Til Odelstinget
Barne- og likestillingsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) kapittel 14 om ytelser ved svangerskap, fødsel
og adopsjon og kapittel 8 om sykepenger. Endringene gjelder selvstendig
næringsdrivendes rett til svangerskapspenger og foreldrepenger med
100 pst. dekning av inntekt oppad begrenset til 6 G, samt innskrenkning av
dekningsområdet til forsikring for tillegg til sykepenger og foreldrepenger
mv. (tilleggsforsikringen).
Forslaget er en oppfølging av behandlingen av statsbudsjettet
for 2008 der Stortinget sluttet seg til forslag i St.prp. nr. 1
(2007–2008) om å gi selvstendig næringsdrivende rett til svangerskapspenger
og foreldrepenger med 100 pst. dekning av inntekt oppad begrenset
til 6 G, med virkning fra 1. juli 2008. Budsjettvedtaket innebærer
at endringen gjøres gjeldende for både løpende og nye tilfeller.
Begrunnelsen for forslaget var å legge bedre til rette for at
selvstendig næringsdrivende mødre og fedre kan kombinere barneomsorg
og yrkesaktivitet. Det ble vist til at økt sosial sikkerhet i forbindelse med
svangerskap og fødsel kan stimulere flere kvinner til å etablere
egen virksomhet. I tillegg ble det vist til at næringsdrivende fedre
bør sikres et bedre økonomisk grunnlag for å kunne ta omsorgen for
sine barn, både under fedrekvoten og ved uttak av en større del
av foreldrepengeperioden.
Odelstingsproposisjonen inneholder de nødvendige lovendringene
for gjennomføring av budsjettvedtaket jf. Budsjett-innst. S. nr.
2 (2007–2008). Forslaget innebærer at foreldrepenger og svangerskapspenger
tas ut av tilleggsforsikringens dekningsområde.
I tillegg foreslås en regelteknisk endring i folketrygdloven
§ 14-6 første ledd.
Departementet viser til at et grunnleggende mål for ytelser ved
svangerskap, fødsel og adopsjon er å legge til rette for at foreldre
kan kombinere småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Små barns omsorgsbehov
er de samme, uavhengig av om foreldrene er arbeidstakere eller selvstendig
næringsdrivende. Likeledes har foreldrene behov for ordninger som
muliggjør et likestilt omsorgsansvar. Familie- og likestillingshensyn
taler for at rettigheter i forbindelse med svangerskap, fødsel og
omsorg for små barn bør være like gode og forutsigbare for selvstendig
næringsdrivende som for arbeidstakere.
Flere kvinnelige etablerere vil bidra til å øke det totale arbeidstilbudet
i alle deler av landet og skape et mangfoldig næringsliv med bedre
forutsetninger for verdiskaping, omstilling og nyskaping. Unge kvinner som
velger å etablere seg som selvstendig næringsdrivende, bør derfor
ikke komme dårligere ut økonomisk når de får barn, sammenlignet
med arbeidstakere. Selvstendig næringsdrivende fedre bør også gis tilsvarende
muligheter som mannlige arbeidstakere til å kombinere arbeid og
familieliv. Disse fedrene bør sikres et sterkere økonomisk grunnlag
for å ta omsorgen for sine barn, både under fedrekvoten og ved uttak
av en større del av foreldrepengeperioden. I 2006 var 37 pst. av
kvinnene som avsluttet en periode med foreldrepenger og som hadde
næring som eneste inntekt, uten tilleggsforsikring. Tilsvarende gjaldt
77 pst. av mennene.
Departementet foreslår, under henvisning til Stortingets budsjettbehandling,
at folketrygdloven endres slik at selvstendig næringsdrivende får
rett til svangerskapspenger og foreldrepenger med 100 pst. dekning
inntil 6 G. Forslaget innebærer at selvstendig næringsdrivende kan
oppnå samme dekningsgrad som arbeidstakere uten å måtte tegne forsikring
i henhold til folketrygdloven § 8-36. Forslaget omfatter også de
som har kombinerte inntekter som frilansere og selvstendig næringsdrivende.
Forslaget innebærer ingen endring i muligheten til å velge mellom
full sats og redusert sats for foreldrepenger. På samme måte som
arbeidstakere kan selvstendige velge foreldrepenger med 100 pst.
av inntektsgrunnlaget inntil 6 G i 44/41 uker eller foreldrepenger
med 80 pst. av inntektsgrunnlaget i 54/51 uker. Forslaget innebærer
heller ingen endringer i reglene om fastsettelse av inntektsgrunnlaget.
