I proposisjonen foreslår Justisdepartementet endringer i arveloven
og enkelte andre lover. Formålet med lovforslaget er å styrke samboeres
arverettslige vern.
Lovforslaget innebærer for det første at samboere med felles
barn skal ha rett til arv etter hverandre direkte i kraft av loven.
Det vil si at en gjenlevende samboer skal ha rett til arv selv om
det ikke fremgår av et testament etter den avdøde. Etter forslaget
skal denne retten til arv gjelde der partene har, har hatt eller
venter barn sammen. Etter forslaget vil en gjenlevende samboers
rett til arv i kraft av loven være begrenset til fire ganger folketrygdens
grunnbeløp. Arv utover dette beløpet må ha grunnlag i testament.
Det foreslås at den lovbestemte arven til en gjenlevende samboer
skal gå foran livsarvingenes pliktdelsarv der boet ikke er stort
nok til å dekke begge deler.
For samboere som ikke har felles barn, men som har vært samboende
i fem år eller mer, foreslås det en adgang til å fastsette i testament
at den andre parten i forholdet skal ha rett til en arv opp til
fire ganger grunnbeløpet, som går foran eventuelle livsarvingers pliktdelsarv.
Denne bestemmelsen er aktuell for samboere som ikke har felles barn,
men som har særskilte livsarvinger. Samboere uten barn kan fritt
disponere til fordel for hverandre ved testament.
For det annet foreslås det at en gjenlevende samboer gis rett
til å sitte i uskiftet bo. Også retten til å sitte i uskifte er
etter forslaget betinget av at samboerne har, har hatt eller venter
barn sammen. Uskifteboet omfatter etter forslaget felles bolig og
innbo samt bil og fritidseiendom med innbo som har tjent til samboernes
felles bruk.
Forslaget omfatter bare samboerforhold som oppfyller visse kriterier.
Bakgrunnen for dette er at regler om arverettigheter etter departementets
syn bør begrenses til samboerskap som i så stor grad bærer preg
av å være et livsfellesskap at det er rimelig å gi samboerne en
rett som ellers bare tilkommer ektefeller. Forslaget gjelder videre
begrensede arverettslige rettigheter. Det er dermed ikke tale om
full likestilling med det som gjelder for ektefeller.
Departementet anser det som viktig at det i forbindelse med ikrafttredelsen
av lovendringene gis omfattende informasjon om hvem reglene vil
gjelde for, og hvilke rettigheter de vil gi.
I kapittel 2 redgjøres det for bakgrunnen for lovforslaget, og
i kapittel 3 redegjøres det for forekomsten av samboere i ulike
alderssegmenter. Videre gis det i de følgende kapitler en oversikt
over hovedtrekk i gjeldende rett, rettsstillingen i de nordiske
land samt en gjennomgang av arverettslige hensyn.
Et hovedspørsmål er hvordan samboerbegrepet skal avgrenses. Spørsmålet
er med andre ord hvem som skal ha rett til arv og uskifte etter
reglene i lovforslaget. Utformingen av en samboerdefinisjon i arveloven
kan reise flere spørsmål, blant annet om partene må være myndige,
om det skal kreves at de bor i samme husstand eller har samme folkeregistrerte adresse,
om det skal kreves aktiv registrering av samboerskap, om de må ha
felles økonomi, om begrepet kan omfatte situasjonen der flere enn
to lever sammen, om partene må være av forskjellige kjønn, eller
om homofile og lesbiske par også skal omfattes, om partenes egen
oppfatning skal være et relevant hensyn, og om det er til hinder
for å regnes som samboer at man er gift eller registrert partner
på en annen kant. Valget av avgrensning av samboerbegrepet kan tenkes
å bero på hvilket rettsområde som skal reguleres, og de særlige
hensyn som reglene tar sikte på å fremme.
En rekke lovregler legger rettsvirkninger til det å være samboer.
Det finnes likevel ikke et entydig samboerbegrep eller en alminnelig
definisjon i lovgivningen. Avgrensningen av hvem som skal regnes som
samboer, varierer fra rettsområde til rettsområde, avhengig av hvilke
hensyn reglene skal ivareta.
Departementet går ikke inn for en generell samordning av ulike
samboerdefinisjoner i lovverket. Til det er behovene og hensynene
på ulike rettsområder for forskjellige. Samtidig er det god grunn
til å vurdere om det på noen områder kan lages definisjoner som
er tilpasset hverandre, især på rettsområder som ligger nær opp
til hverandre.
I lovforslaget opprettholdes kravet om at samboerne må være minst
18 år.
