Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og
Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet,
leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til Ot.prp. nr. 70 (2007–2008), der Stortinget blir bedt om
å gjøre vedtak om endringer i sjømannsloven 30. mai 1975 nr. 18,
lov 16. februar 2007 nr. 9 om skips sikkerhet, lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd og lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd
for sjømenn.
Komiteen er på det rene med at i sammenheng med
framlegginga av St.prp. nr. 73 (2007–2008) om samtykke til ratifikasjon
av ILO-konvensjon nr. 186 av 23. februar 2006 om sjøfolks arbeids-
og levevilkår, legger Regjeringen frem forslag til lov om endringer
i ovennevnte lover.
Komiteen viser til at ILO-konvensjon nr. 186 innebærer
en styrking av rettighetene til sjøfolk. I hovedtrekk vil norsk
lovgivning sikre rettighetene som følger av konvensjonen, men det
må som følge av konvensjonen gjøres tilpasninger i norsk lovgivning, i
første rekke i sjømannsloven, for å sikre sjøfolk fullt ut de rettighetene
konvensjonen setter opp.
Komiteen er kjent med at det som følge av konvensjonen
skal føres offentlig tilsyn med sjøfolks arbeids- og levevilkår.
Tilsynsregimet er lagt opp til at skip over en viss størrelse skal
ha et sertifikat som viser at tilsyn er utført og at arbeids- og
levevilkårene om bord er funnet tilfredsstillende. Det er rederiet som
gjennom endringer i sjømannsloven vil få et ansvar for å sikre sjøfolkenes
rettigheter, om ikke arbeidsgiveren gjør opp for seg.
Komiteen er videre kjent med at Regjeringen foreslår
å lovfeste sjøfolks rett til å klage dersom ikke rettighetene i
lov eller forskrift oppfylles. Rederiet pålegges å etablere prosedyrer
for effektiv og rettferdig håndtering av klagene.
Komiteen har merket seg at konvensjonen er blitt
utarbeidet i et nært samarbeid med næringen, og at den vil etablere
et nytt globalt bindende regelverk som vil være et viktig bidrag
til å begrense sosial dumping. Konvensjonen forventes å bli ratifisert
av de fleste EU-statene. Lovendringene bør komme på plass så raskt
som mulig for å ratifisere konvensjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, har også merket seg at sjømannsloven gjelder
for de som har arbeid på norske skip, men § 1 annet ledd gir Kongen
makt til å gi forskrift om bruk av loven på utenlandske skip som er
disponert av norsk rederi. Forslaget innebærer likevel anledning
til å fravike visse forutsetninger i loven ved tariffavtale. En
rekke sentrale bestemmelser er det likevel ikke anledning til å
fravike. For å sikre fullgodt vern gjennom reglene foreslår Regjeringen som
vilkår for fravik at likeverdige ordninger er etablert gjennom tariffavtale.
Flertallet konstaterer at konvensjonen innfører
mer utdypende standarder for kontroll med utenlandske skip som anløper
norske havner enn ILO-konvensjon nr. 147 om minstestandarder for
handelsskip. Dette er for å sikre en bedre oppfølging av sjøfolks
arbeids- og levevilkår på fremmede skip. Kyststatens oppgave er
å avhjelpe flaggstaten ved tilsyn av utenlandske skip som anløper
staten. Regjeringen foreslår å gjøre loven gjeldende på utenlandske
skip i den utstrekning folkeretten gir anledning til det, for at
loven skal reflektere ansvarsfordeling og interessene mellom kyststaten
og flaggstaten på en bedre måte.
Flertallet viser også til at det er en forutsetning
for å kunne sikre sjøfolk rettighetene som konvensjonen etablerer,
at det i lovgivningen ikke hersker tvil om hvilket selskap som har
dette ansvaret. Konvensjonen definerer rederbegrepet, og krever
at dette selskapet er hovedansvarlig for å oppfylle konvensjonens
forpliktelser. Rederibegrepet i konvensjonen er knyttet til driften
av selskapet, og begrepet rederi defineres som det ISM-ansvarlige
selskapet. Med dette blir rederibegrepet det samme i skipssikkerhetsloven
og sjømannsloven. Regjeringen foreslår at denne forutsetningen tas
inn som ny § 1 A.
