Til Odelstinget
Regjeringen mener det er behov for en mer helhetlig, effektiv
og styrket bistand til skredforebygging, og har bestemt at de statlige
forvaltningsoppgavene innen skredforebygging skal ivaretas av Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE). En slik ny organisering gjør det nødvendig
å foreta en endring i § 1 første ledd i naturskadeloven, og dette
er bakgrunnen for denne odelstingsproposisjonen.
Forslaget endrer ikke kommunenes ansvar i forhold til sikring
mot naturskader.
En rekke statlige aktører har roller knyttet til skredforebyggende
aktiviteter, og organiseringen av arbeidet med skredforebygging
i staten har vært utredet i flere omganger. Regjeringen nedsatte
under ledelse av Olje- og energidepartementet en interdepartemental
arbeidsgruppe som skulle utrede modeller for en sentral skredetat.
Som en oppfølging av dette foreslår Regjeringen i St.meld. nr. 22
(2007–2008) Om samfunnssikkerhet at Norges vassdrags- og energidirektorat
skal ivareta statlige forvaltningsoppgaver innen skredforebygging.
Det vises til pkt. 3.6 på s. 24 følgende i meldingen.
Etter naturskadeloven § 20 plikter kommunen å treffe forholdsregler
mot naturskader slik som bestemt i plan- og bygningsloven, samt
ved nødvendige sikringstiltak. Det er forutsatt i forarbeidene til
naturskadeloven at det skal ytes statlige tilskudd til sikring mot
naturskader. Statens naturskadefond har med hjemmel i naturskadeloven
§ 1 gjennom årene fordelt de bevilgede midlene til ulike sikringstiltak.
I 2008 er bevilgningen til tilskudd til sikringstiltak mot naturskader
ca. 9 mill. kroner. Bevilgningen har de senere årene i sin helhet
gått til sikringstiltak mot skred. Den nye organiseringen av ansvaret
for statens forvaltningsoppgaver innen skredforebygging innebærer
at Statens naturskadefonds oppgave med å fremme sikring mot naturskade,
og å yte tilskudd til sikringstiltak, blir foreslått overført til
Norges vassdrags- og energidirektorat under Olje- og energidepartementet.
Naturskadeloven § 1 første ledd lyder i dag slik:
"§ 1. Statens naturskadefond har til oppgave:
1. å yte erstatning for naturskader i de
tilfeller hvor det ikke er adgang til å forsikre seg mot skaden ved
en alminnelig forsikring,
2. å fremme sikring mot naturskade, og
3. å yte tilskott til sikringstiltak."
Landbruks- og matdepartementet sendte forslaget om endringer
i § 1 i naturskadeloven ut på høring i et høringsbrev datert 9. juli
2008 med høringsfrist 1. september 2008.
Etter forslaget vil Statens naturskadefond heretter bare få de
oppgaver som er nevnt i pkt. 1. I høringsbrevet foreslo videre departementet
at forskrift om tilskudd til sikring mot naturskader (FOR 2007-05-09
nr. 499) ble opphevet.
Forslaget om endring i § 1 i naturskadeloven har fått uforbeholden
støtte fra høringsinstansene.
Siden naturskadeloven ble endret i 1994 har Statens naturskadefonds
sikringsmidler i all hovedsak gått til sikring mot skred. Det foreslås
å videreføre gjeldende praksis med tilskudd til sikring. Sikringsprosjekter
som har fått tilsagn om støtte fra Statens naturskadefond vil få
tilskudd utbetalt i samsvar med tidligere praksis.
En av NVEs hovedoppgaver i dag er å sikre liv og verdier langs
vassdragene, knyttet til blant annet flom- og vassdragsrelaterte
skred. Norges vassdrags- og energidirektorat har et godt utbygd
regionapparat, og direktoratets helhetlige modell for forebygging mot
flom- og vassdragsrelaterte skred er hensiktsmessig for å håndtere
tilsvarende statlige forvaltningsoppgaver overfor øvrige typer skred.
