Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og
i enkelte andre lover (arbeidsavklaringspenger,
arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-6 annet ledd første punktum skal
lyde:
Ved yrkesskade (kapittel 13) har et medlem som nevnt i
første ledd rett til stønad ved helsetjenester etter kapittel 5,
sykepenger etter kapittel 8, arbeidsavklaringspenger og
tilleggsstønader etter kapittel 11 eller uførepensjon
etter kapittel 12.
§ 2-9 første ledd bokstav b skal lyde:
b) stønad og pensjon etter kapitlene 4 (arbeidsløshet),
6 (grunnstønad og hjelpestønad), 7 (gravferd), 11 (arbeidsavklaringspenger
og tilleggsstønader), 12 (uførepensjon),
15 (enslig mor eller far), 16 (tidligere familiepleier), 17 (gjenlevende ektefelle),
18 (barnepensjon) og 19 (alderspensjon), eller
§ 3-15 annet ledd bokstav b skal lyde:
b) overgangsstønad etter folketrygdloven
§ 15-7, § 16-7 og § 17-6.
§ 3-25 første ledd skal lyde:
Til en person som mottar uførepensjon eller alderspensjon,
ytes det et barnetillegg for hvert barn vedkommende forsørger.
§ 3-26 tredje ledd bokstav e skal lyde:
e) ytelser fra folketrygden i form av dagpenger
under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel
8, stønad ved barns og andre nære pårørendes sykdom etter kapittel
9, arbeidsavklaringspenger etter kapittel 11 og svangerskapspenger
og foreldrepenger etter kapittel 14
§ 4-24 annet ledd skal lyde:
Retten til dagpenger faller bort når medlemmet velger å
motta følgende fulle ytelser:
a) sykepenger etter lovens kapittel 8,
b) arbeidsavklaringspenger etter lovens kapittel
11,
c) uførepensjon etter lovens kapittel
12,
d) foreldrepenger eller svangerskapspenger
etter lovens kapittel 14,
e) alderspensjon etter lovens kapittel
19,
f) stønad under arbeidsløshet fra Garantikassen
for fiskere.
§ 4-25 første ledd skal lyde:
For medlem som har følgende reduserte ytelser fra folketrygden,
reduseres dagpengene:
a) sykepenger etter lovens kapittel 8,
b) arbeidsavklaringspenger etter lovens kapittel
11,
c) uførepensjon etter lovens kapittel
12, når denne er gitt med virkningstidspunkt i
inneværende år eller innenfor de to siste kalenderår før dagpenger
tilstås,
d) foreldrepenger eller svangerskapspenger
etter lovens kapittel 14,
e) alderspensjon etter lovens kapittel
19.
§ 8-4 tredje ledd bokstav c skal lyde:
c) når vedkommende deltar på et arbeidsrettet
tiltak,
§ 8-6 fjerde ledd skal lyde:
Dersom bedriftsinterne tiltak ikke fører frem, skal det
så tidlig som mulig vurderes om arbeidsrettede tiltak bør
prøves.
§ 8-7 åttende ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten skal så tidlig som mulig vurdere om
arbeidsrettede tiltak skal prøves dersom dokumenterte
bedriftsinterne tiltak ikke fører frem, eller medlemmet ikke har
et arbeidsforhold. Senest når arbeidsuførheten har vart seks måneder, skal
Arbeids- og velferdsetaten avholde et dialogmøte mellom den sykmeldte
arbeidstaker og arbeidsgiver, unntatt når et slikt møte antas å
være åpenbart unødvendig. Lege eller annet helsepersonell skal delta
hvis det er hensiktsmessig. Senest ved utløpet av sykepengeperioden
skal det igjen vurderes om arbeidsrettede tiltak skal
prøves.
§ 8-8 annet ledd skal lyde:
Retten til sykepenger faller bort dersom medlemmet uten
rimelig grunn nekter å gi opplysninger eller medvirke til utredning,
eller uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling,
rehabilitering, tilrettelegging av arbeid og arbeidsutprøving eller
arbeidsrettede tiltak, se også § 21-8.
§ 8-21 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Forsikringen dekker arbeidsgiverens utgifter til sykepenger
med feriepenger ved fravær utover tre kalenderdager
i hvert tilfelle.
§ 8-48 skal lyde:
§ 8-48 Forholdet mellom sykepenger
og andre
folketrygdytelser
Bestemmelser om forholdet mellom sykepenger på den ene
siden og dagpenger under arbeidsløshet, uførepensjon, alderspensjon
og avtalefestet pensjon på den andre siden står i §§ 8-49 til 8-52.
Den som samtidig fyller vilkårene for sykepenger og for
arbeidsavklaringspenger, har rett til den høyeste av ytelsene,
jf. § 11-23.
§ 8-50 skal lyde:
§ 8-50 Medlemmer med uførepensjon
Det ytes ikke sykepenger til et medlem som mottar hel
uførepensjon eller foreløpig uførepensjon etter kapittel
12.
Til et medlem som mottar gradert uførepensjon eller
foreløpig uførepensjon, ytes det sykepenger etter bestemmelsene
i kapitlet her ut fra den arbeidsinntekt som medlemmet har i tillegg
til ytelsen.
§ 8-55 bokstav c skal lyde:
c) Ved tilbakefall ytes det sykepenger som minst svarer
til uførepensjon ved yrkesskade, til en person
som mottar eller har mottatt slike ytelser, se § 12-18.
Overskriften til kapittel 10 skal lyde:
Kapittel 10. Stønad for å kompensere for utgifter til
bedring av arbeidsevnen og funksjonsevnen i dagliglivet
Etter kapitteloverskriften i kapittel 10 skal ny innholdsfortegnelse
lyde:
Bestemmelser om
formål står i § 10-1
generelle vilkår står i §§ 10-2 til 10-4
stønad til bedring av funksjonsevnen står i §§
10-5 til 10-7
forholdet til annen lovgivning står i § 10-8
§ 10-1 skal lyde:
Formålet med ytelser etter dette kapitlet er å
kompensere for bestemte utgifter til bedring av arbeidsevnen
og funksjonsevnen i dagliglivet for medlemmer som har sykdom, skade
eller lyte.
§ 10-3 annet og tredje ledd oppheves.
Nåværende fjerde ledd blir nytt annet ledd.
§ 10-4 første og annet ledd oppheves.
Nåværende tredje ledd blir nytt første ledd.
§ 10-5 fjerde ledd skal lyde:
Det ytes ikke stønad etter denne paragrafen til en person
som mottar alderspensjon, uførepensjon, eller avtalefestet
pensjon som det godskrives pensjonspoeng for, se § 3-19 sjette ledd.
Til en person som mottar uførepensjon, kan det
likevel ytes stønad dersom det er sannsynlig at stønaden vil føre
til at uførepensjonen faller bort eller blir
redusert.
§ 10-7 fjerde og femte ledd oppheves og nåværende sjette
ledd blir nytt fjerde ledd.
§§ 10-8 til 10-16 oppheves.
Nåværende § 10-17 blir ny § 10-8.
§ 10-18 oppheves.