Flertallet registrerer at pliktene i sjømannsloven
blir tydeligere gjennom at rederiet får plikt til å sikre at loven
og lovens forskrifter blir etterlevd, gjennom plikt til å gjennomføre
de fastsatte reglene. Arbeidsgiveren plikter å oppfylle arbeidstakerens rettigheter
med utspring i ansettelsesforholdet. På bakgrunn av dette foreslår
Regjeringen at § 2 skal inneholde hvilke plikter rederiet og arbeidsgiveren har,
samt en fullmakt til departementet til å gi utfyllende forskrifter.
Flertallet har merket seg at konvensjonen legger
bostedsprinsippet til grunn for hvor sjøfolk skal ha tilgang til
trygdedekning, mens gjeldende norsk rett er basert på flaggstatsprinsippet.
For å oppfylle konvensjonens forpliktelser, må Norge endre sine regler
for trygde- og pensjonsrettigheter for sjøfolk, slik at det blir
anledning til å tegne frivillig medlemskap i folketrygda for personer
som er fast bosatt i Norge, og som arbeider på skip utenfor EØS-området.
Dette frivillige medlemskapet vil kunne gi enten full trygdedekning
etter loven eller bare omfatte sykelønnsdelen av folketrygden.
Flertallet konstaterer at det er anslått å være 1 458
konsesjonspliktige norske skip, og at førstegangsutstedelse av Maritime
Labour Certificate, sertifikatet for at skipet overholder konvensjonens
krav til arbeids- og levekår, trolig vil pådra om lag 25 mill. kroner
i utgifter for Sjøfartsdirektoratet. En nødvendig omlegging av folketrygdlovens
medlemskapsbestemmelser tar sikte på å være kostnadsnøytral, og
vil bare medføre en beskjeden administrativ merbelastning.
Flertallet støtter forslaget om endringer i sjømannsloven
30. mai 1975 nr. 18, lov 16. februar 2007 nr. 9 om skips sikkerhet,
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd og lov 3. desember 1948
nr. 7 om pensjonstrygd for sjømenn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag om å utsette ratifikasjon av IMO-konvensjon nr. 186
inn til flere av konkurrentlandene gjør det samme, fremmet i forbindelse
med St.prp. nr. 73 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 38 (2007–2008). Disse
medlemmer mener at det er uheldig for næringens konkurransebetingelser dersom
Norge innfører særregler for skipsfarten.
Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
legges til grunn at skipsikkerhetsloven og sjømannsloven skal gjøres
anvendelige overfor utenlandske skip. Disse medlemmer er
av den oppfatning at slike regler vil kunne være konvensjonsstridige
da havnestatskontrollen overfor utenlandske skip fra land som har
ratifisert konvensjonen skal være en kontroll med oppfyllelse av
flaggstatens regler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er mange år siden sjømannsloven
fra 1975 har vært gjenstand for revisjon. Disse medlemmer mener
det er behov for en gjennomgang av loven siden skipsfarten de siste
årene har gjennomgått grunnleggende endringer.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av sjømannsloven
for å vurdere behovet for oppdatering av regelverket."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det fremmes forslag om å gjøre sjømannsloven § 1 anvendelig
også for utenlandske arbeidstakere ansatt av utenlandsk arbeidsgiver
på turistskip. Disse medlemmer viser til innspillene
i høringsrunden rundt dette spørsmålet og mener at forslaget om
en direkte anvendelse for utenlandske arbeidere mangler fleksibilitet,
noe som gjør at dette blir en særnorsk regel som blir vanskelig
å praktisere. Disse medlemmer viser også til at det
er tvil om hvorvidt et slikt regelverk er tillatt etter konvensjonen
overfor andre lands skip som er en del av konvensjonen. Disse
medlemmer mener dette er en regel som er kompliserende for
gjennomføringen av konvensjonen og gir tvil om oppgavefordelingen
mellom flaggstat og havnestat.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme imot
utvidelsen av virkeområdet for loven i § 1 annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det foreslås en regel som forutsetter arbeidsgiveransvar
for det ISM-registrerte selskap. Disse medlemmer minner
om at i skipsfarten er det ganske vanlig at eier- og driftsfunksjonen
ivaretas av ulike rettssubjekter. Disse medlemmer viser
til at gjennomføring av en slik snever definisjon av "rederi" vil
medføre at det ISM-ansvarlige selskap alltid vil ha ansvar for arbeidsgivers
forpliktelser selv om arbeidstaker ikke har kontrakt med dette selskapet.
