Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Morten Ørsal Johansen, fra Høyre, Elisabeth
Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, viser til Ot.prp. nr. 10 (2007-2008), og
er enig med Regjeringen i at barn som er vitne til vold, etterlatte
og søsken til drapsofre og mennesker som får personskade
på grunn av alvorlige trusler, skal gis rett til voldsoffererstatning.
Dessverre blir altfor mange mennesker i vårt samfunn utsatt
for vold, ikke minst fra sine nærmeste. Det må ikke
herske noen tvil om at samfunnet ser svært alvorlig på vold
i nære relasjoner. For å gi voldsofre nødvendig
bistand og beskyttelse, foreslår Regjeringen at ofrene
sikres rett til erstatning. Også barn som er vitne til
vold skal få erstatning. Derfor mener komiteen at
forbedrede erstatningsordninger for barn er et viktig ledd i arbeidet
for å styrke barns rettslige stilling her i landet.
Komiteen mener at det er liten eller ingen forskjell
mellom fysisk vold og trusler om fysisk vold. For eksempel for et
barn, er en trussel om vold minst like reell som selve anvendelsen
av vold. Trussel om vold kan etterlate alvorlige skader på barnets
psykiske helse og mentale utvikling. Komiteen er
derfor tilfreds med at Regjeringen foreslår å utvide
grunnlaget for voldsoffererstatning fra å omfatte straffbare handlinger
til trusler om straffbare handlinger. Komiteen er
videre enig i at ofre for menneskehandel også må bli
omfattet av voldsoffererstatningen.
Komiteen er svært fornøyd med
at endringsforslagene legger opp til en liberalisering av anmeldelseskravet. Komiteen støtter
at det legges opp til at praksisen ikke kan være så streng
at anmeldelse skal være "uten opphold" slik at dette blir
en prinsippsak. Det er ikke slik at det første et offer
for vold eller trusler om vold tenker på, er å oppsøke
nærmeste politistasjon for anmeldelse av saken. Regjeringen foreslår
nå at for å få erstatning etter voldsoffererstatningsloven
trenger ikke anmeldelsen til politiet, i disse omtalte sakene, lenger å foretas
med en gang. Dette vil bety at flere vil kunne få krav
på erstatning. Komiteen ønsker
denne liberaliseringen velkommen.
Komiteen mener generelt det er viktig å styrke ofrenes
stilling. De foreslåtte endringene i voldsoffererstatningsloven
viser at samfunnet ønsker å imøtekomme
mennesker i sårbare situasjoner på en bedre måte,
herunder kvinner som utsettes for voldtekt, og barn som har vært
utsatt for eller vitne til vold og overgrep i oppveksten. Komiteen vil
påpeke at opplevd vold ofte virker traumatiserende og at
dette er en viktig begrunnelse for at samfunnet skal akseptere at
ofre ikke umiddelbart etter voldshandling og/eller skade,
er i stand til å søke voldsoffererstatning.
Komiteen har forståelse for at et voldsoffer
i noen tilfeller vil kvie seg for å begjære straff
siden voldsutøveren i mange tilfeller vil være
i nær slekt med offeret. Det oppstår derfor en
sterk lojalitetskonflikt dersom offeret må begjære
straff for å få erstatning. Regjeringen foreslår å sløyfe
dette kravet i disse her omtalte sakene. Komiteen ønsker
også dette forslaget velkommen.
Komiteen er opptatt av å bekjempe vold
i nære relasjoner. Temaet er svært tabubelagt,
men desto viktigere er det at det settes inn tiltak særlig
rettet mot kvinner og barn, for å skape større
bevissthet om de rettigheter man har og hvor grensene går
for hva som er akseptabel atferd overfor dem. Det er uakseptabelt og
samfunnet må trappe opp innsatsen og aksjonere når
det trygge hjemmet blir omgjort til et marerittlignende oppholdssted
og "fengsel". Komiteen mener politiets innsats på dette
feltet er svært viktig for å kunne avdekke vold
i nære relasjoner og bidra til at ofrene får nødvendig
oppfølging og bistand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at et prøveprosjekt
med "Støttesenter for fornærmede" lokalisert til
Politihuset i Trondheim, er blitt evaluert med svært positivt
resultat.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslo å øremerke
12 mill. kroner til etablering av slike støttesentra i
alle landets politidistrikter.
Komiteen er meget fornøyd med at det
innføres en særskilt foreldelsesregel for barn
og unge. Mange barn og unge vil kvie seg for å anmelde
voldsutøvelsen, eller kan være hindret i å gjøre
det på grunn av sin unge alder. Det samme gjelder søknad om
voldsoffererstatning. Det er derfor svært positivt at Regjeringen
foreslår at det er tilstrekkelig at søknaden om
erstatning fremsettes før skadelidte fyller 21 år.