Kapittel 11 skal lyde:
Kapittel 11. Arbeidsavklaringspenger og
tilleggsstønader
Bestemmelser om
formål står i § 11-1
generelle vilkår står i §§ 11-2 til 11-6
meldeplikt står i § 11-7
aktivitet og fravær fra fastsatt aktivitet står i §§ 11-8
og 11-9
varighet og oppfølging står i §§ 11-10 og 11-11
tilleggsstønader står i § 11-12
arbeidsavklaringspenger står i §§ 11-13 til 11-19 samt i
§§ 11-21 og 11-22
nytt krav om arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader
står i § 11-20
forholdet til andre ytelser står i §§ 11-23 til 11-25
arbeidsavklaringspenger ved yrkesskade står i § 11-26
§ 11-1 Formål
Formålet med arbeidsavklaringspenger er å sikre inntekt
for medlemmer mens de får aktiv behandling, deltar på et arbeidsrettet
tiltak eller får annen oppfølging med sikte på å skaffe seg eller
beholde arbeid.
Formålet med tilleggsstønader er å kompensere for bestemte
utgifter som medlemmer har i forbindelse med gjennomføringen av
et arbeidsrettet tiltak.
§ 11-2 Forutgående medlemskap
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at vedkommende
a) har vært medlem i trygden i minst tre år umiddelbart
før han eller hun setter fram krav om en ytelse, eller
b) har vært medlem i trygden i minst ett år umiddelbart
før han eller hun setter fram krav om en ytelse, og i denne tiden
har vært fysisk og psykisk i stand til å utføre et ordinært inntektsgivende
arbeid.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om når vilkåret om forutgående medlemskap kan fravikes.
Vilkårene i første ledd gjelder ikke for en flyktning (§
1-7) som er medlem i trygden.
§ 11-3 Opphold i Norge
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at medlemmet oppholder seg i Norge.
Ytelser kan likevel gis til et medlem som i henhold til
sin aktivitetsplan, jf. arbeids- og velferdsforvaltningsloven §
14 a, får medisinsk behandling eller deltar på et arbeidsrettet
tiltak i utlandet.
Et medlem kan også få ytelser etter dette kapitlet i en
begrenset periode under opphold i utlandet dersom det kan godtgjøres
at utenlandsoppholdet er forenelig med gjennomføringen av den fastsatte
aktiviteten, og ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging
og kontroll.
§ 11-4 Alder
Det er et vilkår for rett til tilleggsstønader etter § 11-12
at medlemmet er mellom 16 og 67 år.
Det er et vilkår for rett til arbeidsavklaringspenger etter
§ 11-13 at medlemmet er mellom 18 og 67 år.
§ 11-5 Nedsatt arbeidsevne
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått arbeidsevnen
nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller
skaffe seg inntektsgivende arbeid.
Når det vurderes om arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad
at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende
arbeid, skal det blant annet legges vekt på helse, alder, evner,
utdanning, yrkesbakgrunn, interesser, ønsker, muligheter for å gå tilbake
til nåværende arbeidsgiver, arbeidsmuligheter på hjemstedet og arbeidsmuligheter
på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid.
§ 11-6 Behov for bistand til å skaffe seg eller
beholde arbeid
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at medlemmet
a) har behov for aktiv behandling, eller
b) har behov for arbeidsrettet tiltak, eller
c) etter å ha prøvd tiltak etter bokstavene a eller b fortsatt
anses å ha en viss mulighet for å komme i arbeid, og får oppfølging
fra Arbeids- og velferdsetaten for å bli i stand til å skaffe seg
eller beholde arbeid som han eller hun kan utføre.
§ 11-7 Meldeplikt
For å ha rett til ytelser etter dette kapitlet må medlemmet
melde seg til Arbeids- og velferdsetaten hver fjortende dag (meldeperioden)
og gi opplysninger som har betydning for retten til ytelsene. Melding skal
gis ved bruk av meldekort, ved oppmøte eller på annen måte som Arbeids-
og velferdsetaten bestemmer.
Dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å melde seg
på fastsatt dag, faller retten til ytelser etter dette kapitlet
bort fra og med den dagen medlemmet skulle ha meldt seg og inntil
han eller hun melder seg på nytt. Hvis medlemmet har hatt rimelig
grunn til å unnlate å melde seg, skal ytelsene etterbetales.
Dersom det vil være unødig tyngende for medlemmet å overholde
meldeplikten, kan Arbeids- og velferdsetaten helt eller delvis frita
medlemmet fra meldeplikten.
Arbeids- og velferdsetaten skal av eget tiltak vurdere
om det skal gis fritak fra meldeplikten. Fritak fra meldeplikt unntar
ikke medlemmet fra den alminnelige opplysningsplikten etter folketrygdloven
§ 21-3.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om innholdet i meldeplikten.
§ 11-8 Aktivitet med sikte på å komme i arbeid
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at medlemmet bidrar aktivt i prosessen med å komme i arbeid. Kravene
til egenaktivitet skal tilpasses den enkeltes funksjonsnivå og fastsettes
ved innvilgelsen av ytelsen.
§ 11-9 Fravær fra fastsatt aktivitet
Ved fravær fra fastsatt aktivitet, jf. § 11-8, faller arbeidsavklaringspengene
og tilleggsstønadene bort inntil vilkårene for å motta ytelsene
igjen er oppfylt.
Fravær på inntil én dag per meldeperiode, og fravær som
skyldes sterke velferdsgrunner, skal ikke føre til reduksjon av
ytelsene. Fravær som skyldes sterke velferdsgrunner, må dokumenteres.
Fravær som skyldes sykdom eller skade, skal ikke føre til
reduksjon av ytelsene. Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at fravær
som skyldes sykdom, dokumenteres med legeerklæring eller erklæring
fra annen sakkyndig som Arbeids- og velferdsetaten godkjenner.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om hva som anses som fravær fra fastsatt aktivitet, og konsekvenser
av slike fravær.
§ 11-10 Varighet
Ytelser etter dette kapitlet gis så lenge det er påkrevd
for at medlemmet skal kunne gjennomføre fastsatt aktivitet med sikte
på å komme i arbeid, jf. § 11-8, men likevel ikke lenger enn fire
år. Stønadsperioden kan i særlige tilfeller forlenges.
Arbeidsavklaringspenger kan også gis i inntil tre måneder
etter at medlemmet er satt i stand til å skaffe seg arbeid som han
eller hun kan utføre, jf. § 11-14.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om varigheten og kan herunder bestemme i hvilke tilfeller stønadsperioden
kan forlenges utover fire år.
§ 11-11 Oppfølging
Mottakere av arbeidsavklaringspenger skal få jevnlig oppfølging
fra Arbeids- og velferdsetaten.
Det skal i forbindelse med innvilgelse av ytelser etter
dette kapitlet avtales individuelle oppfølgingstidspunkter, der
Arbeids- og velferdsetaten sammen med medlemmet skal vurdere om
vilkårene for rett til ytelse fortsatt er oppfylt, og om medlemmet
har den ønskede fremdriften mot målet om å komme i arbeid.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om oppfølgingen.
§ 11-12 Tilleggsstønader
Til medlem som gjennomfører et arbeidsrettet tiltak, kan
det ytes tilleggsstønad etter fast sats til dekning av dokumenterte
utgifter til bøker og undervisningsmateriell.
