Til Odelstinget
I proposisjonen fremmes det forslag til endringer i lov 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd.
Når det gjelder proposisjonens pkt. 2 Utvidet sykmeldingsrett
for kiropraktorer og manuellterapeuter, er dette oversendt helse-
og omsorgskomiteen til behandling, jf. vedtak i Stortinget 4. juni
2008. Punktene 1 og 5 ble oversendt begge komiteer.
Det vises til proposisjonens pkt. 3.2 og 4.2 for nærmere redegjørelse
av bakgrunn og gjeldende rett, samt pkt. 5 til merknader til lovteksten.
Det foreslås å endre folketrygdloven § 10-8 tredje ledd bokstav
d og e, slik at det gis hjemmel til å yte rehabiliteringspenger
til personer som blir syke etter endt attføring.
Departementet viser i proposisjonen til at det i høringsnotat
med forslag om å erstatte rehabiliteringspenger, attføringspenger
og tidsbegrenset uførestønad med en ny midlertidig folketrygdytelse
(arbeidsavklaringspenger) foreslås at de bestemmelsene som i dag
bare gjelder for personer som tidligere har mottatt rehabiliteringspenger,
skal gjøres gjeldende for alle mottakerne av arbeidsavklaringspenger.
Det vil si at det skal kunne gis arbeidsavklaringspenger til personer
som tidligere har mottatt arbeidsavklaringspenger, men som innen
ett år igjen blir arbeidsuføre som følge av samme sykdom eller som
innen seks måneder igjen blir arbeidsuføre på grunn av en annen sykdom
mens vedkommende er i arbeid uten å ha opparbeidet seg rett til
sykepenger.
Forslaget skal etter planen legges frem for Stortinget våren
2008 med sikte på ikrafttredelse 1. mai 2009. Dersom dette forslaget
blir vedtatt, uttaler departementet, vil kravene til varighet av
forutgående periode med sykdom endres og ovenstående problemstilling
i stor grad bli løst. For å sikre at personer som blir syke etter
endt attføring ikke blir stående uten en folketrygdytelse, foreslås
det allerede nå å gjøre endringer i regelverket for rehabiliteringspenger
for å sikre at disse får samme rettigheter som dem som blir syke
igjen etter endt rehabiliteringspengeperiode. Endringen antas å
omfatte få personer.
De årlige kostnadene er vanskelig å beregne, men anslås til ca.
9 mill. kroner i økte rehabiliteringspenger på årsbasis. Dette er
basert på at etaten ikke finner fleksible løsninger innenfor dagens
regelverk. Dersom en slik regelendring ikke gjennomføres, kan det i
praksis føre til at søknader om uførepensjon, herunder tidsbegrenset
uførestønad, forseres for å hindre at personer havner på økonomisk
sosialhjelp noe som vil medføre større kostnader for folketrygden
på kort og lang sikt. En regelendring vil neppe påvirke det offentliges
samlede utgifter til inntektssikring, da et eventuelt bortfall av
en folketrygdytelse vil føre til økte kostnader for kommunene til
økonomisk sosialhjelp. Endringene vil ikke ha konsekvenser ut over 2008
og 2009.
Forslaget vil ikke medføre administrative kostnader.
Departementet foreslår at endringen skal tre i kraft fra den
tiden Kongen bestemmer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, slutter seg til å endre folketrygdlovens § 10-8
slik at det gis hjemmel til å yte rehabiliteringspenger til personer
som blir syke etter endt attføring.
Departementet foreslår å tilføye en ny bokstav h i folketrygdloven
§ 10-8 tredje ledd. Forslaget innebærer at det, som en overgangsordning,
gis hjemmel til å tilstå rehabiliteringspenger til personer som
har mottatt stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang
dagpengeperiode under sykdom.
Overgangsperioden for løpende saker om ventestønad er satt til
seks måneder. Dette kan resultere i at personer som har mottatt
ventestønad under sykdom, risikerer å bli stående uten ytelse i
opptil seks måneder før de eventuelt fyller vilkårene for rehabiliteringspenger.
Vilkårene for å kunne få ventestønad under sykdom og vilkårene for
å kunne få rehabiliteringspenger er ikke identiske, og det er derfor
ikke gitt at de fyller vilkårene for rett til rehabiliteringspenger
etter at den maksimale perioden med ventestønad under sykdom er
utløpt. Forslaget vil gjelde for et lite antall personer, men de
som rammes, vil da ikke ha noen annen sikring enn økonomisk sosialhjelp.
Endringene i folketrygdloven § 10-8 tredje ledd med ny bokstav
h gir hjemmel til å gi rehabiliteringspenger til de personer som
mottar ventestønad under sykdom ved avviklingen av ordningen 1. juli
2008.
De økonomiske konsekvensene for folketrygdens ytelser anses samlet
som små. Dette dels fordi antallet som mottar ventestønad under
sykdom er lite, dels når en ser konsekvensene for uføreytelser og rehabiliteringspenger
under ett. Anslagene er høyst usikre. Regelendringen vil neppe påvirke
det offentliges samlede utgifter til inntektssikring, da bortfall av
en offentlig ytelse (ventestønaden) likevel vil kunne føre til økte
utgifter til økonomisk sosialhjelp for kommunene. Endringen vil
ikke ha konsekvenser ut over 2008 og 2009.
Forslaget vil ikke medføre administrative kostnader.
Departementet foreslår at endringen skal tre i kraft fra den
tiden Kongen bestemmer.
Komiteen er enig i lovforslaget
om at det som en overgangsordning gis hjemmel til å tilstå rehabiliteringspenger
til personer som mottar stønad til livsopphold etter å ha avsluttet
en lang dagpengeperiode under sykdom.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:
§ 10-8 tredje ledd bokstav d skal lyde:
tidligere har mottatt rehabiliteringspenger eller attføringspenger, og igjen blir arbeidsufør på grunn av samme sykdom innen ett år.
§ 10-8 tredje ledd bokstav e skal lyde:
tidligere har mottatt rehabiliteringspenger eller attføringspenger, og igjen blir arbeidsufør på grunn av en annen sykdom innen seks måneder mens vedkommende er i arbeid uten å ha opparbeidet seg rett til sykepenger fra trygden på nytt,
§ 10-8 tredje ledd ny bokstav h skal lyde:
har vært sammenhengende minst 50 prosent arbeidsufør på grunn av sykdom, skade eller lyte og etter forskrift fastsatt med hjemmel i lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester § 13 har mottatt stønad til livsopphold etter å ha avsluttet en lang dagpengeperiode under sykdom.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 10. juni 2008
Karin Andersen |
leder og ordfører |