Departementet legger i proposisjonen fram forslag til endret
formålsparagraf i opplæringsloven. Formålsparagrafen gjelder for
grunnskolen, videregående skole og lærebedrift. Den gjelder ikke
for private skoler under privatskoleloven. Departementet har i Ot.prp.
nr. 47 (2007–2008) fremmet forslag om en parallell endring av formålet
for barnehagen i barnehageloven (behandles i familie- og kulturkomiteen).
Departementet foreslår at formålet for barnehagen og formålet
for opplæringen blir bygget opp på samme måte. Dette vil bidra til
å tydeliggjøre både sammenhenger og ulikheter mellom barnehagen
og opplæringen og til å øke institusjonenes forståelse for hverandre.
Departementet mener at høy grad av samordning av formålene for barnehagen
og opplæringen kan være med på å gi mer helhet og sammenheng i barns
og unges læring og utvikling.
Departementets forslag til nye formålsparagrafer bygger på menneskerettighetene
og omtaler spesielt verdier som respekt for menneskeverdet, åndsfrihet, nestekjærlighet,
likeverd og solidaritet. Formålsformuleringene viser til at disse
grunnleggende verdiene kommer til uttrykk i kristen og humanistisk
tradisjon og i ulike religioner og livssyn.
Lovforslaget bygger på Bostad-utvalgets utredning, NOU 2007:6
Formål for framtida, Formål for barnehagen og opplæringen. Utvalget
hadde medlemmer fra ulike tros- og livssynsamfunn, bl.a. Den norske
kirke, humanetikere og muslimer. Tross ulike særstandpunkter kom
utvalget samstemt fram til forslag til nye formål for barnehagen
og opplæringen. Den enstemmige innstillingen har vært gjenstand
for omfattende høring.
Departementet ønsker med forslaget at formålsbestemmelsen i opplæringsloven
skal komme i takt med samfunnsutviklingen. Departementet ser det også
som viktig at den ligger godt innenfor Norges folkerettslige forpliktelser.
Departementet foreslår at den nye formålsparagrafen § 1-1 skal ha
følgende ordlyd:
"Opplæringa i skole og lærebedrift skal opne dører
mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell
innsikt. Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom,
nestekjærleik, likeverd og solidaritet, slik desse grunnleggjande
verdiane kjem til uttrykk i kristen og humanistisk tradisjon og
i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane.
Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.
Elevane
og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å
kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap
i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.
Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk
og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.
Skolen
og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt
og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst.
Alle former for diskriminering skal motarbeidast.
Skolen
skal samarbeide med heimen."
Dette skal erstatte nåværende formålsparagraf, jf. opplæringsloven
§ 1-2:
"Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen
hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle
evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god
allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske
i heim og samfunn.
Den vidaregåande opplæringa skal
ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til
fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane
i deira personlege utvikling. Den vidaregåande opplæringa skal vere
med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og
humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske
ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten.
Opplæringa
i grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal fremje menneskeleg
likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing
og internasjonalt medansvar.
Opplæringa skal leggje
eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte
opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt
kompetansenivå i folket.
Opplæringa skal tilpassast
evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.
Det
skal leggjast vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom lærarar
og elevar, mellom lærlingar, lærekandidatar og bedrifter, mellom
skole og heim, og mellom skole og arbeidsliv. Alle som er knytte
til skolen eller til lærebedriftene, skal arbeide for å hindre at
elevar, lærlingar og lærekandidatar kjem til skade eller blir utsette
for krenkjande ord eller handlingar."
Departementet foreslår at tilpasset opplæring ikke blir regulert
i formålsparagrafen, men at dette viktige prinsippet blir regulert
et annet sted i opplæringsloven. Departementet kommer våren 2008
tilbake med lovforslag om dette (Ot.prp. nr. 40 (2007–2008) er siden
fremmet og behandlet i Innst. O. nr. 51 (2007–2008)). Forslag til
endringer i opplæringsloven som gjelder KRL-faget, er fremmet i
Ot.prp. nr. 54 (2007–2008), jf. senere Innst. S. nr. 72 (2007–2008).
Departementet har ellers lagt inn en presisering i loven om at
formålsparagrafen gjelder så langt den passer for den opplæringen
som er spesielt organisert for voksne, og som kommunen eller fylkeskommunen
har ansvaret for, jf. kapittel 4 A.
Departementets forslag har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for skoleeierne. Endret formålsparagraf vil medføre
behov for noen mindre endringer i "Generell del" og "Prinsipper
for opplæringen i Læreplanverket for Kunnskapsløftet". Arbeidet
med dette forutsettes dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.