Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om lov om endringer i folketrygdloven (utvidelse av sykmeldingsretten for kiropraktorer og manuellterapeuter mv.)

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 74 (2007–2008)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 63 (2007–2008) pkt. 1, 3, 4 og 5
  • Dato: 10.06.2008
  • Utgiver: Arbeids- og sosialkomiteen
  • Sidetall: 3
Til Odelstinget

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnhold

I proposisjonen fremmes det forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd.

Når det gjelder proposisjonens pkt. 2 Utvidet sykmeldingsrett for kiropraktorer og manuellterapeuter, er dette oversendt helse- og omsorgskomiteen til behandling, jf. vedtak i Stortinget 4. juni 2008. Punktene 1 og 5 ble oversendt begge komiteer.

Det vises til proposisjonens pkt. 3.2 og 4.2 for nærmere redegjørelse av bakgrunn og gjeldende rett, samt pkt. 5 til merknader til lovteksten.

1.2 Rehabiliteringspenger til personer som blir syke etter endt attføring

Det foreslås å endre folketrygdloven § 10-8 tredje ledd bokstav d og e, slik at det gis hjemmel til å yte rehabiliteringspenger til personer som blir syke etter endt attføring.

Departementets vurdering

Departementet viser i proposisjonen til at det i høringsnotat med forslag om å erstatte rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad med en ny midlertidig folketrygdytelse (arbeidsavklaringspenger) foreslås at de bestemmelsene som i dag bare gjelder for personer som tidligere har mottatt rehabiliteringspenger, skal gjøres gjeldende for alle mottakerne av arbeidsavklaringspenger. Det vil si at det skal kunne gis arbeidsavklaringspenger til personer som tidligere har mottatt arbeidsavklaringspenger, men som innen ett år igjen blir arbeidsuføre som følge av samme sykdom eller som innen seks måneder igjen blir arbeidsuføre på grunn av en annen sykdom mens vedkommende er i arbeid uten å ha opparbeidet seg rett til sykepenger.

Forslaget skal etter planen legges frem for Stortinget våren 2008 med sikte på ikrafttredelse 1. mai 2009. Dersom dette forslaget blir vedtatt, uttaler departementet, vil kravene til varighet av forutgående periode med sykdom endres og ovenstående problemstilling i stor grad bli løst. For å sikre at personer som blir syke etter endt attføring ikke blir stående uten en folketrygdytelse, foreslås det allerede nå å gjøre endringer i regelverket for rehabiliteringspenger for å sikre at disse får samme rettigheter som dem som blir syke igjen etter endt rehabiliteringspengeperiode. Endringen antas å omfatte få personer.

Økonomiske og administrative konsekvenser. Ikrafttredelse

De årlige kostnadene er vanskelig å beregne, men anslås til ca. 9 mill. kroner i økte rehabiliteringspenger på årsbasis. Dette er basert på at etaten ikke finner fleksible løsninger innenfor dagens regelverk. Dersom en slik regelendring ikke gjennomføres, kan det i praksis føre til at søknader om uførepensjon, herunder tidsbegrenset uførestønad, forseres for å hindre at personer havner på økonomisk sosialhjelp noe som vil medføre større kostnader for folketrygden på kort og lang sikt. En regelendring vil neppe påvirke det offentliges samlede utgifter til inntektssikring, da et eventuelt bortfall av en folketrygdytelse vil føre til økte kostnader for kommunene til økonomisk sosialhjelp. Endringene vil ikke ha konsekvenser ut over 2008 og 2009.

Forslaget vil ikke medføre administrative kostnader.

Departementet foreslår at endringen skal tre i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.

1.3 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til å endre folketrygdlovens § 10-8 slik at det gis hjemmel til å yte rehabiliteringspenger til personer som blir syke etter endt attføring.

1.4 Rehabiliteringspenger for personer som har mottatt stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang dagpengeperiode under sykdom

Departementet foreslår å tilføye en ny bokstav h i folketrygdloven § 10-8 tredje ledd. Forslaget innebærer at det, som en overgangsordning, gis hjemmel til å tilstå rehabiliteringspenger til personer som har mottatt stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang dagpengeperiode under sykdom.

Departementets vurdering

Overgangsperioden for løpende saker om ventestønad er satt til seks måneder. Dette kan resultere i at personer som har mottatt ventestønad under sykdom, risikerer å bli stående uten ytelse i opptil seks måneder før de eventuelt fyller vilkårene for rehabiliteringspenger. Vilkårene for å kunne få ventestønad under sykdom og vilkårene for å kunne få rehabiliteringspenger er ikke identiske, og det er derfor ikke gitt at de fyller vilkårene for rett til rehabiliteringspenger etter at den maksimale perioden med ventestønad under sykdom er utløpt. Forslaget vil gjelde for et lite antall personer, men de som rammes, vil da ikke ha noen annen sikring enn økonomisk sosialhjelp.

Endringene i folketrygdloven § 10-8 tredje ledd med ny bokstav h gir hjemmel til å gi rehabiliteringspenger til de personer som mottar ventestønad under sykdom ved avviklingen av ordningen 1. juli 2008.

Økonomiske og administrative konsekvenser. Ikrafttredelse

De økonomiske konsekvensene for folketrygdens ytelser anses samlet som små. Dette dels fordi antallet som mottar ventestønad under sykdom er lite, dels når en ser konsekvensene for uføreytelser og rehabiliteringspenger under ett. Anslagene er høyst usikre. Regelendringen vil neppe påvirke det offentliges samlede utgifter til inntektssikring, da bortfall av en offentlig ytelse (ventestønaden) likevel vil kunne føre til økte utgifter til økonomisk sosialhjelp for kommunene. Endringen vil ikke ha konsekvenser ut over 2008 og 2009.

Forslaget vil ikke medføre administrative kostnader.

Departementet foreslår at endringen skal tre i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.

1.5 Komiteens merknader

Komiteen er enig i lovforslaget om at det som en overgangsordning gis hjemmel til å tilstå rehabiliteringspenger til personer som mottar stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang dagpengeperiode under sykdom.

2. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i folketrygdloven

I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:

§ 10-8 tredje ledd bokstav d skal lyde:

tidligere har mottatt rehabiliteringspenger eller attføringspenger, og igjen blir arbeidsufør på grunn av samme sykdom innen ett år.

§ 10-8 tredje ledd bokstav e skal lyde:

tidligere har mottatt rehabiliteringspenger eller attføringspenger, og igjen blir arbeidsufør på grunn av en annen sykdom innen seks måneder mens vedkommende er i arbeid uten å ha opparbeidet seg rett til sykepenger fra trygden på nytt,

§ 10-8 tredje ledd ny bokstav h skal lyde:

har vært sammenhengende minst 50 prosent arbeidsufør på grunn av sykdom, skade eller lyte og etter forskrift fastsatt med hjemmel i lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester § 13 har mottatt stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang dagpengeperiode under sykdom.

II

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 10. juni 2008

Karin Andersen
leder og ordfører