Departementet går også inn for et krav om at man ikke kan være
gift, registrert partner eller samboer på en annen kant.
Under høringen har det vært bedt om at det presiseres at personer
som ikke kan gifte seg heller ikke skal regnes som samboere. Etter
departementets syn følger det av en tolkning av begrepet "ekteskapsliknande
forhold" at for eksempel søsken ikke kan regnes som samboere. Departementet
har likevel tatt inn en presisering av definisjonen i lovforslaget.
Etter departementets vurdering er det ikke hensiktsmessig eller
ønskelig å stille krav om at samboerne må ha samme folkeregistrerte
adresse. Det kan være mange grunner til at samboerne ikke er registrert
på samme adresse.
Departementet følger opp forslaget fra høringsnotatet om at samboerskapet
må bestå ved den førstavdødes bortgang. Det var lagt til grunn i
høringsnotatet at partene kan anses som samboere selv med midlertidige
avbrudd i felles bosted, for eksempel på grunn av studier, arbeidsforhold,
sykehus- eller institusjonsopphold. Enkelte høringsinstanser har
foreslått å presisere dette i lovteksten og samtidig samordne arvelovens
definisjon med det som følger av arveavgiftsloven. Departementet
er enig i dette.
I departementets lovforslag er det ikke lagt opp til noen forskjell
mellom heterofile og homofile samboerskap. Kravet om felles barn
innebærer imidlertid at reglene i mindre grad vil være aktuelle
for homofile samboere.
I høringsnotatet ble det foreslått en ny samboerdefinisjon i
tvangsfullbyrdelsesloven. I hovedtrekk gikk forslaget ut på å presisere
"ekteskapslignende forhold" i tvangsfullbyrdelsesloven slik at samboere med
felles barn og samboere som har levd sammen i minst to år, omfattes.
Bestemmelsen angir et utgangspunkt for når en kreditor kan få utlegg
for krav mot skyldneren i (en ideell halvpart av) en felles bolig
som skyldneren eier sammen med sin ektefelle eller partner. Etter
departementets syn kan det være hensiktsmessig å klargjøre "ekteskapslignende",
selv om regelen i tvangsfullbyrdelsesloven har begrenset rekkevidde.
Det fremgår tydeligere når presumsjonsregelen gjelder. Departementet
viser også til at forslaget innebærer en kodifisering av den praksis
som har utviklet seg. Departementet viderefører derfor forslaget
i høringsnotatet.
Samboere har ingen rett til arv etter hverandre direkte i kraft
av loven. Arverett forutsetter her som ellers i Norden at den avdøde
har tilgodesett sin samboer i testament. Testasjonsfriheten er begrenset
når testator har livsarvinger, som går ut på at to tredeler av formuen
etter den avdøde er pliktdelsarv for livsarvingene.
Departementet ser grunn til å følge opp forslaget i høringsnotatet
om at samboere på visse vilkår skal ha rett til arv etter hverandre
i kraft av loven.
Departementet foreslår at felles barn kan gi den gjenlevende
samboeren arverett etter loven, opp til fire ganger folketrygdens
grunnbeløp. For samboere som har, har hatt eller venter barn sammen,
bærer samboerskapet gjerne preg av å være et livsfellesskap. På
den bakgrunn vil det etter departementets syn normalt gi en rimelig
løsning at den gjenlevende samboerens interesser til en viss grad
prioriteres foran andre arvinger. Forslaget innebærer at samboere med
felles barn vil ha rett til arv etter hverandre uten at dette må
fastsettes i testament, og at arven vil gå foran livsarvingenes
pliktdelsarv, uansett om livsarvingene er felles barn eller avdødes
særkullsbarn.
Departementet følger ikke opp forslaget i høringsnotatet om at
samboere som har bodd sammen i fem år eller mer, skal ha rett til
arv etter hverandre direkte i kraft av loven. Etter departementets
syn gir det i disse tilfellene en rimeligere løsning å overlate
til samboerne selv å fastsette i testament om de skal ha arverett
etter hverandre.
Fem års samboerskap bør etter departementets syn likevel gi grunnlag
for at partene kan fastsette at den gjenlevende samboeren skal prioriteres
foran de særskilte livsarvingene opp til fire ganger folketrygdens
grunnbeløp. En regel om at arveretten må fastsettes i testament,
men at den gjenlevendes arverett i så fall kan gå foran pliktdelsarven,
gir en fleksibel regel og mulighet for samboere i denne gruppen
til å finne frem til den løsningen som passer best for seg.