Komiteen er tilfreds med at Kontoret for voldsoffererstatning
og Erstatningsnemnda for voldsofre, som behandler søknadene,
skal gis en skjønnsmessig adgang til å dekke utgifter
til innhenting av dokumentasjon. Komiteen mener dette
vil bidra til å minske antall saker som må avslås
på grunn av mangel på bevis.
Komiteen har merket seg at voldsoffererstatningens øvre
grense er 20 G. Komiteen har merket seg at i de tilfeller
der det er flere ofre for samme hendelse, er det i dag slik at de
skadelidte må dele erstatningen seg imellom. Komiteen er
av den oppfatning at bestemmelsen kan virke urimelig i enkelte tilfeller,
for eksempel når det er flere mindreårige søsken
som er etterlatte.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, anmoder derfor
departementet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å komme
tilbake med en nærmere gjennomgang av ordningen.
Flertallet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 om å komme tilbake med en nærmere gjennomgang
av voldsoffererstatningsordningen."
Flertall viser til behandlingen av St.prp. nr.
1 (2007-2008) og til det oversendte forslaget der Stortinget ber
Regjeringen komme tilbake med fornyet vurdering av voldsoffererstatningsloven § 11
og forslag som hensyntar situasjoner hvor det er flere ofre/etterlatte
og i den forbindelse også gjøre en vurdering av
om slik erstatning skal være en individuell rettighet. Flertallet er
tilfreds med svaret fra justisministeren i budsjettdebatten der
statsråden uttaler at han har til hensikt å komme
tilbake med forslag til endringer i § 11 i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett våren 2008 og som fanger
opp problemstillingen i det oversendte forslaget.
Flertallet mener at det bør være
mest mulig samsvar mellom den erstatning domstolen idømmer og
den som faktisk utbetales gjennom den offentlige voldsoffererstatningsordningen
i de tilfeller der gjerningspersonen er ubemidlet og ikke har økonomisk evne
til å gjøre opp for seg.
Flertallet viser til høring i saken der
representanten for Advokatforeningen tok opp spørsmål
vedrørende hvilket regelverk som skal anvendes på søknad
om voldsoffererstatning. Flertallet har merket seg
at det er to alternativer; reglene på skadetidspunktet
eller reglene på tidspunktet for søknad om voldsoffererstatning.
Advokatforeningen viste videre til trygdelovgivningen der for eksempel
søknad om uførepensjon blir vurdert etter reglene
på søknadstidspunktet, selv om reglene som gjaldt
på det tidspunktet uførheten inntrådte,
ville gitt lavere utbetaling til søker. Flertallet mener
dette er en høyst relevant problemstilling siden lovforslaget
på flere punkter vil utvide fristen for å fremsette
krav om erstatning, noe som betyr at søknad om voldsoffererstatning
kan fremmes på et senere tidspunkt enn tidligere. Flertallet erkjenner
at det også for voldsofre kan være snakk om senskader
og mener også slike ofres rettigheter blir bedre ivaretatt
gjennom de foreslåtte endringene i søknadsfrister.
Flertallet har merket seg justisministerens svar
til komiteen der statsråden gir en veiledning i hvordan
loven kan utformes, men likevel ber om forståelse for at
departementet trenger mer tid for å kunne gjøre
en vurdering av de ulike sakstypene som berøres av dagens
erstatningstak på 20 G. Flertallet har
registrert justisministerens klare vilje til å rydde opp
i dagens urimelige utslag av gjeldende lovverk. Med bakgrunn i dette
imøteser flertallet en fullstendig gjennomgang
av de forhold som er berørt i svarbrevet samt at aktuelle
problemstillinger vil munne ut i konkrete forslag som kan sluttbehandles
i Stortinget vårsesjonen 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
glade for at man får en utvidelse av ordningen med voldsoffererstatning.
For disse medlemmer er det viktig at de som er utsatt
for kriminalitet, ikke blir ytterligere skadelidende. Slik disse
medlemmer ser det, er offer noe man ufrivillig blir, mens
det å begå vold eller kriminalitet er noe en velger å gjøre.
Derfor er samfunnets viktigste oppgave i denne sammenheng å ivareta
ofrene.
Disse medlemmer viser til at mange gjerningsmenn
dessverre ikke har penger eller verdier. Resultatet er derfor alt
for ofte at man ikke får den erstatningen som man er tilkjent
ved dom. Likeledes at det tar lang tid og man må gjennom
en krevende prosess før man kan få sin erstatning.
Dette er uheldig når man ser at mange ofre sliter med problemer
etter å ha vært utsatt for vold og overgrep. Disse
medlemmer mener samfunnet har et særlig ansvar
for at den som ufrivillig er et offer ikke blir taper i dobbelt
forstand, slik situasjonen ofte er i dag.
