Olje- og energidepartementet fremla november 2002 forslag til
endringer i industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven,
som i hovedtrekk gikk ut på at alle fremtidige erververe av rettigheter
som er konsesjonspliktige etter industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven
skulle likebehandles ved at samtlige fremtidige konsesjoner skulle
meddeles for en periode av 75 år med vilkår om hjemfall til staten
ved utløpet av konsesjonsperioden. Samtidig ble det foreslått at
samtlige vannfall ervervet uten vilkår om hjemfall etter ikrafttredelsen
av lov nr. 4 av 18. september 1909 skulle pålegges vilkår om hjemfall
til staten 75 år etter lovendringstidspunktet (lovtidspunktmodellen).
Bakgrunnen for departementets vurdering av gjeldende hjemfallsregler
var behov for en gjennomgang av hjemfallsinstituttets virkninger
på ressursbruk, konkurransen i kraftsektoren, langsiktig nasjonal
handlefrihet og offentlige inntekter.
Et utvalg som skulle vurdere hvordan fremtidens hjemfallsinstitutt
burde utformes, la november 2004 fram sin utredning (NOU 2004:26).
Flertallet i utvalget tilrådde en ordning med partielt hjemfall
etter 75 år, som ville innebære at eierne på hjemfallstidspunktet
ville få sin eierdel redusert til 1/3, og at staten ville overta
2/3 av vannfall og kraftverk. Utvalgets flertall gikk inn for å
gjennomføre hjemfallsordningen ved å bruke lovtidspunktmodellen.
Norge beslutttet i 2006 at gjeldende regelverk og praktisering
av hjemfallsinstituttet skulle videreføres. EFTA Surveillance Authority
(ESA) stevnet Norge inn for EFTA-domstolen i juli 2006. Parallelt med
departementets arbeid rettet ESA søkelyset på konsesjonslovgivningen
for erverv av vannfall. ESA anførte at regelverket med ulike konsesjonsperioder for
offentlige og private aktører er i strid med EØS-avtalens artikkel
31 om etableringsrett og artikkel 40 om kapitalbevegelighet.
Norge innga i oktober samme år sitt tilsvar til ESA, som ble
fulgt opp av nok et prosesskrift fra ESA i desember 2006. Siste
prosesskrift i saken var Norges svar fra januar 2007. Det ble holdt
muntlig høring i saken 14. mars 2007 i Luxembourg, og dom falt 26. juni
2007. Det er redegjort for dommen i proposisjonen.
Regjeringen legger i proposisjonen til grunn at Norges EØS-rettslige
forpliktelser skal etterleves på en måte som sikrer et sterkt offentlig
eierskap til landets vannkraftressurser. Etter EFTA-domstolens avgjørelse
vedtok Regjeringen med umiddelbar virkning 10. august 2007 en provisorisk
anordning i medhold av Grunnloven § 17, som etter Regjeringens vurdering
oppfyller de krav som kan utledes av dommen.
Ifølge Grunnloven § 17 gjelder provisoriske anordninger til neste
storting. Dette innebærer at den provisoriske anordningen faller
bort når lovendringen trer i kraft, men senest når inneværende storting formelt
oppløses.
Det er i proposisjonen gjort rede for historisk bakgrunn og gjeldende
rett samt dagens eierskap til vannkraften.
Industrikonsesjonsloven bygger på at landets vannkraftressurser
tilhører og skal forvaltes til beste for allmennheten. Det skal
sikres ved en eierstruktur basert på offentlig eierskap på statlig,
fylkeskommunalt og kommunalt nivå. Dette formålet foreslås i proposisjonen
nedfelt i industrikonsesjonsloven.
Etter dommen i EFTA-domstolen av 26. juni 2007 må industrikonsesjonsloven
endres for å bringes i samsvar med de krav EØS-avtalen stiller.
Slik Regjeringen tolker dommen kan motstriden løses på flere alternative
måter, det er gjort rede for disse i proposisjonen.
Regjeringens lovforslag bygger på konsolideringsmodellen som
ble innført gjennom den provisoriske anordningen av 10. august 2007
– og altså basert på prinsippet om et styrket offentlig eierskap
til landets vannkraftressurser.
Det fremmes i denne proposisjonen forslag til de endringer i
industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven som er nødvendige
for å bringe lovverket i samsvar med EØS-retten slik det fremgår
av dommen fra EFTA-domstolen.