Når et slikt testament prioriterer samboeren foran særkullsbarn
opp til 4 G, vil det bety at i helt små boer – der avdødes netto
formue er mindre enn 4 G – vil samboeren arve alt. Det vil også
gi samboeren fremfor særkullsbarn rett til avdødes personlige gjenstander
som skriver seg fra tiden før samboerskapet og kanskje fra livsfellesskapet
med særkullsbarna, og det selv om gjenstandene bare har affeksjonsverdi. Dette
kan nok oppleves hardt for særkullsbarna, som kan miste retten til
verdifulle minner om sin avdøde forelder på grunn av samboerskapet.
En tolking av den avdøde samboerens testament kan likevel føre til at
de har en slik rett i behold. Spørsmålet kommer sterkere til uttrykk
ved nytt ekteskap, hvor den nye ektefellens minstearv på 4 G følger
direkte av loven og ikke kan begrenses ved testament. Departementet tar
derfor sikte på å komme tilbake til dette spørsmålet i samband med
oppfølgingen av Skiftelovutvalgets utredning.
I samsvar med forslaget i høringsnotatet foreslår departementet
at arveretten begrenses til fire ganger grunnbeløpet (4 G). Forslaget
innebærer at for samboere med felles barn, vil den gjenlevende samboeren
ha rett til en arv som tilsvarer 4 G direkte i kraft av loven. Samboere
som har bodd sammen i minst fem år, og som ikke har felles barn
(men særkullsbarn), vil kunne begunstige hverandre i testament med
en arv på opp til 4 G som går foran livsarvingenes pliktdelsarv.
Departementet følger opp forslaget i høringsnotatet om at en
samboer i testament kan innskrenke legalarveretten for den annen
samboer. Departementet legger særlig vekt på at partene kan ha ønske
om å inngå samboerskap uten at dette skal ha betydning for andre
slektningers arverett etter dem.
Departementet foreslår imidlertid – som i høringsnotatet – et
krav om at testamentet må ha kommet til samboerens kunnskap for
å være gyldig.
Samboere har i dag ingen lovfestet rett til å sitte i uskiftet
bo.
Ektefeller har derimot rett til å sitte i uskifte etter reglene
i arveloven. Uskifte innebærer at skifteoppgjøret etter en avdød
ektefelle utsettes, oftest frem til den gjenlevende ektefellen dør.
Under uskiftet inngår den avdødes og den gjenlevende ektefellens
eiendeler i et felles uskiftebo. Retten til å sitte i uskifte avhenger
av om ektefellene har særkullsbarn og om de har felleseie eller
særeie.
Et flertall av høringsinstansene støtter forslaget om rett til
uskifte for samboere, og departementet foreslår at samboere med
felles barn gis en slik rett i tråd med forslaget i høringsnotatet.
På bakgrunn av innspill i høringsrunden mener departementet samtidig
at det bør foretas enkelte justeringer i forslaget. De viktigste
endringene gjelder omfanget av uskifteboet og den nærmere reguleringen
av ansvaret for den avdødes gjeld.
Departementet foreslår også i tråd med høringsnotatet at det
skal gjelde et krav om felles barn for å få rett til å sitte i uskifte.
Det foreslås etter dette som et vilkår at samboerne har, har hatt
eller venter barn sammen.
I høringsnotatet var det foreslått at retten til å sitte i uskifte
etter loven skulle omfatte felles bolig og innbo. Dette vil omfatte
de eiendeler den gjenlevende vil ha størst behov for å kunne overta
uskiftet. Samtidig ble det i høringsnotatet lagt vekt på at samboerskap ikke
bør gi grunnlag for så omfattende rettigheter som et ekteskap med
felleseie, og at det dermed ikke kan være aktuelt å gi en samboer
rett til å sitte i uskifte med alle de eiendeler den avdøde etterlater
seg.
Som det ble pekt på i høringsnotatet, må avgrensningen av uskifteboet
ses i sammenheng med ansvaret for gjelden etter den avdøde. Jo flere
eiendeler uskifteboet omfatter, i desto større grad er det grunn til
å gjøre den gjenlevende samboeren ansvarlig for gjelden.
Departementet har vurdert alternative måter å regulere gjeldsansvaret
på. Det vil være ønskelig at flest mulig saker kan løses uten at
tingrettene blir involvert. Etter departementets syn vil det representere en
betydelig forenkling med en regel som innebærer at en gjenlevende
samboer som ønsker å overta eiendeler i uskifte, samtidig må overta
gjeldsansvaret fullt ut. Dette er løsningen for ektefeller. Et så
omfattende gjeldsansvar er imidlertid ikke rimelig med mindre man
gir regler som innebærer at uskifteboet vil omfatte det vesentligste
av de eiendeler gjelden normalt relaterer seg til. Gjeldsansvaret
bør så vidt mulig korrespondere med eiendelene i uskifteboet.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at retten til å sitte
i uskifte skal omfatte noen flere eiendeler enn det som var foreslått
i høringsnotatet. I tillegg til felles bolig og innbo foreslås det
at uskifteboet kan omfatte også bil og fritidseiendom med innbo
som tjente til samboernes felles bruk.