Medlem som gjennomfører et arbeidsrettet tiltak og som
ikke har ordinær lønn gjennom tiltaksdeltakelsen og ikke mottar
sykepenger etter lovens kapittel 8, kan gis tilleggsstønad til dekning
av
a) utgifter til daglige reiser i forbindelse
med utredning eller gjennomføring av et arbeidsrettet tiltak,
b) utgifter til hjemreiser under gjennomføring av et arbeidsrettet
tiltak,
c) nødvendige utgifter til flytting fra hjemstedet i forbindelse
med et arbeidsrettet tiltak eller i forbindelse med arbeid etter
at tiltaket er gjennomført,
d) nødvendige utgifter til barnetilsyn i forbindelse med
utredning eller gjennomføring av et arbeidsrettet tiltak,
e) nødvendige ekstrautgifter til bolig i forbindelse med
utredning eller gjennomføring av et arbeidsrettet tiltak.
Til et medlem som på grunn av sykdom eller skade midlertidig
ikke kan reise på vanlig måte til og fra arbeids- eller undervisningsstedet,
kan det i stedet for arbeidsavklaringspenger etter § 11-13 gis tilleggsstønad
til dekning av nødvendige ekstra transportutgifter til daglige reiser.
Stønaden begrenses til det beløpet som medlemmet ville ha fått utbetalt
i arbeidsavklaringspenger for samme tidsrom.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om tilleggsstønadene.
§ 11-13 Arbeidsavklaringspenger
Arbeidsavklaringspenger gis til medlem som har fått sin
arbeidsevne nedsatt (jf. § 11-5) med minst halvparten, og som fyller
minst ett av vilkårene i § 11-6.
Det kan også gis arbeidsavklaringspenger
a) i ventetid under utarbeidelse av aktivitetsplanen, jf.
arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a,
b) i ventetid før aktiv behandling eller et arbeidsrettet
tiltak starter,
c) i inntil fire måneder når medlemmet som følge av sykdom
skal vurderes for uførepensjon. Dersom krav om uførepensjon ikke
er behandlet innen den fastsatte vedtaksperioden, kan perioden forlenges
i inntil fire nye måneder. Årsaken til at kravet ikke er behandlet,
må dokumenteres i saken.
Arbeidsavklaringspenger kan også gis til medlem som tidligere
har mottatt arbeidsavklaringspenger, og som igjen blir arbeidsufør
som følge av en annen sykdom innen seks måneder mens vedkommende
er i arbeid uten å ha opparbeidet ny rett til sykepenger etter kapittel
8. Arbeidsavklaringspenger kan videre gis til medlem som tidligere
har mottatt arbeidsavklaringspenger, og som igjen blir arbeidsufør
som følge av samme sykdom innen ett år selv om nedsettelsen av arbeidsevnen
antas å være rent forbigående. Arbeidsavklaringspenger kan dessuten
gis til studenter som har behov for aktiv behandling for å kunne
gjenoppta studiene.
Arbeidsavklaringspenger kan tidligst gis fra det tidspunktet
da kravet om ytelsen ble satt fram.
Det gis ikke arbeidsavklaringspenger i arbeidsgiverperioden
for sykepenger, jf. § 8-19.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om når det kan gis arbeidsavklaringspenger.
§ 11-14 Arbeidsavklaringspenger i ventetid på
arbeid
Det kan gis arbeidsavklaringspenger i tre måneder etter
at medlemmet er satt i stand til å skaffe seg arbeid som han eller
hun kan utføre før vedkommende har fått tilbud om eller har fått
arbeid, når vedkommende er registrert som reell arbeidssøker hos
Arbeids- og velferdsetaten og overholder meldeplikten. Som reell
arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør og villig til å ta ethvert
arbeid som han eller hun kan utføre, og som er lønnet etter tariff
eller sedvane hvor som helst i Norge uavhengig av om det er på heltid eller
deltid og til å delta på arbeidsmarkedstiltak.
Retten til arbeidsavklaringspenger i ventetid på arbeid
faller bort i fire uker dersom medlemmet
a) uten rimelig grunn nekter å ta tilbudt arbeid
som han eller hun kan utføre, eller å delta på et arbeidsrettet
tiltak, eller
b) uten rimelig grunn nekter eller unnlater å møte til konferanse
med Arbeids- og velferdsetaten etter innkalling.
Tidsbegrenset bortfall av arbeidsavklaringspenger i ventetid
på arbeid kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger
lenger tilbake i tid enn tre måneder. Bortfallsperioden regnes fra
siste stønadsdag, jf. § 11-17.
Medlemmet må være registrert som arbeidssøker hos Arbeids-
og velferdsetaten, overholde meldeplikten og fylle vilkårene for
rett til arbeidsavklaringspenger i ventetid på arbeid i bortfallsperioden.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om arbeidsavklaringspenger i ventetid på arbeid.
§ 11-15 Grunnlaget for beregning av arbeidsavklaringspenger
Grunnlaget for beregning av arbeidsavklaringspenger fastsettes
ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt, jf. § 3-15, i året før
arbeidsevnen (jf. § 11-5) ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget
for beregning av arbeidsavklaringspenger skal likevel fastsettes
ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre
siste kalenderårene før samme tidspunkt, dersom dette gir et høyere
grunnlag.
Den pensjonsgivende inntekten etter første ledd skal reguleres
i samsvar med endringer i grunnbeløpet fram til søknadstidspunktet.
Pensjonsgivende inntekt over seks ganger grunnbeløpet regnes
ikke med i grunnlaget for arbeidsavklaringspenger.
Grunnlaget for arbeidsavklaringspenger reguleres i samsvar
med senere endringer i grunnbeløpet.
§ 11-16 Arbeidsavklaringspengenes størrelse
Arbeidsavklaringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget
for arbeidsavklaringspenger, jf. § 11-15.
Minste årlige ytelse er 1,97 ganger grunnbeløpet.
For et medlem som får sin arbeidsevne (jf. § 11-5) nedsatt
før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller
lyte som er klart dokumentert, er minste årlige ytelse 2,44 ganger
grunnbeløpet. Dette gjelder selv om medlemmet har vært mer enn 50
prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom kravet settes fram
før medlemmet fyller 36 år. Arbeidsavklaringspenger etter dette
leddet kan tidligst gis fra og med den dagen medlemmet fyller 20
år.
Til medlem som forsørger barn, jf. § 1-6, gis et barnetillegg.
Dersom begge foreldrene mottar arbeidsavklaringspenger, kan begge
få barnetillegg. Som barn regnes egne barn og fosterbarn, jf. barnevernloven
§ 4-22, dersom medlemmet har forsørget fosterbarnet i de to siste
årene før krav om barnetillegg blir satt fram. Arbeids- og velferdsetaten
kan fravike kravet om at fosterbarnet skal ha blitt forsørget i
de to siste årene før krav om barnetillegg settes fram, når fosterhjemsordningen
har en varig karakter. Et barn anses ikke som forsørget dersom det
har inntekt, herunder kapitalinntekt, som er større enn grunnbeløpet,
eller har rett til barnepensjon etter folketrygdloven kapittel 18.
Arbeidsavklaringspenger medregnet barnetillegg kan ikke
utgjøre mer enn 90 prosent av medlemmets grunnlag for arbeidsavklaringspenger,
jf. § 11-15.
