Regjeringen mener det er behov for en mer helhetlig, effektiv og styrket bistand til skredforebygging, og har bestemt at de statlige forvaltningsoppgavene innen skredforebygging skal ivaretas av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). En slik ny organisering gjør det nødvendig å foreta en endring i § 1 første ledd i naturskadeloven, og dette er bakgrunnen for denne odelstingsproposisjonen.

Forslaget endrer ikke kommunenes ansvar i forhold til sikring mot naturskader.

1.1 Bakgrunn for lovforslaget

En rekke statlige aktører har roller knyttet til skredforebyggende aktiviteter, og organiseringen av arbeidet med skredforebygging i staten har vært utredet i flere omganger. Regjeringen nedsatte under ledelse av Olje- og energidepartementet en interdepartemental arbeidsgruppe som skulle utrede modeller for en sentral skredetat. Som en oppfølging av dette foreslår Regjeringen i St.meld. nr. 22 (2007–2008) Om samfunnssikkerhet at Norges vassdrags- og energidirektorat skal ivareta statlige forvaltningsoppgaver innen skredforebygging. Det vises til pkt. 3.6 på s. 24 følgende i meldingen.

Etter naturskadeloven § 20 plikter kommunen å treffe forholdsregler mot naturskader slik som bestemt i plan- og bygningsloven, samt ved nødvendige sikringstiltak. Det er forutsatt i forarbeidene til naturskadeloven at det skal ytes statlige tilskudd til sikring mot naturskader. Statens naturskadefond har med hjemmel i naturskadeloven § 1 gjennom årene fordelt de bevilgede midlene til ulike sikringstiltak. I 2008 er bevilgningen til tilskudd til sikringstiltak mot naturskader ca. 9 mill. kroner. Bevilgningen har de senere årene i sin helhet gått til sikringstiltak mot skred. Den nye organiseringen av ansvaret for statens forvaltningsoppgaver innen skredforebygging innebærer at Statens naturskadefonds oppgave med å fremme sikring mot naturskade, og å yte tilskudd til sikringstiltak, blir foreslått overført til Norges vassdrags- og energidirektorat under Olje- og energidepartementet.

1.2 Høring og høringsforslag

Naturskadeloven § 1 første ledd lyder i dag slik:

"§ 1. Statens naturskadefond har til oppgave:

  • 1. å yte erstatning for naturskader i de tilfeller hvor det ikke er adgang til å forsikre seg mot skaden ved en alminnelig forsikring,

  • 2. å fremme sikring mot naturskade, og

  • 3. å yte tilskott til sikringstiltak."

Landbruks- og matdepartementet sendte forslaget om endringer i § 1 i naturskadeloven ut på høring i et høringsbrev datert 9. juli 2008 med høringsfrist 1. september 2008.

Etter forslaget vil Statens naturskadefond heretter bare få de oppgaver som er nevnt i pkt. 1. I høringsbrevet foreslo videre departementet at forskrift om tilskudd til sikring mot naturskader (FOR 2007-05-09 nr. 499) ble opphevet.

1.3 Departementets vurdering

Forslaget om endring i § 1 i naturskadeloven har fått uforbeholden støtte fra høringsinstansene.

Siden naturskadeloven ble endret i 1994 har Statens naturskadefonds sikringsmidler i all hovedsak gått til sikring mot skred. Det foreslås å videreføre gjeldende praksis med tilskudd til sikring. Sikringsprosjekter som har fått tilsagn om støtte fra Statens naturskadefond vil få tilskudd utbetalt i samsvar med tidligere praksis.

En av NVEs hovedoppgaver i dag er å sikre liv og verdier langs vassdragene, knyttet til blant annet flom- og vassdragsrelaterte skred. Norges vassdrags- og energidirektorat har et godt utbygd regionapparat, og direktoratets helhetlige modell for forebygging mot flom- og vassdragsrelaterte skred er hensiktsmessig for å håndtere tilsvarende statlige forvaltningsoppgaver overfor øvrige typer skred.

En samling av oppgaver i NVE vil klargjøre statens ansvar, og medvirke til å effektivisere og styrke statens skredforebyggende arbeid. Det er naturlig og hensiktsmessig at ansvaret også omfatter de sikringsmidler som Statens naturskadefond i dag har ansvar for etter § 1 første ledd nr. 3 i naturskadeloven.

Når NVE får ansvaret for de statlige forvaltningsoppgavene innen flom- og skredforebygging, vil arbeidet med sikring kunne ses i en større sammenheng, og behovet for regler og prioriteringskriterier, bl.a. i forhold til sikring mot andre naturskader enn skred, bli vurdert av Olje- og energidepartementet. Hvis § 1 i naturskadeloven blir endret slik det foreslås i herværende proposisjon, vil derfor Landbruks- og matdepartementets tilskuddsforskrift bli opphevet.

1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

For Landbruks- og matdepartementet medfører den nye organiseringen at det ansvaret for sikring mot naturskader som med hjemmel i naturskadeloven har ligget til Statens naturskadefond, blir foreslått overført til NVE under Olje- og energidepartementet. I statsbudsjettet for 2009 er bevilgningen over post 70 Tilskudd til sikringstiltak m.m. under kap.1148 foreslått overført fra Landbruks- og matdepartementet til Olje- og energidepartementet. Norges vassdrags- og energidirektorat vil i 2009 arbeide med organiseringen av forvaltningsoppgavene knyttet til skredforebygging. Dette er omtalt i Olje- og energidepartementets budsjettproposisjon for 2009.

Det forutsettes at overføringen av ansvar skal gjennomføres med virkning fra 1. januar 2009.