Departementet antar at en regel om at bolig, innbo, bil og fritidseiendom
kan overtas uskiftet mot at den gjenlevende må overta all gjeld,
vil innebære en rimelig løsning for flertallet av samboere som faller inn
under de foreslåtte reglene om rett til å sitte i uskifte. Departementet
legger til grunn at i de fleste samboerskap vil familiens verdier
nettopp ligge i disse eiendelene. Samtidig vil også gjeldsforpliktelsene først
og fremst knytte seg til ervervet av slike eiendeler. Lovforslaget
vil i disse tilfellene innebære at uskifteretten vil omfatte de
viktigste eiendelene i boet, og det virker da ikke urimelig at den
gjenlevende også blir ansvarlig for all gjeld.
Når det gjelder eventuelle særkullsbarn etter den avdøde, vil
det, i likhet med det som gjelder for ektefeller, være et vilkår
for å kunne sitte i uskifte at særkullsbarnet samtykker til dette.
Særkullsbarnets interesser settes dermed foran den gjenlevendes
interesser.
Departementet foreslår i samsvar med forslaget i høringsnotatet
at det den gjenlevende erverver som naturlig hører sammen med eiendeler
i uskifteboet, skal inngå i boet. I motsatt fall vil uskifteboet
etter hvert tæres ned. Under høringen har det vært reist spørsmål
om hva som skal gjelde for økonomisk overskudd ved flytting til
en rimeligere bolig. Etter departementets syn bør et slikt overskudd
inngå i uskifteboet. Rimelighetshensyn taler etter departementets
syn for en slik løsning. Reglene ville dessuten bli vanskelige
å praktisere dersom prinsippet skulle være at når eiendeler ble
solgt, skulle salgssummen eller overskuddet gå ut av uskifteboet.
Når det gjelder forsikringsutbetalinger, foreslår departementet
en justering av ordlyden i forsikringsavtaleloven § 15-1.
Departementet viderefører også forslaget fra høringsnotatet om
hvordan uskifteboet skal deles. Det følger av lovforslaget at når
den lengstlevende er død, skal uskifteboet deles i forhold til verdien
av hver av samboernes eiendeler i uskifteboet på den tiden uskiftet
tok til. På det tidspunktet uskifteboet etableres, skal det med
andre ord foretas en vurdering av verdien av det hver av samboerne
bringer inn i uskifteboet. Dette vil være nettoverdiene fra hver
samboer, det vil si at det beregnes en brøk på grunnlag av den enkelte
samboerens eiendeler fratrukket den enkelte samboerens gjeldsforpliktelser.
Når den lengstlevende er død, skal uskifteboets nettoverdier fordeles
mellom arvinggruppene etter den nevnte brøken.
De av høringsinstansene som uttaler seg, støtter forslaget om
at loven skal kunne fravikes ved testament. Departementet foreslår
en slik adgang i lovforslaget. Når det gjelder innskrenkninger i
uskifteadgangen, vil det etter forslaget gjelde et krav om at den gjenlevende
må ha fått kunnskap om testamentet. Dette forslaget fikk bred støtte
i høringsrunden.
Departementet foreslår – som i høringsnotatet – at den gjenlevende
som overtar boet uskiftet, ikke samtidig kan ta arv etter den avdøde.
Dersom det senere skjer et skifte mens den gjenlevende fortsatt
er i live, vil den gjenlevende imidlertid ta arv.
Spørsmålet om skifte ved nytt ekteskap eller samboerskap omfatter
følgende situasjoner:
en gjenlevende samboer i uskifte inngår
ekteskap
en gjenlevende samboer i uskifte etablerer samboerskap
en gjenlevende ektefelle i uskifte etablerer samboerskap
Dersom en gjenlevende samboer i uskifte inngår ekteskap, bør
uskifteboet først skiftes. Ved det nye ekteskapet oppstår et formuesfellesskap
og partene har gjensidig underholdsplikt. Ekteskapet kan dessuten
gi grunnlag for rett til uskifte der en av ektefellene dør. "Kolliderende"
uskiftebo bør unngås. Det foreslås etter dette en endring av ekteskapsloven
i tråd med høringsnotatet.