Endringen foreslås å gjelde fra 1. juli 2008. Fra samme dato
tas foreldrepenger og svangerskapspenger ut av dekningsområdet til
forsikringen for tillegg i sykepenger og foreldrepenger, jf. folketrygdloven § 8-36.
Endringen gjøres gjeldende for både løpende og nye tilfeller.
Det vises til forslag til endringer i folketrygdloven §§ 8-36,
8-37, 14-4 og 14-7.
I henhold til lov 21. april 2006 nr. 10 (i kraft 1. januar 2007)
ble bestemmelsene i folketrygdloven kapittel 14 omredigert bl.a.
ved at reglene for fødselspenger og adopsjonspenger ble slått sammen
under betegnelsen foreldrepenger. Før omredigeringen gikk det klart
fram av folketrygdloven daværende § 14-14 tredje ledd, at mor ved
adopsjon måtte oppfylle kravet om opptjening i form av yrkesaktivitet
i minst seks av de siste ti månedene før omsorgsovertakelsen. Dette
går ikke lenger fram av lovteksten. Etter omredigeringen er reglene
om opptjening av rett til foreldrepenger tatt inn i folketrygdloven
§ 14-6 første ledd som knytter opptjeningsvilkårene til det tidspunktet
vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til. Bestemmelsen gjelder
både far og mor ved henholdsvis fødsel og adopsjon.
Det går klart fram av forarbeidene, jf. Ot.prp. nr. 104 (2004–2005)
s. 39, at omredigeringen ikke er ment å gi materielle endringer
i opptjeningsreglene. Foreldrepengeordningens systematikk forutsetter
at mors rettighetsstatus er klarlagt ved stønadsperiodens begynnelse,
som ved adopsjon er tidspunktet for omsorgsovertakelsen. Ordningen
bygger dessuten på et prinsipp om størst mulig likhet for ytelser
ved fødsel og adopsjon. Departementet har på denne bakgrunn lagt
til grunn at mor fortsatt må ha opptjent rett til foreldrepenger
ved adopsjon senest ved omsorgsovertakelsen, uavhengig av om hun
faktisk starter sitt uttak på det tidspunktet eller ikke.
Departementet foreslår at ordlyden i folketrygdloven § 14-6 første
ledd andre punktum endres for å tydeliggjøre gjeldende rett.
Provenyeffekten av forslaget er beregnet til om lag 60 mill.
kroner i 2008 for folketrygden. Anslaget for 2008 har sammenheng
med at forslaget først trer i kraft 1. juli 2008. Når endringen
får helårseffekt, er provenyeffekten anslått til om lag 120 mill.
kroner (2008-kroner).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at forslaget er en oppfølging av behandling av statsbudsjettet for 2008 der Stortinget sluttet seg til forslaget om å gi selvstendig næringsdrivende rett til svangerskapspenger og foreldrepenger med 100 pst. dekning av inntekt oppad begrenset til 6 G med virkning fra 1. juli 2008. Komiteen viser i så måte til komiteens behandling av budsjettet og til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2007–2008).
Komiteen er tilfreds med at selvstendig næringsdrivende nå kan oppnå samme dekningsgrad som arbeidstakere uten å måtte tegne forsikring i henhold til folketrygdloven § 8-36 og at loven blir endret i samsvar med dette.
Komiteen slutter seg for øvrig til proposisjonens innhold og til de foreslåtte endringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen Bondevik II i juli 2005 sendte sak om selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn ut på høring. I september 2006 fremmet Høyre et representantforslag om innføring av bedrede trygderettigheter for denne gruppen (Dokument nr. 8:113 (2005-2006)). Forslaget ble vedlagt protokollen.
