Når det gjelder krav til risikospredning, slutter departementet
seg til Kredittilsynets forslag om at spesialfond unntas fra reglene
om risikospredning i verdipapirfondloven (vpfl.) § 4-8, jf. forslaget
§ 1-1 nytt annet ledd nr. 3.
Når det gjelder plasseringsbegrensninger i forhold til utsteder,
er formålet med begrensningene som følger av vpfl. § 4-9 å forhindre
at forvaltningsselskaper skal kunne utøve betydelig innflytelse
over et utstederselskap. Bestemmelsen skal hindre at forvaltningsselskaper
for verdipapirfond får for stor institusjonell makt i næringslivet.
Bestemmelsen har imidlertid også i enkelte tilfeller en indirekte
diversifiseringseffekt. Lignende bestemmelser finnes i finansieringsvirksomhetsloven
§ 2-16 og forsikringsloven § 6-2.
Etter departementets vurdering er det ikke påvist tungtveiende
grunner for at spesialfond (som altså etter departementets forslag
ikke inkluderer "private equity"-fond) har behov for et generelt
unntak fra vpfl. § 4-9. Formålet med bestemmelsen gjør seg fullt
ut gjeldende for slike fond, og departementet kan heller ikke se
at den i vesentlig grad vil vanskeliggjøre virksomheten til spesialfond.
I den grad bestemmelsen likevel skulle innebære en hindring for visse
investeringsstrategier, viser departementet til at Kredittilsynet
vil kunne samtykke i at det etableres fond som kan fravike bestemmelsen.
Departementet slutter seg derfor til Kredittilsynets forslag om
at spesialfond ikke gis unntak fra vpfl. § 4-9.
Når det gjelder høringsuttalelsen til Finansnæringens Hovedorganisasjon,
vil departementet bemerke at plasseringsbegrensningen i bestemmelsen
knytter seg til fondets nettoinnehav.
Komiteen viser til sine merknader under
pkt. 4.2.