Komiteen, medlemene frå Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Hanne M. Blåfjelldal, Jan Arild Ellingsen
og Solveig Horn fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, er svært
nøgd med dei foreslegne endringane i arvelova vedrørande sambuarar.
Samfunnet har endra seg og mange vel å bli sambuarar i staden for
å gifte seg, etter kvart vert det også stadig fleire eldre sambuarar.
Komiteen er samd i at det ikkje skal vera eit heilt
likt lovverk for sambuarar og ektefelle, det vil framleis vera ein
større økonomisk tryggleik i det å vera gift . Ei full økonomisk
likestilling vil etter komiteens meining vera å gå
for langt.
Å innføre arverett til sambuarar som har, har hatt eller ventar
born og også mogligheiten til å sitja i uskifte, vil etter komiteens meining
gjera den norske arvelova både moderne og framtidsretta. Det er mange
som ikkje tenker over konsekvensane viss den eine parten dør, og
som ikkje har skreve gjensidig testament. Retten til å sitja i uskifte
vil såleis vera avgjerande viktig for mange for å kunne behalde
hus og heim.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, ser at det alltid vil
vera eit spørsmål om storleiken på ektefelle/sambuars fortrinn til
arv og arv til born. For sambuarar er det etter fleirtalet sitt
syn naturleg å ta utgangspunkt i minstearven som gjeld for ektefeller,
det veil seie 4 G. Ei målsetting med lovforslaget er å i større
grad jamstille sambuarar og ektefeller. Men å jamstille dei fullt
ut vil vere å gå for langt. Regelen når det gjeld arveretten for
ektefeller, vil framleis vere at ein ektefelle arvar ein fjerdedel,
men minst 4 G.
Komiteen viser til at ved ekteskap
kan ikkje minstekravet fråvikast ved testament, slik det kan for sambuarar.
Sambuarar som ikkje har, har hatt eller ventar born vil ikkje få
arverett i kraft av endringar av arvelova.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at slike sambuarar
framleis må skrive testament. Endringa inneber imidlertid at ein
etter fem års sambuarskap ved testament kan fastsette at den gjenlevande
sambuaren skal ha arverett opp til 4 G utan hinder av pliktdelsreglane.
Fleirtalet ser det som viktig at lovendringa vil bety
at barn i større grad arver likt etter lova, uansett kva samlivstype
mor eller far har valt.
Fleirtalet er glad for at dette no vert fulgt
opp i endringane i arvelova.
Komiteen er innforstått med at arverettane
for sambuarar kan avvikast heilt eller delvis ved testament, og
ser på dette som riktig. Komiteen er òg nøgd med
at det er eit krav at sambuaren må gjerast kjent med det om ein
vil fråvike arveretten i testament.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, vil rette honnør til
Regjeringa for å ta tak i problemstillinga vedrørande arverett til
sambuarar, og meinar Regjeringa har funne riktig balanse mellom
det å kunne arve utan skreve testament, avvike ved testament og
arverettane ved ekteskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til mye av det Regjeringen foreslår av endringer i arveloven.
At flere i dag velger alternative samlivsformer er et valg den enkelte
må ha anledning til å vurdere og selv avgjøre. Samtidig bør det
også, etter disse medlemmers syn, fortsatt være forskjell
mellom det å inngå ekteskap og det å være samboer.
Disse medlemmer er opptatt av at også særkullsbarn
må ivaretas når en av foreldrene velger å inngå et ekte- eller samboerskap
på et senere tidspunkt i livet. At Regjeringen i dette forslaget
velger å sette særkullsbarna til side, er ikke godt nok. Selv om disse
medlemmer har forståelse for at det er vanskelig å finne
et godt "balansepunkt", kan ikke disse medlemmer slutte
seg til at man ikke ivaretar denne gruppen i tilfeller der et bo
kun har verdier oppad begrenset til 4 G.
Disse medlemmer er enige i at det er vanskelig
å finne en lovutforming som fullt ut tar høyde for de berørte parters
ønske og håp om rettferdighet. I Regjeringens forslag utelates særkullsbarn
i noen grad.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag
som et alternativ og mener at det bedre kan ivareta alle berørte
parter:
"Arveloven § 28b første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Om arven etter avdøde er mindre enn 8 ganger grunnbeløpet i folketrygden,
har samboeren likevel bare rett til halvparten av arven når det
er livsarvinger, slik at livsarvingene deler den andre halvparten likt
mellom seg."
Disse medlemmer ser at også dette forslaget har
sider som av noen parter kan oppfattes som negative, men vil likevel
hevde at dette forslaget ivaretar barna etter avdøde på en bedre
måte enn i Regjeringens forslag.
Disse medlemmer er videre klar over at Regjeringens
forslag har en parallell til arv basert på ekteskap. Det vises i
så henseende til arveloven § 6.
Disse medlemmer ser at vårt alternative forslag
kan oppfattes som om det legges opp til en ulik behandling av barns
rettigheter med hensyn til om arv skjer etter ekteskap eller samboerskap.
Det er ikke vår intensjon, og disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå og vurdere å innføre endringer
slik at livsarvinger etter avdøde gis lik rett til arv som gjenlevende
ektefelle, jf. arveloven § 6 første ledd annet punktum."