En samling av oppgaver i NVE vil klargjøre statens ansvar, og
medvirke til å effektivisere og styrke statens skredforebyggende
arbeid. Det er naturlig og hensiktsmessig at ansvaret også omfatter
de sikringsmidler som Statens naturskadefond i dag har ansvar for
etter § 1 første ledd nr. 3 i naturskadeloven.
Når NVE får ansvaret for de statlige forvaltningsoppgavene innen
flom- og skredforebygging, vil arbeidet med sikring kunne ses i
en større sammenheng, og behovet for regler og prioriteringskriterier, bl.a.
i forhold til sikring mot andre naturskader enn skred, bli vurdert
av Olje- og energidepartementet. Hvis § 1 i naturskadeloven blir
endret slik det foreslås i herværende proposisjon, vil derfor Landbruks- og
matdepartementets tilskuddsforskrift bli opphevet.
For Landbruks- og matdepartementet medfører den nye organiseringen
at det ansvaret for sikring mot naturskader som med hjemmel i naturskadeloven
har ligget til Statens naturskadefond, blir foreslått overført til
NVE under Olje- og energidepartementet. I statsbudsjettet for 2009
er bevilgningen over post 70 Tilskudd til sikringstiltak m.m. under kap.1148
foreslått overført fra Landbruks- og matdepartementet til Olje-
og energidepartementet. Norges vassdrags- og energidirektorat vil
i 2009 arbeide med organiseringen av forvaltningsoppgavene knyttet
til skredforebygging. Dette er omtalt i Olje- og energidepartementets
budsjettproposisjon for 2009.
Det forutsettes at overføringen av ansvar skal gjennomføres med
virkning fra 1. januar 2009.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til at det fremmes et forslag til endring i lov 25. mars 1994 nr.
7 om sikring mot og erstatning for naturskader (naturskadeloven).
Komiteen viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 22 (2007–2008) foreslår at Norges vassdrags- og energidirektorat
skal ivareta statlige forvaltningsoppgaver innen skredforebygging. Komiteen viser også til begrunnelsen
for forslaget i stortingsmeldingen.
Komiteen viser til at forsvarskomiteen
har behandlet St.meld. nr. 22 (2007–2008) Samfunnssikkerhet, jf.
Innst. S. nr. 85 (2008–2009) der det bl.a. står følgende:
"Komiteen mener det er riktig at man gjør Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) til forvaltningsorgan for skredforebygging.
Komiteen ser at dette kan være med på å gi en mer helhetlig, effektiv og
styrket bistand til skredforebygging. Komiteen vektlegger at dette
forslaget ikke endrer kommunenes og tiltakshavers ansvar for å ivareta
sikkerheten mot skred i arealplanlegging og ved utbygging."
Komiteen viser til at Regjeringen
foreslår å endre naturskadelovens § 1 slik at ansvaret for sikringstiltak
overføres fra Statens naturskadefond til Norges vassdrags- og energidirektorat.
Dette ansvaret omfatter sikring mot skade som direkte skyldes skred,
storm, flom, stormflo, jordskjelv, vulkanutbrudd eller lignende
naturulykke. Forslaget til endring innebærer at Statens naturskadefond
bare skal få de oppgaver som er nevnt i pkt. 1 i § 1 i dagens lov.
I tillegg fjernes nummereringen i første ledd, slik at det som i
dag er leddets nr. 1 legges sammen med innledningssetningen til
et nytt første ledd. Komiteen støtter
lovendringen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til
å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning
for naturskader (naturskadeloven)
I
I lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning
for naturskader (naturskadeloven) skal § 1 første ledd lyde:
Statens naturskadefond har til
oppgave å yte erstatning for naturskader i de tilfeller hvor det
ikke er adgang til å forsikre seg mot skaden ved en alminnelig forsikring.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 4. desember 2008
Ola Borten Moe |
Inge Ryan |
leder |
ordfører |