § 14-13
om innleie fra virksomhet som ikke har til formål å drive
utleie, eller den foreslått melde- og registreringsplikt
for alle bemanningsforetak som skal drive virksomhet i Norge er ennå trådt
i kraft. Innstrammingen i arbeidsmiljølovens innleieregelverk
vil etter planen tre i kraft rundt årsskiftet. Forskrifter
om obligatorisk melde- og registreringsplikt som har hjemmel i arbeidsmarkedsloven § 27
andre ledd ble sendt på høring 10. oktober med
frist for kommentarer 10. januar 2008. Planen er at de
nye kravene til bemanningsforetak skal vedtas våren 2008.
Arbeidstilsynet og bransjen vil deretter trenge omkring et halvt år
på å iverksette ordningen, slik at ordningen vil
være på plass høsten 2008.
Jeg viser til det som er svart over til spørsmål
1 og 2.
Det finnes ikke noen oversikt over hvor mange av de 60 statene
som har ratifisert ILO-konvensjon nr. 94 som har gjort den gjeldende
for alle deler av offentlig sektor. Jeg er imidlertid kjent med
at Finland og Danmark kun har gjort konvensjonen gjeldende for statlige
myndigheter.
Jeg mener at det ikke er grunn til å anta at Ot.prp. nr.
7 vil få noen betydning for implementeringen av tjenestedirektivet.
Den foreslåtte lovendringen har ikke som formål å gjøre
det mer attraktivt for utenlandske tjenesteytere å levere
anbud til offentlig sektor. Loven skal hindre utnyttelse
av arbeidskraft uavhengig av om arbeidstakerne er tilknyttet norske
eller utenlandske leverandører.
Det har ikke vært aktuelt å forelegge lovforslaget for
ESA til vurdering.
Det følger av EØS-avtalen artikkel 36, jf.
EF-traktaten artikkel 49, at det ikke skal legges restriksjoner
på adgangen til å yte tjenester innen avtalepartenes
territorium for oppdragstakere som er etablert i en annen medlemsstat.
Som det fremgår av Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) vil et krav
om norske lønns- og arbeidsvilkår antakelig måtte
anses som en restriksjon i EØS-avtalens forstand, i den
grad kravet innebærer at utenlandske arbeidsgivere må betale
høyere lønninger til sine arbeidstakere enn det
som i utgangspunktet var avtalt i det konkrete arbeidsforholdet.
Ifølge EF-domstolens praksis kan det likevel gjøres
unntak fra restriksjonsforbudet begrunnet i tvingende allmenne hensyn,
såfremt tiltaket er egnet til å oppnå formålet,
ikke går lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle
formålet, og det likebehandler norske og utenlandske virksomheter.
EF-domstolen har i en rekke saker godkjent vern av arbeidstakere
som et tvingende allment hensyn. Som nevnt i proposisjonen har spørsmålet
om forholdet mellom ILO-konvensjon nr. 94 og EU-retten hittil ikke
vært oppe for EF-domstolen. Domstolen har imidlertid i
en rekke dommer ansett allmenngjøring av tariffavtaler
og minstelønnsordninger som forenelig med reglene om fri
bevegelse av tjenester, jf. blant annet C-l 64/99 Portugaia
og C-341/02 Kommisjonen mot Tyskland. Dette følger
nå også direkte av Rådsdirektiv 96/71/EF
om utsending av arbeidstakere i forbindelse med tjenesteyting, som
er implementert i norsk rett gjennom arbeidsmiljøloven § 1-7
og forskrift 16. desember 2005 nr. 1566 om utsendte arbeidstakere.
I Portugaia-dommen uttalte EF-domstolen at hensynet til sikring
av en forsvarlig lønn er å regne som et tvingende
allment hensyn som etter omstendighetene er tillatt.
Tiltaket må likevel være proporsjonalt og egnet til å oppnå formålet,
jf. C-60/03 Wolff & Müller (som direkte
gjelder utsendingsdirektivet) avsnitt 43. Spørsmålet
blir således om et krav om norske normale lønns-
og arbeidsvilkår med grunnlag i en eventuell relevant tariffavtale,
kan anses som proporsjonalt etter EØS-retten. Her vises
det til at EF-domstolen i flere saker har godtatt allmenngjøring
av tariffavtaler som en lovlig restriksjon. Dette tilsier at et
nivå for minstelønn fremforhandlet av partene
i arbeidslivet ikke er å anse som uproporsjonalt. I en
høringsuttalelse til evalueringsrapporten vedrørende
allmenngjøringsordningen (Lov om allmenngjøring
av tariffavtaler - evaluering, utarbeidet av Arbeids- og sosialdepartementet
22. september 2005) uttalte Professor Stein Evju:
"Efter rettspraksis vil statene normalt ha en betydelig
skjønnsfrihet med hensyn til å fastsette hvilket beskyttelsesnivå som
skal gjelde nasjonalt. For så vidt gjelder vern av arbeidstagere
kan dette antagelig uttrykkes sterkere. Her er vi på et
område som bare delvis er regulert gjennom EF-rettslig
lovgivning, og der slik finnes, er den i alt vesentlig minimumsregulering [...].