Det foreslås også en rekke mindre endringer i industrikonsesjonslovens
alminnelige bestemmelser. Enkelte av endringene må ses i sammenheng
med gjennomføringen av forbudet mot privates erverv av mer enn 1/3
av offentlige kraftselskaper. Det er i proposisjonen gjort rede
for de foreslåtte endringene.
Prinsippet om offentlig eierskap til landets vannkraftressurser
har vært lagt til grunn siden hjemfall ble innført som vilkår i
vassdragslovgivningen. Regjeringen vil at våre energiressurser skal
være hele folkets eie – og vil derfor ha et sterkt offentlig eierskap
til våre vannkraftressurser.
Lovens formål skal være å sikre at landets vannkraftressurser
tilhører og forvaltes til beste for allmennheten – gjennom offentlig
eierskap på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå. Hjemfall
skal være et virkemiddel for å oppnå formålet om offentlig eierskap.
Prinsippet om offentlig eierskap har vært det førende og avgjørende
hensyn ved valg av modell. Regjeringen ønsker å foreta de nødvendige
endringer i dagens regelverk som grunnlag for et offentlig eierskapssystem
i tråd med artikkel 125 EØS.
Konsolideringsmodellen er den modell som er best egnet til å
oppfylle Regjeringens grunnleggende syn på at vannkraftressursene
skal være offentlig eiet og forvaltes til det felles beste. Modellen
er etter Regjeringens syn innenfor norsk lovgivers handlingsrom
etter EØS-retten og i samsvar med EFTA-domstolens dom.
Grunntanken i konsolideringsmodellen er å stramme inn dagens
regelverk og gjøre det mer konsistent enn tidligere. Kjernen i modellen
er endringer i lovverket som innebærer:
a) Nye ervervskonsesjoner kan
ikke gis til andre enn offentlige aktører.
b) Erverv av hjemfalte vannfall og kraftverk begrenses til
offentlige aktører.
c) Adgangen til tilbakesalg/leie etter foregrepet hjemfall
opphører.
d) Salg av mer enn 1/3 av offentlig eide vannfall og kraftverk
til private forbys.
Disse fire tiltakene ble midlertidig innført ved den provisoriske
anordningen av 10. august 2007, og vil bli permanente ved de lovendringer
som Regjeringen nå foreslår. Konsolideringsmodellen forener således
plikten til å etterleve dommen fra EFTA-domstolen med hensynet til
å sikre og styrke det offentlige eierskapet.
For offentlige eiere av vannkraftverk innebærer modellen få endringer.
Konsesjoner gitt til offentlige virksomheter vil fortsatt gjelde
uten tidsbegrensning og det vil ikke innføres hjemfall. En forskjell
vil være at det innføres forbud mot å selge vannkraftverk fra offentlig
virksomhet til private og mot privates erverv av mer enn 1/3 av
aksjene eller partene vannfalleiende selskaper, men slike transaksjoner
har i praksis heller ikke forekommet under dagens regler.
Det åpnes fortsatt for at offentlige selskap kan ha inntil 1/3
privat eierskap, slik industrikonsesjonsloven har gitt anvisning
på og vært praktisert i om lag 40 år. I et selskap med over 2/3
offentlig eierskap, vil det offentlige ha full kontroll over selskapet,
og private kan ikke utøve negativ kontroll.
For private eiere av kraftverk med hjemfallsvilkår innebærer
modellen ingen direkte endringer i de eksisterende konsesjoner.
Den viktigste forskjellen vil være at muligheten for å oppnå forlengelse
med tilbakesalg/leie for en ny periode gjennom foregrepet hjemfall,
bortfaller. Det vil heller ikke være adgang for staten til å selge
hjemfalte vannfall tilbake til tidligere eier eller til andre private
aktører.
I tillegg berøres vannfall og kraftverk ervervet av private uten
vilkår om hjemfall indirekte av endringen. Slike kraftanlegg vil
heretter ikke kunne selges til andre enn offentlige eiere. Tidligere
kunne slike ukonsederte fall og kraftverk selges til private aktører,
men da med konsesjon med vilkår om hjemfall etter 60 år.
Konsolideringsmodellen vil gi faste rammevilkår for aktørene
i kraftsektoren, og vil ikke utløse salgspress mot offentlige eiere.
