Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden
Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti,
lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Magnhild Eia,
og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til at en ordning
med grasrotandel ved deltakelse i spill i Norsk Tipping er tidligere
blitt godkjent av et flertall i komiteen i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 39 (2006–2007) om frivillighet, jf. Innst. S. nr.
104 (2007–2008), og at fremlagte odelstingsproposisjon er en lovteknisk
oppfølging av tidligere vedtak i Stortinget.
Flertallet har merket seg at departementet
ønsker å iverksette grasrotandelsordningen så raskt som mulig og
uavhengig av iverksettingen av den nye tippenøkkelen. Som en konsekvens
at dette foreslås det derfor en endring både i gjeldende § 10 første
ledd i lov om pengespill og i § 10 første ledd slik bestemmelsen
er vedtatt endret ved lov av 29. august 2003 nr. 90.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter lovendringene og har for øvrig ingen andre merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, ønsker velkommen enhver styrking
av det frivillige og humanitære organisasjonsarbeidet i Norge. Frivillige
lag og organisasjoner står for en meget viktig samfunnsinnsats.
Samtidig er den lokale forankringen for det frivillige arbeidet
viktig. Lokale støttespillere gir legitimitet til og kunnskap om
det frivillige arbeidet. Forslaget om en grasrotandel er ment å
styrke den lokale forankringen for det frivillige arbeidet. Disse medlemmer støtter intensjonen i
forslaget, men vil allikevel gå imot da ordningen vil medføre byråkrati
og omkostninger. Det vil bli tilleggsarbeid for Norsk Tipping, og
det vil bli arbeid for de lokale lag og organisasjoner når de skal
"markedsføre" seg selv overfor spillerne. Slik markedsføring vil
gå på bekostning av det arbeidet som lag og organisasjoner egentlig
ønsker å bedrive. Enhver omkostning ved grasrotandelen vil resultere
i mindre midler og ressurser til formålene og deres arbeid.
Disse medlemmer går derfor imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse
medlemmer gikk imot forslaget om grasrotandel i forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 39 (2006–2007). Disse
medlemmer viser til følgende merknad i Innst. S. nr. 104 (2007–2008):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre er imot den foreslåtte ordningen, og vil understreke
at dette ikke er et tiltak som øker den totale inntektsrammen for frivillig
sektor. Videre er disse medlemmers kritikk mot ordningen begrunnet
med at innføringen av en grasrotandel vil kunne føre til at frivillighetens
fokus endres i en uheldig retning. Disse medlemmer vil påpeke at
frivillige organisasjoner, lag og foreninger sannsynligvis vil måtte
benytte betydelig mer ressurser på markedsføring og reklame overfor
potensielle givere blant spillerne, noe disse medlemmer frykter vil
kunne gå ut over egen kjerneaktivitet. Samtidig vil ordningen etter
disse medlemmers mening kunne åpne for uheldige forskjeller mellom
organisasjonene, særlig med hensyn til i hvilken grad organisasjonene
har klart å etablere seg som "merkevarer" i samfunnet."
Disse medlemmer viser til at retten
til å motta grasrotmidler koples til medlemskap i frivillighetsregisteret. Disse medlemmer har ved Stortingets behandling
av frivillighetsregisteret pekt på svakheter knyttet til organiseringen
av registeret, jf. Innst. O. nr. 93 (2006–2007). Disse
medlemmer mener registeret nå er i ferd med å iverksettes uten
at vesentlige funksjonaliteter er på plass. Særlig viktig er det
å sørge for at registeret favner bredt, at det ikke representerer
stor administrativ belastning for brukerne, og at det må være klare
besparelser i forhold til søknadsrutiner, rapporteringer m.m. Videre
er det viktig at registrering i registeret ikke fører til store
kostnader for organisasjonene. Når det knyttes spesielle rettigheter
til registeret, som rett til grasrotandel, er det ekstra viktig
at registeret er inkluderende slik at mindre lag og foreninger ivaretas.
Disse medlemmer mener grasrotandelen kan
føre til en skjevfordeling av ressursene, all den tid denne ordningen
ikke medfører reell inntektsøkning for frivillig sektor. Disse medlemmer ønsker velkommen enhver
styrking av det frivillige og humanitære organisasjonsarbeidet i
Norge. Frivillige lag og organisasjoner er av stor verdi for samfunnet. Den
lokale forankringen for det frivillige arbeidet er viktig. Lokale
støttespillere gir legitimitet til og kunnskap om det frivillige
arbeidet. Forslaget om en grasrotandel er ment å styrke den lokale
forankringen for det frivillige arbeidet. Disse
medlemmer støtter intensjonen i forslaget, men vil allikevel
gå imot, da dette ikke er et tiltak som øker den totale inntektsrammen
for frivillig sektor. Disse medlemmer viser
til forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) vedrørende momsfritak
for frivillig sektor. Disse medlemmer mener
at et system for å frita frivillig sektor for momsbelastning er
et langt mer effektivt virkemiddel for å styrke inntektsgrunnlaget for
frivillige lag og foreninger.
Disse medlemmer går på dette grunnlag imot
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer registrerer videre
at det i proposisjonen tas til orde for å knytte den foreslåtte grasrotandelordningen
til Norsk Tippings spillerkort. Disse medlemmer vil
understreke de sterke betenkelighetene disse
medlemmer har i forbindelse med Norsk Tippings spillerkort
ut fra alminnelige personvernmessige hensyn, og savner en diskusjon
om spillerkortet mht. dette. Etter disse medlemmers mening
bør spillerkortet vurderes av Personvernkommisjonen. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvorvidt Norsk Tippings spillerkort
ivaretar alminnelige personvernmessige hensyn."