Den alminnelige regel vil være at på dette området
står staten fritt til å bestemme hvilket materielt
nivå arbeidstagervernet skal ligge på. Dommen
i Finalarte [C-49/98 Finalarte] kan sees
som et uttrykk for dette. Et av spørsmålene i
saken gjaldt det forhold at det efter de nasjonale, "almengjorte"
regler for byggebransjen var fastsatt lengre ferie enn arbeidstidsdirektivets
(93/104/EF) minimumsregler. Efter EF-domstolens
syn var det ikke avgjørende; det er opp til staten å avgjøre
hvilket sosialt beskyttelsesnivå som er påkrevet,
og dette kan da gis anvendelse også for utsendte arbeidstagere."
(Brev 20, april 2005 fra prof. Stein Evju til ASD, saksnr. 200500633
s. 23)
Som nevnt i Ot.prp. nr. 7 er også Dirk Rüffert-saken
(C-346/06) meget relevant for problemstillingen, jf. også svar
på spørsmålene 9 og 10. Saken ble fremmet
for EF-domstolen høsten 2006. Spørsmålet
i saken er om en tysk delstatslov, som fastsetter at offentlige
myndigheter bare kan inngå byggekontrakter med virksomheter
som forplikter seg til å betale arbeidstakere i samsvar
med tariffavtale på stedet der oppdraget blir utført,
er i overensstemmelse med EF-retten. Norge har avgitt innlegg i
saken. Her argumenteres det for at prinsippene i den tyske delstatsloven
ikke er i strid med EF-retten. Generaladvokaten har nylig kommet
med uttalelse i saken. Etter generaladvokatens syn er verken utsendingsdirektivet
eller artikkel 49 i EF-traktaten om retten til å yte tjenester
til hinder for en nasjonal lov som stiller krav om at lønnsvilkår
i offentlige kontrakter minst skal svare til lønn fastsatt
i gjeldende tariffavtale på stedet der tjenesten ytes.
Uttalelsen bekrefter ovennevnte om at de enkelte medlemsland har
stor skjønnsfriheten med hensyn til å fastsette
beskyttelsesnivå. Det understrekes imidlertid at generaladvokatens
uttalelse er foreløpig. Det er fremdeles uvisst når
endelig avgjørelse i saken vil falle.
For regjeringen er det viktig å hindre sosial dumping.
Vi mener derfor at det så raskt som mulig bør stilles
krav om akseptable, normale lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter.
Se vedlagte kopi av det norske innlegget i EF-domstolens behandling
av den tyske delstatsloven.
I forbindelse med lovforberedelsen var Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i kontakt med KS for å få innsyn i kommunesektorens
erfaringer med bruk av arbeidsklausuler. KS besvarte departementets
henvendelse dels ut fra KS" erfaring gjennom deres løpende
kontakt med kommunene, dels ut fra en mindre undersøkelse
foretatt i februar 2007. På bakgrunn av dette erfaringsmaterialet
kunne KS orientere departementet om at "de effekter kommunene som
har brukt klausulene peker på, er først og fremst at
de får mer seriøse tilbud." Jeg er ikke kjent
med hvilket antall kommuner som har uttrykt at de har mottatt flere
seriøse tilbud ved bruk av slike klausuler.
Det er vanskelig å gi et presist overslag over omfanget
av problemene med sosial dumping. Følgelig er det også vanskelig å beregne
hvilke økonomiske konsekvenser forslaget om å gjennomføre
ILO-konvensjon nr. 94 vil få i kommunesektoren.
Det kan likevel legges til grunn at forslaget vil ha begrensede økonomiske
konsekvenser når en inngår kontrakter om utføring
av bygge- og anleggsarbeid, fordi det her allerede er fastsett krav
til lønns- og arbeidsvilkår gjennom Tariffnemndas
vedtak om allmenngjøring av tariffavtaler. På områder
der tariffavtaler ikke er allmenngjort, kan kravet til et normalt lønnsnivå innebære
en kostnadsøkning for utføringen av arbeidet,
fordi lønnsnivået i enkelte prosjekter kan komme
til å øke.
Kravene om tilsyn og sanksjon i ILO-konvensjon nr. 94 kan medføre
noe ressursbruk knyttet til administrativ oppfølging av
klausulene.