Departementet kan i forskrift fastsette barnetilleggets
størrelse.
§ 11-17 Stønadsdager
Arbeidsavklaringspenger gis for fem dager per uke. Dagsatsen
fremkommer ved at den årlige ytelsen deles på 260.
§ 11-18 Reduksjon av arbeidsavklaringspenger på grunn
av samtidig arbeid
Det gis fulle arbeidsavklaringspenger til medlem som har
tapt hele arbeidsevnen.
Dersom et medlem har tapt en del av sin arbeidsevne, reduseres
arbeidsavklaringspengene medregnet barnetillegg, slik at ytelsen
svarer til den del av arbeidsevnen som er tapt. Reduserte arbeidsavklaringspenger
gis når arbeidsevnen er redusert med minst 40 prosent.
Beregningen av den reduserte ytelsen skal ta utgangspunkt
i forholdet mellom en arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall
timer vedkommende har vært eller kunne ha vært i inntektsgivende
arbeid. Ved beregningen skal det tas hensyn til om medlemmet har
reduserte muligheter til å utføre inntektsgivende arbeid på grunn
av deltakelse på et arbeidsrettet tiltak, eller på grunn av at medlemmet
får aktiv behandling. Beregningen baseres på gjennomsnittlig arbeidet
tid i meldeperioden, jf. § 11-7.
Når medlemmet arbeider i et arbeidsrettet tiltak uten lønn
eller med lønn inntil grunnbeløpet, kan arbeidsavklaringspengene
reduseres med et lavere antall timer enn det timeantall som er arbeidet.
Når medlemmet er nær ved å komme i fullt arbeid, kan det
i inntil seks måneder gis arbeidsavklaringspenger når medlemmet
arbeider inntil 80 prosent.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om reduksjon av arbeidsavklaringspenger på grunn av samtidig arbeid,
og kan herunder fravike bestemmelsene i denne paragrafen.
§ 11-19 Reduksjon av arbeidsavklaringspenger på grunn
av ytelser fra arbeidsgiver
Medlemmet anses ikke for å ha fått nedsatt hele arbeidsevnen
dersom vedkommende i det samme tidsrommet får ytelser fra arbeidsgiver.
Pensjonsgivende inntekt (jf. § 3-15) fra nåværende eller tidligere
arbeidsgiver, som tilstås i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger
eller i forbindelse med oppsigelse, fratreden eller reduksjon av
arbeidstid, skal føre til at arbeidsavklaringspengene reduseres
med samme beløp.
Økonomiske ytelser fra nåværende eller tidligere arbeidsgiver
som ikke er pensjonsgivende inntekt, og som tilstås i forbindelse
med overgang til arbeidsavklaringspenger eller i forbindelse med
oppsigelse, fratreden eller reduksjon av arbeidstid, skal føre til
at arbeidsavklaringspengene reduseres med samme beløp.
Pensjonsgivende inntekt som er erstatning fra arbeidsgiver
etter skadeserstatningsloven § 3-1, eller yrkesskadeforsikringsloven
§ 13, skal ikke føre til reduksjon av arbeidsavklaringspengene.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om hvordan reduksjon av arbeidsavklaringspenger på grunn av ytelser
fra arbeidsgiver skal skje.
§ 11-20 Nytt krav om arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader
Dersom arbeidsavklaringspenger eller tilleggsstønader har
vært stanset i mer enn 52 uker, må det settes fram nytt krav om
slike ytelser.
Det må uansett settes fram et nytt krav om ytelser dersom
a) saken er avsluttet med et endelig avslag,
b) personen er ferdig avklart, eller
c) personen har fått innvilget arbeidsavklaringspenger
i ventetid på arbeid, jf. § 11-14.
§ 11-21 Arbeidsavklaringspenger under opphold i institusjon
Dersom et medlem som mottar arbeidsavklaringspenger oppholder
seg i en institusjon med fri kost og losji, blir arbeidsavklaringspengene
redusert. Dette gjelder likevel ikke for medlemmer som forsørger
ektefelle eller har krav på barnetillegg.
Arbeidsavklaringspengene gis uten reduksjon for innleggelsesmåneden
og de tre påfølgende månedene. Deretter blir arbeidsavklaringspengene
redusert med 50 prosent inntil institusjonsoppholdet avsluttes. Dersom
medlemmet innen tre måneder etter utskrivelsen på nytt kommer i
institusjon, gis det reduserte arbeidsavklaringspenger fra og med
måneden etter at det nye oppholdet tar til.
Dersom medlemmet har faste og nødvendige utgifter til bolig
o.a., kan Arbeids- og velferdsetaten bestemme at arbeidsavklaringspengene
ikke skal reduseres.
§ 11-22 Arbeidsavklaringspenger under straffegjennomføring
Et medlem som utholder varetekt, straff eller særreaksjon
i anstalt under kriminalomsorgen, har ikke rett til arbeidsavklaringspenger.
Det gis likevel arbeidsavklaringspenger hvis vedkommende arbeider
for en arbeidsgiver utenfor anstalten i medhold av straffegjennomføringsloven
§ 20.
Ved gjennomføring av samfunnsstraff, straffegjennomføring
i medhold av straffegjennomføringsloven § 16 eller betinget dom,
tilstås arbeidsavklaringspenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt. Tilsvarende
gjelder ved prøveløslatelse i medhold av straffegjennomføringsloven
§§ 42 flg.
§ 11-23 Forholdet til andre fulle ytelser fra
folketrygden
Dersom et medlem har rett til arbeidsavklaringspenger
og samtidig fyller vilkårene for en annen folketrygdytelse som skal
dekke samme inntektstap i samme tidsrom, kan han eller hun velge
ytelse. Fulle sykepenger av deltidsstilling anses som en redusert ytelse
etter § 11-24.
Arbeidsavklaringspenger reduseres med samme beløp når medlemmet
får barnepensjon etter lovens kapittel 18.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om forholdet mellom arbeidsavklaringspenger og andre fulle ytelser
fra folketrygden.
§ 11-24 Forholdet til andre reduserte ytelser fra
folketrygden
For medlem som mottar en annen redusert ytelse fra folketrygden,
gis det reduserte arbeidsavklaringspenger.
Arbeidsavklaringspengene beregnes som en full ytelse, og
reduseres deretter med den prosentandelen som den reduserte ytelsen
utgjør. For personer som er sykmeldt fra en deltidsstilling, skal
arbeidsavklaringspengene reduseres med den prosentandel som sykmeldingen
utgjør av full stilling.
Arbeidsavklaringspenger reduseres med tilsvarende beløp
når medlemmet får redusert barnepensjon etter lovens kapittel 18.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om beregning av arbeidsavklaringspenger når mottaker samtidig har
rett til andre reduserte ytelser fra folketrygden.
§ 11-25 Forholdet til ytelser etter annen lovgivning
Retten til arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader
etter dette kapitlet faller bort i den utstrekning ytelsene kommer
inn under ansvarsområdet i annen lovgivning.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om avgrensningen av folketrygdens ansvar.
