Regjeringen mener det er behov for en mer helhetlig, effektiv
og styrket bistand til skredforebygging, og har bestemt at de statlige
forvaltningsoppgavene innen skredforebygging skal ivaretas av Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE). En slik ny organisering gjør det nødvendig
å foreta en endring i § 1 første ledd i naturskadeloven, og dette
er bakgrunnen for denne odelstingsproposisjonen.
Forslaget endrer ikke kommunenes ansvar i forhold til sikring
mot naturskader.
En rekke statlige aktører har roller knyttet til skredforebyggende
aktiviteter, og organiseringen av arbeidet med skredforebygging
i staten har vært utredet i flere omganger. Regjeringen nedsatte
under ledelse av Olje- og energidepartementet en interdepartemental
arbeidsgruppe som skulle utrede modeller for en sentral skredetat.
Som en oppfølging av dette foreslår Regjeringen i St.meld. nr. 22
(2007–2008) Om samfunnssikkerhet at Norges vassdrags- og energidirektorat
skal ivareta statlige forvaltningsoppgaver innen skredforebygging.
Det vises til pkt. 3.6 på s. 24 følgende i meldingen.
Etter naturskadeloven § 20 plikter kommunen å treffe forholdsregler
mot naturskader slik som bestemt i plan- og bygningsloven, samt
ved nødvendige sikringstiltak. Det er forutsatt i forarbeidene til
naturskadeloven at det skal ytes statlige tilskudd til sikring mot
naturskader. Statens naturskadefond har med hjemmel i naturskadeloven
§ 1 gjennom årene fordelt de bevilgede midlene til ulike sikringstiltak.
I 2008 er bevilgningen til tilskudd til sikringstiltak mot naturskader
ca. 9 mill. kroner. Bevilgningen har de senere årene i sin helhet
gått til sikringstiltak mot skred. Den nye organiseringen av ansvaret
for statens forvaltningsoppgaver innen skredforebygging innebærer
at Statens naturskadefonds oppgave med å fremme sikring mot naturskade,
og å yte tilskudd til sikringstiltak, blir foreslått overført til
Norges vassdrags- og energidirektorat under Olje- og energidepartementet.
Naturskadeloven § 1 første ledd lyder i dag slik:
"§ 1. Statens naturskadefond har til oppgave:
1. å yte erstatning for naturskader i de
tilfeller hvor det ikke er adgang til å forsikre seg mot skaden ved
en alminnelig forsikring,
2. å fremme sikring mot naturskade, og
3. å yte tilskott til sikringstiltak."
Landbruks- og matdepartementet sendte forslaget om endringer
i § 1 i naturskadeloven ut på høring i et høringsbrev datert 9. juli
2008 med høringsfrist 1. september 2008.
Etter forslaget vil Statens naturskadefond heretter bare få de
oppgaver som er nevnt i pkt. 1. I høringsbrevet foreslo videre departementet
at forskrift om tilskudd til sikring mot naturskader (FOR 2007-05-09
nr. 499) ble opphevet.
Forslaget om endring i § 1 i naturskadeloven har fått uforbeholden
støtte fra høringsinstansene.
Siden naturskadeloven ble endret i 1994 har Statens naturskadefonds
sikringsmidler i all hovedsak gått til sikring mot skred. Det foreslås
å videreføre gjeldende praksis med tilskudd til sikring. Sikringsprosjekter
som har fått tilsagn om støtte fra Statens naturskadefond vil få
tilskudd utbetalt i samsvar med tidligere praksis.
En av NVEs hovedoppgaver i dag er å sikre liv og verdier langs
vassdragene, knyttet til blant annet flom- og vassdragsrelaterte
skred. Norges vassdrags- og energidirektorat har et godt utbygd
regionapparat, og direktoratets helhetlige modell for forebygging mot
flom- og vassdragsrelaterte skred er hensiktsmessig for å håndtere
tilsvarende statlige forvaltningsoppgaver overfor øvrige typer skred.
En samling av oppgaver i NVE vil klargjøre statens ansvar, og
medvirke til å effektivisere og styrke statens skredforebyggende
arbeid. Det er naturlig og hensiktsmessig at ansvaret også omfatter
de sikringsmidler som Statens naturskadefond i dag har ansvar for
etter § 1 første ledd nr. 3 i naturskadeloven.
Når NVE får ansvaret for de statlige forvaltningsoppgavene innen
flom- og skredforebygging, vil arbeidet med sikring kunne ses i
en større sammenheng, og behovet for regler og prioriteringskriterier, bl.a.
i forhold til sikring mot andre naturskader enn skred, bli vurdert
av Olje- og energidepartementet. Hvis § 1 i naturskadeloven blir
endret slik det foreslås i herværende proposisjon, vil derfor Landbruks- og
matdepartementets tilskuddsforskrift bli opphevet.
For Landbruks- og matdepartementet medfører den nye organiseringen
at det ansvaret for sikring mot naturskader som med hjemmel i naturskadeloven
har ligget til Statens naturskadefond, blir foreslått overført til
NVE under Olje- og energidepartementet. I statsbudsjettet for 2009
er bevilgningen over post 70 Tilskudd til sikringstiltak m.m. under kap.1148
foreslått overført fra Landbruks- og matdepartementet til Olje-
og energidepartementet. Norges vassdrags- og energidirektorat vil
i 2009 arbeide med organiseringen av forvaltningsoppgavene knyttet
til skredforebygging. Dette er omtalt i Olje- og energidepartementets
budsjettproposisjon for 2009.
Det forutsettes at overføringen av ansvar skal gjennomføres med
virkning fra 1. januar 2009.