Disse medlemmer ser at det forslag Regjeringen nå fremmer ikke er i tråd med det forslag som tidligere er fremlagt. Disse medlemmer mener at grunnlaget for endringen ikke imøtekommes med Regjeringens forslag. Når intensjonen er å likestille rettighetene, bør det skje i forhold til alle de rettigheter hvor selvstendig næringsdrivende ikke har samme trygdeytelser som andre ansatte, men er avhengig av egne forsikringsordninger. Disse medlemmer vil understreke at rett til 100 pst. inndekning også av omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger må ivaretas og fremmer på dette grunnlag følgende forslag:
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å gi selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, rett til:
Komiteens medlem fra Høyre viser til Høyres representantforslag (Dokument nr. 8:113 (2005-2006)) hvor det fremgår at likestilte trygdeytelser for selvstendig næringsdrivende kvinner ikke skal finansieres ved en økning i trygdeavgiften til folketrygden fra de selvstendig næringsdrivende selv. For Høyre er det et uttalt mål å styrke privat næringsvirksomhet generelt og kvinners muligheter for næringsvirksomhet spesielt, og dette medlem mener derfor det er en svekkelse av det private gründerskap når denne gruppen selv må stå for inndekning av likestilte trygderettigheter. Dette medlem viser i den anledning til Høyres alternative budsjett for 2008 (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2007-2008)).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at selvstendig næringsdrivende nå får rett til svangerskapspenger og foreldrepenger fra folketrygden med 100 pst. dekning (inntil 6 G) med virkning fra 1. juli 2008. Disse medlemmer ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk som legger til rette for gründere og selvstendig næringsdrivende og peker på at det er viktig å legge til rette for at selvstendig næringsdrivende kan kombinere yrkesaktivitet med omsorg for barn. Selvstendig næringsdrivende bør derfor sikres trygderettigheter på linje med andre arbeidstakere. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008 påpekte disse medlemmer at det var uforståelig at en styrking av selvstendig næringsdrivendes rettigheter skulle finansieres ved å innføre økt trygdeavgift for selvstendig næringsdrivende.
Disse medlemmer mener at selvstendig næringsdrivende også bør likestilles med andre arbeidstakere når det gjelder sosiale trygderettigheter som sykepenger under svangerskap, omsorgspenger og pleie- og opplæringspenger. Disse medlemmer mener at dagens trygdeordninger for denne gruppen ikke legger til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet. Disse medlemmer viser til at jordbrukere og fiskere gjennom ulike avtaler har fått velferdsordninger som gir disse grupper utvidede rettigheter i forbindelse med svangerskap og fødsel. Hovedbegrunnelsen for disse særavtalene er å sikre rekruttering til disse næringer. En annen begrunnelse er at det er i næringenes interesse å sikre rekruttering av kvinner. Disse medlemmer mener det er viktig med styrket rekruttering også i andre næringer, ikke bare i primærnæringen. En likestilling av disse rettighetene vil legge bedre til rette for at flere kvinner vil ha mulighet til å starte egen arbeidsplass for seg selv og andre.
Komiteen viser til brev fra Barne- og likestillingsdepartementet 8. mai 2008 (vedlegg) der det opplyses om to trykkfeil i proposisjonen. Komiteen tar denne informasjonen til etterretning.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å gi selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, rett til:
Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven (svangerskaps- og foreldrepenger med 100 prosent dekning for selvstendig næringsdrivende)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:
Overskriften til § 8-36 skal lyde:
Forsikring for tillegg til sykepenger
§ 8-36 tredje ledd oppheves. Nåværende fjerde til sjette ledd blir tredje til femte ledd.
Overskriften til § 8-37 skal lyde:
Opphør av forsikring for tillegg til sykepenger
§ 14-4 femte ledd skal lyde:
Svangerskapspengene beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Svangerskapspenger til selvstendig næringsdrivende ytes likevel med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Det ytes ikke svangerskapspenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.
§ 14-6 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Ved adopsjon må moren ha opptjent rett til foreldrepenger ved omsorgsovertakelsen.
§ 14-7 første ledd skal lyde:
Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Foreldrepenger til selvstendig næringsdrivende ytes likevel med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.
II
Ikrafttredelsesbestemmelser
-
1. Endringene i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd §§ 8-36, 8-37, 14-4 og 14-7 trer i kraft 1. juli 2008. Endringene gjelder også for løpende tilfeller.
-
2. Endringen i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd § 14-6 trer i kraft straks.
Jeg viser til Ot.prp. nr. 51 (2007–2008) som ble oversendt til
Stortinget fredag 25. april 2008. Det er beklageligvis to trykkfeil
i proposisjonen. Dette gjelder siste setning i kap. 1 (side 1),
der det henvises til forslag om en regelteknisk endring i folketrygdloven § 14-10
første ledd. Tilsvarende er det i kap. 4 siste setning (side 4)
en henvisning til folketrygdloven § 14-10 første ledd. Begge steder
skulle det stått § 14-6 første ledd.
For ordens skyld gjør jeg herved komiteen oppmerksom på de nevnte
trykkfeilene i teksten.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 29. mai 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Britt Hildeng |
leder |
ordfører |