§ 11-26 Arbeidsavklaringspenger ved yrkesskade
Til den som har nedsatt arbeidsevne på grunn av skade eller
sykdom som går inn under kapittel 13, gis det ytelser etter dette
kapitlet, men med følgende særbestemmelser:
a) Vilkåret i § 11-2 om forutgående medlemskap gjelder
ikke.
b) Arbeidsavklaringspenger ytes ved reduksjon av arbeidsevnen
ned til 30 prosent.
Ved beregning av den delen av nedsettelsen av arbeidsevnen
som skyldes yrkesskade eller yrkessykdom, skal arbeidsavklaringspengegrunnlaget
(jf. § 11-15) ikke settes lavere enn antatt årlig arbeidsinntekt
på skadetidspunktet, justert i samsvar med endringer i grunnbeløpet
fram til søknadstidspunktet.
Dersom den delen av nedsettelsen av arbeidsevnen som ikke
skyldes yrkesskade eller yrkessykdom, er under 30 prosent, beregnes
hele ytelsen etter annet ledd.
I kapittel 12 skal kapitteloverskriften lyde:
Kapittel 12. Uførepensjon
Etter kapitteloverskriften i kapittel 12 skal ny innholdsfortegnelse
lyde:
Bestemmelser om
formål står i § 12-1
vilkår for rett til uførepensjon står i §§ 12-2
til 12-7
uførepensjon til hjemmearbeidende ektefelle står i
§ 12-8
uføretidspunkt står i § 12-10
gradering av uførepensjon står i § 12-11
revurdering av uføregraden står i § 12-12
beregning av uførepensjon står i § 12-13
avkall på uførepensjon står i § 12-14
uførepensjon til gjenlevende ektefelle står i §
12-15
foreløpig uførepensjon står i § 12-16
avkorting av uførepensjon for ytelser fra arbeidsgiver
står i § 12-17
uførepensjon ved yrkesskade står i § 12-18
Paragrafoverskrift til § 12-5
skal lyde:
§ 12-5 Hensiktsmessig behandling og arbeidsavklaring
§ 12-5 første ledd skal lyde:
Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet
at vedkommende har gjennomgått hensiktsmessig behandling for å bedre
arbeidsevnen. Med mindre åpenbare grunner tilsier at arbeidsrettede
tiltak ikke er hensiktsmessige, kan ytelser etter dette kapitlet bare
gis dersom vedkommende har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre individuelle
og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak uten at inntektsevnen
er bedret.
§ 12-9 oppheves.
§ 12-11 skal lyde:
§ 12-11. Gradering av uførepensjon
Det ytes hel uførepensjon dersom vedkommende har
tapt hele sin inntektsevne/arbeidsevne, se §§ 12-7 og 12-8.
Dersom vedkommende har tapt en del av sin inntektsevne/arbeidsevne,
gis det en gradert ytelse som svarer til den del av inntektsevnen/arbeidsevnen
som er tapt. Uførepensjon graderes med intervaller på fem prosent.
Ved økt arbeidsinnsats med hvilende pensjonsrett
kan det ytes uførepensjon med en uføregrad ned til 20 prosent.
Ektefelletillegg og barnetillegg graderes ikke etter bestemmelsene
i denne paragrafen, se §§ 3-24 til 3-26.
§ 12-12 fjerde ledd oppheves. Nåværende femte ledd
blir nytt fjerde ledd.
§ 12-13 skal lyde:
§ 12-13 Beregning av uførepensjon
Uførepensjon består av grunnpensjon,
tilleggspensjon og/eller særtillegg.
Grunnpensjonen fastsettes etter bestemmelsene i § 3-2.
Tilleggspensjonen fastsettes etter bestemmelsene i §§ 3-8
til 3-12, 3-17, 3-18 og 3-20 til 3-22.
Særtillegget fastsettes etter bestemmelsene i § 3-3.
Til uførepensjonen kan det ytes ektefelletillegg og barnetillegg
etter bestemmelsene i §§ 3-24 til 3-26.
Uførepensjon til personer som er innlagt i institusjon
eller sitter i fengsel, fastsettes etter bestemmelsene i §§ 3-27
til 3-29.
§ 12-14 skal lyde:
§ 12-14 Avkall på uførepensjon
En uførepensjonist kan gi avkall på
retten til pensjon dersom
a) ektefellen mottar alderspensjon, uførepensjon, foreløpig
uførepensjon, eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, og
b) vedkommende enten har kortere trygdetid enn ektefellen
eller får graderte ytelser.
Ektefellens ytelser fastsettes da etter reglene for pensjonister
som forsørger den andre ektefellen.
Paragrafoverskrift til § 12-17 skal lyde:
§ 12-17 Avkorting av uførepensjon for ytelser fra
arbeidsgiver
§ 12-18 skal lyde:
§ 12-18 Uførepensjon ved yrkesskade
Til den som er arbeidsufør på grunn av en skade eller sykdom
som går inn under kapittel 13, ytes det uførepensjon etter
følgende særbestemmelser:
a) Vilkåret i § 12-2 om minst tre års forutgående medlemskap
gjelder ikke.
b) Vilkåret i § 12-3 om fortsatt medlemskap gjelder ikke.
c) Vilkåret i § 3-8 om minst tre poengår for rett til tilleggspensjon
gjelder ikke.
d) Grunnpensjon og tilleggspensjon ytes
ved uføregrader ned til 30 prosent.
Det skal fastsettes en særskilt uføregrad for den del av
uførheten som skyldes yrkesskade eller yrkessykdom. Det ses bort
fra uførhet som skyldes andre forhold enn yrkesskaden, når denne
delen utgjør under 30 prosent av den totale uførheten.
Ved yrkesskade beregnes uførepensjon etter særbestemmelsene
i § 3-30.
Uførepensjon som er innvilget etter en yrkesskade før fylte
67 år, ytes ut vedkommendes levetid dersom vedkommende ikke har
rett til alderspensjon fra folketrygden.
§ 13-2 andre ledd skal lyde:
Bestemmelser om
beregning av pensjoner ved yrkesskade
står i § 3-30
stønad ved helsetjenester står i § 5-25
grunnstønad og hjelpestønad står i § 6-9
stønad ved gravferd står i § 7-5
sykepenger står i § 8-55
arbeidsavklaringspenger står i § 11-26
uførepensjon står i § 12-18
menerstatning ved yrkesskade står i § 13-17
pensjon til gjenlevende ektefelle står i § 17-12
barnepensjon står i § 18-11
alderspensjon står i § 19-11.
I § 13-11 skal paragrafoverskriften
og første ledd lyde:
§ 13-11. Deltakere i arbeidsrettede tiltak
Medlemmer som deltar i arbeidsrettede tiltak, kurs
eller lignende i regi av Arbeids- og velferdsetaten, i kvalifiseringsprogram
i kommunal regi, eller i program i henhold til introduksjonsloven,
er yrkesskadedekket. Det er et vilkår at tiltaket har yrkesopplæring,
sysselsetting eller arbeidstrening som overordnet mål.
§ 14-6 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt
en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet
etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved
barns sykdom m.m. etter kapittel 9 eller arbeidsavklaringspenger
etter kapittel 11, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger
etter kapitlet her.
§ 15-9 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre nære pårørendes
sykdom etter kapittel 9, arbeidsavklaringspenger etter
kapittel 11 og svangerskapspenger og foreldrepenger etter
kapittel 14.