Se vedlagte høringssvar fra Justisdepartementet datert
4. juni 2007.
Med "normalt lønnsnivå" menes at de samlede lønns-
og arbeidsvilkårene skal holdes på et normalt nivå for
sammenliknbart arbeid i vedkommende bransje og geografiske område.
Det er for eksempel tilstrekkelig at lønns- og arbeidsvilkårene
ikke er dårligere enn det minimumsnivået som følger
av en aktuell tariffavtale eller en bestemmelse om allmengjøring.
Foreligger det en allmenngjort tariffavtale, vil det være
lønnsnivået i denne avtalen som blir lagt til grunn
for hva som er et normalt nivå. I andre situasjoner, vil
det ofte foreligge én eller flere aktuelle tariffavtaler.
Der det foreligger kun én aktuell tariffavtale, vil lønnsnivået
i denne avtalen være aktuell som sammenligningsgrunnlag
for det som må betraktes som normalt nivå. I de
tilfeller der det i et fag eller i en sektor eksisterer flere ulike
tariffavtaler, er det relevant å se hen til alle de ulike
avtalene som sammenligninsgrunnlag. Dette siden alle tariffavtaler
vil ha karakter av å være normgivende. Eksisterer
det parallelle tariffavtaler, er det rimelig å anse at
det normale lønnsnivået spenner over nivåene
i de ulike tariffavtalene.
Utenfor områder der det foreligger aktuelle tariffavtaler
eller en allmengjort tariffavtale, må det gjøres
mer skjønnsmessige vurderinger av hva som anses for et
normalt lønnsnivå for vedkommende sted og yrke.
I punkt 16 reises det spørsmål knyttet til
lovforslagets ordlyd om at arbeidstakerne skal sikres "lønns-
og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som
følger av gjeldende tariffavtale, regulativ, eller det
som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke".
Som nevnt i Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) er formålet med
lovforslaget å sikre at lønns- og arbeidsvilkår ved
offentlige anskaffelser blir holdt på et normalt nivå for
sammenlignbart arbeid.
Formuleringen kan sees i sammenheng med kravene i utlendingslovgivningen
vedrørende vilkår for innvilgelse av arbeids-
og oppholdstillatelse, jf. utlendingsforskriften §§ 2
og 175, og med ordlyden i formålsbestemmelsen i allmenngjøringsloven § 1
-1. Ifølge sistnevnte bestemmelse er lovens formål
"å sikre utenlandske arbeidstakere lønns-
og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår
norske arbeidstakere har. Dette for å hindre at arbeidstakere
utfører arbeid på vilkår som samlet sett
er påviselig dårligere enn hva som er fastsatt
i gjeldende landsomfattende tariffavtaler for vedkommende fag eller
bransje, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke".
Henvisningen til "tariffavtale" i forslaget til ny § 11
a innebærer at dersom det foreligger en tariffavtale som
regulerer samme type arbeid som arbeidstakeren utfører,
og som gjelder i det geografiske området arbeidet skjer,
vil denne være aktuell som sammenlikningsgrunnlag ved vurderingen
av om arbeidstakeren har normal lønn.
Til spørsmålet om hvilke deler av tariffavtalene som
skal være retningsgivende for lønnsnivået,
er det ifølge Ot.prp. nr. 7 (2007-2008) i utgangspunktet minstelønnsbestemmelsene
i den aktuelle tariffavtalen som minimum skal være normgivende,
jf. merknadene til bestemmelsen i kapittel 9 og uttalelsene i kapittel
7.1. I tillegg vil det i konkrete tilfeller også være
naturlige å inkludere andre bestemmelser som kan være
av betydning for det faktiske lønnsnivået, som
f.eks. eventuelle overtidsbestemmelser og skiftsatser i bransjer
der det ofte opereres med skiftordninger.
Kjernen vil imidlertid være tariffavtalens lønns- og
arbeidstidsbestemmelser. Det kan blant annet vises til at Utlendingsdirektoratet
i sin praktisering av utlendingsforskriften legger til grunn både
tariffavtalens lønnsregulering og regulering av arbeidstid.
Bestemmelser om arbeidstid må ses i nær sammenheng med
regulering av lønn, blant annet fordi arbeid utover den
avtalte arbeidstid vil gi krav på overtidsbetaling. For
arbeidstakere med fastlønn vil timelønnen også bli
vesentlig redusert dersom man arbeider langt flere timer enn andre
arbeidstakere med samme lønn.
I denne sammenheng kan det også vises til at Tariffhemnda
i sin praksis etter allmenngjøringsloven blant annet har
allmenngjort bestemmelser om arbeidstid, dekning av utgifter til
reise, kost og losji i forbindelse med arbeidsoppdrag der overnatting utenfor
hjemmet er nødvendig og krav til spise- og hvilerom, for å sikre
formålet om likeverdige lønns- og arbeidsvilkår.
