Dokument 8:25 (2007-2008) - Forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per-Willy Amundsen og Jan Arild Ellingsen - Lov om endring i lov 240688 nr 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (Utlendingsloven)

Jeg viser til forslaget som ble oversendt mitt departement for vurdering 27. november 2007.

Jeg har merket meg at det foreslås en endring av utlendingsloven § 29 femte ledd som skal gi hjemmel til at utlending som er utvist av hensyn til rikets sikkerhet, samt personer som er utvist pga. at de har overtrådt straffelovens terroristbestemmelser, kan holdes i lukket forvaring frem til vedtaket kan effektueres.

Ny § 29 femte ledd skal i henhold til forslaget lyde:

Dersom grunnlaget for utvisning er bestemmelsens litra d eller e, skal utlendingen holdes i lukket forvaring med brev og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres.

Vurdering av forslaget i Dokument 8:25

Jeg vil først bemerke at de samme stortingsrepresentantene har fremmet et forslag med likelydende ordlyd en gang tidligere i Dokument nr. 8:23 (2006-2007). Jeg besvarte forslaget den gang i brev til Stortinget av 16.01.07. Her gjorde jeg rede for de menneskerettslige skrankene for å kunne gå inn for ovennevnte forslag. Jeg viser til begrunnelsene her og vurderer fremdeles problemstillingen på samme måte.

Det fremgår at bakgrunnen for forslaget denne gang er Høyesteretts dom av 08.11.07 i saken mellom staten og Najmuddin Faraj Ahmad, også kjent som Krekar. Dommen medførte at Faraj er endelig utvist fra riket fordi det er nødvendig av hensyn til rikets sikkerhet Jeg vil imidlertid presisere at effektuering av utvisningsvedtaket er midlertidig suspendert inntil vi finner at det vil være trygt å returnere Faraj til Irak, og at Høyesteretts dom ikke har noen innvirkning på denne vurderingen. Høyesterett bygger i dommen på vedtakets forutsetning om suspensjon av utreiseplikten.

Norske myndigheter finner på nåværende tidspunkt at situasjonen i Irak fremdeles ikke er slik at det er tilrådelig å gå i forhandlinger om en avtale med irakiske myndigheter. Mitt departement følger imidlertid situasjonen i Irak nøye sammen med Utenriksdepartementet, Som kjent mottok jeg en oppdatert situasjonsvurdering fra Utenriksdepartementet den 14.11.07 der det redegjøres for "forholdene i Irak og muligheten for iverksetting av retur av personen kjent som Mullah Krekar". Dokumentet kan finnes på Arbeids- og inkluderingsdepartementets hjemmeside:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/aktuelt/ nyheter/2007/Mullah-Krekar---returforutsetninger -Irak.html?id=490208

Utenriksdepartementet konkluderer i sin grundige vurdering med at det i dagens situasjon ikke kan "tilrå innhenting av forpaktende tilsagn fra irakiske myndigheter i saker om retur til Irak av personer som kan tenkes å bli satt i forbindelse med terrorvirksomhet". Jeg ser ingen grunn til å tvile på at den analyse Utenriksdepartementet bygger på i sin tilråding er velbegrunnete og faglig solide. Jeg vil her understreke at denne analysen ikke innebærer noen mistillit til Iraks myndigheter. Det foregår en dynamisk utvikling av den politiske situasjonen i Irak, som også har FNs støtte. Vi har gode diplomatiske forbindelser med Irak, med regelmessige og gode kontakter. Men jeg kan likevel ikke i dag formelt anmode om en avtale som ikke er mulig å gjennomføre innen rammene av Norges folkerettslige forpliktelser. På denne bakgrunn kan jeg ikke støtte den analysen som ligger til grunn for forslaget fra representantene Jensen, Amundsen og Ellingsen.