Den forebyggende sikkerhetstjenesten er regulert i sikkerhetsloven
og forskrifter gitt med hjemmel i denne. Formålet med loven
er i henhold til § 1 å:
legge forholdene til rette for effektivt å kunne motvirke
trusler mot rikets selvstendighet og sikkerhet og andre vitale nasjonale
sikkerhetsinteresser,
ivareta den enkeltes rettssikkerhet, og
trygge tilliten til og forenkle grunnlaget for kontroll
med forebyggende sikkerhetstjeneste.
Loven slår i § 4 første ledd
fast at departementet har det overordnede ansvar for forebyggende
sikkerhetstjeneste. Dette overordnede ansvar er ved forskrift av
4. juli 2003 nr. 900 delt mellom Forsvarsdepartementet
i militær sektor og Justisdepartementet i sivil sektor.
For øvrig er ansvaret for gjennomføringen av de
forebyggende sikkerhetstiltak et linjeansvar, jf. lovens § 4
første ledd og § 5 første ledd.
Loven etablerer "Nasjonal sikkerhetsmyndighet" som iht. lovens § 4
annet ledd skal ivareta departementets utøvende funksjoner.
I organets oppgaver ligger også en koordinering av de forebyggende
sikkerhetstiltak, kontrollere sikkerhetstilstanden og være
utøvende organ i forhold til andre land og internasjonale
organisasjoner. Disse oppgavene er nærmere konkretisert
i lovens § 9. Siden 1. januar 2003 har
et eget direktorat kalt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) ivaretatt
lovens funksjon som nasjonal sikkerhetsmyndighet. NSM er administrativt
underlagt Forsvarsdepartementet. Den faglige ansvarslinje er lagt
til Justisdepartementet for oppgaver i sivil sektor og til Forsvarsdepartementet
i militær sektor. Forsvarsdepartementet er regelverksforvalter
for sikkerhetsloven og skal ivareta regjeringens kontroll med forebyggende
sikkerhetstjeneste gjennom regelmessige inspeksjoner av NSM.
Forebyggende sikkerhetstjeneste defineres i sikkerhetsloven § 3
som planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og kontroll
av forebyggende sikkerhetstiltak som søker å fjerne
eller redusere risiko som følge av sikkerhetstruende virksomhet.
Slik sikkerhetstruende virksomhet defineres i samme paragraf som
forsøk på og gjennomføring av spionasje,
sabotasje eller terrorhandlinger, samt medvirkning til slik virksomhet
(jf. omtale av trusler i sikkerhetsloven § 1).
Spionasje, sabotasje og terrorhandlinger er såkalte villedende
handlinger.
Sikkerhetsloven § 2 gjelder for ethvert forvaltningsorgan,
dvs. ethvert organ for stat eller kommune. Loven gjelder videre
for private leverandører av varer eller tjenester til et
forvaltningsorgan i forbindelse med såkalte sikkerhetsgraderte
anskaffelser. Slike anskaffelser innebærer iht. loven § 3
at leverandøren vil kunne få tilgang til skjermingsverdig
informasjon eller objekt, eller at anskaffelsen av andre årsaker
må sikkerhetsgraderes. Kongen kan videre iht. § 2
utvide lovens virkeområde til å omfatte ethvert rettssubjekt
som eier eller råder over skjermingsverdige objekter eller
som av et forvaltningsorgan - av andre grunner enn i forbindelse
med sikkerhetsgraderte anskaffelser - gis tilgang til skjermingsverdig informasjon.
Kongens myndighet er iht. loven § 2 tredje ledd
delegert til Forsvarsdepartementet i forskrift av 27. juni
2003 nr. 802. Loven gjelder for domstolene. Stortinget og dets organer
er imidlertid unntatt.
Tiltakene som foreskrives i sikkerhetsloven med forskrifter benevnes
ofte som defensive forebyggende tiltak eller sårbarhetsreduserende
tiltak (på engelsk: "protective security"). Dette for å avgrense mot
det som kalles offensiv forebygging. Med hensyn til den offensive
forebygging av spionasje, sabotasje og terrorhandlinger, er det
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) som har hovedansvaret. PSTs aktiviteter
og den defensive forebyggende sikkerhetstjeneste utfyller hverandre.
Tiltakene i sikkerhetsloven må videre avgrenses mot
politiets utøvelse av sine generelle oppgaver og mot nødetatenes
(politi, brann, redning) ansvar knyttet til å håndtere
skade som følge av ulykker, herunder sabotasje og terrorhandlinger.
I denne sammenheng må det også foretas en avgrensning
i forhold til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB)
koordineringsoppgaver knyttet til planlegging og øving.
På objektsikkerhetsområdet er det videre viktig å avgrense
sikkerhetslovens nedslagsfelt i forhold til sikkerhetsarbeidet generelt,
dvs. behovet for en alminnelig og gjennomgående sikkerhet
i samfunnet, omfattende alt fra husstander til små og mellomstore bedrifter,
store bedrifter, det offentlige og organisasjonslivet.
Det er et grunnleggende prinsipp for alt forebyggende sikkerhetsarbeid
at man definerer hva som har sikkerhetsmessig verdi, dvs. at man
identifiserer og klassifiserer det som er beskyttelsesverdig ut
fra:
en vurdering av hva som kan tenkes
rammet av trusselhandlinger, og
en vurdering av viktigheten av å unngå at
trusselhandlingen oppnår sitt formål (uttrykt
ved skadeverdi).
De forebyggende sikkerhetstiltak kan være meget inngripende
overfor enkeltpersoner og virksomheter. Den forebyggende sikkerhetstjeneste
er derfor underlagt særskilte kontrollmekanismer utover
de som generelt er etablert for forvaltningen gjennom Riksrevisjonen,
Sivilombudsmannen og Ombudsmannen for Forsvaret.
Denne særskilte kontrollen med den forebyggende sikkerhetstjeneste
er etablert ved lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenesten, og
utøves av et utvalg (EOS-utvalget) nedsatt av Stortinget.
Regjeringens kontroll med den forebyggende sikkerhetstjenesten
utøves gjennom NSM og ved Forsvarsdepartementets kontroll
av NSM.