Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, bemerker at de samme stortingsrepresentantene har fremmet et forslag med likelydende ordlyd en gang tidligere i Dokument nr. 8:23 (2006-2007). Det vises derfor til Innst. O. nr. 45 (2006-2007) og merknadene her. Forslaget er oversendt arbeids- og inkluderingsministeren for vurdering. Svaret fra arbeids- og inkluderingsministeren, datert 19. desember 2007, følger som vedlegg til innstillingen.

Flertallet viser til at det i Norge er bred politisk enighet om at landet skal overholde sine forpliktelser i forhold til internasjonale avtaler og folkeretten. Flertallet viser også til at det i FNs resolusjoner om bekjempelse av terrorisme understrekes at tiltak må være i samsvar med internasjonale menneskerettigheter, flyktningretten og humanitærretten.

Flertallet fremhever at Regjeringen i sitt forslag til ny utlendingslov, Ot.prp. nr. 75 (2006-2007), har fremmet forslag om å innføre begrensninger i bosted og meldeplikt for personer som er en trussel mot rikets sikkerhet. Dette ligger til behandling i komiteen nå.

Flertallet er innforstått med at forslagsstillerne har tatt utgangspunkt i "Mulla Krekar-saken", men at forslaget er ment å være generelt og slik sett kunne omfatte ureturnerbare utlendinger i Norge. For håndteringen av "Mulla Krekar-saken" vises til svarbrev fra arbeids- og inkluderingsministeren.

Flertallet ser med bekymring på omfanget og utbredelsen av den internasjonale terrorismen. Arbeidet med å motvirke og bekjempe terrorisme i Norge må få stor oppmerksomhet og høy prioritet.

Flertallet går inn for at forslaget i Dokument nr. 8:25 (2007-2008) ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, mener det er helt uakseptabelt at personer som har blitt besluttet utvist fra Norge på bakgrunn av at de vurderes å utgjøre en trussel mot rikets sikkerhet, kan bevege seg fritt rundt i det norske samfunnet. Disse medlemmer oppfatter ikke representantlovforslaget som fremmes i Dokument nr. 8:25 (2007-2008) å være i konflikt med Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) slik de andre partiene insinuerer. Dette fordi forberedelsene av utsendelsesprosessen av terrorister som mulla Krekar kan igangsettes samtidig som utvisningsvedtaket og vedtaket om forvaring treffes. Dermed oppfylles kravet om at frihetsberøvelse bare kan forsvares så lenge utsendelsesprosessene er i gang. Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine merknader til Innst. O. nr. 45 (2006-2007) for ytterligere vurderinger knyttet til lukket forvaring og EMK. Disse medlemmer vil også vise til sine merknader angående lukkede mottak i Innst. S. nr. 36 (2007-2008).

Disse medlemmer fremmer i forbindelse med Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 75 (2006-2007) et komplett forslag til ny norsk utlendingslov, der forslaget til § 29 nytt femte ledd er innarbeidet som en del av nye lovparagrafer knyttet til utvisning. Disse medlemmer påpeker at det vil ta en stund før ny utlendingslov trer i kraft, og fremmer derfor følgende forslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven)

I

I lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) gjøres følgende endring:

§ 29 nytt femte ledd skal lyde:

Dersom grunnlaget for utvisning er bestemmelsens litra d, eller e, skal utlendingen holdes i lukket forvaring med brev og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres.

II

Loven trer i kraft straks. "

Disse medlemmer viser til at statsråden til tross for gjentatte løfter om dette, ikke engang har tatt kontakt med irakiske myndigheter for å få fremforhandlet en avtale om retur av mulla Krekar. Disse medlemmer minner om at statsråd Bjarne Håkon Hanssen til Dagbladet 16. mars 2006 bekreftet at han ville innlede samtaler med Irak, og at statsråden i samme intervju antydet at dette ville skje i løpet av to måneder. I brev til Stortingets kommunal- og forvaltningskomité i forbindelse med Innst. O. nr. 45 (2006-2007), datert 16. januar 2007, skrev dessuten statsråden at norske myndigheter arbeider også for å få i stand avtaler om retur og folkerettslig bindende garantier fra hjemlandets myndigheter i enkeltsaker. Disse medlemmer vil videre vise til at Norge har returavtaler med Afghanistan, og kan ikke se at det er noen prinsipiell eller praktisk forskjell mellom avtaler inngått med Afghanistan og Irak. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å straks iverksette samtaler og forhandlinger med Irak for å forberede utsendelse av personen kjent som mulla Krekar."