§ 16-8 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre nære pårørendes
sykdom etter kapittel 9, arbeidsavklaringspenger etter
kapittel 11 og svangerskapspenger og foreldrepenger etter
kapittel 14.
§ 17-3 første ledd bokstav b skal lyde:
b) i de siste tre årene fram til dødsfallet mottok pensjon
etter denne loven, eller
§ 17-8 fjerde ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre nære pårørendes
sykdom etter kapittel 9, arbeidsavklaringspenger etter
kapittel 11 og svangerskapspenger og foreldrepenger etter
kapittel 14.
§ 18-2 første ledd bokstav b skal lyde:
b) at den avdøde faren eller moren mottok pensjon fra folketrygden
de siste tre årene fram til dødsfallet.
§ 18-7 annet ledd skal lyde:
Barnepensjonen faller bort i den utstrekning barnet har
rett til uførepensjon eller foreløpig uførepensjon.
I innholdsfortegnelsen til kapittel 21 oppheves 14.
strekpunkt.
§ 21-8 første ledd skal lyde:
Et krav om en ytelse som gis på grunnlag av sykdom, skade
eller lyte, kan avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake
eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta imot
tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede
tiltak.
§ 21-10 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om at underretning om
vedtak ikke behøver å gis når vedtaket gjelder stans av dagpenger under
arbeidsløshet etter kapittel 4 eller arbeidsavklaringspenger
eller tilleggstønader etter kapittel 11 av grunner som
er åpenbart kjent for medlemmet, og det er gitt forhåndsorientering
om at retten til ytelse bortfaller i slike tilfeller.
§ 22-8 første ledd første punktum skal lyde:
Når en forsørger har fått utbetalt ektefelletillegg eller
barnetillegg, og den forsørgede får etterbetalt pensjon, overgangsstønad eller
arbeidsavklaringspenger, skal etterbetalingen reduseres
med et beløp som svarer til det tillegget forsørgeren har fått utbetalt
for samme tidsrom.
§ 22-10 annet ledd skal lyde:
Følgende ytelser gis pr. dag og utbetales vanligvis etterskottsvis
hver måned:
a) sykepenger (kapittel 8)
b) omsorgspenger ved barns sykdom (§§ 9-5 til 9-9)
c) opplæringspenger ved kurs for et medlem med omsorg for
et funksjonshemmet barn (§ 9-13)
d) pleiepenger for pleie av barn og nære pårørende (§§ 9-10
til 9-12)
e) svangerskapspenger (kapittel 14)
f) foreldrepenger (kapittel 14)
§ 22-10 fjerde ledd bokstav b skal lyde:
b) tilleggsstønader (§ 11-14)
§ 22-10 sjuende ledd skal lyde:
Dagpenger under arbeidsløshet (kapittel 4) og arbeidsavklaringspenger (kapittel
11) gis pr. dag og utbetales vanligvis etterskottsvis hver fjortende
dag. Departementet gir forskrifter om utbetaling og kontroll av
dagpenger under arbeidsløshet og arbeidsavklaringspenger
og tilleggsstønader etter kapittel 11.
§ 22-12 tredje ledd skal lyde:
Uførepensjon utbetales ikke for perioder hvor medlemmet
har mottatt arbeidsavklaringspenger.
§ 22-16 annet ledd bokstav d skal lyde:
d) uførepensjon når inntekten
overstiger den fastsatte inntektsgrensen, se § 12-12.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav e oppheves.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstavene b–d og 2 skal lyde:
Avgiften betales med:
1. Lav sats av:
b) overgangsstønad etter folketrygdloven § 15-7, § 16-7
og § 17-6,
c) personinntekt for personer under 17 år eller over 69
år,
d) introduksjonsstønad beregnet etter lov om introduksjonsordning
for nyankomne innvandrere kapittel 3,
2. Mellomsats av
a) lønn og annen godtgjørelse som nevnt i skatteloven
§ 12-2 bokstav a,
b) arbeidsavklaringspenger etter folketrygdloven kapittel
11,
c) personinntekt fastsatt etter skatteloven § 12-10 vunnet
i næring der det svares produktavgift som nevnt i § 23-5,
d) personinntekt fastsatt etter skatteloven § 12-10 vunnet
ved jordbruk med binæringer og skogbruk,
e) personinntekt fastsatt etter skatteloven § 12-10 for
pass og stell av barn som ikke har fylt 12 år før utgangen av inntektsåret,
eller som har særlig behov for omsorg og pleie, når barnepasset
skjer i barnepasserens hjem,
f) kvalifiseringsstønad etter sosialtjenesteloven,
g) godtgjørelse til deltaker for arbeidsinnsats i deltakerlignet
selskap innen jordbruk med binæringer og skogbruk.
§ 25-7 første punktum skal lyde:
Dersom en lege ikke innen rimelig tid gir trygden de opplysninger
som er nødvendige for å avgjøre en sak om sykepenger, medisinsk
rehabilitering, arbeidsrettede tiltak eller uførepensjon, kan
Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemme at trygden i opptil ett
år ikke skal gi slike ytelser på grunnlag av erklæringer fra legen.
II
I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 14 a skal lyde:
§ 14 a Vurdering av behov for bistand for å beholde eller
skaffe seg arbeid og rett til
aktivitetsplan
Alle som henvender seg til kontoret, og som ønsker
eller trenger bistand for å komme i arbeid, har rett til å få vurdert
sitt bistandsbehov. Brukere som har behov for en mer omfattende
vurdering av sitt bistandsbehov, har rett til å få en arbeidsevnevurdering.
Brukeren skal få en skriftlig vurdering av
a) sine muligheter for å komme i arbeid
b) hva slags arbeid som skal være målet
c) behovet for bistand for å komme i arbeid
d) om, og eventuelt hvor mye, arbeidsevnen er nedsatt
e) hvilken type bistand som kan være aktuell for brukeren
Vedtak etter første ledd kan påklages til nærmeste
overordnede organ eller til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet
bestemmer.
Brukere som har fått fastslått at de har et bistandsbehov,
har rett til å delta i utarbeidelsen av en konkret plan for hvordan
de skal komme i arbeid (aktivitetsplan). Det skal likevel ikke utarbeides
aktivitetsplaner for personer som har rett til kvalifiseringsprogram
etter sosialtjenesteloven kapittel 5A.
Arbeids- og velferdsetaten har ansvaret for at vurderingene
blir gjennomført, og at aktivitetsplanene blir utarbeidet. For brukere
som samtidig har krav på en individuell plan etter § 15, skal arbeids- og
velferdsforvaltningen legge til rette for at aktivitetsplanen og
den individuelle planen så langt som mulig blir samordnet.
Departementet kan i forskrift fastsette at visse grupper
skal unntas fra retten til arbeidsevnevurderinger og nærmere regler
om innholdet i arbeidsevnevurderingen.
III
I lov 13. desember 1946 nr. 21 om lov om krigspensjonering
for militærpersoner gjøres følgende endringer:
§ 18 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Har invaliden rett til foreløpig uførepensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i første ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder første ledd første
punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens grunnbeløp.