Disse medlemmer ønsker derfor at staten
i slike saker skal forskuttere det idømte erstatningsbeløpet,
der dette er fastsatt i dom, og kreve beløpet i regress
overfor den dømte. Offeret vil dermed ikke bli unødig
skadelidende og overgriperen vil ikke slippe unna sitt ansvar. Dette
betyr at voldsoffererstatningen dermed ikke skal kunne settes under
det idømte erstatningsbeløp. Disse medlemmer foreslår
at det inntas en slik klar regel i lovens § 11.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 11 første ledd skal lyde:
§ 11. Forhold til rettskraftig dom og nedre
grense for erstatning
Hvor det foreligger rettskraftig domsavsigelse som fastsetter
erstatningsbeløp for skadelidende, kan man ikke utbetale
lavere erstatningsbeløp enn det som følger av
dommen."
Disse medlemmer mener videre at man ikke
i forhold til forsettlige straffbare handlinger bør kunne
nedsette erstatningsbeløpet etter bestemmelsen i skadeserstatningsloven § 5-2,
og fremmer derfor forslag til endring av denne.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov om skadeserstatning skal § 5-2 nytt
annet ledd lyde:
§ 5-2. (lemping og erstatningsansvar)
Lemping av erstatningsansvar etter denne bestemmelsen kommer
ikke til anvendelse dersom grunnlaget for erstatningen er en forsettlig
straffbar handling."
Disse medlemmer vil fremheve at det bærende
prinsipp bør være likebehandling av skadelidende
og ofre. Dette er uforenelig med at man setter en grense på 20 G
i forhold til hvert skadetilfelle. Grensen på 20 G
innebærer at en vil få en urimelig og tilfeldig
forskjellsbehandling ut fra om det er en eller flere skadelidte
pr. skadetilfelle. Det finnes eksempel på at ofre, på grunn
av denne regelen, ikke får den erstatning de burde få,
f.eks. fordi man er flere søsken i en voldssak. I den sammenheng
vises det for øvrig til Advokatforeningens uttalelser i
forbindelse med justiskomiteens høring den 4. desember
2007. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
"Någjeldende § 11 første
ledd oppheves."
Disse medlemmer vil fremheve at man skal kreve
regress for hele beløpet skadevolder er ansvarlig for.
Dette skal være hovedregelen og derfor bør bestemmelsen
i § 15 annet ledd brukes med varsomhet. I forhold
til spørsmålet om regress bør en imidlertid
forholde seg til hva som ville være rimelig og riktig ut
fra alminnelige erstatningsrettslige regler. I denne sammenheng
er det dog viktig å vise til disse medlemmers forslag
foran om å fjerne lempningsadgangen i skadeserstatningsloven § 5-2
i forhold til forsettlige straffbare handlinger.
Disse medlemmer ønsker å utrede
om staten også i andre saker enn de som faller inn under denne
loven, skal kunne forskuttere idømt erstatning for så å søke
regress hos den dømte. Eksempel kan være hvor
en person har blitt usatt for grov svindel og taper alle sine penger,
med følge at man må gå fra gård
og grunn. Et annet eksempel er hvor en brannstifter har tent på huset
du og din familie bor i. Dersom man ikke har forsikring vil man
ofte stå på bar bakke og en erstatning man er
tilkjent vil ha liten betydning om skadevolder ikke har midler. Disse medlemmer viser
til at staten har ressurser og verktøy skadelidte ikke
har og derfor lettere kan inndrive sine krav.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og eventuelt fremme nødvendige
forslag i forhold til om staten også i andre saker enn
de som faller inn under voldsoffererstatningen, skal ha en ordning
hvor staten forskutterer erstatningsbeløpet og deretter
krever regress. Regjeringen melder tilbake til Stortinget på egnet
måte i egen sak."
Disse medlemmer viser til høringsuttalelsene
fra Advokatforeningen i forbindelse med komiteens høring
den 4. desember 2007. Der ble forholdet til ikrafttredelse
problematisert og hvilken virkning dette vil ha på handlinger
begått før lovendringen trer i kraft. Grunnlovens § 97
er satt til beskyttelse av den enkelte borger mot overgrep fra staten. Disse medlemmer mener
klart at Grunnloven § 97 om forbud mot tilbakevirkende
kraft derfor ikke rammer forslag som er til gunst for den enkelte
borger så fremt det ikke fører til økt
byrde for en annen borger. Her er det eventuelt staten som får økt
kostnad. Disse medlemmer vil vise til straffelovens § 3
annet ledd hvor man utleder at dersom straffeloven har blitt endret
skal man legge til grunn det som er mest gunstig for den tiltalte.
Disse medlemmer vil for øvrig presisere
at det er utenkelig at noen spekulerer i å bli utsatt for vold
ut fra hvilke lovregler som eventuelt skulle gjelde.
Disse medlemmer mener på den bakgrunn at
samtlige endringer i denne lov skal komme til anvendelse på søknader
som innkommer etter lovens ikrafttredelse, og fremmer følgende
forslag:
"Ikraftsetting og overgangsregler
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Endringer i denne lov kommer til anvendelse i de tilfeller der
det etter endringslovens ikrafttredelse fremsettes søknad
om voldsoffererstatning."