Dette er bestemmelser som faller inn under kategorien "arbeidsvilkår",
og som er av stor betydning i arbeidsforholdet.
Det følger av § 7 i mitt forslag til
forskrift at det er oppdragsgiver som skal gjennomføre
den nødvendige kontroll for å sjekke om kravene
til lønns- og arbeidsvilkår overholdes. Det kan
for eksempel være kontroll i form av at leverandøren
skal fremlegge dokumentasjon på de lønns- og arbeidsvilkår
som gjelder for de som skal utføre oppdraget. Kontrollen
kan gjerne skje ved bruk av stikkprøver.
Det følger også av forslaget, at oppdragsgiver kan
tilpasse bruken av ressurser og graden av kontroll til behovet i
vedkommende bransje, geografiske område m.v. Bakgrunnen
er at det er naturlig at det oftere føres kontroll i områder
og bransjer der en er kjent med at sosial dumping er et problem,
og at det tilsvarende brukes mindre ressurser til kontroll der for
eksempel oppdragsgiver ikke har grunn til å anta at leverandøren
opererer med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår.
Det er således oppdragsgiver som etter en konkret
vurdering av behovet bestemmer når og hvor ofte det skal
utføres kontroll.
Dersom oppdragsgiver ikke tar med en klausul om lønns-
og arbeidsvilkår i konkurransegrunnlaget vil det være
et brudd på forskriften.
Brudd på denne forskriften er sammenliknbare med andre
brudd på anskaffelsesregelverket. Jeg viser for eksempel
til forskrift om offentlige anskaffelser, der det står
at oppdragsgiver skal kreve at samtlige norske leverandører
fremlegger en skatteattest (§ 17-14) og en HMS-egenerklæring
(§ 17-15). Det vil tilsvarende være et
brudd på forskriften dersom oppdragsgiver glemmer å be
om disse dokumentene.
Innkjøpsregelverket regulerer ikke uttrykkelig hvilke
konsekvenser hvert enkelt type brudd får. Det følger
derimot av generelle prinsipper utviklet i norsk anbudsrett, erstatningsrett
og EØS-retten at visse type brudd kan korrigeres av oppdragsgiver
underveis i en konkurranse, mens andre brudd vil føre til
at konkurransen må avlyses og/eller at bruddet
gir en eller flere av partene krav på erstatning.
Det følger av henholdsvis § 7 og § 10
i lov om offentlige anskaffelser at overtredelser av loven og forskrifter
gitt i medhold av loven kan bringes inn for tingsretten, og at saksøker
- dersom de alminnelige betingelser for dette er oppfylt - har krav
på erstatning for det tap han har lidt som følge
av overtredelsen. Dette vil således også gjøre
seg gjeldende for brudd på forskriften om lønns-
og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Det er også mulig å klage over brudd på anskaffelsesregelverket
til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Det vil for
eksempel være tilfellet dersom oppdragsgiver har glemt å ta
inn en klausul om lønns- og arbeidsvilkår i kontrakten.
Forslaget til en ny bestemmelse i lov om offentlige anskaffelser
om krav til lønns- og arbeidsvilkår i Ot.prp.
nr. 7 (2007-2008) opererer ikke med et "påseansvar".
Det følger av mitt forslag til forskrift om lønns- og
arbeidsvilkår i offentlige kontrakter at oppdragsgiver
i sine kontrakter skal ta med en klausul om lønns- og arbeidsvilkår
for ansatte hos leverandører og underleverandører
som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten. Oppdragsgiver
skal også kreve at leverandøren og eventuelle
underleverandører på forespørsel må dokumentere
lønns- og arbeidsvilkårene til ansatte som medvirker
til å oppfylle kontrakten.
Det følger av § 7 i forslaget til
forskriften at det er oppdragsgiver som skal gjennomføre
den nødvendige kontroll for å sjekke om kravene
til lønns- og arbeidsvilkår overholdes. Leverandører
blir således ikke i medfør av forskriften pålagt
noen kontrolloppgave overfor underleverandører.
Hovedleverandøren vil imidlertid alltid være
ansvarlig for oppfyllelsen av kontrakten overfor oppdragsgiver.
Dette innebærer at hovedleverandøren også blir
ansvarlig for arbeid som utføres av underleverandørene.
Hovedleverandøren må derfor sørge for egnede
metoder for å sikre at underleverandørene opererer
med normale lønns- og arbeidsvilkår.
Oslo, i næringskomiteen, den 10. desember 2007
Ola Borten Moe |
Kåre Fostervold |
leder |
ordfører |