Samtidig er modellen ikke til hinder for fortsatt omsetning og restrukturering innenfor
den offentlige eiersfære. Modellen viderefører adgangen til inntil
1/3 privat eierskap i offentlige kraftselskaper. For å sikre at
det private eierskapet i realiteten ikke overstiger 1/3, foreslås
det å innføre en regel som gjør at det private eierskapet kan vurderes
i det enkelte tilfellet.
I forbindelse med utredningen av konsolideringsmodellen har departementet
også vurdert enkelte andre spørsmål, som ikke er direkte avgjørende
for gjennomføringen av modellen.
Regjeringen vi komme tilbake til spørsmål om utleie av vannfall
og tilhørende kraftverk i egen proposisjon. I påvente av eget lovforslag
om utleie av vannfall og tilhørende kraftverk, foreslås det å oppheve
nåværende bestemmelse om bruksrett og langsiktig disposisjonsrett
og en tilhørende bestemmelse om fortrinnsrett ved erverv av bruksretter.
Regjeringen vil forsterke det offentlige eierskapet til vannkraftressursene
for fremtiden, dette skal fremgå av loven som uttrykk for lovgivers
syn. Bestemmelsen gir uttrykk for prinsippet om offentlig eierskap
som omfatter det statlige, fylkeskommunale og kommunale nivå. En
slik spredning av det offentlige eierskapet har ligget fast helt
fra konsesjonslovgivningen for vannfall ble innført for 100 år siden.
Bestemmelsen i den provisoriske anordningen av 10. august 2007,
hvor prinsippet om offentlig eierskap til landets vannkraftressurser
ble nedfelt i § 2, foreslås nå videreført i industrikonsesjonsloven.
Dette skal synliggjøre og tilkjennegi lovens hovedformål, og stadfeste
det som hele tiden har vært industrikonsesjonslovens hovedformål.
Konsolideringsmodellen forutsetter at kun offentlige eiere i
fremtiden kan få konsesjoner til erverv av vannfall og kraftverk.
Det gjennomføres ved å oppheve dagens bestemmelser som åpner for
at private kan gis slik konsesjon. Siden det heretter kun vil være
offentlige eiere som kan få konsesjon for slike erverv, foreslås
reglene om dette samlet i § 2.
Konsolideringsmodellens forbud mot at private kan erverve mer
enn 1/3 av offentlige vannfalleiende kraftselskaper gjennomføres
i loven gjennom de foreslåtte endringene i § 2 om hvilke eiere som
skal anses som offentlige i industrikonsesjonslovens forstand. Tilsvarende
foreslås (i ny § 3) å gjelde for eksisterende offentlige vannfalleiende
selskaper.
Det er i proposisjonen i forbindelse med § 2 offentlig eierskap,
gjort nærmere rede for:
Krav til reelt offentlig eierskap
Særskilt om eierkjeder – bakenforliggende selskaper
Særskilt om selskaper med ubegrenset ansvar
Endringer i organiseringen hos offentlige eiere
Virkningene av lovstridige avtaler om erverv m.m.
Industrikonsesjonsloven og vassdragsreguleringsloven gir etter
gjeldende rett konsesjonærer med vilkår om hjemfall anledning til
å forhandle med staten om foregrepet hjemfall og tilbakesalg/-leie
av vannfall og ny konsesjon – når det gjenstår mindre enn 25 år
av konsesjonsperioden. Konsesjonærene som oppnår avtale om foregrepet
hjemfall, må betale markedsverdi ved tilbakekjøp/leie. Foregrepet
hjemfall har vært nyttet i stor grad som virkemiddel mot reduserte
investeringsinsentiver mot slutten av konsesjonsperioden forårsaket
av hjemfallsinstituttet.
I EFTA-domstolens avgjørelse 26. juni 2007 blir det lagt til
grunn at foregrepet hjemfall ikke er forenlig med å forfølge et
mål om offentlig eierskap, fordi private aktører ved ordningen gis
mulighet til å forlenge sitt eierskap. Ordningen ble suspendert
ved den provisoriske anordningen av 10. august 2007, og foreslås
på denne bakgrunn opphevet.
Det foreslås også at dagens regler om bruksrett og langsiktig
disposisjonsrett oppheves, da slike rettigheter i realiteten er
omfattende leierettigheter.