Disse medlemmer mener at en slik snever definisjon
vil være i strid med ILO-konvensjonens intensjon som er fleksibel
og tar hensyn til strukturen i moderne skipsfart.
Disse medlemmer mener det er konvensjonens definisjon
av "rederi" som skal legges til grunn, noe som også vil bli lagt
til grunn innenfor EU.
Disse medlemmer vil på bakgrunn av dette stemme
imot Regjeringens forslag til ny § 1 A, og viser til forslag om
ny § 1 A i egen merknad under overskriften "Tilsyn, sertifisering
og forvaltningstiltak".
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at Rederiforbundet på den ene side i brev av 17. oktober 2008
gir uttrykk for at konvensjonen slår fast at pliktene etter konvensjonen skal
ivaretas av ett rettssubjekt, altså rederi, samtidig som konvensjonen
eksplisitt tar høyde for praksis i moderne skipsfart ved å gi en
bred definisjon av begrepet "rederi" for konvensjonens virkeområde.
Regjeringen gir på den annen side i brev av 3. november 2008 til
næringskomiteen (vedlagt) uttrykk for at dersom man velger en løsning
der det er mulig for et annet selskap enn ISM-ansvarlig etter skipssikkerhetsloven
å fremstå som rederi etter sjømannsloven, vil ikke ett og samme
selskap ivareta konvensjonens forpliktelser slik den krever. Disse
medlemmer har merket seg at departement har oppfattet at
flere stater har vist sin interesse for den norske modellen. Disse
medlemmer vil likevel understreke at dersom det skulle vise
seg at dette blir en særnorsk regel, og at regelen får en uheldig
konkurransevridende effekt, bør Regjeringen se på regelen på nytt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener forslaget på dette punkt virker noe
uklart og viser til at Regjeringen ønsker å forskriftsregulere tilsynsreglene. Disse
medlemmer er skeptiske til utstrakt bruk av fullmaktslovgivning
og mener at regelverket for tilsyn er av så stor viktighet at hovedreglene
her bør følge av lov. Disse medlemmer mener det bør
følge av loven hvem som skal være tilsynsmyndighet, for å skape
nødvendig forutsigbarhet for næringen.
Disse medlemmer mener videre at det er uheldig
med den uklarheten som ligger i forslaget med hensyn til klagebehandling,
og viser i denne sammenheng til innspill i høringsprosessen.
Disse medlemmer mener at forslaget til § 59 om
tilsyn med utenlandske skip fremstår som uklart og at dette skaper
manglende forutsigbarhet. Disse medlemmer mener regelen
må presiseres til å gjelde kontroll med at konvensjonens standarder er
oppfylte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag til endring i sjømannsloven:
"Ny § 1 A første ledd skal lyde:
Med rederiet i denne loven menes skipets eier eller en annen
organisasjon eller person, for eksempel disponent, agent eller bareboat-befrakter,
som har påtatt seg ansvaret for driften av skipet på vegne av rederen,
og som ved overtakelsen av slikt ansvar, har gått med på å overta
de plikter og oppgaver som redere er pålagt i henhold til denne
loven uten hensyn til om noen annen organisasjon eller andre personer oppfyller
enkelte av pliktene eller oppgavene på rederens vegne."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag
til endringer i sjømannsloven:
"Ny § 50 A første ledd skal lyde:
Sjømannen har rett til å klage til rederiet på avregningen, skipstjenesten,
eller ansettelsesforholdet for øvrig. Rederiet plikter å sørge for
at klager over brudd på loven blir tilstrekkelig undersøkt, og skal etablere
prosedyrer om bord for rettferdig, effektiv og rask behandling av
klager. Sjømannen kan også klage til Sjøfartsdirektoratet. Departement
kan fastsette nærmere regler om klage."
"Ny § 59 første ledd skal lyde:
Det kan foretas tilsyn av sjømenns arbeids- og levevilkår på
utenlandske skip innenfor grensene av folkeretten med at de standarder
som er fastsatt i ILO-konvensjon 186/2006 er oppfylt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag til endring i sjømannsloven:
"Vedtaket V skal lyde:
Lova tek til å gjelde frå den tid Kongen fastset."