For tilfeller der en gjenlevende samboer som sitter i uskifte,
etablerer nytt samboerskap, ble det i høringsnotatet ikke foreslått
noen regel om umiddelbar plikt til å skifte. Det ble i stedet foreslått
en rett for andre arvinger til å kreve skifte av uskifteboet når
det nye samboerskapet har vart i minst to år eller samboerne har,
har hatt eller venter barn sammen. Departementet går inn for en
regel om skifteplikt først når andre arvinger krever det, i tråd
med forslaget i høringsnotatet.
Situasjonen der en gjenlevende ektefelle i uskifte etablerer
nytt samboerskap, bør etter departementets syn reguleres på samme
måte som der en gjenlevende samboer sitter i uskifte. De foreslåtte
reglene vil innebære en endring i forhold til gjeldende rett for gjenlevende
ektefellers adgang til å etablere samboerskap uten at dette får
konsekvenser for uskifteboet etter den avdøde ektefellen. Det er
grunn til å anta at noen enker og enkemenn som sitter i uskiftet
bo, etablerer samboerskap fremfor ekteskap nettopp for å unngå å
måtte skifte. Enkelte høringsinstanser er opptatt av at en slik
regel ikke må gis virkning for allerede etablerte samboerskap. Departementet
er enig i dette, og foreslår enkelte presiseringer i overgangsreglene.
De foreslåtte reglene innebærer at man ikke uten videre vil ha
noen plikt til å avvikle uskifteboet etter en tidligere samboer
eller ektefelle ved inngåelse av nytt samboerskap. Som det ble pekt
på i høringsnotatet, er det på den bakgrunn behov for regler som
hindrer at man kan sitte i to uskiftebo samtidig. Videre er det
behov for regler som hindrer at det blir en sammenblanding mellom
den avdødes uskiftebo etter en tidligere partner og en ny samboers
arverettigheter. Departementet foreslår regler om plikt til å skifte
et tidligere uskiftet bo før man tar over et nytt bo uskiftet etter
en ny partner.
For ektefeller gjelder at de har rett til innsyn i hverandres
økonomi. Samboere har ikke tilsvarende rettigheter. Dersom en gjenlevende
samboer skal ha mulighet til å vurdere sin arverettslige stilling,
vil han eller hun være avhengig av å få oversikt over den avdøde
samboerens økonomi. Det vil for eksempel være avgjørende for å få
klarhet i hvor stor gjeld avdøde hadde.
Etter departementets syn vil det være en forutsetning for en
gjenlevende som vurderer å sitte i uskifte å kunne få oversikt over
den avdødes økonomiske forhold. Departementet mener at det kan være
behov for en innsynsadgang for gjenlevende samboere. I lovforslaget
er det lagt opp til et mer omfattende gjeldsansvar for gjenlevende
samboere som vil overta et bo uskiftet, enn det som fulgte av høringsnotatet. Det
innebærer at den gjenlevende har sterkere behov for å skaffe oversikt
over den avdødes økonomi. Departementet viderefører forslaget i
høringsnotatet om at en gjenlevende samboer som har rett til uskifte, skal
ha innsynsadgang. Det innebærer for det første at samboerne må ha
oppfylt samboerdefinisjonen, og at tilleggskravet om at samboerne
har, har hatt eller venter felles barn, er oppfylt. Slik departementet
vurderer det, kan det være usikkerhet om kravene er oppfylt i tilfeller
der partene er samboere uten at de har samme folkeregistrerte adresse,
og i tilfeller der de venter barn sammen uten at de har andre felles
barn. Det kan da være vanskelig for en utenforstående part, for
eksempel et ligningskontor, å avgjøre om det foreligger rett til
innsyn. Den som krever innsyn, vil her ha bevisbyrden for at det
foreligger et samboerskap som gir rett til innsyn. Har partene felles
folkeregistrert adresse, vil dette innebære en sterk presumsjon
for at partene er samboende etter lovforslaget.
Etter departementets vurderinger er det vanskelig å gi sikre
anslag om økonomiske og administrative konsekvenser av lovforslaget.
Forslaget kan på noen områder innebære noe økte utgifter og større
belastning på domstolene, særlig når det gjelder uskifteattester
og verdifastsettelse i forbindelse med uskiftebo. Samtidig kan en
klargjøring av regelverket føre til færre prosesser, men i mangel
av oversikt over hvor mange prosesser som i dag gjelder samboere,
er det vanskelig å anslå noe om dette. Man må likevel anta at de
foreslåtte reglene om uskifte kan føre til noen flere prosesser
enn i dag. Noen betydelig merbelastning for domstolene vil forslaget
imidlertid neppe føre til.