Ved utleie av vannfall og av vannfall og tilhørende kraftverk
må leietakeren etter gjeldende rett ha bruksrettskonsesjon. Det
foreslås i proposisjonen at det ikke lenger skal være mulig å stifte
bruksretter. Imidlertid foreslås det at det skal være mulig å få
forlenget eksisterende konsesjon eller konsesjonsfrie inngåtte avtaler
om leie av vannfall som allerede er utbygd, for inntil 30 år av
gangen. Det skal i tillegg være mulig å overdra eksisterende bruksretter
og leieforhold i forbindelse med omorganisering der erververen
er en offentlig aktør.
Kraftverk, eller andeler av kraftverk, som hjemfaller, vil etter
hjemfallet være statens eiendom. Staten kan blant annet velge å
beholde verkene eller selge dem til andre offentlige aktører.
Departementet viser til at det første hjemfall av betydning først
skjer i 2021, og det vil være lite hensiktsmessig å skissere hvordan
disponeringen av hjemfallende verk bør skje så langt fram i tid.
Det legges derfor ikke fram forslag til modell for disponeringen
av hjemfalte kraftverk.
Det vises i proposisjonen til at selv om vassdragsreguleringsloven
tilnærmet har likelydende regler om hjemfall for reguleringer som
industrikonsesjonsloven har for vannfall, har ikke bestemmelsene
i vassdragsreguleringsloven vært en del av søksmålet for EFTA-domstolen.
Vassdragsreguleringsloven er heller ikke nevnt i selve dommen. Dette
gjør at Norge i utgangspunktet ikke har noen plikt til å gjøre endringer
i vassdragsreguleringsloven som følge av EFTA-domstolens avgjørelse.
Lovene er også ulike i den forstand at industrikonsesjonsloven er
en ervervslov, mens vassdragsreguleringsloven i utgangspunktet er en
tiltakslov.
Til tross for dette er det nødvendig å endre også vassdragsreguleringsloven
på grunn av den i all hovedsak sammenfallende utformingen av hjemfallsreglene
i de to lovene. Det foreslås i proposisjonen noen endringer i vassdragsreguleringsloven
for å tilpasse den til konsolideringsmodellen, og det vises til at
som utgangspunkt skal etablerte rettsposisjoner ikke endres.
Av forslagene til endringer i industrikonsesjonsloven følger
det at private ikke kan erverve vannfall. En tilsvarende regel for
vassdragsreguleringslovens område ville medføre et forbud mot nye
private reguleringskonsesjoner og mot utvidelser av private reguleringskonsesjoner.
Nye private reguleringer og utvidelser kan være formålstjenlig for
å utnytte de private vannfallene mer optimalt, og det foreslås at
private aktører bør gis anledning til å gjennomføre slike tiltak.
Forutsetningen er at utbyggingen for øvrig ikke forutsetter overdragelse
eller utleie av vannfallene i strid med de foreslåtte bestemmelsene
om dette i industrikonsesjonsloven.
Det foreslås at det også kan gis konsesjon for reguleringsanlegg
der den private aktøren eier kraftverk og vannfall med vilkår om
hjemfall. Vassdragsreguleringskonsesjonen skal da gis med vilkår
om tidsbegrensning og hjemfall for reguleringsanleggene. Det vil
følge av de foreslåtte endringer i vassdragsreguleringsloven at
hjemfall også for reguleringsanleggene i disse tilfellene finner
sted på samme tidspunkt som vannfall og kraftverk hjemfaller til
staten etter industrikonsesjonsloven.
Det er i proposisjonen gjort rede for konsesjon til vassdragsreguleringer,
konsesjonstidens lengde og hjemfallsvilkår, forbudet mot overdragelse
av reguleringskonsesjoner og foregrepet hjemfall. Det er også gjort
nærmere rede for de enkelte endringene i vassdragsreguleringsloven,
og overdragelse av vannfall underlagt hjemfallsvilkår fra private
til offentlige eiere.
Departementet viser til at slik konsolideringsmodellen er utformet,
bygger den direkte på premissene i dommen fra EFTA-domstolen, og
den vil omfattes av det handlingsrom Stortinget som nasjonal lovgiver
har innenfor rammene av EØS-avtalen.
