Regjeringa gjer i proposisjonen framlegg om ei ny lov om forvaltning
av viltlevande marine ressursar (havressurslova). Lova avløyser
lov 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske mv.
Lovforslaget svarar i hovudsak til forslaget frå havressurslovutvalet,
jf. NOU 2005: 10 Lov om forvaltning av viltlevende marine ressurser.
Forslaget frå utvalet har i hovudtrekk fått brei og solid støtte
frå høyringsinstansane.
Formålet med lova er å sikre ei berekraftig og samfunnsøkonomisk
lønsam forvaltning av dei viltlevande marine ressursane og det tilhøyrande
genetiske materialet og å medverke til å sikre sysselsetjing og
busetjing i kystsamfunna. Dette viser at lova både er ei næringslov
og ei miljølov, og at dette heng tett saman.
Lova har fleire viktige nyvinningar. Det viktigaste er at lova
skal gjelde for alle viltlevande marine ressursar og tilhøyrande
genetisk materiale. Havressurslova regulerer såleis ikkje berre
næringsverksemd knytt til dei tradisjonelle ressursane. Lova skal også
leggje til rette for å regulere og forvalte nye ressursar som ikkje
har vore omfatta av saltvassfiskelova.
Lova viser dei folkerettslege pliktene våre til å forvalte ressursane
på ein ansvarleg måte, og etablerer eit system for å implementere
desse pliktene i nasjonal forvaltning.
Lova innfører forvaltningsprinsippet som ein grunnleggjande regel
i forvaltninga av dei viltlevande marine ressursane.
Lova slår fast at retten til dei viltlevande marine ressursane
ligg til fellesskapet i Noreg. Dette etablerer ikkje nokon statleg
eigedomsrett til ressursane i juridisk forstand, men er eit klart
uttrykk for statens ansvar og rett til å forvalte ressursane til
beste for fellesskapet.
Lova innfører ei generell ilandføringsplikt for all fisk. Dette
er ei innskjerping samanlikna med gjeldande rett, der ilandføringsplikt
er fastsett i forskrift og berre gjeld dei kommersielt viktigaste
ressursane.
Lova fører vidare og oppdaterer reglane om regulering av ressursuttaket.
Lova styrkjer reglane om tilrettelegging for og gjennomføring
av ressurskontroll, særleg ut frå behovet for reglar retta mot ulovlege,
urapporterte og uregulerte fiskeaktivitetar (UUU-aktivitetar).
Lova innfører ein heimel til sporing av fangst for å få til ein
betre ressurskontroll. Lova utvidar registreringsordninga for kjøparar
og innfører ein heimel til å fastsetje forskrift om registreringsplikt
for alle som tek i mot fangst i første hand. Kontrollkompetansen
til Fiskeridirektoratet vert ført vidare og presisert på fleire
punkt. Salslaga får heimel til å krevje tilgang til enkelte stader
og opplysningar når dei gjennomfører ressurskontroll.
Det vert gjort framlegg om fleire endringar i reglane om hausting
frå fartøy som ikkje er merkeregistrerte (fritidsfiske). Det vert
mellom anna innført ei omsetningsgrense for slikt fiske.
Lova innfører heimel til å påleggje tvangsmulkt for å sikre at
føresegner fastsette i eller i medhald av lova vert haldne.
Lova gjev vidare heimel til å påleggje lovbrotsgebyr ved aktlause
eller forsettlege brot på føresegner fastsette i eller i medhald
av lova. Med dette vidarefører vi i havressurslova ei tilsvarande
føresegn i deltakarlova som gjev heimel til å påleggje lovbrotsgebyr
ved brot på fiskerilovgjevinga generelt. Departementet tek sikte
på å nytte lovbrotsgebyr for å få til ei delvis avkriminalisering
av saker som i dag vert melde til politiet, men som har eit mindre
omfang. Terskelen for å melde lovbrot til politiet vert dermed heva.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til proposisjonen, med framlegg om ny lov om forvaltning av viltlevande
marine ressursar (havressurslova).
Komiteen viser til at formålet med
havressursloven skal være å sikre en bærekraftig og samfunnsøkonomisk
lønnsom forvaltning av de viltlevende marine ressursene og det tilhørende
genetiske materialet og å medvirke til å sikre sysselsetting og bosetting
langs kysten. Komiteen er enig i at
loven både skal sikre nærings- og miljøinteresser.
For så vidt angår de kapitler og underkapitler som ikke er omtalt
i innstillingen, har komiteen ingen merknader
til og slutter seg til forslaget fra Regjeringen i Ot.prp. nr. 20
(2007-2008).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen med dette lovforslaget sørger for at vi
for første gang får et lovverk som omfatter alle organismene i havet, og
som legger opp til en helhetlig forvaltning av viltlevende marine
ressurser. Loven, som har flere viktige nyvinninger, vil også styrke
ressurskontrollen, noe som er en kjernesak for Regjeringen.
Lovforslaget bygger i stor grad på forslagene fra Havressursutvalget,
som ble oppnevnt 14. mars 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at lovforslaget
i stor grad bygger på forslaget fra havressursutvalget, opprettet
av regjeringen Bondevik II ved kongelig resolusjon 14. mars 2003,
og skal avløse saltvannsfiskeloven. Den nye havressursloven skal
sikre en bærekraftig og samfunnsøkonomisk lønnsom forvaltning av
de viltlevende marine ressursene og det tilhørende genetiske materialet,
og medvirke til å sikre sysselsetting og bosetning langs kysten.
Disse medlemmer mener utstrakt bruk
av fullmaktslovgivning er uheldig da loven blir ufullstendig og
gir liten forutsigbarhet for de næringsdrivende.