Brev fra Barne- og likestillingsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 13. mai 2008

Spørsmål vedr Ot prp. nr. 44 – Likestillings- og diskrimineringsombudets rett til å overprøve sektormyndigheters vedtak om dispensasjon fra krav til universell utforming

Det vises til brev av 28. april 2008 fra Arbeids- og sosialkomiteen ved Dagfinn Sundsbø.

I brevet blir det bedt om en lovteknisk vurdering av likestillings- og diskrimineringsombudets rett til å overprøve sektormyndighetenes vedtak om dispensasjon fra krav om universell utforming. Det vises til lovforslaget § 9 fjerde ledd, jf. femte ledd.

Lovforslaget legger håndhevingen av bestemmelsene om diskrimineringsvern til likestillings- og diskrimineringsapparatet, dvs. Likestillings- og diskrimineringsombudet (ombudet) og Likestilings- og diskrimineringsnemnda (nemnda). Ombudets og nemndas kompetanse er nærmere regulert i diskrimineringsombudsloven.

Syseutvalget foreslo i sitt lovforslag § 11 en adgang til å bringe klage over vedtak av plan- og bygningsmyndighetene om dispensasjon fra tidsfristene om universell utformering inn for nemnda. Det ble foreslått at nemnda skulle ha en adgang til å oppheve plan- og bygningsmyndighetenes dispensasjonsvedtak. Dette ble ikke fulgt opp i departementets lovforslag. Å ha to ulike saksbehandlingsløp for klager over dispensasjon vil etter departementets vurdering være uheldig. Det bemerkes imidlertid at Syseutvalget ikke foreslo at nemnda skulle ha en generell adgang til å overprøve vedtak om dispensasjon på andre aktuelle områder.

Når det gjelder ombudets og nemndas kompetanse i forhold til andre forvaltningsmyndigheter, bygger forslaget på den avgrensning av kompetansen til disse organene som er trukket opp i diskrimineringsombudsloven, og som allerede gjelder på andre diskrimineringsområder. Dette innebærer nemnda ikke kan overprøve andre forvaltningsmyndigheters vedtak. Det samme gjelder ombudet (ved såkalte "hastevedtak"). Det følger av diskrimineringsombudsloven § 9 at nemnda ikke kan oppheve eller endre vedtak av andre forvaltningsmyndigheter. I slike saker kan ombudet og eventuelt nemnda gi en uttalelse. Spørsmålet har vært opp til vurdering i forbindelse med forslaget til diskrimineringsombudslov, jf. Ot.prp. nr. 34 (2004-2005) kapittel 8.2. Det ble vist til at en overprøving i realiteten vil føre til at nemnda blir en forvaltningsdomstol, noe som vil være et brudd på norsk forvaltningstradisjon. Det vises også til at forvaltningsvedtak stort sett kan påklages til et høyere forvaltningsorgan, og at behovet for å gripe inn dermed ikke blir så stort. Forvaltningen vil være forpliktet til å behandle eventuell kritikk som blir reist. Det vises til Ot.prp. nr. 34 (2004-2005) s. 65-66.

En endring i kompetansen til håndhevingsapparatet bør i tilfelle være samordnet i forhold til flere diskrimineringslovverk. Det vises til at et lovutvalg for tiden utreder en samlet diskrimineringslov, og skal avgi innstilling innen 1. juli 2009.