Formålet med de lovforslag som fremmes i proposisjonen er å få
vedtatt med permanent virkning de endringer som er nødvendige for
å etterleve EFTA-domstolens avgjørelse. Samtidig skal de foreslåtte endringene
også på selvstendig grunnlag innebære at regelverket om offentlig
eierskap forbedres og gjøres mer effektivt og konsistent.
Ved utformingen av konsolideringsmodellen har man hatt et todelt
perspektiv. For det første å finne frem til en så god helhetlig
løsning som mulig for hvordan eierskapet til landets vannkraftressurser
bør reguleres. For det andre å utforme denne reguleringen av eierskapet
innenfor de rammer som EØS-avtalen setter for norsk lovgivers handlingsrom,
som på dette området til dels må sies å være komplisert og omstridt.
I den forbindelse har departementet foretatt omfattende EØS-rettslige
vurderinger, både av den foreslåtte modellen og av alternative løsninger.
Herunder er det på enkelte punkter også innhentet eksterne rettslige
vurderinger, og det har kommet innspill fra berørte aktører.
Det er i proposisjonen gjort rede for hvor langt reglene om eierskap
til vannkraften er omfattet av EØS-avtalen, forholdet til reglene
om de fire friheter, statsstøttereglene og om private konsesjoner
med tidsbegrensning og hjemfall.
Departementet viser til at vilkår om hjemfall ble innført som
obligatorisk i loven gjennom konsesjonsloven av 1909. Enkelte vannfall
ervervet før 1909 har også vilkår om hjemfall fastsatt i konsesjonen.
Dersom et vannfall som ikke er konsesjonsbehandlet omsettes, utløses
et krav om konsesjon etter industrikonsesjonsloven § 1. I en slik
situasjon vil det etter gjeldende lov bli fastsatt vilkår om hjemfall
etter 60 år dersom kraftverk og vannfall blir overdratt til en privat
aktør. Tilsvarende vilkår vil stilles ved overdragelser av aksjer
eller parter i vannfalleiende selskaper, som må likestilles med
en direkte overdragelse av kraftverket og vannfallet.
Konsolideringsmodellen vil innebære et forbud mot å omsette kraftverk
og vannfall direkte til private aktører fordi disse ikke kan få
konsesjon. På samme måte vil det være forbud mot å omsette aksjer
eller eierdeler i selskaper med vannfall uten hjemfallsvilkår som
overskrider grensen som fastslått til private.
Privat eide vannfall uten hjemfallsvilkår vil på samme måte som
tidligere kunne overdras til offentlige aktører. Slike transaksjoner
vil øke det offentlige eierskapet og være i tråd med formålet til
konsolideringsmodellen om styrket offentlig eierskap.
Når det gjelder konsesjonsplikten etter industrikonsesjonsloven
og konsesjonsgrensen på 4 000 naturhestekrefter vises det til grensen
på 4 000 nat.hk., som ble hevet fra 1 000 nat.hk. ved lovendring
i 2004 (lov nr. 56/2004), jf. Ot.prp. nr. 54 (2003–2004) og Innst.
O. nr. 75 (2003–2004). Begrunnelsen for økningen var å legge til
rette for økt småkraftutbygging gjennom en enklere konsesjonsprosess.
Bestemmelsen fordrer en vurdering av hvordan et gitt fall antas å kunne reguleres. Det er ikke et eventuelt
konkret utbyggingsprosjekt som skal danne utgangspunktet for utregning
av kraftgrunnlaget i fallet. Den endelige vurderingen av et falls
kraftgrunnlag hører det under forvaltningens skjønn å ta stilling til.
Når det gjelder ulike organisasjonsformer og fallerverv viser
departementet til at vannressursloven er eierskapsnøytral, og det
foreslås at det samme heretter skal gjelde for vassdragsreguleringsloven.
Konsesjon etter disse lovene kan gis både offentlige og private
tiltakshavere.
Dersom rettighetene til fallet som søkes utbygd har én eier,
kan dette bygges ut så lenge det ikke skjer noen overdragelse som
krever konsesjon etter industrikonsesjonsloven. Det må vurderes
om fall over konsesjonsgrensen som har to eller flere eiere, bør kunne
bygges ut i fellesskap av grunneierne uten å være i strid med industrikonsesjonsloven.
Det vil ikke være anledning til å etablere aksjeselskap uten
konsesjon. Etablering av aksjeselskap som disponerer fallrettighetene
må følge konsolideringsmodellens bestemmelser om offentlig eierskap.