Kultur- og kirkedepartementet legger frem forslag til endring
av § 10 i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. (pengespilloven).
Endringen skal gi mulighet for å utbetale deler av innsatsen til
Norsk Tippings spill til de lokale og regionale frivillige lag, organisasjoner
og foreninger den enkelte spiller selv prioriterer når spilleren
benytter seg av Norsk Tippings pengespilltilbud. Ordningen kalles
grasrotandelen. Etter gjeldende § 10 i pengespilloven er det kun
Kongen og Stortinget som kan fordele Norsk Tippings overskudd. Loven
må derfor endres for å gjøre den nye grasrotandelsordningen mulig,
og departementet foreslår at denne endringen gjøres i § 10 første
ledd.
Hele § 10 første ledd ble endret ved lov 29. august 2003 nr.
90 og angir den fordelingen av spilleoverskuddet (tippenøkkelen)
som skal gjelde etter iverksettingen av Norsk Tippings spilleterminaldrift.
Denne lovendringen vil bli satt i kraft i 2009. Departementet ønsker
å kunne iverksette grasrotandelsordningen så raskt som mulig og
uavhengig av iverksettingen av den nye tippenøkkelen. I denne proposisjonen
foreslår departementet derfor både en endring av gjeldende § 10
første ledd og en endring av § 10 første ledd slik bestemmelsen
er vedtatt endret ved lov 29. august 2003 nr. 90. I tillegg oppdateres
korrekt navn på Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité.
Grasrotandelsordningen skal gjennomføres ved at den enkelte spiller
ved betaling av innsats på Norsk Tippings spill selv kan velge at
en andel av innsatsen skal gå til en bestemt organisasjon, lag eller
forening med lokal eller regional virksomhet. Grasrotandelen skal
utgjøre inntil fem prosent av innsatsen fra den enkelte spiller.
Grasrotandelen vil beregnes av brutto spillebeløp. Norsk Tipping
antar at overskuddet som i dag fordeles til kultur og idrett over
tippenøkkelen i pengespilloven § 10, ikke vil bli redusert i nevneverdig grad
som følge av innføring av grasrotandelsordningen.
Det er lagt opp til at spillerne skal kunne velge hvilket lokalt
eller regionalt formål eller enhet, dvs. organisasjon, lag eller
forening, man skal kunne gi sin grasrotandel til. Det vil imidlertid
være en forutsetning at spilleren velger blant de enhetene som er registrert
i frivillighetsregisteret, jf. lov 29. juni 2007 nr. 88 om register
for frivillig virksomhet (frivillighetsregisterloven). Det vil ikke
være mulig å velge enheter som kun driver virksomhet på nasjonalt
nivå som grasrotformål. Departementet vil også foreta visse andre
avgrensninger av hvilke enheter i frivillighetsregisteret som skal
kunne motta grasrotmidler. Grasrotandelsordningen er ment å være
en støtte til frivillig aktivitet på grasrotnivå, dvs. i lokalsamfunn og
avgrensede deler av landet.
De av Norsk Tippings spillere som vil gi en grasrotandel, velger
en enhet fra frivillighetsregisteret som mottaker av sin grasrotandel.
En oversikt over aktuelle grasrotenheter fra frivillighetsregisteret
vil være tilgjengelig hos Norsk Tippings kommisjonærer og på Norsk
Tippings nettsider der spilleren leverer inn og betaler for sine
spill. Norsk Tipping sørger for at den innbetalte grasrotandelen
fra spilleren blir reservert for utbetaling til den valgte grasrotenheten.
Registrering i frivillighetsregisteret er etter frivillighetsregisterloven
en valgfri ordning for den enkelte frivillige virksomhet, men departementet
vil stille krav om registrering for de enhetene som ønsker å nyte
godt av grasrotandelsordningen, for å få en effektiv og hensiktsmessig
administrering av denne ordningen.
De enheter i frivillighetsregisteret som ikke ønsker å motta
grasrotandeler, vil få mulighet til å reservere seg fra grasrotandelsordningen
ved registreringen i registeret.
Grasrotbeløpet vil bli overført fra Norsk Tipping til den bankkonto
som er registrert i frivillighetsregisteret på den enkelte grasrotenhet.
Overføringen vil skje tre ganger årlig, og vil være basert på de
opplysningene om tildelte grasrotbeløp som framkommer av Norsk Tippings
registrering av den enkelte spillers innsats og valg av grasrotenhet.
Departementet legger opp til at grasrotandelsordningen skal settes
i verk et par måneder etter at frivillighetsregisteret er i drift.
Etter foreliggende planer skal frivillighetsregisteret være i drift
fra 1. januar 2009. Grasrotandelsordningen planlegges satt i verk 1. mars
2009.
Grasrotmidlene gis direkte fra spillerne og vil ikke regnes som
statlige tilskudd til de mottakende grasrotenhetene.