Dersom arbeidsavklaringspengene eller overgangsstønaden
er gradert eller redusert for inntekt, skal det ved samordningen legges
til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 18 nr. 1 sjette ledd skal lyde:
Dersom det ytes foreløpig uførepensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i fjerde ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder fjerde ledd første
og andre punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens
grunnbeløp. Dersom arbeidsavklaringspengene eller
overgangsstønaden er gradert eller redusert for inntekt, skal det
ved samordningen legges til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 24 nr. 1 annet ledd skal lyde:
Det samme gjelder hvis en trygdet som oppebærer stønad
etter loven uten rimelig grunn unnlater å etterkomme legens råd,
nekter å gjennomgå arbeidsrettede tiltak eller
gjør seg skyldig i grov skjødesløshet med hensyn til sin helse.
IV
I lov 13. desember 1946 nr. 22 om lov om krigspensjonering
for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner gjøres følgende endringer:
§ 23 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Har invaliden rett til foreløpig uførepensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i første ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder første ledd første
punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens grunnbeløp.
Dersom arbeidsavklaringspengene eller overgangsstønaden
er gradert eller redusert for inntekt, skal det ved samordningen legges
til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 23 nr. 1 sjette ledd skal lyde:
Dersom det ytes foreløpig uførepensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i fjerde ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder fjerde ledd første
og andre punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens
grunnbeløp. Dersom arbeidsavklaringspengene eller
overgangsstønaden er gradert eller redusert for inntekt, skal det
ved samordningen legges til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 33 nr. 1 annet ledd skal lyde:
Det samme gjelder hvis en trygdet som oppebærer stønad
etter loven uten rimelig grunn unnlater å etterkomme legens råd,
nekter å gjennomgå arbeidsrettede tiltak eller
gjør seg skyldig i grov skjødesløshet med hensyn til sin helse.
V
I lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for
sjømenn gjøres følgende endringer:
§ 4 nr. 3 skal lyde:
3. Alderspensjon ytes til og med den kalendermåned
pensjonisten fyller 67 år, eller til den kalendermåned pensjonisten
får uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger etter
lov om folketrygd for hel uførhet eller full avtalefestet pensjon
som omfattes av lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser § 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
§ 5 nr. 2 skal lyde:
2. For pensjonist som har uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger etter lov om folketrygd for mindre
enn hel uførhet eller gradert avtalefestet pensjon som omfattes
av lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav d, bortfaller en forholdsmessig del
av alderspensjonen som svarer til uføregraden eller pensjonsgraden.
§ 16 nr. 1 bokstav e skal lyde:
e) på det tidspunkt vilkårene i bokstav a–d er
oppfylt, ikke får uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger fra folketrygden for hel uførhet
eller full avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
§ 28 nr. 2 skal lyde:
2. Den som er innvilget eller innvilges alderspensjon
etter denne loven og uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger fra folketrygden eller avtalefestet
pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav
d med virkning fra et tidspunkt før 1. januar 2001, har rett til
alderspensjon etter bestemmelsene i denne loven som gjaldt før denne
datoen, herunder pensjon etter satser som nevnt i nr. 1. Pensjonen
ytes etter de tidligere bestemmelsene også etter at pensjonisten
er fylt 67 år.
§ 29 nr. 2 skal lyde:
2. Til en pensjonist som får uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger fra folketrygden, eller avtalefestet
pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav
d, som er mindre enn det alderspensjon etter denne loven ville utgjøre
hvis han ikke hadde hatt slik ytelse fra folketrygden eller avtalefestet
pensjon, gis det et overgangstillegg som tilsvarer forskjellen.
Ved sammenligningen medregnes et eventuelt tillegg etter § 6 for
den som var omfattet av § 1, jf § 2 i denne loven i minst 36 måneder
i løpet av de siste 60 månedene før den måned pensjonen ble tatt
ut (virkningstidspunktet).
VI
I lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens Pensjonskasse
gjøres følgende endringer:
§ 28 sjette ledd skal lyde:
Når et medlem blir tilstått uførepensjon fra folketrygden,
skal uførepensjon fra Pensjonskassen ytes etter samme uføregrad
som i folketrygden. Pensjonskassens styre kan fravike denne uføregrad
når særlige grunner tilsier det.
§ 28a skal lyde:
Når et medlem er fratrådt etter 1. januar 1967 med rett
til oppsatt alderspensjon og senere blir tilstått uførepensjon
etter lov om folketrygd, har han fra samme tidspunkt rett
til uførepensjon etter samme uføregrad fra Pensjonskassen svarende
til oppsatt alderspensjon beregnet etter bestemmelsene i § 24 annet
ledd. Den oppsatte uførepensjonen løper fram til tidspunktet for
utbetaling av den oppsatte alderspensjonen.
VII
I lov 26. juni 1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv. gjøres følgende endringer:
§ 10 sjette ledd skal lyde:
Når et medlem har fratrådt etter 1. januar 1967 med rett
til oppsatt alderspensjon og senere blir tilstått full uførepensjon
etter lov om folketrygd, har han fra samme tidspunkt rett
til uførepensjon fra pensjonsordningen svarende til oppsatt alderspensjon beregnet
etter bestemmelsen i § 7 nr. 2. Hvis han tilstås gradert uførepensjon
fra folketrygden, ytes uførepensjon etter samme uføregrad.
§ 11 sjuende ledd skal lyde:
Når et medlem blir tilstått uførepensjon fra folketrygden,
skal uførepensjon fra pensjonsordningen ytes etter samme uføregrad
som i folketrygden. Pensjonsordningens styre kan fravike denne uføregrad når
særlige grunner tilsier det.
VIII
I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere
gjøres følgende endring:
§ 8 annet ledd første punktum skal
lyde:
Alderspensjon oppheves fra og med kalendermåneden etter
den måned da pensjonisten fylte 67 år eller fra og med den kalendermåned
da pensjonisten får rett til uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger etter loven om folketrygd for hel
uførhet eller tar ut full avtalefestet pensjon som nevnt i samordningsloven
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
IX
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 19 annet ledd skal lyde:
Bestemmelsene i nr. 1 og 3 gjelder tilsvarende for samordning
av tjenestepensjon med uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller
arbeidsavklaringspenger etter loven om folketrygd. Er
ytelsen fra folketrygden ikke bereknet for hel uførhet, skal fradragsbeløpet
nedsettes forholdsmessig.
§ 20 tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder tilsvarende
for samordning av pensjon fra personskadetrygd med uførepensjon,
foreløpig uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger etter
loven om folketrygd. Er ytelsen fra folketrygden ikke bereknet for
hel uførhet, skal fradragsbeløpet nedsettes forholdsmessig.
§ 21 tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsen i første og annet ledd gjelder tilsvarende
for samordning av pensjoner fra tjenestepensjonsordning, personskadetrygd
og uførepensjon, foreløpig uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger etter
loven om folketrygd.
