Proposisjonen inneholder forslag til endringer i lov 20. mars
1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven)
kapittel 5 om objektsikkerhet. Formålet med forslaget er å styrke
arbeidet med forebyggende sikkerhetstiltak for å beskytte skjermingsverdige
objekter mot sikkerhetstruende virksomhet. Forslaget bygger på rapporten
"Forebyggende sikring av objekter mot terror- og sabotasjehandlinger"
fra en interdepartemental arbeidsgruppe og på arbeidsgrupperapporten
"Grenseland mellom rettssikkerhet og personellsikkerhet", jf. Ot.prp.
nr. 59 (2004-2005) om lov om endringer i lov 20. mars 1998
nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste. Forslaget tar også hensyn
til anbefalingene fra det utvalg som i 2004 ble oppnevnt av regjeringen
for å utrede sikring av landets infrastruktur (Infrastrukturutvalget),
jf. NOU 2006:6 Når sikkerheten er viktigst. Utredningen
er nærmere omtalt i proposisjonens pkt. 2.5.
Departementet foreslår at hvert enkelt departement utpeker
skjermingsverdige objekter innen sitt myndighetsområde.
Utvelgelse av skjermingsverdige objekter skal skje på grunnlag
av en skadevurdering, som særlig skal ta hensyn til objektets
betydning for sikkerhetspolitisk krisehåndtering og forsvar av
riket, betydning for kritiske funksjoner for det sivile samfunn,
symbolverdi, og mulighet for å utgjøre en fare
for miljøet eller befolkningens liv og helse. Det foreslås
at objekteier plikter å foreslå overfor vedkommende
departement hvilke objekter som er skjermingsverdige.
Departementet foreslår at skjermingsverdige objekter
klassifiseres MEGET KRITISK, KRITISK eller VIKTIG ut fra de skadefølger
redusert funksjonalitet, skadeverk, ødeleggelse eller rettsstridig
overtakelse kan få for rikets selvstendighet og sikkerhet
og andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser. Det foreslås
videre at objekteiers plikt i dag til å beskytte eget skjermingsverdig
objekt utvides til en plikt til å beskytte objektet med
sikkerhetstiltak som skal bestå av barrierer, deteksjon,
verifikasjon og reaksjon som tilfredsstiller visse minimumskrav
avhengig av objektets klassifisering.
Departementet foreslår at sektorlovgivningen skal regulere
de detaljerte beskyttelsestiltak for skjermingsverdige objekter,
mens sikkerhetslovens bestemmelser om sikkerhetsklarering gis anvendelse for
personer som skal gis tilgang til skjermingsverdige objekter klassifisert
MEGET KRITISK eller KRITISK. Det foreslås at Kongen gis
fullmakt til å fastsette nærmere regler om hvem
som skal avkreves sikkerhetsklarering for de nevnte skjermingsverdige
objekter. Samtidig foreslås det en innstramming i bruken
av sikkerhetsklarering i forhold til skjermingsverdig informasjon
ved at det oppstilles krav om at vedkommende skal gis tilgang til
skjermingsverdig informasjon dersom klareringsprosess skal igangsettes.
Sikkerhetsloven omfatter forvaltningsorganer. Den omfatter også ethvert
annet rettssubjekt som er leverandør av varer eller tjenester
til et forvaltningsorgan i forbindelse med en sikkerhetsgradert
anskaffelse. Det kan ved enkeltvedtak bestemmes at private rettssubjekter
skal omfattes av sikkerhetsloven. Det har vært vurdert
om sikkerhetslovens virkeområde generelt bør utvides
til private rettssubjekter. Departementet har kommet til at dagens
ordning inntil videre bør opprettholdes, hvilket også er
i samsvar med Infrastrukturutvalgets anbefaling (jf. ovennevnte NOU
2006:6, side 82-83). Det fremmes derfor ikke forslag om endring
av sikkerhetslovens virkeområde i denne proposisjonen.