Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lov om skattefavoriserte
individuelle pensjonsordninger. Det foreslås at alle personer over
18 år skal kunne få fradrag i skattepliktig inntekt for innbetaling
på inntil 15 000 kroner pr. år til individuell pensjonsavtale som
tilfredsstiller nærmere angitte vilkår. Vilkårene for slike avtaler
er utarbeidet på bakgrunn av tilsvarende vilkår i foretakspensjonsloven
og innskuddspensjonsloven. Forslaget følger opp Stortingets vedtak
23. april 2007. Departementets forslag til skattefavorisert individuell
pensjonsordning er utarbeidet på grunnlag av forslaget i Banklovkommisjonens
utredning NOU 2007:17 Individuell pensjonsordning.
Årlige innbetalinger til skattefavorisert individuell pensjonsordning
foreslås begrenset oppad til 15 000 kroner pr. person. Dette svarer
til den foreslåtte øvre grensen på 15 000 kroner for inntektsfradrag
for årlig innbetaling til individuell pensjonsavtale. På samme måte
som den skattemessige behandlingen av IPA-avtaler vil det ikke være
formuesskatt på midler i ordningen, og heller ikke inntektsskatt
på løpende avkastning av midler i ordningen. Når midlene i ordningen
kommer til utbetaling, skal de beskattes som alminnelig inntekt
og personinntekt.
Etter Banklovkommisjonens lovutkast kan kunden velge å inngå
skattefavorisert individuell pensjonsordning som pensjonsforsikringsavtale
eller innskuddspensjonsavtale. Departementet vil benytte begrepet
"pensjonsspareavtale" i stedet for "innskuddspensjonsavtale" for
slike spareavtaler for å unngå eventuelle uklarheter mht. om begrepet
"innskuddspensjonsavtale" gjelder kollektiv eller individuell innskuddspensjonsavtale.
Individuelle pensjonsforsikringsavtaler kan bare tilbys av livsforsikringsselskaper.
Individuelle pensjonsspareavtaler kan i utgangspunktet tilbys av
banker og forvaltningsselskap for verdipapirfond, men livsforsikringsselskap
vil kunne tilby pensjonsspareavtaler som har tilstrekkelig forsikringselement.
Det foreslås at også pensjonskasser og innskuddspensjonsforetak
skal kunne tilby individuell pensjonsordning. De alminnelige virksomhetsreglene
vil gi rammene for hvordan den enkelte type institusjon kan utforme
produktet de ønsker å tilby, herunder hvilke ytelser institusjonen
kan tilby. Videre vil konsesjonen for den enkelte institusjon være
avgjørende for utformingen av det produkt institusjonen kan tilby.
Pensjonsavtalen må etter forslaget gi kunden rett til alderspensjon,
men kan i tillegg omfatte forsikringer som dekker innskuddsfritak
eller premiefritak ved uførhet, rett til uførepensjon eller andre
uføreytelser, etterlattepensjon og barnepensjon. Dersom institusjonen
selv ikke har adgang til å tilby slike forsikringer, kan disse tegnes
særskilt ved avtale med et livsforsikringsselskap. Innskuddsfritak
kan også tegnes ved særskilt avtale med et skadeforsikringsselskap.
I samsvar med det som gjelder i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven,
foreslås pensjonsalderen satt til 67 år med mindre høyere pensjonsalder
avtales. For en del stillinger og yrker er det i regelverket for
skattefavoriserte kollektive tjenestepensjonsordninger fastsatt
særaldersgrenser. For å sikre tilsvarende fleksibilitet i de individuelle
pensjonsavtalene, forslås det åpnet for at den samme særaldersgrense
som et medlem har i en tjenestepensjonsordning kan avtales brukt
i den individuelle pensjonsavtalen. Det åpnes også for at det kan
avtales at kunden kan kreve utbetaling av alderspensjon før nådd
pensjonsalder i en del situasjoner. Departementet foreslår videre
regler som gir kunden mulighet til å utsette utbetalingen av alderspensjonen
helt eller delvis ved nådd pensjonsalder.
De foreslåtte reglene gjelder skattefavorisert individuell pensjonsordning,
og regulerer ikke andre spare-, pensjons- eller forsikringsavtaler.
I proposisjonens kapittel 2 redegjøres det for bakgrunnen for
forslaget. Det vises til proposisjonen.
Økonomiske og administrative konsekvenser er omtalt i proposisjonens
kapittel 5. Det vises til proposisjonen.
Proposisjonens kapittel 6 inneholder merknader til de enkelte
bestemmelsene i Regjeringens forslag. Det vises til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, lederen
Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Morten Drægni, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Hilde Grønhovd,
og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at Regjeringens vurderinger
og forslag er nærmere omtalt i denne innstillingen og i Ot.prp.
nr. 50 (2007–2008) Om lov om individuell pensjonsordning.
Komiteen viser ellers til at det
generelt bare er sammendrag av Regjeringens vurderinger og forslag som
er referert under de enkelte punkt. Bakgrunnen for lovforlagene,
gjeldende rett, Banklovkommisjonens forslag, høringsutkast, høringsuttalelser
mv. knyttet til de enkelte vurderingene og forslagene, er nærmere
omtalt i nevnte odelstingsproposisjon.
Komiteen viser for øvrig til sine
merknader nedenfor under de enkelte punkt.