§ 23 nr. 1 annet ledd skal lyde:
Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende for særtillegg
fra folketrygden, for ventetillegg fra folketrygden for tilleggspensjon
og for den delen av arbeidsavklaringspengene og
overgangsstønad etter folketrygdloven kapittel 11 og 15 som
overstiger folketrygdens grunnbeløp. Dersom arbeidsavklaringspengene eller
overgangsstønaden er gradert eller redusert for inntekt, skal det
ved samordningen legges til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
X
I lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd
gjøres følgende endringer:
§ 11 nr. 4 første og annet ledd skal
lyde:
4. Til enslig person som har rett til pensjon etter denne
lov eller sykepenger etter bestemmelsene i pkt. 2, annet eller tredje
ledd og som er innlagt i institusjon som omfattes av folketrygdloven
§ 3-27 eller § 3-29, skal det fra og med den andre kalendermåned
etter den måned da forpleiningen tok til bare utbetales en så stor
del av nevnte ytelser etter denne lov som sammen med de sykepenger, arbeidsavklaringspenger, foreløpig uførepensjon og
den pensjon eller overgangsstønad som vedkommende eventuelt har
rett til etter lov om folketrygd, svarer til 10 prosent av full
og ikke samordnet pensjon etter denne lov, tillagt 15 prosent av
folketrygdens grunnbeløp.
Til person som forsørger ektefelle eller barn skal det i tilfelle
som nevnt i første ledd bare utbetales en så stor del av pensjon
eller sykepenger etter denne lov, som sammen med de sykepenger, arbeidsavklaringspenger, foreløpig uførepensjon og
den pensjon eller overgangsstønad som vedkommende eventuelt har
rett til etter lov om folketrygd, svarer til 10 prosent av full
og ikke samordnet pensjon etter denne lov, tillagt 15 prosent av
folketrygdens grunnbeløp, samt pensjon etter §§ 19 og 22 i denne
lov.
§ 12 nr. 3 fjerde ledd skal lyde:
Dersom den skadede har rett til foreløpig uførepensjon
eller overgangsstønad fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon,
gjelder bestemmelsene i annet ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder annet ledd første
punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens grunnbeløp. Dersom arbeidsavklaringspengene eller
overgangsstønaden er gradert eller redusert for inntekt, skal det ved
samordningen legges til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 19 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Dersom det ytes foreløpig uførepensjon eller overgangsstønad
fra folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i annet ledd på samme måte. For arbeidsavklaringspenger og
overgangsstønad til enslige forsørgere gjelder annet ledd første
punktum for den delen av ytelsen som overstiger folketrygdens grunnbeløp.
Dersom arbeidsavklaringspengene eller overgangsstønaden
er gradert eller redusert for inntekt, skal det ved samordningen legges
til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
§ 38 nr. 1 annet ledd skal lyde:
Det samme gjelder hvis en trygdet som oppebærer stønad
etter loven uten rimelig grunn unnlater å etterkomme legens råd,
nekter å delta på arbeidsrettede tiltak eller
gjør seg skyldig i grov skjødesløshet med hensyn til sin helse.
XI
I lov 23. desember 1988 nr. 110 om statstilskott til
ordninger for avtalefestet pensjon gjøres følgende endring:
§ 2 første ledd bokstav f skal lyde:
f) Pensjon fra ordningen må ikke kunne ytes for tidsrom
hvor det ytes arbeidsavklaringspenger, foreløpig
uførepensjon, uførepensjon eller etterlattepensjon fra folketrygden
XII
I lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
m.v. (sosialtjenesteloven) gjøres følgende endring:
§ 5A-10 første ledd skal lyde:
Kvalifiseringsstønaden reduseres i den utstrekning vedkommende
har rett til dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger eller
foreldrepenger.
XIII
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 5-42 bokstav b skal lyde:
b) stønad, omsorgspenger og annen utbetaling fra omsorgs-
og trygdeinnretning, herunder arbeidsavklaringspenger etter
folketrygdloven kapittel 11 og overgangsstønad
etter folketrygdloven §§ 15-7, 16-7 og 17-6.
§ 5-43 første ledd bokstav d nr. 5 skal lyde:
5. tilleggsstønader etter § 11-12
§ 6-32 første ledd bokstav a skal lyde:
a) Minstefradrag i lønnsinntekt, jf. skatteloven
§ 6-31 første ledd bokstav a, c, d og annet ledd, gis med 36 prosent
av summen av slik inntekt. Tilsvarende gjelder for minstefradrag i
arbeidsavklaringspenger.
§ 6-81 annet ledd skal lyde:
(2) Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførepensjon
etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon
fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et særfradrag
i alminnelig inntekt på 1.614 kroner pr. påbegynt måned. Dette gjelder ikke
skattyter som samtidig mottar arbeidsavklaringspenger fra
folketrygden.
§ 6-81 tredje ledd skal lyde:
(3) Andre skattytere enn nevnt i første og annet ledd som
har mottatt foreløpig uførepensjon eller uførepensjon
etter folketrygdloven eller uførepensjon etter andre lover, skal
for hver påbegynt måned slike ytelser er mottatt, ha et særfradrag
lik halvparten av månedsfradraget etter annet ledd. Dette gjelder ikke
skattyter som samtidig mottar arbeidsavklaringspenger fra
folketrygden.
§ 12-2 bokstav c skal lyde:
c) arbeidsavklaringspenger etter
folketrygdloven kapittel 11 og overgangsstønad
etter folketrygdloven §§ 15-7, 16-7 og 17-6.
§ 17-1 første ledd bokstav a skal lyde:
a) har rett til særfradrag etter § 6-81 første
og annet ledd,
XIV
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon (foretakspensjonsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6-1 annet ledd skal lyde:
(2) Uførepensjonen begynner å løpe 12 måneder etter
at inntektsevnen ble redusert.
§ 6-4 nytt annet ledd skal lyde:
(2) Kongen kan gi forskrift om fradrag i uførepensjonen
ved utbetaling av arbeidsavklaringspenger og om beregning av slike
fradrag.
XV
I lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og
norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) gjøres
følgende endring:
§ 12 første ledd skal lyde:
Introduksjonsstønaden reduseres i den utstrekning vedkommende
har rett til dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger eller
foreldrepenger, og retten til disse ytelsene er opparbeidet
før vedkommende startet i et introduksjonsprogram. Stønaden reduseres
tilsvarende for uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger vedkommende
mottar.
XVI
I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
(arbeidsmarkedsloven) gjøres følgende endring:
§ 11 oppheves.
XVII
I lov 10. juni 2005 nr. 44 om lov om forsikringsselskaper,
pensjonsforetak og deres virksomhet mv. (forsikringsvirksomhetsloven)
gjøres følgende endring:
§ 11-8 annet ledd skal lyde:
Medlem som er sykmeldt ved utløpet av oppsigelsesfristen,
skal her anses som ufør dersom den sykdom som da var konstatert,
har gitt rett til arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon innen
ett år etter utløpet av oppsigelsesfristen.
XVIII
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om lov om arbeidsmiljø, arbeidstid
og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende endringer:
§ 1-6 første ledd bokstav f skal lyde:
f) personer som i opplæringsøyemed eller i
forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter
uten å være arbeidstakere,
§ 4-6 første ledd skal lyde:
(1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne
som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så
langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker
skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal
fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid,
eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden,
endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.
XIX
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Endringen av folketrygdloven
§ 8-21 fjerde ledd første punktum i del I trer likevel i kraft straks.
Departementet kan i forskrift fastsatt nærmere overgangsregler.